Haluatko kysyä vl äidiltä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja "Juuli"
  • Ensimmäinen viesti
"Juuli"
Meidän koulussa oli yksi vanhoillislestadiolainen tyttö. Nyt vasta kävi mieleen, että eipä hän koskaan tullut meidän muiden mukana jollekin kaverille tekemään läksyjä tai leikkimään, eikä meistä kukaan tainnut heilläkään käydä. Eikä muutenkaan ollut samoissa kerhoissa tai nuorisotaloilla koulun jälkeen. Ehkä tässä oli sellainen tilanne.. mulla ja sulla on ikäeroa 4v.

Onko teidän perheessä tai lähipiirissä kukaan lähtenyt lätkimään, ja onko teillä tapana laittaa kaikki yhteydet poikki? Tunnen myös yhden naisen, joka vl-miehensä kanssa yhteistuumin erosi koko lahkosta, perhe laittoi aluksi kaikki suhteet katki, mutta nyt ovat hyväksyneet asian ja ovat tekemisissä ainakin jollain tasolla.
Kurjaa, että tuollaisia perheitä vielä on, joissa säädellään kenen kaveria saa olla. Tottakai vanhempien tehtävä on katsoa perään, millaisissa porukoissa lapsi liikkuu, mutta ihan samahan se on noin periaatteessa siinä jalkapalloa pelatessa tai nuken vaunuja työntäessä, mihin uskontokuntaan se leikkikaveri kuuluu.

Kyllä tiedän tapauksia, joissa on seurakunnasta eronnutta joku hyljeksinyt. Se ei mun mielestä kuulu tapoihin, mutta tiedän, että etenkin vanhempi sukupolvi toimii näin.
Jos joku eroaa seurakunnasta, niin silloin vain elämäntapa ja elämäntyyli alkaa yleensä olla niin erilaista, että sitä vain erkaantuu.
Jos joku mun ystävistäni eroaisi seurakunnasta, niin en mä ainakaan välejä laittaisi poikki.
 
  • Tykkää
Reactions: Spencer Hastings
"Juuli"
[QUOTE="Vieraana";30455191]Käytättekö "Jumalan terve" tervehdystä tavatessanne toisia lestadiolaisia?[/QUOTE]

Vanhemmat ihmiset käyttävät tuota enemmän ja lisäksi tuota käytetään seurakunnassa jonkun verran. Enimmäkseen kyllä tervehditään ihan vain sanomalla "moi" :)
 
jepjuu
Mitä henkilökohtaisesti ajattelet tilanteista, joissa vl-pariskunta ehkäisee suojellakseen äidin (tai miksei vaikka isän) fyysistä tai psyykkistä terveyttä? Jos esim kohtu on sektioiden vuoksi heikentynyt, tai jos jo olemassaolevien lasten kanssa on erityisen paljon lisähaasteita, sairautta tms.?
 
"Juuli"
[QUOTE="Lumisade";30455299]Joudutko usein selittelemään, miksi teillä on vain 3 lasta? Endometrioosiasi ei lestadiolaiset taida uskoa. Epäileekö toiset että käytätte ehkäisyä?[/QUOTE]

Mun endometrioosista ei tiedä kuin oma mieheni ja pari lähintä ystävääni. En ole sellainen, joka tykkäisi omista asioistaan puhua. En tykkää, että mun asioita vatvotaan.
Kyllä lestadiolaiset uskovat ja tietävät, että on sairauksia, joiden takia ei voi tulla raskaaksi tai raskaaksi tuleminen on vaikeaa.
Kukaan ei ole koskaan suoraan meille sanonut/kysynyt mitään ehkäisystä. Joskus kuulin jonkun huhun, että joku olisi tällaista epäillyt.
En ole koskaan joutunut selittelemään asiaa. Mun vanhin lapsi on jo 8v ja joskus on tullut tilanteita, että joku on olettanut, että meillä on kotona jo useampi lapsi.
 
