Mitä naapuissa tapahtuu - miksi lapsi itkee jatkuvasti?

  • Viestiketjun aloittaja pihlajanmarjanen
  • Ensimmäinen viesti
pihlajanmarjanen
Muutin tähän kerrostaloon pari kuukautta sitten. Äänieristys ei ole loistava. Naapurissani asuu ilmeisesti lapsiperhe (en ole koskaan heitä tavannut, en vain ole sattunut törmäämään rapussa tai en ole osannut yhdistää oikeaan asuntoon oikeita ihmisiä) ja nyt olen kuullut ainakin kuukauden päivät lähes joka ilta naapurista itkua. Aluksi en edes tajunnut sitä itkuksi, koska se on tyyliltään "haukkovaa", ajattelin että joku erikoinen koira pitää meteliä. Mutta myöhemmin iltakaudet sitä kuunneltuani olen vakuuttunut, että se on lapsen itkua, itkussa on eri sävyjä ja välillä se on ihan perinteisen lapsen itkun kuuloista ja välillä taas tulee noita erikoisia haukkomiskohtauksia. Mitään sanoja tai puhetta ei kuuluu. Nuo kohtaukset alkaa yleensä iltaisin klo 23 aikoihin. Itku ei kuulosta vauvan itkulta ollenkaan, vaan ennemminkin ala-asteikäisen lapsen.

Olen pohtinut, mitä ihmettä siellä tapahtuu? Itku ei ole varsinaisesti vihaisen/kiukkuisen kuuloista, ei perinteistä kiukutteluitkua eikä myöskään vauvan rääkyvää koliikki-itkua. Ennemminkin kuvaisin että pelokasta itkua tai kipu-itkua.

Olen käynyt mielessäni kaikki mahdolliset ja mahdottomat tapaukset läpi ja koittanut keksiä, miksi joka ilta (ja välillä päivisinkin) kuuluu tuo sama itku. Kauhukuva päässäni on, että siellä pahoinpidellään lasta. Mutta toisaalta ei kuulu mitään väkivallan ääniä, eikä mitään muitakaan ääniä. Mitään sanoja/puhetta tmv en kuule.

Olenko vainoharhainen vai syystä huolissani? Itku on jotenkin niin hirveän kuuloista, ikään kuin hyperventiloivaa, kohtauksenomaisesti. Mielessä myös käynyt, että naapurissa on vammainen lapsi, joka pitää tuollaista "pakkoääntä".

Mitä tässä oikein voi tehdä? Lastensuojeluilmoituksen toki voisin tehdä, mutta onko tässä vielä mitään näyttöä?
 
"Huoh"
Arvaa mitä?

Asia ei kuulu sinulle tippaakaan. Jostain käsittämättömästä syystä monet naiset kokevat, että pillun omistaminen on sama kuin omistaisi sheriffin tähden, joka oikeuttaa valvomaan ja puuttumaan muiden ihmisten tekemisiin. Tämä korostuu etenkin kerros- ja rivitaloasumisessa mutta ikävä kyllä jopa työyhteisöissä. Puistattavaa ja oksettavaa ja itsekästä toimintaa, täysin päinvastaista kuin jotkut näistä itse harhaisesti kuvittelevat.

Älä työnnä nenääsi muiden ihmisten asioihin. Ikinä.
 
Huolijasuru
Jollain tekosyyllä menet ovelle ja teet itseäs tutuksi niin pääset tarkkaileen perhettä ja lasta. Pelkän itkun perusteella on aika ikävä tehä mitään ilmoitusta kun se on oikeasti kamalaa perheellekin jos lapsi vaan itkee eikä kyse ole mistään pahoinpitelystä tai laiminlyönnistä vaan esim sairaudesta.
 
Meillä on esikoisella ollu kauhukohtauksia ja yleensä itku kuulostaa juuri pelokkaalta/kipuitkulta. Meillä näitä on tullu kausittain, välillä joka ilta, välillä kuukausienkin taukoja.. Alkaa yleensä 1-2tuntia nukahtamisen jälkeen, eli n.klo 22 ja kestää muutamasta minuutista tuntiin.
Joskus myös päiväunille mennessä oli samanlaista huutoa, kun ei olisi halunnut nukkua, mutta oli ihan väsynyt.
Pelkäsin, että naapurit tekee ls-ilmoituksen, kun se huuto kuulosti (nyt ei oo liki vuoteen ollu kohtausta) todella pahalta. Joten ite en ainakaan pelkästään tuon takia lähtis ilmotusta tekemään.
 
hmph
Niin kauan kun vanhus saa maata ojassa ilman että ohikulkijat pysähtyvät auttamaan.
Niin kauan kun mies saa hakata naista hississä ettei juuri kukaan puutu.
Niin kauan kun pientä lasta ei auteta yöllä.

