Haluatko kysyä vl äidiltä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja "Juuli"
  • Ensimmäinen viesti
vl-äiti
Ihmettelin myös ap:n tapaa puhua "kokouksista" yms yms... ei ollenkaan kuulosta ainakaan täkäläiseltä lestadiolaiselta. Eikä ainakaan vanhoilliselta. Me puhutaan seuroista, ei kokouksista. Ja seuroihin pukeudumme yleensä siisteihin pyhävaatteisiin, ei siis juhlavaatteisiin. ;)

Joku kysyi, miten hoitaa muistisairasta vanhusta hänen uskoaan kunnioittaen, niin aivan samalla tavalla kuin muitakin, mutta huomioisin, ettei vanhuksen tarvitsisi kuunnella päivät päästään rankkaa kielenkäyttöä televisiosta tai "maailmallista" musiikkia. Sen sijaan vanhus varmasti ilahtuu, jos paikkakunnallanne toimii Pookin radiokanava ja saisi sieltä kuunnella sunnuntaisin viidestä seitsemään rauhanyhdistyksen seuroja. Myös Jumalanpalveluksista vanhus voi tykätä.
 
"piupau"
[QUOTE="sissi";30461874]Jos sinulla ei ole mitään sidettä lestadiolaisiin tai lestadiolaisuuteen, lahkon sääntöihin ja oppeihin, niin ei ihmekkään, ettet ymmärrä miksi täällä on aloittajaa kritisoitu.

Minä itse vartuin lestadiolaisperheessä ja puoli sukua on lestadiolaisia. Se on todella yksinkertaista, joko olet lahkossa tai et ole. Joko elät oppien, sääntöjen ja kieltojen mukaan tai sitten et elä. Jälkimmäisessä tapauksessa olet kieltänyt uskosi, olet luovuttanut sielusi saatanalle, joudut tulimereen ja sen sellaista.

Kyllä minä uskon jumalaan, en usko lestadiolaisuuden tuomaan harhaoppiin.[/QUOTE]

Mun pointtini olikin se, että on mahtavaa, että on tällaisiakin lestadiolaisia olemassa, joille se usko on tärkeintä, ei naapurin Martan mielipide meikkaamisesta. Ap ei ole yhtään sen vähempää lestadiolainen kuin he, jotka noudattavat orjallisesti näitä lahkolaisten keksimiä ohjeita. Olen siksi tätä mieltä, koska olen itse helluntailainen, ja meidänkin piireistä löytyy hyvin monenlaista sakkia. Joku vanhempi hellari vois hyvinkin olla sitä mieltä, etten ole kunnon uskovainen, kun vietän monesti sunnuntaitkin töissä, enkä kovinkaan ahkerasti jaksa käydä kokouksissa. Jumalaan kuitenkin uskon, ja usko on mulle todella tärkeä asia.

En nyt vissiin osaa tuoda selkeästi esille mitä meinaan, mutta siis mun mielestä ap on kyllä lestadiolainen, jos sellaiseksi itsensä tuntee ja tähän kirkkoon kuuluu. Tai oikeastaan mun mielestä on jopa hieman typerää luokitella uskovaisia eri lokereihin. Samaan Jumalaan uskotaan kaikki ja ihan sama määränpää meillä kaikilla on. Yksittäiset opilliset seikat erottaa.
 
"sissi"
[QUOTE="piupau";30462030]Mun pointtini olikin se, että on mahtavaa, että on tällaisiakin lestadiolaisia olemassa, joille se usko on tärkeintä, ei naapurin Martan mielipide meikkaamisesta. Ap ei ole yhtään sen vähempää lestadiolainen kuin he, jotka noudattavat orjallisesti näitä lahkolaisten keksimiä ohjeita. Olen siksi tätä mieltä, koska olen itse helluntailainen, ja meidänkin piireistä löytyy hyvin monenlaista sakkia. Joku vanhempi hellari vois hyvinkin olla sitä mieltä, etten ole kunnon uskovainen, kun vietän monesti sunnuntaitkin töissä, enkä kovinkaan ahkerasti jaksa käydä kokouksissa. Jumalaan kuitenkin uskon, ja usko on mulle todella tärkeä asia.

En nyt vissiin osaa tuoda selkeästi esille mitä meinaan, mutta siis mun mielestä ap on kyllä lestadiolainen, jos sellaiseksi itsensä tuntee ja tähän kirkkoon kuuluu. Tai oikeastaan mun mielestä on jopa hieman typerää luokitella uskovaisia eri lokereihin. Samaan Jumalaan uskotaan kaikki ja ihan sama määränpää meillä kaikilla on. Yksittäiset opilliset seikat erottaa.[/QUOTE]

Lestadiolaisuus on tapauskonto, ei voi olla lestadiolainen, ellei käyttäydy kuten lestadiolaisen kuuluu käyttäytyä. Ei vain voi olla.

