Haluatko kysyä vl äidiltä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja "Juuli"
  • Ensimmäinen viesti
vierass
[QUOTE="Juuli";30455421]Opetuksen kulmakiviä ei todellakaan ole meikkaaminen ja TV, vaan paljon syvällisemmät asiat. Aika toisarvoista on lopulta se, käyttääkö joku ripsiväriä vai ei. Mun mielestä uskossa on kyse paljon suuremmista asioista. Ei raamattu suoraan noita asioita kiellä, mutta ne eivät ole hyväksi.[/QUOTE]

No ei ne kyllä kovin kaukanakaan kulmakivistä ole. Nuo asiat eivät ole toisarvoisia. Ihmiset joutuvat kyyläyksen ja puhuttelujen kohteeksi jos käyttävät meikkiä tai katsovat TV:tä, ja jo epäily ehkäisyn käytöstä on keskustelun paikka.
 
vierass
[QUOTE="Juuli";30455439]Teini-ikä on teini-ikä, myös lestoilla ;)[/QUOTE]

Ja siihen kuuluu ei-lestadiolaisten itsetietoinen arvostelu vaikka itse toimii samalla tavalla? "Tuon minihame kertoo synnistä ja huoruudesta, minä taas iloitsen puhtaasti jumalan antamasta kehosta!"
 
Kauhee säkä
Oletko koskaan ajatellut kuinka etuoikeutettu olet? Satut kuulumaan juuri siihen oikeaan uskontoon, (maailman vähintäänkin tuhansista uskonnoista), jossa on yhteensä muutama satatuhatta jäsentä eli n. 0,0028% maapallon 7 miljardin väestöstä. Loput 6,8 miljardia joutuvat kadotukseen. Aikamoista.
 
"Juuli"
No oman kehon turhanpäiväinen esittely on syntiä. Kesällä pukeudutaan kepeästi, mutta mun mielestä pakarat, napa ja rintavako pitää pitää piilossa. Kyllä mäkin käytän kesällä lyhyitä mekkoja, toppeja jne, mutta ei nyt pakarat/rinnat näy. Itseäni esittelen ainoastaan omalle miehelleni.

Pointti oli enemmä se, että lähes jokainen teini käy elämässää tiettyjä vaiheita läpi. Oli uskontokunta mikä tahansa.
 
Oletko koko elämäsi haaveillut ja valmistautunut avioliittoon ja äidiksi tuloon?
Tuntuiko, että olet "jotain" tai on joku "saavutus" olla rouva mahd. nuorena?

Miksi menit 18-vuotiaana (kerroit olevasi 27v ja vanhin lapsesi 8v) naimisiin yli kolmikymppisen miehen kanssa?
Seurustelit siis alaikäisenä kolmikymppisen kanssa?
Eikö perheesi puuttunut asiaan mitenkään, vai ajattelivatko, että hyvä kun pääsee taas yhdestä lapsesta eroon ja saa lapsen naimisiin?
 
"Juuli"
Oletko koko elämäsi haaveillut ja valmistautunut avioliittoon ja äidiksi tuloon?
Tuntuiko, että olet "jotain" tai on joku "saavutus" olla rouva mahd. nuorena?

Miksi menit 18-vuotiaana (kerroit olevasi 27v ja vanhin lapsesi 8v) naimisiin yli kolmikymppisen miehen kanssa?
Seurustelit siis alaikäisenä kolmikymppisen kanssa?
Eikö perheesi puuttunut asiaan mitenkään, vai ajattelivatko, että hyvä kun pääsee taas yhdestä lapsesta eroon ja saa lapsen naimisiin?

Me mentiin naimisiin nopeasti. Olin täyttänyt 18, kun aloimme seurustelemaan. Tunsimme sitä ennen jo. Me tosiaan aloimme seurustella maaliskuussa ja marraskuussa mentiin naimisiin. Ensimmäisen kohdalla tulin raskaaksi nopeasti.
Puuttuihan ne ja etenkin äidillä kesti aika kauan sulatella asiaa.
No en välttämättä suosittele menemään naimisiin noin nuorena, koska monen kohdalla ei käy niin hyvä tuuri, mitä mun kohdalla.
Mulla on ihan oikeasti maailman paras ja ihanin mies. Rakastan häntä ihan suunnattoman paljon ja en voisi olla onnellisempi ja kiitollisempi hänestä. Ei ole vielä tullut hetkeä, jolloin olisin katunut tätä kaikkea.
 
viaras
Juuli sinä et ole lestadiolainen vaan elät täyttä kaksoiselämää juttujesi perusteella. Minä itse olen hiukan sinua vanhempi ja erosin tuosta helvetinlahkosta teini-iässä.

