Haluatko kysyä vl äidiltä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja "Juuli"
  • Ensimmäinen viesti
"Juuli"
No kyllä minä ja miehni ainakin ajattelemme omilla aivoillamme. Teen päätökset elämästäni ihan itse. Jumala ohjaa meitä ja auttaa, jos vain haluamme. En kuitenkaan annan kenenkään toisen ihmisen määrätä mitä minä tai perheeni teemme.
 
"Juuli"
On useinkin aikoja, jolloin pohdin uskonasioita ja se varmaan on ihan luonnollista kaikille uskovaisille. En ole koskaan kaivannut pois yhteisöstä. Joskus ihan teininä ehkä oli aikoja, jolloin haki itseään ja hetken mietti kaikenlaista.

Olen 27v sosionomi ja mieheni on 41v insinööri. Lapsia on vain kolme, koska tähän mennessä ei vain ole tullut enempää. Mulla on endometrioosia, joka vaikeuttaa raskaaksi tulemista.
 
"jep"
[QUOTE="Juuli";30455018]On useinkin aikoja, jolloin pohdin uskonasioita ja se varmaan on ihan luonnollista kaikille uskovaisille. En ole koskaan kaivannut pois yhteisöstä. Joskus ihan teininä ehkä oli aikoja, jolloin haki itseään ja hetken mietti kaikenlaista.

Olen 27v sosionomi ja mieheni on 41v insinööri. Lapsia on vain kolme, koska tähän mennessä ei vain ole tullut enempää. Mulla on endometrioosia, joka vaikeuttaa raskaaksi tulemista.[/QUOTE]

Miksi sulla on noin vanha mies?
 
"Juuli"
Miten niin vanha? Eihän tuon ikäinen nyt mikään vanha ole todellakaan! Vai mitä tarkoitit?

En kaipaa tällä hetkellä elämääni mitään muuta. Kynsiä lakkaan joskus, etenkin kesällä, mikä on monen vl:n mielestä kiellettyä.
 
"jep"
[QUOTE="Juuli";30455039]Miten niin vanha? Eihän tuon ikäinen nyt mikään vanha ole todellakaan! Vai mitä tarkoitit?

En kaipaa tällä hetkellä elämääni mitään muuta. Kynsiä lakkaan joskus, etenkin kesällä, mikä on monen vl:n mielestä kiellettyä.[/QUOTE]

Iso ikäero teillä.
 
"Juuli"
[QUOTE="Mmmmmm";30455068]Millainen talo teillä on? Miten suuri? koska rakennettu? Tykkäätkö sisustaa? Kysyn siksi, kun monilla vl perheillä on aina tosi nätti koti.[/QUOTE]

Meidän koti on valmistunut tammikuussa 2014. Yksikerroksinen talo, joka on pitkälti itse suunniteltu. Huoneistoala on 182m2.
Tykkään kyllä sisustaa. Oikeastaan tykkään erityisen paljon sisustamisesta!
 
"Juuli"
[QUOTE="tiina";30455090]Onko teillä miehen kanssa paljon kahdenkeskistä aikaa ja jos on niin mitä tykkäätte tehdä? Teetkö koskaan yksin mitään ja jos teet niin mitä?[/QUOTE]

Usein iltaisin jää aikaa olla kahdestaan, kun lapset nukkuvat. Silloin usein vain ollaan tai tehdään kaikenlaista, mitä nyt pariskunnat yleensä tekevät :)
Me matkustelemma paljon perheenä, mutta myös jonkun verran kahdestaan. Isovanhemmat ovat lapsille läheisiä, joten joskus isovanhemmat tulevat meille hoitamaan lapsia. Nyt lähdetään pidennetylle viikonloppulomalle Wieniin. Kesällä käytiin kahdestaan asuntomessuilla jne. Joskus käydään yhdessä lenkillä, hiihtämässä jne.

Mä käyn usein juoksemassa yksin. Joskus tykkään mennä shoppailemaan yksin.
 
"Juuli"
Mikä teidän lahkossa on mielestäsi pielessä, ja miten muuttaisit sitä?
Mun on nyt vaikea pukea ajatuksiani sanoiksi, mutta toivottavasti ymmärrät pointtini. Uskossa ja uskonnossa ei ole mikään vikana. Ihmiset eivät aina noudata raamattua ja täytyy muistaa, että moni asia tulee ihmisestä itsestää, ei Jumalasta. Se mitä ihminen tekee tai miten ihminen käyttäytyy ei ole raamatun tai Jumalan vika.
Jokainen seurakunta on tavallaan yksilöllinen ja tunnen parhaiten vain oman vakioseurakuntani. Meillä on mun mielestä kaikki hyvin.