Toki sitä itseään voi kutsua lestadiolaiseksi jos haluaa, vaikka elää täysin erilaista elämää kuin pitäisi. Lestadiolainen et silti tässä tapauksessa enää ole.
 
"piupau"
Ja vielä sinulle, sissi, en nyt yritäkään väittää, että tuntisin kaikki lestadiolaisten opit ja säännöt. Sinulla on varmasti (entisenä?) lestadiolaisena kaikki tieto tästä asiasta. Minä vain tunnen monta lestadiolaista (mikä ei toki ole läheskään sama asia, kuin itse uskontokuntaan kuuluminen), ja olen päässyt läheltä seuraamaan heidänkin elämäänsä, ja olen huomannut heidänkin piireissä olevan melko erilaisia tapoja elää sitä uskoaan. Ehkä se on sitten niin kuin sanoit, ettei ole lestadiolainen jos ei täysin noudata heidän sääntöjään, mutta mulla on vaan hieman erilainen käsitys.
 
"piupau"
[QUOTE="sissi";30462067]Lestadiolaisuus on tapauskonto, ei voi olla lestadiolainen, ellei käyttäydy kuten lestadiolaisen kuuluu käyttäytyä. Ei vain voi olla.

Toki sitä itseään voi kutsua lestadiolaiseksi jos haluaa, vaikka elää täysin erilaista elämää kuin pitäisi. Lestadiolainen et silti tässä tapauksessa enää ole.[/QUOTE]

Okei. :)
 
"piupau"
..paitsi että vieläkin meinaan väittää vastaan. :D Kuka sen määrittää millainen on oikea lestadiolainen? Nyt siis alkoi vaan kiinnostamaan tämä asia, siksi pohdiskelen. En yhtään ihmettele sitä, että etenkin ne +50-vuotiaat on edelleen hyvin vanhoillisia ja kiinni vanhoissa tavoissa, mutta mites kun tämä nuorempi väki alkaa ajattelemaan itse asioita, eikä enää eläkään täysin niin kuin nämä vanhemmat haluaisivat? Olen itse huomannut niin selkeästi tämän, miten nuoremmat lestadiolaiset elävät paljon vapaampaa elämää, vaikka ovat täysin uskossa ja käyvät myös seuroissa. Ajattelutavat on vaan niin muuttuneet. Eli onko niin, että jos tämä kehitys nyt jatkuu, ja pikkuhiljaa nämä tiukemmat säännöt jäävät unholaan, niin koko lestadiolaisuus katoaa? Eikö voi olla niin, että se on yhä se sama liike, mutta vain käyttäytymissäännöt muokkautuvat? Lestadiolaisuuskin on kuitenkin vielä melko nuori liike, niin ei ole ollenkaan ihme jos normit muuttuvat sukupolvien myötä.
 
"sissi"
[QUOTE="piupau";30462097]..paitsi että vieläkin meinaan väittää vastaan. :D Kuka sen määrittää millainen on oikea lestadiolainen? Nyt siis alkoi vaan kiinnostamaan tämä asia, siksi pohdiskelen. En yhtään ihmettele sitä, että etenkin ne +50-vuotiaat on edelleen hyvin vanhoillisia ja kiinni vanhoissa tavoissa, mutta mites kun tämä nuorempi väki alkaa ajattelemaan itse asioita, eikä enää eläkään täysin niin kuin nämä vanhemmat haluaisivat? Olen itse huomannut niin selkeästi tämän, miten nuoremmat lestadiolaiset elävät paljon vapaampaa elämää, vaikka ovat täysin uskossa ja käyvät myös seuroissa. Ajattelutavat on vaan niin muuttuneet. Eli onko niin, että jos tämä kehitys nyt jatkuu, ja pikkuhiljaa nämä tiukemmat säännöt jäävät unholaan, niin koko lestadiolaisuus katoaa? Eikö voi olla niin, että se on yhä se sama liike, mutta vain käyttäytymissäännöt muokkautuvat? Lestadiolaisuuskin on kuitenkin vielä melko nuori liike, niin ei ole ollenkaan ihme jos normit muuttuvat sukupolvien myötä.[/QUOTE]

Lestadiolaisuus katoaa sääntöjen hellittäessä. Kyllä minäkin tiedän todella monta "lestadiolaista" jotka käy seuroissa, mutta silti elävät täyttä kaksoiselämää. Eivät hekään enää miellä itseään lestadiolaisiksi, eivät vaan uskalla irtaantua lahkosta. Pelko työpaikan menettämisestä, kaveripiirin menettämisestä, läheisten suhtautumisesta, jne.