Arvet eivät koskaan katoa.
 
vierass
[QUOTE="Juuli";30455644]Miten niin?[/QUOTE]

Varmaan siksi, että kuten tuli jo todettua, et usko kuten lestadiolaiset. TV, meikki ja ehkäisy ovat syntiä, piste. Homoliittoa ei hyväksytä. Ei-lestadiolaiset joutuvat helvettiin. Jos olisit lestadiolainen, nuo olisivat sitä, mihin uskot sataprosenttisesti.
 
viaras
[QUOTE="Juuli";30455644]Miten niin?[/QUOTE]

Lestadiolaisuus on ollut, on nyt ja on tulevaisuudessakin erittäin hallittu tapauskonto, jossa määräykset ja tavat ovat itse uskontoa tärkeämpi asia.

On ne kirjoittamattomat säännöt, joita lestadiolaisen tulee kuuliaisesti totella, joiden mukaan tulee elää ollakseen uskomassa.

Lestadiolaisuudessa ainut hyvä asia on yhteisöllisyys, toinen auttaa toista, töitä on tarjolla, jne. Tosin se yhteisöllisyyskin on osittain kyttäämistä, kyttäämistä ja kyttäämistä.

Sinä kaivat vaan rusinat pullasta, olet ikäänkuin uskomassa, mutta sitten elät lahkon oppeja vastaan.

Eikö olisi parempi uskoa omakohtaisesti siihen jumalaan, jättää lahko ja elää elämää ilman kieltoja ja huonoa omaatuntoa "'syntisistä" asioista.
 
"Juuli"
Minä en meikkaa ja meillä ei katsota telkkaria. En hyväksy homoutta. Mä tarkoitin sitä, että se laki nyt on ihan sama, koska se ei poista homoutta ja omaisuuden voi testamentata jne. En todellakaan hyväksyisi esimerkiksi sitä, että kirkossa vihittäisiin homoparit. Tuomitsen homouden, en homoa. Eli homo on ihmisenä ihan yhtä arvokas, mutta se teko on väärä. Homo voi olla homoudestaan huolimatta vaikkapa hauska ja avulias.
 
Vie ras
Minkä takia lapsettomuushoidot eivät ole kiellettyjä? Siinähän puututaan tähän "jumala antaa lapsia niin paljon kun haluaa" juttuun. Vastaavasti ehkäisy on kiellettyä.
 
vierass
[QUOTE="Juuli";30455708]Minä en meikkaa ja meillä ei katsota telkkaria. En hyväksy homoutta. Mä tarkoitin sitä, että se laki nyt on ihan sama, koska se ei poista homoutta ja omaisuuden voi testamentata jne. En todellakaan hyväksyisi esimerkiksi sitä, että kirkossa vihittäisiin homoparit. Tuomitsen homouden, en homoa. Eli homo on ihmisenä ihan yhtä arvokas, mutta se teko on väärä. Homo voi olla homoudestaan huolimatta vaikkapa hauska ja avulias.[/QUOTE]

Mutta sanoit hyväksyväsi meikkaamisen ja TV:n, samoin ehkäisyn. Ei kuulosta oikein lestadiolaiselta.
 
"Juuli"
Minkä takia lapsettomuushoidot eivät ole kiellettyjä? Siinähän puututaan tähän "jumala antaa lapsia niin paljon kun haluaa" juttuun. Vastaavasti ehkäisy on kiellettyä.
Itse en menisi lapsettomuushoitoihin. Jumalan tiet ovat tuntemattomat. Joskus voi joutua läpikäymään paljon sellaista, mitä ei ymmärrä ja mikä tuottaa ehkä ylimääräistä tuskaa ja sitten palkitaan tai Jumalalalla on joitain ihan muita suunnitelmia.
 
vierass
Minkä takia lapsettomuushoidot eivät ole kiellettyjä? Siinähän puututaan tähän "jumala antaa lapsia niin paljon kun haluaa" juttuun. Vastaavasti ehkäisy on kiellettyä.
Se on sitä rusinat pullasta uskomista. Jos siitä on hyötyä lahkolle eikä se vähennä pääjehujen kontrollia muista, asia hyväksytään. Jos siitä ei ole hyötyä ja riviuskova saa käyttää omaa harkintaa, asiaa ei hyväksytä. Vaikka kyseessä olisi samanlainen asia eli kuten tässä tapauksessa lisääntymiseen puuttuminen.
 

Yhteistyössä