Ope ei pyyhkinyt pyllyä

  • Viestiketjun aloittaja vihainen äiti
  • Ensimmäinen viesti
prov.
Ensimmäistä kertaa sanon mihinkään keskusteluun tämän:
Tämän TÄYTYY olla provo!.

Ettäkö oikeasti nykyaikana monikaan, erityisesti lapseton ihminen uskaltaisi mennä lasta auttamaan intiimiasioissa, kun ei ole ketään "todistajaa" läsnäollessa. Ja kappas lapsi sanoo kotona, että opettaja koski pyllyyn/pimppiin ja siinäpä sitä onkin sitten loppuelämä pilalla, kun ei voi todistaa omaa syyttömyytään oikein mitenkään.

Minä olen lapsirakas, mutta tuollaisessa tilanteessa minäkään en menisi avuksi pyyhkimään, jos lapsi olisi jo kouluikäinen. En myöskään astuisi vessaan hänen kanssaan. Tälläiset asiat myös monesti opetetaan eri ammateissa. Koskaan ei yksin tehdä mitään, mistä voi tulla jotakin syytöksiä, koska tilanne on sana-sanaa vastaan. (esim. talonmiehet/korjausmiehet monesti nykyään joutuvat tulemaan pareittain, koska jos talon omistaja on sattumoisin hukannut jotakin, tulee äkkiä syyte varkaudesta).
Toki oven takaa voi lasta tsempata, jos hän kertoo ettei itse osaa. Ja kun on pukeutunut, niin auttaa pesemään kädet jne.
Tuttuja lapsia toki autan, ja voisin auttaa esim. lasta jolla tulisi julkisella paikalla kakat housuun, eikä olisi ketään apuna. En kammoa pepun pyyhkimistä mitenkään.
Siksi myös koulusta tiedotetaan vessakäynnit wilman kautta sinulle. Ollaan tarkkoja siinä, ettei tule niitä tilanteita, että peppu vain pyyhitään ja sitten lapsi kertookin kotona, että joku koski peppuun.

On täysin eri asia, jos asiasta on sovittu etukäteen. Ja aivan ehdottoman välttämätöntä on se myös tehdä, jos tosiaan on lapsi joka ei osaa peppuansa pyyhkiä ja tarvitsee apua, mutta joka on niin iso jo, että hänen oletetaan osaavan.
Ja se, että pelkää koskevansa pissaan ja kakkaan, ei ole mikään erityissyy, jonka takia voisi olla oman peppunsa pyyhkimättä.
 
  • Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
Ja kyllä se voi olla iso juttu sellaiselle, jonka sitä ei kuulu tehdä. Ja joka ei edes osaa olettaa että joutuisi moista tekemään.
Näin juuri.


Ei se ole piano-opettajan tehtävä, ellei erikseen ole sovittu asiasta.

Itseänikin varmaan harmittaisi kovasti ja tuntuisi pahalta, mutta koita
ajatella asiaa piano-opettajan kannalta.
 
viieras
Tota kyse on siis siitä, että lapsi ei pyyhi hanuriaan, koska pelkää kätensä osuvan kakkaan. Kyse ei ole siitä että lapsi on erityislapsi (miksi se tässä sitten otettiin heti vahvasti esiin) tai siitä etteikö hän osaisi/olisi kykenevä itse tehtävästä suoriutumaan. Ihan normaali 7-vuotias voisi pelätä samaa ja silti häneltä odotettaisiin sitä omatoimista selviämistä ja opeteltaisiin kotona. Mua pistää niin vihaksi tollanen "lapseni on niin erityinen, ettei siltä voi odottaa mitään, vaikka kyllähän se osaisi, muttei halua".
 
Konservatorion pianonopettajan tehtävä ei ole pyyhkiä kakkapyllyjä.

Erityislapsen paikka ei ole konservatoriossa, ainakaan ilman henkilökohtaista saattajaa. Ja jos lapsella ei olekaan muita haasteita (eli pystyykin toimimaan suht ikätasoisesti) kuin vain vilkkaus niin lapsen olisi jo aikaa sitten pitänyt hallita pyyhkiminen.
 
"Keh"
Mä vaadin saada tietää mitä se rehtori on tänään sanonut ja kai se opettaja sai saman tien potkut ;) ?
Mä oon aivan varma, että jos tää on totta ja ap on soittanu rehtorille, niin on saanu semmosen vastauksen, ettei taatusti tuu enää tähän ketjuun kertomaan :)

Tai jos tulee kertomaan, että opettaja on saanut potkut ja joutunut julkisesti pyytämään tältä äidiltä anteeksi laulaen ja soittaen samalla haitaria, niin sittenhän varmistuu, että tää on trolli...
 