Lestadiolaiseksi aivopestään jo syntymästä asti, me emme halua kuunnella maailmallista musiikkia, me emme halua katsoa televisiota, me emme halua meikata, me emme halua ehkäistä, me emme halua.. Se on kamala asia kun jossain vaiheessa se lapsi tajuaakiin että hitto vie, minä haluaisin katsoa televisota tai kuunnella musiikkia.

Se syyllisyys on jotain aiva hirveätä. Noinkin normaalista asiasta.

Mitä kauemmin lahkossa on, sen vaikeampi siitä on päästää irti. Sitä ei moni ymmärräkkään kuin vaikeaa se on, jos siittä ei ole omakohtaista kokemusta.

Minä kärsin vieläkin lestadiolaisjuuristani, ehkä se näkyy jonkinlaisena katkeruutenakin, mutta totuudenmukaisia juttuja tähän sivallan.
 
"piupau"
[QUOTE="sissi";30462135]Lestadiolaisuus katoaa sääntöjen hellittäessä. Kyllä minäkin tiedän todella monta "lestadiolaista" jotka käy seuroissa, mutta silti elävät täyttä kaksoiselämää. Eivät hekään enää miellä itseään lestadiolaisiksi, eivät vaan uskalla irtaantua lahkosta. Pelko työpaikan menettämisestä, kaveripiirin menettämisestä, läheisten suhtautumisesta, jne.

Lestadiolaiseksi aivopestään jo syntymästä asti, me emme halua kuunnella maailmallista musiikkia, me emme halua katsoa televisiota, me emme halua meikata, me emme halua ehkäistä, me emme halua.. Se on kamala asia kun jossain vaiheessa se lapsi tajuaakiin että hitto vie, minä haluaisin katsoa televisota tai kuunnella musiikkia.

Se syyllisyys on jotain aiva hirveätä. Noinkin normaalista asiasta.

Mitä kauemmin lahkossa on, sen vaikeampi siitä on päästää irti. Sitä ei moni ymmärräkkään kuin vaikeaa se on, jos siittä ei ole omakohtaista kokemusta.

Minä kärsin vieläkin lestadiolaisjuuristani, ehkä se näkyy jonkinlaisena katkeruutenakin, mutta totuudenmukaisia juttuja tähän sivallan.[/QUOTE]

Tuo aivopesu ei olekaan mikään uusi juttu, olen kyllä tuon tiennyt. Ja aivan kamalaahan tuo on, en voi kuin olla kiitollinen, että en itse syntynyt vl-perheeseen..

Se mitä mä yritin tuossa sanoa, on että jospa joskus olisi aika, jolloin lestadiolaisten ei tarvitsisi elää mitään kaksoielämää. Että olisi ihan jees katsoa telkkaria, kuunnella musiikkia, tai tehdä mitä nyt ikinä lystääkään (omantunnon rajoissa). Että näitä asioita ei tarvitsisi peitellä ja silti voisi käydä niissä seuroissa. Koska varmasti on niitäkin lestadiolaisia, jotka em. asioita tekevät ja ovat silti elävästi uskossa. Eli vaikka elät nykyajassa ja olet uskossa, voit silti käydä seuroissa, koska haluat, ei siksi että olisi pakko. Tuo on vain ja ainoastaan ihmisten ajattelutavoista kiinni. Toi ois se ihannetilanne.

Voihan se olla, että tuo on pelkkää toiveajattelua. Jos se aivopesu on niin voimakasta, että samaa soopaa syötetään sitten omillekin lapsille jne. Mutta jotenkin tämä vaikuttaa siltä, että aina vain useampi ja useampi lestadiolainen kyseenalaistaa nämä säännöt (joita ei siis mitenkään pysty ainakaan Raamatulla perustelemaan), joten pikkuhiljaa saattaisikin syntyä ihan uutta sukupolvea, jotka eivät enää välitä näistä vanhoista ohjenuorista. Silloin voisikin olla se tilanne, että on seurakunnallinen lestadiolaisia, jotka eivät tuomitse toisiaan tällaisista asioista, kuten telkkarin katsominen etc.
 
"kiinnostunut"
[QUOTE="piupau";30462203]
Se mitä mä yritin tuossa sanoa, on että jospa joskus olisi aika, jolloin lestadiolaisten ei tarvitsisi elää mitään kaksoielämää. Että olisi ihan jees katsoa telkkaria, kuunnella musiikkia, tai tehdä mitä nyt ikinä lystääkään (omantunnon rajoissa). Että näitä asioita ei tarvitsisi peitellä ja silti voisi käydä niissä seuroissa. Koska varmasti on niitäkin lestadiolaisia, jotka em. asioita tekevät ja ovat silti elävästi uskossa. Eli vaikka elät nykyajassa ja olet uskossa, voit silti käydä seuroissa, koska haluat, ei siksi että olisi pakko. Tuo on vain ja ainoastaan ihmisten ajattelutavoista kiinni. Toi ois se ihannetilanne.[/QUOTE]

Mikä tässä tapauksessa erottaisi lestadiolaisuuden omaksi liikeekseen? Jos saisitte elää ilman vanhoja sääntöjä, eikä elämä siis eroaisi vaikkapa luterilaisen kristityn elämästä, mikä teistä tekisi lestadilaisia? En tiedä ymmärrätkö kysymystä, mutta siis yleensä eri seurakunnilla on joku juttu, minkä takia ovat erottautuneet omaksi seurakunnakseen, mikä se erottava tekijä lestadiolaisilla on(/olisi)?

