kelan toiminta

  • Viestiketjun aloittaja "Minja"
  • Ensimmäinen viesti
"Minja"
Minulla on hermovaurio selässä ja se aiheuttaa kovia kipuja, jotka pahenee kaikesta toiminnasta etenkin istumisesta ja lopulta toisesta jalasta häviää voima. Ensimmäisen sairasraha hakemuksen kela hylkäsi koska katsoi minut opiskelijaksi ja kotiäidiksi. Tämä tapahtui v.2013 ja lapseni oli kotihoidossa viimeksi 2011 kun täytti 3v ja on ollut siitä asti kunnallisessa päivähoidossa nyt eskarissa. Eli en ollut kotiäiti,toinen hylkäämis peruste oli se että olin opiskelija, kela oli lakkauttanut opintotukeni 6kk aiemmin koska olin jättänyt opiskelupaikkani. Joten ilman sairastumista/vammaa olisin ilmottautunut työkkärissä ja saanut luultavasti keskiraskasta/raskaasta työtä= vastasi tutkintoani. Mutta samapa tuo kun en olisi pystynyt mihinkään työhön!'




No nyt sain jatkoa sairaslomalle hain sairaspäivä rahaa kelalta tuli kielteinen päätös koska kela katsoi että pääasiallinen työni on oman kodin hoito :O Helvetti olen ollut sairaslomalla koska en pysty mennä töihin. Tällä perusteella siis kukaan ei voi saada sairaspäivärahaa koska jokainen joka sitä hakee hoitaa vain omaa kotia jäädessä kotiin. reilua eikö
 
hniilo
Kyllä siitä kielteinen päätös tuli itsellekin kun jäin virallisesti saikulle vasta oltuani puolisen vuotta "ihan vaan kotona" eli en edes työkkärin kirjoilla. Päätoimiseksi työksi katsottiin oman kodin hoitaminen ja pakkohan se oli edelleen tehdä vaikka saikulla olinkin niin ei tarvetta maksaa mitään.

Eli tuossa tilanteessa ensin työttömäksi työnhakijaksi ja sitten saikulle, ei suoraan kotoa saikulle.
 
"hmh"
Mitäs jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi ensin. Sitten saat joko päivärahaa tai työpaikan. Sitten saat sairaslomaa jos et pysty siihen työhön mikä sulle tarjotaan.

Ei ihminen niin voi tehdä että on vaan kotona ja päättää että nyt oon niin kipee että en voi edes yrittää mennä töihin.
 

Yhteistyössä