"Juuli"
Mitä henkilökohtaisesti ajattelet tilanteista, joissa vl-pariskunta ehkäisee suojellakseen äidin (tai miksei vaikka isän) fyysistä tai psyykkistä terveyttä? Jos esim kohtu on sektioiden vuoksi heikentynyt, tai jos jo olemassaolevien lasten kanssa on erityisen paljon lisähaasteita, sairautta tms.?
No periaatteessahan se on niin, että kyllä Jumala huolehtii meistä ja mitä tapahtuukin, niin se on Jumalan tahto. Joskus Jumalan tietä on vaikea kulkea ja joskus on niin vaikea ymmärtää, miksi Jumala haluaa että käymme läpi kivisen tien. Mutta aina meidän parasta ajatellaan :)

Mulle ei kuulu toisten ehkäisyasiat ja jokainen pariskunta päättäkööt itse. Onhan se parempi ehkäistä joissakin tapauksissa. En siis ole ehdottomasti ehkäisyä vastaan.
 
Meikittön Prada
Mitä olen itse ollut tekemisissä lestadiolaisten kanssa (naisten), niin monet ovat erittäin kiinnostuneita juuri sisustamisesta ja muodista. Kompensoidaanko tällä jotenkin sitä, ettei meikkaaminen/hiusten värjäys ole sallittua? Eli halutaan kuitenkin satsata paljon esim. juuri pukeutumiseen?
 
Ksksjsj
Onko musiikinkuuntelu millä tasolla kiellettyä nykyään? Lesta työkaverit tuntuvat tietävän jonkin verran artisteja, joten ilmeisesti musiikkia kuunnellaan. Onko keikoilla käyminen sallittua? Olisko esim Cheekin stadionkonserttiin saanut osallistua?
 
"Juuli"
Alkuperäinen kirjoittaja Meikittön Prada;30455352:
Mitä olen itse ollut tekemisissä lestadiolaisten kanssa (naisten), niin monet ovat erittäin kiinnostuneita juuri sisustamisesta ja muodista. Kompensoidaanko tällä jotenkin sitä, ettei meikkaaminen/hiusten värjäys ole sallittua? Eli halutaan kuitenkin satsata paljon esim. juuri pukeutumiseen?
Olet kyllä oikeassa. Tämä toki koskee enemmän nuoria naisia. Sisustamisella ja vaatteilla ei ole uskon tai uskonnon kanssa mitään tekemistä. Uskon lisäksi myös uskovaisilla on muuta elämää ja muitakin mielenkiinnon kohteita. Vaikka Jumala on etusijalla, niin ei tarkoita, etteikö elämässä saisi olla muutakin.
Osittain voi olla kyse siitä, että joku tietty ilmiö leviää ja tarttuu, ihan kuten muissakin yhteisöissä, porukoissa jne. Jos työpaikalla joku ostaa hienon merkkilaukun ja muut ihastelevat sitä, niin pian ostaa joku toinenkin merkkilaukun. Sitä kautta alkaa yksi sun toinen selaamaan nettikaupoista merkkilaukkuja ja yhtäkkiä ne alkavatkin kiinnostaa ja olla hienoja. Jos ymmärrät pointin :)

Toki lestat varmaan arvostaa kotia jossain määrin enemmän, kuin valtaosa kansalaisista ja kotona vietetään paljon aikaa vieraita kutsuen yms. Uskovaiset varmaan kyläilevät toistensa luona enemmän, kuin mitä "tavikset". Mä tykkään sisustaa ja mulla on aika paljon merkkivaatteita ja joitain kalliita laukkuja. Tykkään niistä. Toisaalta kokouksiin pukeudutaan yleensä siististi, mikä osaltaan vaikuttaa siihen, että on tyylikkäitä vaatteita. Kaikki eivät silti pukeudu kokouksiin siististi ja sinne voi ihan yhtä hyvin tulla verkkareissa.

On myös paljon lestoja, joita ei kiinnosta sisustaminen tai muoti.
 