Jos jäseniä ei pidettäisi liikkeessä niin tiukasti "ryhmäkurilla" ja syntyvyyden säännöstely sallittaisiin, liike varmasti kuolisi hyvin nopeasti.

Ehkäisykiellosta, en ymmärrä perustelua "elämä ja kuolema on Jumalan kädessä". Onko siis Jumala sitä mieltä, että teidän on pakko harrastaa seksiä aina ovulaation aikaan, jos edes ns. varmojen päivien laskeminen ei ole sallittua?
 
"piupau"
[QUOTE="kiinnostunut";30462611]Mikä tässä tapauksessa erottaisi lestadiolaisuuden omaksi liikeekseen? Jos saisitte elää ilman vanhoja sääntöjä, eikä elämä siis eroaisi vaikkapa luterilaisen kristityn elämästä, mikä teistä tekisi lestadilaisia? En tiedä ymmärrätkö kysymystä, mutta siis yleensä eri seurakunnilla on joku juttu, minkä takia ovat erottautuneet omaksi seurakunnakseen, mikä se erottava tekijä lestadiolaisilla on(/olisi)?

Jos jäseniä ei pidettäisi liikkeessä niin tiukasti "ryhmäkurilla" ja syntyvyyden säännöstely sallittaisiin, liike varmasti kuolisi hyvin nopeasti.

Ehkäisykiellosta, en ymmärrä perustelua "elämä ja kuolema on Jumalan kädessä". Onko siis Jumala sitä mieltä, että teidän on pakko harrastaa seksiä aina ovulaation aikaan, jos edes ns. varmojen päivien laskeminen ei ole sallittua?[/QUOTE]

Esititkö nyt nämä kysymykset minulle, vai ap:lle? Minähän en ole lestadiolainen, joten en voi vastata heidän puolestaan.

Niin, lestadiolaisuuteen mielletään niin vahvasti tuo kuri ja oppien noudattaminen, että ehkä se ei olisi enää sama liike jos ne puuttuisi. En tiedä, kunhan pohdiskelin.
 
"piupau"
Olet varmaankin oikeassa tuossa, että liike varmaankin kuolisi aika nopeasti. Toisaalta, oikeasti uskovaiset lestadiolaiset varmasti haluaisivat säilyttää edelleen seurakunnan, johon kuulua, ja jossa kokoontua säännöllisesti. Kun katsoo ev.lut. kirkkoa nykyään, ja mihin suuntaan kirkko on menossa, niin en ihmettele, vaikka nämä uskovaiset lestadiolaiset haluaisivat pitää sen oman liikkeensä sen sijaan, että kuuluisivat kirkkoon. Tarkoitan tällä nyt sitä, miten todella suuri osa luterilaisen kirkon papeista alkaa olla vain näitä ns. "leipäpappeja", jotka tekevät sitä vain palkkatyökseen. Eihän uskovainen ihminen saa tuollaisen ihmisen pitämästä "jumalanpalveluksesta" mitään irti.
 
kiinnostaa
[QUOTE="piupau";30462742]Esititkö nyt nämä kysymykset minulle, vai ap:lle? Minähän en ole lestadiolainen, joten en voi vastata heidän puolestaan.

Niin, lestadiolaisuuteen mielletään niin vahvasti tuo kuri ja oppien noudattaminen, että ehkä se ei olisi enää sama liike jos ne puuttuisi. En tiedä, kunhan pohdiskelin.[/QUOTE]

Sori, luulin että olet lestadiolainen. Kaikkien vastaukset kelpaa :)

Tavallaan ymmärrän kyllä, että lestadiolaiset haluaisivat pitää oman ryhmänsä, sen sijaan että kokonaan lakkauttaisivat oman juttunsa ja alkaisivat joukolla käydä esimerkiksi luterilaisessa, helluntailaisessa tai vapaaseurakunnassa. Kaikki liikkeethän muuttuvat aikojen saatossa enemmän tai vähemmän. Toisaalta jäljellä olisi varmasti niitäkin, jotka haluavat pitää kiinni asioista, jotka ovat olleet liikkeelle ominaisia perusjuttuja, ja vastustaisivat, että kaikki "perinteinen" kadotettaisiin.