Parempi on välittää kun alkaa seuraamaan nykytrendiä ettei välitetä muusta kuin omasta navasta. Tuollaiset huohit voi mennä ihan yksin sinne missä on vaan yksin.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
oletko...
oletko varma ettei siellä vaan asu jotain uniapneaa tai vastaavaa sairastavaa tyyppiä? älä nyt ainakaan ls ilmoa tee jos et ole edes ikinä nähnyt että siellä varmasti lasta asuu :D
 
pihlajanmarjanen
Tietenkään en tekisi ilmoitusta siksi, että naapurissa olisi vammainen lapsi - ymmärretäänkö täällä nyt tahallaan väärin? Sehän olisi helpotus, jos näin olisi, olisi ainakin syy tuolle oudolle itkulle.

En oikein keksi luontevaa tapaa tutustua heihin, pihalla ei ole ikinä ketään ja itse olen kotona lähinnä myöhään iltaisin, jolloin varsinkaan rapussa ei törmää juuri keneenkään. Tuntuisi myös hassulta mennä muuten vain ovikelloa soittelemaan. Tarkennuksena että itku kuuluu yläkerrastani, joko yläpuolella olevasta asunnosta tai seinänaapurini yläpuolelta.

En haluaisi puuttua, mutta tuntuu todella pahalta kuunnella sitä iltaisin kun mieleen hiipii epäilys, että tässä on nyt vaikka samanlainen tapaus kuin se Eerikan tapaus.... Tietysti mahdollisuus on hyvin pieni, mutta entä jos sittenkin...
 
"random"
[QUOTE="Huoh";30455387]Arvaa mitä?

Asia ei kuulu sinulle tippaakaan. Jostain käsittämättömästä syystä monet naiset kokevat, että pillun omistaminen on sama kuin omistaisi sheriffin tähden, joka oikeuttaa valvomaan ja puuttumaan muiden ihmisten tekemisiin. Tämä korostuu etenkin kerros- ja rivitaloasumisessa mutta ikävä kyllä jopa työyhteisöissä. Puistattavaa ja oksettavaa ja itsekästä toimintaa, täysin päinvastaista kuin jotkut näistä itse harhaisesti kuvittelevat.

Älä työnnä nenääsi muiden ihmisten asioihin. Ikinä.[/QUOTE]

Juurihan ap kertoi, että kuuluu. Joka ilta, jo kuukauden ajan, klo 23:sta lähtien ja joskus päivälläkin.
 
Itkuhuutajan äiti
Kiva tietää että on juuri tuollaisia naapureita, meidän esikoinen itkee paljon mm. koliikkia ja on muutenkin tulinen temperamentti. Oon just miettinyt mitä naapurit aattelee, ovat sitä sorttia etteivät edes päivää sano tai tule juttelemaan. Mulkoilevat vaan kun näkevät minut menossa lapsen kanssa.

Mistä näitä sikiää näitä lasu-fanaatikkoja, joka inauksesta ollaan virkamiehille soittamassa, ihan mutun vuoksi vaan.
 
...vieras....
Ensin kirjoitit että itkua kuuluu välillä päivisinkin ja sitten kuitenkin syynä miksi et voi heitä tavata on se että olet kotona lähinnä myöhään iltaisin.. Jospa ensi kerran kun kuulet päivällä itkua vain menet sinne oven taakse (olkoon väärä tai oikea ovi, koita molempia) jollain tekosyyllä ja selvität asian. Toinen vaihtoehto on että juttelet jonkun toisen naapurin kanssa asiasta. Jos kumpikaan ei kelpaa niin sitten sun täytyy varmaan vaan unohtaa se.
 