"Juuli"
Uskotko että me muut kuin lestadiolaiset joudumme helvettiin?
En!! Minä en päätä kuka joutuu helvettiin. Jos mä rupeaisin sanomaan jollekin, että tämä joutuu helvettiin, niin silloin olisin kyllä itse matkalla sinne. Jumalan käsissä on se, mihin kukin on matkalla.
Jumalla on lampaita monessa karsinassa ja mihinkään uskonnolliseen yhteisöön kuuluminen ei pelasta tai jätä pelastamatta ketään. Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut! :)
 
"Juuli"
Onko musiikinkuuntelu millä tasolla kiellettyä nykyään? Lesta työkaverit tuntuvat tietävän jonkin verran artisteja, joten ilmeisesti musiikkia kuunnellaan. Onko keikoilla käyminen sallittua? Olisko esim Cheekin stadionkonserttiin saanut osallistua?
No miksi ei saisi, mutta pointtina on, että helposti monista asioista tulee tärkeämpiä, kuin uskosta tai perheestä ja vie helposti mukanaan. En usko, että Cheekin stadionkeikkaan osallistumista nyt ihan suopein silmin katsottaisiin, mutta en mä näe mitään, miksi ei olisi voinut osallistua. Elämä kuitenkin halutaan pääasiassa keskittää siihen uskoon ja sulkea pois kaikki, mikä voisi viedä turmioon ja osoittautua ns. "liian tärkeäksi". Mä kyllä kuuntelen autossa usein radiota.
 
Hghgh
[QUOTE="Juuli";30455386]En!! Minä en päätä kuka joutuu helvettiin. Jos mä rupeaisin sanomaan jollekin, että tämä joutuu helvettiin, niin silloin olisin kyllä itse matkalla sinne. Jumalan käsissä on se, mihin kukin on matkalla.
Jumalla on lampaita monessa karsinassa ja mihinkään uskonnolliseen yhteisöön kuuluminen ei pelasta tai jätä pelastamatta ketään. Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut! :)[/QUOTE]

No miksi sitten Jeesukseen uskomisen rinnalle olette kyhänneet listan kieltoja (mm. Ehkäisy, tv, meikkaaminen)jos ne eivät kerran vaikuta pelastumiseen?
 
"Juuli"
Mitä mieltä olet hoitokokouksista?
Hoitokokoukset eivät tosiaankaan yleensä ole sellaisia, mitä media antaa ymmärtää. Niissähän on tarkoitus keskustella ja auttaa. Halutaan, että ihminen pääsisi tavallaan elämässään oikeille raiteille ja kaikki olisi hyvin. Kenenkään ei mun mielestä pidä osallistua hoitokokoukseen vasten tahtoaan, eikä ketään saa tuomita. Hoitokokousten kuuluu mielestäni olla vapaaehtoisia.
 
vierass
[QUOTE="Juuli";30455386]En!! Minä en päätä kuka joutuu helvettiin. Jos mä rupeaisin sanomaan jollekin, että tämä joutuu helvettiin, niin silloin olisin kyllä itse matkalla sinne. Jumalan käsissä on se, mihin kukin on matkalla.
Jumalla on lampaita monessa karsinassa ja mihinkään uskonnolliseen yhteisöön kuuluminen ei pelasta tai jätä pelastamatta ketään. Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut! :)[/QUOTE]

Miksi kutsut itseasi lestadiolaiseksi jos et kuitenkaan uskon sen opetusten kulmakiviin? Hyväksyt meikin ja TV, ehkäisynkin ja mielestäsi ei-lestat eivät joudu helvettiin.
 
"Juuli"
No miksi sitten Jeesukseen uskomisen rinnalle olette kyhänneet listan kieltoja (mm. Ehkäisy, tv, meikkaaminen)jos ne eivät kerran vaikuta pelastumiseen?
Meikkaaminen: Jumala on luonut ihmisen ja Jumala ei tee virheitä. Ihminen on kaunis sellaisenaan. Meikkaaminen on turhaa. Jos joku haluaa meikata, niin ei se nyt varsinaisesti väärin ole.