Uudistuksia haluavat ehkä eivät taas haluaisi kantaa mukanaan "vanhan lestadiolaisuuden taakkaa", koska vaikka yleinen ilmapiiri muuttuisi sallivammaksi, ulkopuolisille lestadiolaisuudella olisi varmasti vielä vuosikymmeniä sääntöviidakon ja kieltojen kaiku - olisi varmaankin luontevampaa pystyttää uudistushaluisille kokonaan uusi kerho, ja osa ehkä valuisi muihin seurakuntiin, ainakin jos myös käsitystä lestadiolaisuudesta ainoana oikeana uskona ja siitä eroavien syrjimiskulttuuria höllättäisiin.

Niinhän kirkollekin on jonkinlaisessa mittakaavassa käymässä, että osa eroaa koska pitää sitä liian vanhanaikaisena, osa taas sen takia että ei hyväksy muutoksia. Minne nämä kirkosta eroavat uskovaiset hakeutuvat? Tai jäljelle jäävillä, mutta nykymennoon syystä tai toisesta tyytymättömillä jotain omia, kirkon sisäisiä uusia ryhmiä joilla jotain omaa toimintaa? En itse ole koskaan kuulunut ev.lut.kirkkoon, niin toimintansa ei ole mulle tuttua.

En myöskään usko, että kaikki lestadiolaiseen tai muuhun pieneen seurakuntaan kuuluvat olisivat "tosiuskovaisia", joille tärkeintä olisi Raamatun mukaisuus tai papin sitoutuneisuus, vaan ns. tapauskovaisia on kaikissa liikkeissä. Jos on kasvanut tiiviisti johonkin ryhmään, siinä on helppo vain pysyä mukana sen sijaan että lähtisi irtautumaan, jos seurakunnan asettamat säännöt ym. eivät tee elämää liian tukalaksi (niihinkin usein tottuu, jos on siinä maailmankuvassa elänyt koko elämänsä).
 
"piupau"
Sori, luulin että olet lestadiolainen. Kaikkien vastaukset kelpaa :)

Tavallaan ymmärrän kyllä, että lestadiolaiset haluaisivat pitää oman ryhmänsä, sen sijaan että kokonaan lakkauttaisivat oman juttunsa ja alkaisivat joukolla käydä esimerkiksi luterilaisessa, helluntailaisessa tai vapaaseurakunnassa. Kaikki liikkeethän muuttuvat aikojen saatossa enemmän tai vähemmän. Toisaalta jäljellä olisi varmasti niitäkin, jotka haluavat pitää kiinni asioista, jotka ovat olleet liikkeelle ominaisia perusjuttuja, ja vastustaisivat, että kaikki "perinteinen" kadotettaisiin.

Uudistuksia haluavat ehkä eivät taas haluaisi kantaa mukanaan "vanhan lestadiolaisuuden taakkaa", koska vaikka yleinen ilmapiiri muuttuisi sallivammaksi, ulkopuolisille lestadiolaisuudella olisi varmasti vielä vuosikymmeniä sääntöviidakon ja kieltojen kaiku - olisi varmaankin luontevampaa pystyttää uudistushaluisille kokonaan uusi kerho, ja osa ehkä valuisi muihin seurakuntiin, ainakin jos myös käsitystä lestadiolaisuudesta ainoana oikeana uskona ja siitä eroavien syrjimiskulttuuria höllättäisiin.

Niinhän kirkollekin on jonkinlaisessa mittakaavassa käymässä, että osa eroaa koska pitää sitä liian vanhanaikaisena, osa taas sen takia että ei hyväksy muutoksia. Minne nämä kirkosta eroavat uskovaiset hakeutuvat? Tai jäljelle jäävillä, mutta nykymennoon syystä tai toisesta tyytymättömillä jotain omia, kirkon sisäisiä uusia ryhmiä joilla jotain omaa toimintaa? En itse ole koskaan kuulunut ev.lut.kirkkoon, niin toimintansa ei ole mulle tuttua.

En myöskään usko, että kaikki lestadiolaiseen tai muuhun pieneen seurakuntaan kuuluvat olisivat "tosiuskovaisia", joille tärkeintä olisi Raamatun mukaisuus tai papin sitoutuneisuus, vaan ns. tapauskovaisia on kaikissa liikkeissä. Jos on kasvanut tiiviisti johonkin ryhmään, siinä on helppo vain pysyä mukana sen sijaan että lähtisi irtautumaan, jos seurakunnan asettamat säännöt ym. eivät tee elämää liian tukalaksi (niihinkin usein tottuu, jos on siinä maailmankuvassa elänyt koko elämänsä).
Ehkäisyasiaan voin omasta puolestani sanoa, että hyväksyn ehkäisyn käytön. Käytämme ehkäisyä itsekin mieheni kanssa.