Mä helposti kyseenalaistan asioita ja olen sitä mieltä, että meikkaaminen ja telkkari ei ole syntiä, vaikka ei ehkä niin suotavaa. Telkkarista tulee kaikenlaista soopaa, joka saastuttaa ihmistä ja aiheuttaa helposti lapsille pahaa mieltä yms, mutta telkkarista tulee paljon asiaakin ja ihan viattoman hauskoja viihdeohjelmia yms. Jumala on luonut ihmisen ja Jumala ei tee virheitä, joten meikkaaminen on ihan turhaa, mutta jos haluaa meikata niin ok. Jumalalle jokainen on yhtä arvokas.
 
Spencer Hastings
Lahko oli ehkä vähän laaja käsite, mutta meinasin enemmän juuri teidän piireissä. Eli mielestäsi ei tule olla niin tiukka mitä tulee esim. viihdemedian seuraamiseen ja ehostautumiseen? Sekin on varmaan kyllä vähän sovellettavissa eri yhteisöissä, tunnetko sellaisia vl-ihmisiä, joiden piireissä taas on paljon tiukemmat käsitykset kuin omassa lähipiirissäsi?

Anteeksi, en tosiaan tunne kunnolla tällaisia asioita, mutta oletan että yhden lahkon sisällä on myös vähän muokkautuneita "piirejä".
 
"Juuli"
Lahko oli ehkä vähän laaja käsite, mutta meinasin enemmän juuri teidän piireissä. Eli mielestäsi ei tule olla niin tiukka mitä tulee esim. viihdemedian seuraamiseen ja ehostautumiseen? Sekin on varmaan kyllä vähän sovellettavissa eri yhteisöissä, tunnetko sellaisia vl-ihmisiä, joiden piireissä taas on paljon tiukemmat käsitykset kuin omassa lähipiirissäsi?

Anteeksi, en tosiaan tunne kunnolla tällaisia asioita, mutta oletan että yhden lahkon sisällä on myös vähän muokkautuneita "piirejä".
Kyllä on paljon erilaisia piirejä. Vanhemmilla ihmisillä, ehkä noin 55+ ikäisillä on aika paljon erilaiset näkemykset, kuin mitä nuoremmilla. Toki ennen on ollut tiukempaa ihan kaikenlaisten ihmisten keskuudessa. Nuoremmat ovat paljon avoimempia.

Myönnän, että joillakin ihmisillä näkemykset menevät pajon raamatun ohi. Raamattuhan ei kehota syrjimään ketään ja Raamatussa sanotaan esim. "sallikaa kaikkien lasten tulla minun tyköni" ja tuo lause kertoo sen, että olit sitten tuomari tai juomari, vl tai ateisti, niin jokainen on Jumalalle tärkeä ja Taivaan Isä haluaisi, että meistä jokainen pääsisi taivaaseen. Ihmisen tehtävä ei ole tuomita ketään.

Joskus vielä silloin, kun minä olin lapsi, oli perheitä, joissa ei lasten annettu olla muiden kuin vl perheiden lasten kavereita, mutta nykyään toivottavasti kukaan ei ajattele noin.
 
  • Tykkää
Reactions: Mollimilla
Spencer Hastings
[QUOTE="Juuli";30455168]Joskus vielä silloin, kun minä olin lapsi, oli perheitä, joissa ei lasten annettu olla muiden kuin vl perheiden lasten kavereita, mutta nykyään toivottavasti kukaan ei ajattele noin.[/QUOTE]

Meidän koulussa oli yksi vanhoillislestadiolainen tyttö. Nyt vasta kävi mieleen, että eipä hän koskaan tullut meidän muiden mukana jollekin kaverille tekemään läksyjä tai leikkimään, eikä meistä kukaan tainnut heilläkään käydä. Eikä muutenkaan ollut samoissa kerhoissa tai nuorisotaloilla koulun jälkeen. Ehkä tässä oli sellainen tilanne.. mulla ja sulla on ikäeroa 4v.

Onko teidän perheessä tai lähipiirissä kukaan lähtenyt lätkimään, ja onko teillä tapana laittaa kaikki yhteydet poikki? Tunnen myös yhden naisen, joka vl-miehensä kanssa yhteistuumin erosi koko lahkosta, perhe laittoi aluksi kaikki suhteet katki, mutta nyt ovat hyväksyneet asian ja ovat tekemisissä ainakin jollain tasolla.
 

Yhteistyössä