pihlajanmarjanen
Meillä on esikoisella ollu kauhukohtauksia ja yleensä itku kuulostaa juuri pelokkaalta/kipuitkulta. Meillä näitä on tullu kausittain, välillä joka ilta, välillä kuukausienkin taukoja.. Alkaa yleensä 1-2tuntia nukahtamisen jälkeen, eli n.klo 22 ja kestää muutamasta minuutista tuntiin.
Joskus myös päiväunille mennessä oli samanlaista huutoa, kun ei olisi halunnut nukkua, mutta oli ihan väsynyt.
Pelkäsin, että naapurit tekee ls-ilmoituksen, kun se huuto kuulosti (nyt ei oo liki vuoteen ollu kohtausta) todella pahalta. Joten ite en ainakaan pelkästään tuon takia lähtis ilmotusta tekemään.
Tässä olisi ensimmäinen järkeenkäyvä selitys, kiitos! Tuo voisi olla oikeasti mahdollista. Aikakin täsmäisi aika lailla. Sitä nimittäin olen miettinyt, että kuka lapsi oikeastaan edes valvoo enää klo 23-02 välillä ja miksi? Mutta tämä voisi selittää. Toisaalta noita samoja kohtauksia on ollut päivisinkin, mikähän niihin sitten olisi selitys.

Kaikilla lastensuojeluilmoitus-sanaa kauhistuneille: en ole koskaan ilmoitusta tehnyt eikä minulla ole aikomusta sitä tehdäkään heppoisin perustein. Ensin koitan keksiä muita konsteja varmistua siitä, mitä siellä yläkerrassa tapahtuu. Heitin tuon ls-ilmoitusjutun viimeisenä oljenkortena, jos mitään järkevää selitystä ei tunnu löytyvän ja lohduttomat itkut vain jatkuu ja jatkuu.
 
"huhuu"
Ajankohta täsmää ainakin meillä kauhukohtauksiin, joita ilmennyt kaikilla lapsilla tiettyinä ajanjaksoina. Pari tuntia nukahtamisesta siis.

Noilla tiedoilla et voi tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä.
 
kukka-hattu
Alkuperäinen kirjoittaja Itkuhuutajan äiti;30455457:
Kiva tietää että on juuri tuollaisia naapureita, meidän esikoinen itkee paljon mm. koliikkia ja on muutenkin tulinen temperamentti. Oon just miettinyt mitä naapurit aattelee, ovat sitä sorttia etteivät edes päivää sano tai tule juttelemaan. Mulkoilevat vaan kun näkevät minut menossa lapsen kanssa.

Mistä näitä sikiää näitä lasu-fanaatikkoja, joka inauksesta ollaan virkamiehille soittamassa, ihan mutun vuoksi vaan.
Ap:n pitäisi siis mielestäsi olla tekemättä mitään koska teillä itketään koliikkia. Niin meilläkin itkettiin joskus, jos naapurit olisi jonnekkin soittanut olisin selittänyt sitten kyselijöille missä mennään ja miksi itkee. Mitä tuosta isompaa rääkymään. Sen takia ei tarvitse olla välittämättä, koska siellä voi olla lapsella oikeasti hätä.
 
"..."
En kyllä suosittele pelkän itkun perusteella ilmoa tekemään. Entinen Naapuri teki meistä, (kiusallaan) pelkän lasten itkun vuoksi, ja oli todella mukavaa käydä asiaa setvimässä toimistolla, ja ottaa sossun tätejä kotikäynnille. Aiheettomaksi se sitten tietysti todettiin, mutta se stressi oli kamala, ja minulle jäi tästä pelko. Jatkuvasti hyssytän lapsia naapureiden pelossa. Ja meillä on kaksi uhmaikäistä joka ehkä selittää sen metelin, mikä meiltä väkisinkin välillä kuuluu.
 
sairas, välinpitämätön maailma
http://www.voice.fi/suhteet/minun-tarinani-sain-joululahjaksi-risuja-ja-niilla-selkaani/4/68635

Niin kauan kuin tällaista tapahtuu, ei yksikään lasu ilmo huolen perusteella ole turha. Mielipaha ja stressi turhasta ilmosta on pientä sen rinnalla, jos yksikään oikea tapaus tulisi sen vuoksi ilmi. Sairaita ihmisiä täällä, tietääpähän millaiset ihmiset eivät välittäneet tuossa linkin esimerkissäkään.
 
Ohhoijaa, taas näitä sädekehän kiillottajia. Sähän ootkin niin vitun täydellinen, että on varaa tehä pelkästään ton perusteella lastensuojeluilmotus.