"haloo"
Onko tämä soitto-ope edes tiennyt että lapsi tarvitsee apua pyyhkimisessä. Jos ne sormet taipuu pianoon niin kyllä ne taipuu myös pyyhkimiseen. Nyt harjotusta kotona, että lapsi selviytyy itse. Jos te ette ole keskustelleet asiasta, joka tuntuu pudolta ei voi edes odottaa että ope olisi pyllyn pyyhkinyt.
 
vihainen äiti
Tyrmistyttävää paskaa kuulin rehtorilta... Hänen mukaansa opettaja on toiminut oikein koska pyllyn pyyhkiminen ei kuulu tehtäviin. Eikä ole perusteita opettajan vaihdolle tämän vuoksi VOI VEE!!!!! En tiedä nyt kuinka tästä edetään, opea en ole saanut kiinni vieläkään ja lapselle luvattu että inhottavalle opelle ei tarvii enää mennä. Ja kaikki empatiakyvyttömät täällä, HOO VEE!
 
V.ieras
Alkuperäinen kirjoittaja vihainen äiti;30466775:
Tyrmistyttävää paskaa kuulin rehtorilta... Hänen mukaansa opettaja on toiminut oikein koska pyllyn pyyhkiminen ei kuulu tehtäviin. Eikä ole perusteita opettajan vaihdolle tämän vuoksi VOI VEE!!!!! En tiedä nyt kuinka tästä edetään, opea en ole saanut kiinni vieläkään ja lapselle luvattu että inhottavalle opelle ei tarvii enää mennä. Ja kaikki empatiakyvyttömät täällä, HOO VEE!
No niin, tämähän meni ihan kuin pitikin :)

Nyt jatkatte tästä niin, että lapsi opettelee itse pyyhkimään takapuolensa.
 
"haloo"
Alkuperäinen kirjoittaja vihainen äiti;30466775:
Tyrmistyttävää paskaa kuulin rehtorilta... Hänen mukaansa opettaja on toiminut oikein koska pyllyn pyyhkiminen ei kuulu tehtäviin. Eikä ole perusteita opettajan vaihdolle tämän vuoksi VOI VEE!!!!! En tiedä nyt kuinka tästä edetään, opea en ole saanut kiinni vieläkään ja lapselle luvattu että inhottavalle opelle ei tarvii enää mennä. Ja kaikki empatiakyvyttömät täällä, HOO VEE!
Taidat itse olla yhtä empatiakyvytön kun et ymmärrä mihin rakoon olet opettajan tunkenut vaan ajat kiivaasti lapsesi kaltoinkohtelua joka ei edes sitä ollut, vaan kyse oli siitä että opettaja toimi täysin oikein. Jos hän olisi pyllyn pyyhkinyt niin samalla hän olisi rikkonut tavallaan omaa ammattietiikkaansa ja olisi toiminut hieman väärin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vihainen äiti;30466775:
Tyrmistyttävää paskaa kuulin rehtorilta... Hänen mukaansa opettaja on toiminut oikein koska pyllyn pyyhkiminen ei kuulu tehtäviin. Eikä ole perusteita opettajan vaihdolle tämän vuoksi VOI VEE!!!!! En tiedä nyt kuinka tästä edetään, opea en ole saanut kiinni vieläkään ja lapselle luvattu että inhottavalle opelle ei tarvii enää mennä. Ja kaikki empatiakyvyttömät täällä, HOO VEE!
Onneksi pianotunnit eivät kuulu oppivelvollisuuteen. Te voitte lopettaa pianotunnit niin pitkäksi aikaa kunnes lapsi on itse oppinut huolehtimaan vessa-asioistaan.
 
"minttu"
Täysin oikein toimi ope ja rehtori. Mulla itsellä on kolme lasta ja niiden pyllyt pyyhin tottakai pienempänä mutta kyllä kouluikäisen pitää pystyä selviytyyn itse vessaasioissa ja jos ei selviydy ei voi mennä yksin. Itsekkään en pysty toisten lasten pyllyjä pyyhiin ihman hanskoja ja oksennusrefleksi on tosi herkäs. Vauvat on asia erikseen.
 
"uskomatonta"
Olen toiminut luokanopettajana eka- ja tokaluokkalaisille yksitoista vuotta eikä kertaakaan ole pyydetty pyyhkimään yhtään persettä. Ehkä kannattaa miettiä onko jossain muualla vikaa kuin pianonsoitonopettajassa?
 
"minna"
Melko paljon voi lapselle tulla noloja tilanteita, jos on yhtään muualla ilman äitiä. Jos syy on oikeasti Se, että ei halua koskea pissaan ja jalkaan, kannattaa lapselle opettaa että kädet voi pestä. En etenis hitaasti ja odottelis vaan opettaisin lapselle, ettei Se todellakaan ole vakavaa. Kyllä mun lasta hävettäisi jos esim ei koulussa tai kaverilla selviäis yksin vessasta. Tosi hienoa kun äiti on noin vauhko, pitää lapsenkin lopettaa soittotunnit. Vai luuletko, että lapsi menee sinne enää kun olet tehnyt siitä niin ison numeron. Et näe nyt yhtään itseäsi pidemmälle. Ja kun wt ole edes puhunu asiasta, varmaan ope ei voi ymmärtää ettei lapsi oikeasti osaa pyyhkiä, vaikka on seitsemän! Kun Se ei johtunut todellakaan siitä, että on erityislapsi
 
"netta"
Jo on maailma mennyt kauheaksi jos ope ei voi auttaa lasta vessassa pelkäämättä että olisi tullut leimatuksi. Ope olisi voinut varmistaa asian soittamalla lapsen kotiin kun tilanne oli. Ja kyllä on kehittymätön aikuinen jos ei voi auttaa lasta pulassa. Ekaluokkalainen kuitenkin vielä on aika pieni. Ope tuossa teki numeron asiasta.
 