TV: Tulee paljon turmiollista roskaa, joka saatuttaa ihmistä. Tulee myös paljon asiaohjelmia.

ehkäisy: Jokainen on Jumalan lahja ja kaikki on Jumalan käsissä :) Ehkäisy on silti joissain tapauksissa ihan okei.
 
Ygty
[QUOTE="Juuli";30455392]No miksi ei saisi, mutta pointtina on, että helposti monista asioista tulee tärkeämpiä, kuin uskosta tai perheestä ja vie helposti mukanaan. En usko, että Cheekin stadionkeikkaan osallistumista nyt ihan suopein silmin katsottaisiin, mutta en mä näe mitään, miksi ei olisi voinut osallistua. Elämä kuitenkin halutaan pääasiassa keskittää siihen uskoon ja sulkea pois kaikki, mikä voisi viedä turmioon ja osoittautua ns. "liian tärkeäksi". Mä kyllä kuuntelen autossa usein radiota.[/QUOTE]

Miten tää vastaus nyt pitäis tulkita?:) Ei ole mitään, miksi ei olisi saanut osallistua vai on?

Jännää. En ole koskaan ajatellut, että musiikki ja uskonto voisivat olla jotenkin toisensa poissulkevia asioita. Painivat mielestäni aika eri kategorioissa.
 
"Juuli"
Miksi kutsut itseasi lestadiolaiseksi jos et kuitenkaan uskon sen opetusten kulmakiviin? Hyväksyt meikin ja TV, ehkäisynkin ja mielestäsi ei-lestat eivät joudu helvettiin.
Opetuksen kulmakiviä ei todellakaan ole meikkaaminen ja TV, vaan paljon syvällisemmät asiat. Aika toisarvoista on lopulta se, käyttääkö joku ripsiväriä vai ei. Mun mielestä uskossa on kyse paljon suuremmista asioista. Ei raamattu suoraan noita asioita kiellä, mutta ne eivät ole hyväksi.
 
vierass
[QUOTE="Juuli";30455018]On useinkin aikoja, jolloin pohdin uskonasioita ja se varmaan on ihan luonnollista kaikille uskovaisille. En ole koskaan kaivannut pois yhteisöstä. Joskus ihan teininä ehkä oli aikoja, jolloin haki itseään ja hetken mietti kaikenlaista.

Olen 27v sosionomi ja mieheni on 41v insinööri. Lapsia on vain kolme, koska tähän mennessä ei vain ole tullut enempää. Mulla on endometrioosia, joka vaikeuttaa raskaaksi tulemista.[/QUOTE]

Oletko miehesi ensimmäinen vaimo? Ainakin täällä lesta-alueella tuollainen ikäero tarkoittaa, että miehellä on ollut jo yksi vaimo, joka on kuollut. Naimisiin kun mennään hyvin nuorina.
 
"Juuli"
Miten tää vastaus nyt pitäis tulkita?:) Ei ole mitään, miksi ei olisi saanut osallistua vai on?

Jännää. En ole koskaan ajatellut, että musiikki ja uskonto voisivat olla jotenkin toisensa poissulkevia asioita. Painivat mielestäni aika eri kategorioissa.
No helposti voi musiikista tulla liiallisen palvonnan kohde ja kaikki maailmallinen alkaa viedä liikaa aikaa ja ajatuksia.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Meikittön Prada;30455352:
Mitä olen itse ollut tekemisissä lestadiolaisten kanssa (naisten), niin monet ovat erittäin kiinnostuneita juuri sisustamisesta ja muodista. Kompensoidaanko tällä jotenkin sitä, ettei meikkaaminen/hiusten värjäys ole sallittua? Eli halutaan kuitenkin satsata paljon esim. juuri pukeutumiseen?
Itse olen huomannut etenkin nuorten lestadiolaistyttäjen keskuudessa juuri tuota. Kesällä juostaan juuri takapuolen peittävissä shortseissa ja kireässä paidassa, koska jotenkinhan se poikien huomio on kiinnitettävä. Samaan aikaan samalla tavalla pukeutuvat ei-lestat ovat suunnilleen huoria.
 

Yhteistyössä