Teijän jouluruuat ?

nohh
Vanhemmillani on tarjolla perinteiseen tapaan

alkuun:

smetanasilliä
itse savustettua siikaa tai nieriää
graavilohta
rosollia
itse tehtyä saaristolaisleipää ja voita
kotijuustoa

Pääruoaksi:

laatikot
kalkkuna tai kinkku
toinen savustettu kala
herneitä
lisää rosollia yms. alkupalapöydästä
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
Meidän perinteet
Ei olla vielä päätetty. Joitain ajatuksia on heitetty ilmaan. Se on varma että ei laiteta niitä "perinteisiä". Ei tykätä niistä. Halutaan syödä juhlapäivänä jotain mistä nautitaan. Kieltämättä ajatus siitä että suurin osa suomalaisia syö samaa kamaa samana päivänä tuntuu vähän hassulta.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
Alkuperäinen kirjoittaja Meidän perinteet;30462190:
Ei olla vielä päätetty. Joitain ajatuksia on heitetty ilmaan. Se on varma että ei laiteta niitä "perinteisiä". Ei tykätä niistä. Halutaan syödä juhlapäivänä jotain mistä nautitaan. Kieltämättä ajatus siitä että suurin osa suomalaisia syö samaa kamaa samana päivänä tuntuu vähän hassulta.
Sellaista ruokaa mistä tykkää pittääkin syyvä, ei sitä tarvia perinteisiä ruokia tehä tai syyvä joista ei nauti yhtään, vain siksi,että on joulu. :)
 
mites on, ruukaako porukat syödä kylmät kalat, kinkut ja laatikot yhtäsoittoa samalta lautaselta?
Mä oon parhaakseni nähny laittaa noutopöydän. Ruokapöytään pitää mahtua kynttilää ja muuta härpäkettä. Mulla on ollut tapana laittaa kaikkea samalle lautaselle.



Meillä syödään jouluna kaloja, laatikoita, kinkkua, rosollia, joululeipää, juustoja, suolakurkkua, kapriksia, oliiveja, majoneesisilliä, perunoita ja kinkunliemestä tehty kastiketta.
Noi nyt tuli mieleen, mutta varmasti unohtui jotain.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
Mie kans väkerrän noutopöydän jotenkin... Miten, se on vielä arvoitus, pitää vaan keittiön tasot ottaa käyttöön ja apuna miun entisen kämpän äärimmäisen kapea ruokapöytä :D
Mie en viitti tuollaista noutopöytää tehä, kun meitä on 2 vaan syömässä, anopilassa käyvään joku päivä syömässä. Isompi porukka kun on, niin noutopöytä on kaunis ja juhlava :)
 
Uskon että Ruutilassa on kalan ja lihan kanssa eri viinit. Siksi parempi syyä erikseen.

Meillä ei edelleenkään olla päästy viinin makuun.:|
 
  • Tykkää
Reactions: krut
vieras..
Ei olla vielä päätetty, joten siksi tässä ketjussa kurkkimassa olenkin.
Meilläkään ei välitetä perus possu, laatikko, pottu setistä, vaan tehdään yleensä jotain ihan muuta, sellasta joka maistuu kaikille. Viimeksi oli poron paisti, juustosalaattia, uunijuureksia, jotain kastikettakin mahtoi olla ja varmaankin jonkin sorttista kalaa. Määrät täytyy olla tarpeeksi pieniä, ettei tarvi syödä kuin max. kaksi päivää samaa. Meilläkin noita teemoja on kokeiltu, mutta nyt lyöpi pää tyhjää... ehkä nyhtökanaa, vaikeeta.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
Ei olla vielä päätetty, joten siksi tässä ketjussa kurkkimassa olenkin.
Meilläkään ei välitetä perus possu, laatikko, pottu setistä, vaan tehdään yleensä jotain ihan muuta, sellasta joka maistuu kaikille. Viimeksi oli poron paisti, juustosalaattia, uunijuureksia, jotain kastikettakin mahtoi olla ja varmaankin jonkin sorttista kalaa. Määrät täytyy olla tarpeeksi pieniä, ettei tarvi syödä kuin max. kaksi päivää samaa. Meilläkin noita teemoja on kokeiltu, mutta nyt lyöpi pää tyhjää... ehkä nyhtökanaa, vaikeeta.
Löytyskö googlella vaikka jotain uutta,ruokablogeista ? :)
 
"nam"
Sushia ajattelin tehdä yhtenä päivänä, toisena jotain lähi-idän keittiöstä. Ja jossain välissä keretä vielä syömään sukulaisille sitä perusjoulusafkaa. Viikuna tai taatelipekoneita varmaan tulee askarreltua myös ja jotain muuta mukavaa pikkupurtavaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
Eipä sitä ole pakko viiniä maistella,jos ei tykkää. :)
Tai sitten ei oo löytynyt sitä viiniä mikä sopis mun mielestä just nappiin jonkin ruoan kanssa.

Nyt innostuin tosta Ruutiksen mainostamasta lipeakalasta!
Sitä vois kyllä laittaa myös!

Laitatteko te lipeäkalan itse, vai ostatteko valmiin?
Jos sen laittaa itse niin eikös sitä täydy liotella aika pitkään?
 
Tai sitten ei oo löytynyt sitä viiniä mikä sopis mun mielestä just nappiin jonkin ruoan kanssa.

Nyt innostuin tosta Ruutiksen mainostamasta lipeakalasta!
Sitä vois kyllä laittaa myös!

Laitatteko te lipeäkalan itse, vai ostatteko valmiin?
Jos sen laittaa itse niin eikös sitä täydy liotella aika pitkään?
Juu,totta. Joskus on vaikeeta löytää sopivaa,itselle maistuvaa viiniä.
Itse tykkään enemmän valkoviinistä kuin punaisesta ja olenkin löytänyt vain pari punkkua,mitä voin juua.
 
"Jenis"
Meillä on kaikki ne perinteiset, kun kaikki niistä tykkää :) Paitsi kinkku, kun siitä taas ei tykkää kukaan. Eli karjalanpaisti, punajuuripaistos, lanttulaatikko, ehkä myös porkkanalaatikko, rosolli (ilman silliä!) ja monenlaisia kalajuttuja alkuun. Riisipuuroa lounaaksi ja konvehteja koko päivän ;) Makeita jälkkäreitä ei yleensä ole kun ne ei oikein uppoa, lasten kans varmaan pipareita ja torttuja tehdään kuitenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
Ei olla vielä päätetty, joten siksi tässä ketjussa kurkkimassa olenkin.
Meilläkään ei välitetä perus possu, laatikko, pottu setistä, vaan tehdään yleensä jotain ihan muuta, sellasta joka maistuu kaikille. Viimeksi oli poron paisti, juustosalaattia, uunijuureksia, jotain kastikettakin mahtoi olla ja varmaankin jonkin sorttista kalaa. Määrät täytyy olla tarpeeksi pieniä, ettei tarvi syödä kuin max. kaksi päivää samaa. Meilläkin noita teemoja on kokeiltu, mutta nyt lyöpi pää tyhjää... ehkä nyhtökanaa, vaikeeta.
Meillä samoin. Toivomuksien perusteella kootaan.
Isoimman tytön toiveesta laitan mm. fetaa ja oliveja.:D
 
  • Tykkää
Reactions: Kais

Yhteistyössä