Meillä 4v huutaa joka ikinen päivä jostakin asiasta pääpunasena, kirkuu, itkee ja välillä itkee jopa niin, että haukkoo henkee ja vaan sen takia, ettei anneta vaan kaikessa miehen kanssa periks. Tyttö on muutenkin jumalattoman tempperamenttinen ja niin olen myös ite, että meiltä ainakin ääntä kuuluu. Meillä käytetään pelkästään ääntä, myös hyväntuulisina ollaan koko perhe aika äänekkäitä. Tosin täällä talossa luojan kiitos asuu myös muitakin tosi äänekkäitä lapsiperheitä, joten on helppo ymmärtää noita muitakin lapsiperheitä. Kellään ei ole käyny mielessäkään tässä meijän talossa, että josta kusta tarttis tehä ilmotusta eteenpäin. En kehtais ja en muutenkaan lähtis kenestäkä tekemään mitään ilmotuksia eteenpäin kevyin perustein. Ihan oikeesti, lapset nyt parkuu mitä ihmeellisimmistä asioista ja osottaa mieltään, kun ei joka asiassa saa tahtoaan läpi.

Oisko kuule ihan vaikka niin, että vanhemmat antaa lapsen tuhertaa ja osottaa mieltään ihan rauhassa, olemalla vaan hiljaa. Jos olis väkivaltanen perhe niin kyl siitä kuuluis sen verran paljon meteliä, että siitä ei vois erehtyä. Pelkkä lapsen itku ei ole syy tehä ilmotusta, kun et etes tiiä, mikä lapsella on ja onko oikeesti muuta, kuin turhan päivästä kiukkuumista.
 
lasten puolesta
Ohhoijaa, taas näitä sädekehän kiillottajia. Sähän ootkin niin vitun täydellinen, että on varaa tehä pelkästään ton perusteella lastensuojeluilmotus.

Meillä 4v huutaa joka ikinen päivä jostakin asiasta pääpunasena, kirkuu, itkee ja välillä itkee jopa niin, että haukkoo henkee ja vaan sen takia, ettei anneta vaan kaikessa miehen kanssa periks. Tyttö on muutenkin jumalattoman tempperamenttinen ja niin olen myös ite, että meiltä ainakin ääntä kuuluu. Meillä käytetään pelkästään ääntä, myös hyväntuulisina ollaan koko perhe aika äänekkäitä. Tosin täällä talossa luojan kiitos asuu myös muitakin tosi äänekkäitä lapsiperheitä, joten on helppo ymmärtää noita muitakin lapsiperheitä. Kellään ei ole käyny mielessäkään tässä meijän talossa, että josta kusta tarttis tehä ilmotusta eteenpäin. En kehtais ja en muutenkaan lähtis kenestäkä tekemään mitään ilmotuksia eteenpäin kevyin perustein. Ihan oikeesti, lapset nyt parkuu mitä ihmeellisimmistä asioista ja osottaa mieltään, kun ei joka asiassa saa tahtoaan läpi.

Oisko kuule ihan vaikka niin, että vanhemmat antaa lapsen tuhertaa ja osottaa mieltään ihan rauhassa, olemalla vaan hiljaa. Jos olis väkivaltanen perhe niin kyl siitä kuuluis sen verran paljon meteliä, että siitä ei vois erehtyä. Pelkkä lapsen itku ei ole syy tehä ilmotusta, kun et etes tiiä, mikä lapsella on ja onko oikeesti muuta, kuin turhan päivästä kiukkuumista.
No sittenhän teillä ei olisi mitään hätää jos joku ilmoituksen tekisi ja se siitä. Mutta entäs sitten jos tuollaisen takia joku jättäisi tekemättä lapsesta, jota kohdeltaisiinkin rajusti kaltoin? Otatko sinä sen riskin kontollesi kun ohjeistat muitakin olemaan puuttumatta? Edes viisi tuhatta turhaa ilmoitusta ei paina mitään jos yksikin lapsi saa tarvitsemaansa apua. Siinä ei teidän mukavuudentavoittelijoiden hetkittäinen mielipaha ja mahdollinen stressi ilmoituksessa paina yhtikäs mitään. En edes ymmärrä miten tuollainen ihminen voi välittää lapsista, jos oma mukavuus menee noin törkeällä tavalla toisen aidon huolen edelle..
 