"netta"
Enkä usko hetkeäkään etteikö jokainen aikuinen osaisi toimia oikein tällaisessa tilanteessa jos haluaisi. Jos muka inhottaa niin pitäisi osata peittää se koska tulikohan ope ajatelleeksi että nyt pyllyn pyyhkimisen harjoitukset voivat olla vielä vaikeampia?
 
yökötys
Hyi hitto en koskisi tuollaiseen ripuliperseeseen vaikka maksettaisiin, paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrystä;30465568:
Ymmärrän hyvin äitiä ja hänen suuttumustaa! Meidän ekaluokkalisella on paksusuolentoiminnallinen häiriö ja sen vuoksi vatsa ajoittain sekaisin. Poika on itsenäisesti käynyt vessassa jo parin vuoden ajan, mutta sillon kun maha on sekaisin ja kakka löysää, niin itse ei pyllyä puhtaaksi saa.
Tämän ikäiselle on ihan hirveän noloa, jos joutuu pytämään pyyhkimisapua "julkisesti". Vielä nolompaa on ettei vastuullinen aikuinen tule auttamaan!

Ap, laita ihmeessä koululle viestiä! Lasta ei saa nolata eikä jättää auttamatta, oli tilanne mikä tahansa.

Ihme kommentteja täällä. Millaisia aikuisia te oikeen olette, jos ette voi seitsemän vuotiasta auttaa!
 
vieraus
oliko tämä lapsi edes pyytänyt apua? Mistä aikuinen tietää että sitä tarvii jos ei osaa pyytää ja tällainen asia olisi pitänyt heti sinne ilmoittaa. Kyllä ekaluokkalainen normaalisti osaa hoitaa vessakäynnit itse. Ja mitä isomman asian aikuiset siitä kotona tekee sen isommaksi ja ylitsepääsemättömäksi se lapselle tulee. Meillä erityislapsi jolla ei mm. kädet toimi aina normisti ja kengännauhojen sitominen tuotii tuskaa vielä viidennellä luokalla. Opeteltiin kotona mutta kun sormet ei toimi aina niin ei toimi. Lopulta poika kehitteli oman tavan sitoa ne ettei tarvinut koulussa silmätikuksi joutua tuollaisen takia ja pyytää apua muiden nähden. Ensimmäinen asia on että jos joku asia ei suju niin siitä ei tehdä numeroa vaan sivusta hiljalleen viedään asiaa eteenpäin.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja vihainen äiti;30466775:
Tyrmistyttävää paskaa kuulin rehtorilta... Hänen mukaansa opettaja on toiminut oikein koska pyllyn pyyhkiminen ei kuulu tehtäviin. Eikä ole perusteita opettajan vaihdolle tämän vuoksi VOI VEE!!!!! En tiedä nyt kuinka tästä edetään, opea en ole saanut kiinni vieläkään ja lapselle luvattu että inhottavalle opelle ei tarvii enää mennä. Ja kaikki empatiakyvyttömät täällä, HOO VEE!
Curling-äiti ja erityislapsi, siinäpä vasta pari - tulevaisuus ei tule olemaan helppoa.

Erityiskoulussakaan, mitä meidän erityinen käy, ei taida opettajat pyllyä pyyhkiä, avustajat jossain tapauksissa, kädettömän on hankala sitä itse hoitaa, puhumattakaan osasta pyörätuolissa olijoita, joilla ei kädetkään kunnolla toimi.
 
hahaaahaaaa
:D :D :D

[QUOTE="Jep";30467113]Voin kuvitella musiikinopettajien pikkujoulut. - oletteko kuulleet juttua kun yksi äiti soitti ja haukkui minut kun en pyyhkinyt ville-petterin persettä.[/QUOTE]
 
HUHHEIJAKKAA!!
Alkuperäinen kirjoittaja vihainen äiti;30466775:
Tyrmistyttävää paskaa kuulin rehtorilta... Hänen mukaansa opettaja on toiminut oikein koska pyllyn pyyhkiminen ei kuulu tehtäviin. Eikä ole perusteita opettajan vaihdolle tämän vuoksi VOI VEE!!!!! En tiedä nyt kuinka tästä edetään, opea en ole saanut kiinni vieläkään ja lapselle luvattu että inhottavalle opelle ei tarvii enää mennä. Ja kaikki empatiakyvyttömät täällä, HOO VEE!
Hyvä homma!! Soitto-ope ja reksi saa täydet sympatiani! Opeta se kersas pyyhkimään perse ennen, kun sitä pianoa lähtee pimputtamaan!!
 

Yhteistyössä