Tuossa olet takuulla oikeassa, etteivät kaikki seurakuntalaiset ole tosiuskovia. Väitän kuitenkin, että vapaissa suunnissa tosiuskovien määrä on huomattavasti suurempi kuin vaikka ev.lut.kirkossa. Perustelen tämän tällä opillisella seikalla, joka erottaa vapaat suunnat kirkosta, eli lapsikasteella. Vapaissa suunnissa ei ole lapsikastetta, joten seurakuntaan liitytään joko aikuisena, tai nuorella iällä, kun on itse tehty se henkilökohtainen uskonratkaisu. Tällöin mennään kasteelle itse omasta tahdosta ja halusta liittyä seurakuntaan. Eli seurakunnissa ei ole näitä lapsena kastettuja, jotka eivät välttämättä edes ole uskossa, mutta kuuluvat silti seurakuntaan koska vanhemmat päättivät heidän kasteestaan lapsena.

Oli pakko tarttua tähän aiheeseen, vaikka nyt kyllä poikettiin hieman alkuperäisestä aiheesta. Lestadiolaisiinhan tämä ei päde, sillä heillä on käsittääkseni lapsikaste.
 
vl-äiti
Voi teitä tietämättömiä... Vaikka te kuinka funtsitte ja kyselette, ette te ymmärrä ellette itse ole sisällä Jumalan valtakunnassa.

Huomasitteko, että ap poistui heti kun häntä alettiin kritisoida. Ehkä hän oli oikeasti tuo piupau tai joku muu helluntailainen, koska puhui kokouksissa käymisestä yms. Niissähän käyvät helluntailaiset tai jehovan todistajat, mutta eivät vanhoillislestadiolaiset puhu kokouksista. Halusiko piupau tai joku muu helluntailainen tai provo vain herättää keskustelua "muuttuvasta lestadiolaisuudesta", että muka nuorempi polvi olisi jotenkin "uudistunut"..!? Tai siinä toivossako provo-ap on!?

Saatte te toivoa mitä haluatte ja uskoa mihin haluatte, mutta kyllä aito oikea vanhoillislestadiolaisuus on sama eilen, tänään ja huomenna. Ja sitä te ette voi ymmärtää, miten yhä useampi tekee parannuksen ja haluaa päästä sisälle Jumalan valtakuntaan, vaikka olisi kasvanut ateisti perheessä. Ettekä sitäkään, miksi minä ja moni muu halutaan pysyä uskomassa ja tässä yhteisössä. Ei meitä ole aivopesty. Eikä kukaan meille mitään sanele. Muuta ku omatunto ja oma sisin. Mutta näitä teidän on mahdoton ymmärtää, ennenkuin itse pääsette sisälle ja saatte Pyhän Hengen...
 
paskanmarjat
Alkuperäinen kirjoittaja vl-äiti;30464975:
Voi teitä tietämättömiä... Vaikka te kuinka funtsitte ja kyselette, ette te ymmärrä ellette itse ole sisällä Jumalan valtakunnassa.

Huomasitteko, että ap poistui heti kun häntä alettiin kritisoida. Ehkä hän oli oikeasti tuo piupau tai joku muu helluntailainen, koska puhui kokouksissa käymisestä yms. Niissähän käyvät helluntailaiset tai jehovan todistajat, mutta eivät vanhoillislestadiolaiset puhu kokouksista. Halusiko piupau tai joku muu helluntailainen tai provo vain herättää keskustelua "muuttuvasta lestadiolaisuudesta", että muka nuorempi polvi olisi jotenkin "uudistunut"..!? Tai siinä toivossako provo-ap on!?

Saatte te toivoa mitä haluatte ja uskoa mihin haluatte, mutta kyllä aito oikea vanhoillislestadiolaisuus on sama eilen, tänään ja huomenna. Ja sitä te ette voi ymmärtää, miten yhä useampi tekee parannuksen ja haluaa päästä sisälle Jumalan valtakuntaan, vaikka olisi kasvanut ateisti perheessä. Ettekä sitäkään, miksi minä ja moni muu halutaan pysyä uskomassa ja tässä yhteisössä. Ei meitä ole aivopesty. Eikä kukaan meille mitään sanele. Muuta ku omatunto ja oma sisin. Mutta näitä teidän on mahdoton ymmärtää, ennenkuin itse pääsette sisälle ja saatte Pyhän Hengen...
Kyllä kuule lestadiolaisuus on aivopesua sieltä pahemmasta päästä. Ei ehkä sinun kohdallasi, mutta suurelle osalle kyllä.
 
"Laura"
Minä olen saanut kokea pyhän hengen. Minä uskon Jumalaan. Tiedän, että Raamattu on pyhä kirja. Mä rukoilen ja saan usein vastauksia rukouksiini. Jeesus on Herra!
Mä olen matkalla taivaan kotiin. Minä ja perheeni saamme elää Jumalan kämmenellä. Minulla on rauhallinen ja levollinen mieli, sillä saan elää uskossa Jeesukseen.