Mikset mene ja katso, ketä siellä asuu? Kerro, että tällaista teille kuuluu usein ja kysy ystävällisesti, että mistä on kyse?

Ei nyt ainakaan mitään ls-ilmoa heti kannata tehdä. Siellähän voi olla juurikin vaikka sairas lapsi, tai sitten ei.
Mutta ota ihan rehdisti asiasta selvää, niin ei tarvitse omassa himassa kyräillä ja miettiä ls-ilmoituksen tekemistä.
 
mökin mamma
Mikset mene ja katso, ketä siellä asuu? Kerro, että tällaista teille kuuluu usein ja kysy ystävällisesti, että mistä on kyse?

Ei nyt ainakaan mitään ls-ilmoa heti kannata tehdä. Siellähän voi olla juurikin vaikka sairas lapsi, tai sitten ei.
Mutta ota ihan rehdisti asiasta selvää, niin ei tarvitse omassa himassa kyräillä ja miettiä ls-ilmoituksen tekemistä.
Näin minäkin ehdotan tekemään. Miksi ihmeessä pitäisi keksiä jokin tekosyy mennä katsomaan naapuria, ihan hyvin voi sanoa vaikka että olen vasta muuttanut tähän taloon ja koska jostain kuuluu omituista itkunsekaista ääntelyä niin päätin lähteä tarkistamaan mistä mahtaa olla kyse.

Saa sitä olla reilusti naapureiden asioista kiinnostunut jos ne vaivaavat omaa pääkoppaa. Onneksi täällä maalla ollaan reilusti uteliaita toisten asioista, kysytään suoraan "ootteko olleet kipeinä kun ei oo kuulunu hihkumista ulkoa pariin päivään ?"
 
"hanna"
[QUOTE="Huoh";30455387]Arvaa mitä?

Asia ei kuulu sinulle tippaakaan. Jostain käsittämättömästä syystä monet naiset kokevat, että pillun omistaminen on sama kuin omistaisi sheriffin tähden, joka oikeuttaa valvomaan ja puuttumaan muiden ihmisten tekemisiin. Tämä korostuu etenkin kerros- ja rivitaloasumisessa mutta ikävä kyllä jopa työyhteisöissä. Puistattavaa ja oksettavaa ja itsekästä toimintaa, täysin päinvastaista kuin jotkut näistä itse harhaisesti kuvittelevat.

Älä työnnä nenääsi muiden ihmisten asioihin. Ikinä.[/QUOTE]

Sunlaistesi ihmisten takia mun vanhemmat ehti hakata mua 7 pitkää vuotta ennen kuin pääsin lopulta pois. Meitä huusi ja itki 9 lasta samassa kämpässä kun hakattiin ja nöyryytettiin niin kamalilla tavoilla ettet sitä osaa edes kuvitella, ja kukaan, ei yksikään naapuri soittanut kertaakaan poliiseja. Mä niin lapsena aina toivoin ja ruokoilin että edes joku auttaisi meitä, mutta ei. :(
 
Tässä olisi ensimmäinen järkeenkäyvä selitys, kiitos! Tuo voisi olla oikeasti mahdollista. Aikakin täsmäisi aika lailla. Sitä nimittäin olen miettinyt, että kuka lapsi oikeastaan edes valvoo enää klo 23-02 välillä ja miksi? Mutta tämä voisi selittää. Toisaalta noita samoja kohtauksia on ollut päivisinkin, mikähän niihin sitten olisi selitys.

Kaikilla lastensuojeluilmoitus-sanaa kauhistuneille: en ole koskaan ilmoitusta tehnyt eikä minulla ole aikomusta sitä tehdäkään heppoisin perustein. Ensin koitan keksiä muita konsteja varmistua siitä, mitä siellä yläkerrassa tapahtuu. Heitin tuon ls-ilmoitusjutun viimeisenä oljenkortena, jos mitään järkevää selitystä ei tunnu löytyvän ja lohduttomat itkut vain jatkuu ja jatkuu.
Sitä unikauhua voi olla myös päikkäreiden yhteydessä. Ei pelkästään öisin. Meilläkin oli aikanaan kausi että lapsi sai unikauhuja yöllä ja usein päivälläkin. Tiiä mitä naapurit ajatteli kun ressu kirkuu ja karjuu ku päätä vietäs.
 

Yhteistyössä