Kuulun luterilaiseen kirkkoon ja joskus pyörin hellareilla. Me käytämme ehkäisyä, meillä on telkkari ja meillä saa kuunnella musiikkia. Mulla on myös korvikset ja meikkaan.

Mutta ilmeisesti lestadiolaisten on vain vaikea uskoa sitä faktaa, että Jumalan armossa voi elää muutkin ja ehkäisyllä tai ripsivärin käyttämisellä ei ole mitään tekemistä taivaaseen pääsemisen kanssa.
 
"Lintu"
Alkuperäinen kirjoittaja vl-äiti;30464975:
Voi teitä tietämättömiä... Vaikka te kuinka funtsitte ja kyselette, ette te ymmärrä ellette itse ole sisällä Jumalan valtakunnassa.

Huomasitteko, että ap poistui heti kun häntä alettiin kritisoida. Ehkä hän oli oikeasti tuo piupau tai joku muu helluntailainen, koska puhui kokouksissa käymisestä yms. Niissähän käyvät helluntailaiset tai jehovan todistajat, mutta eivät vanhoillislestadiolaiset puhu kokouksista. Halusiko piupau tai joku muu helluntailainen tai provo vain herättää keskustelua "muuttuvasta lestadiolaisuudesta", että muka nuorempi polvi olisi jotenkin "uudistunut"..!? Tai siinä toivossako provo-ap on!?

Saatte te toivoa mitä haluatte ja uskoa mihin haluatte, mutta kyllä aito oikea vanhoillislestadiolaisuus on sama eilen, tänään ja huomenna. Ja sitä te ette voi ymmärtää, miten yhä useampi tekee parannuksen ja haluaa päästä sisälle Jumalan valtakuntaan, vaikka olisi kasvanut ateisti perheessä. Ettekä sitäkään, miksi minä ja moni muu halutaan pysyä uskomassa ja tässä yhteisössä. Ei meitä ole aivopesty. Eikä kukaan meille mitään sanele. Muuta ku omatunto ja oma sisin. Mutta näitä teidän on mahdoton ymmärtää, ennenkuin itse pääsette sisälle ja saatte Pyhän Hengen...
Lestadiolaisuudesta irtaantumisen jälkeen olen löytänyt oikean jumalan, oikean omakohtaisen uskon ja ilon elämääni.

Lestadiolaisuus oli kuin syöpä sisälläni, olin vain tyhjä kuori, vailla omia mielipiteitä ja omaa elämää. Nyt elän, iloitsen, uskon.

Se tunne, kun saa olla sen näköinen kuin haluaa, saa tehdä mitä haluaa, saa elää kuten haluaa, sitä ei enää kukaan, ikinä, vie minulta pois.

Nyt olen vapaa.
 
"piupau"
Alkuperäinen kirjoittaja vl-äiti;30464975:
Voi teitä tietämättömiä... Vaikka te kuinka funtsitte ja kyselette, ette te ymmärrä ellette itse ole sisällä Jumalan valtakunnassa.

Huomasitteko, että ap poistui heti kun häntä alettiin kritisoida. Ehkä hän oli oikeasti tuo piupau tai joku muu helluntailainen, koska puhui kokouksissa käymisestä yms. Niissähän käyvät helluntailaiset tai jehovan todistajat, mutta eivät vanhoillislestadiolaiset puhu kokouksista. Halusiko piupau tai joku muu helluntailainen tai provo vain herättää keskustelua "muuttuvasta lestadiolaisuudesta", että muka nuorempi polvi olisi jotenkin "uudistunut"..!? Tai siinä toivossako provo-ap on!?

Saatte te toivoa mitä haluatte ja uskoa mihin haluatte, mutta kyllä aito oikea vanhoillislestadiolaisuus on sama eilen, tänään ja huomenna. Ja sitä te ette voi ymmärtää, miten yhä useampi tekee parannuksen ja haluaa päästä sisälle Jumalan valtakuntaan, vaikka olisi kasvanut ateisti perheessä. Ettekä sitäkään, miksi minä ja moni muu halutaan pysyä uskomassa ja tässä yhteisössä. Ei meitä ole aivopesty. Eikä kukaan meille mitään sanele. Muuta ku omatunto ja oma sisin. Mutta näitä teidän on mahdoton ymmärtää, ennenkuin itse pääsette sisälle ja saatte Pyhän Hengen...
What? :D

Onko nyt niin, ettet siis kestä yhtään jos teidän liikettänne kritisoidaan tai edes pohditaan tämmöisiä asioita, mitä me ollaan tässä muutaman kanssa mietiskelty?

Ja voin kertoa, että olen erittäin elävästi uskossa Jeesukseen, enkä silti ymmärrä näitä teidän oppejanne. Luetteko te itse Raamattua, vai uskotteko vain kaiken mitä papit (vai millä nimellä heitä teillä kutsutaan?) Raamatusta kertoo? Ulkokultaiset ja ulkoaopitut lauseet eivät merkitse mitään, jos ei itse tunne Raamattua yhtään ja uskoo vain kaiken, mitä joku toinen ihminen sieltä puolestasi tulkitsee.

En todellakaan halua loukata ketään tällä keskustelulla mitä täällä on käyty, vaikka sinä ilmeisesti nyt vetäisitkin herneen nenääs. Ikävä juttu.

Ja vielä lopuksi sellainen asia, että ei kannata asettaa itseään niin kovasti muiden yläpuolelle. Se ei anna kovin fiksua kuvaa kenestäkään. Ei siis kannata väittää, että tuntisit minut tai muitakaan tähän keskusteluun osallistuneita, jotta pystyt esittämään tuollaisia väitteitä, ettemme olisi uskovaisia, osa Jumalan valtakuntaa vai mitä sanoja nyt käytitkään. Voin tosiaankin puhua vain omasta puolesta sanoessani, että ainakin minun kohdallani menit pahasti metsään. Senhän takia alunperinkin osallistuin tähän keskusteluun, kun uskovaisena ihmisenä mun on niin vaikea ymmärtää lestadiolaisten tapoja.

Toivottavasti ap vielä löytää tän ketjun, häneltä tuli fiksuja vastauksia moniin kysymyksiin. :)
 
tjy
[QUOTE="piupau";30467563]What? :D

Onko nyt niin, ettet siis kestä yhtään jos teidän liikettänne kritisoidaan tai edes pohditaan tämmöisiä asioita, mitä me ollaan tässä muutaman kanssa mietiskelty?

Ja voin kertoa, että olen erittäin elävästi uskossa Jeesukseen, enkä silti ymmärrä näitä teidän oppejanne. Luetteko te itse Raamattua, vai uskotteko vain kaiken mitä papit (vai millä nimellä heitä teillä kutsutaan?) Raamatusta kertoo? Ulkokultaiset ja ulkoaopitut lauseet eivät merkitse mitään, jos ei itse tunne Raamattua yhtään ja uskoo vain kaiken, mitä joku toinen ihminen sieltä puolestasi tulkitsee.

En todellakaan halua loukata ketään tällä keskustelulla mitä täällä on käyty, vaikka sinä ilmeisesti nyt vetäisitkin herneen nenääs. Ikävä juttu.

Ja vielä lopuksi sellainen asia, että ei kannata asettaa itseään niin kovasti muiden yläpuolelle. Se ei anna kovin fiksua kuvaa kenestäkään. Ei siis kannata väittää, että tuntisit minut tai muitakaan tähän keskusteluun osallistuneita, jotta pystyt esittämään tuollaisia väitteitä, ettemme olisi uskovaisia, osa Jumalan valtakuntaa vai mitä sanoja nyt käytitkään. Voin tosiaankin puhua vain omasta puolesta sanoessani, että ainakin minun kohdallani menit pahasti metsään. Senhän takia alunperinkin osallistuin tähän keskusteluun, kun uskovaisena ihmisenä mun on niin vaikea ymmärtää lestadiolaisten tapoja.

Toivottavasti ap vielä löytää tän ketjun, häneltä tuli fiksuja vastauksia moniin kysymyksiin. :)[/QUOTE]

Paitsi että ap ei ole lesta.
 
"Juuli"
Olipas tänne tullut paljon tekstiä!

Kyllä VL piireissä on joitain asioita, jotka mielestäni tulee ihmisestä, ei Jumalasta. Raamatussa siis ei oikeasti ole yhtään kohtaa, joka puoltaisi ajatusta ehkäisykiellosta tai siitä, että ei saa meikata. Raamattu myös opettaa sen, että Jumalla on lampaita monessa karsinassa ja uskontokunta ei ratkaise, vaan se mitä sisimmässäsi tunnet.
 
myönnä jo
[QUOTE="Juuli";30468056]Olipas tänne tullut paljon tekstiä!

Kyllä VL piireissä on joitain asioita, jotka mielestäni tulee ihmisestä, ei Jumalasta. Raamatussa siis ei oikeasti ole yhtään kohtaa, joka puoltaisi ajatusta ehkäisykiellosta tai siitä, että ei saa meikata. Raamattu myös opettaa sen, että Jumalla on lampaita monessa karsinassa ja uskontokunta ei ratkaise, vaan se mitä sisimmässäsi tunnet.[/QUOTE]

Eli et ole lestadiolainen.
 

Yhteistyössä