Fit Fat Mama -blogi. Mistä se Fat tulee?

  • Viestiketjun aloittaja Oikeasti Fat
  • Ensimmäinen viesti
Oikeasti Fat
Vilkaisin tuota blogia. En ymmärrä miksi kauniin, treenatun naisen blogin nimessä on FAT? Hieman ärsyttää tällaista, joka on oikeasti 10 kg ylipainoinen. Ja voin kertoa, että kyllä minäkin yritän syödä terveellisesti ja liikkua paljon. Minulla vaan ei ole niin hyvä itsekuri, että jättäisin piparit syömättä ja korvaisin ne maitorahkalla, joka on maustettu piparimausteella....
Jos minulla olisi blogi, niin pitäisikö sen nimi olla I am Fat for Real vai Super Fat Mama, jos kerran hoikat, treenatutkin pitävät blogeja nimellä FAT.... Ja tiedän, että minun ylipainoni ei vielä haittaa terveyttäni, kuntoilen paljon ja syön todella terveellisesti (ja sitten lisäksi herkkuja toisinaan). Olen terve kuin pukki. Mitäköhän henkilöt (joilla 20-30 kg ylipainoa) ajattelevat? Heidän mielestään minä olen muodokas mutta hyväkuntoinen. Ja pitävät minua normaalipainoisena, vaikka BMI:n mukaan on 10 kg liikaa.
 
noh.
Sulla on nyt selkeästi ongelma sen oman painosi kanssa ja siksi sua ärsyttää tuo FAT tuossa. Suosittelen hoitamaan oman ongelmasi kuntoon, niin ei yksi pikku sanakaan saa enää noin pahalle tuulelle.
 
Oikeasti Fat
Sulla on nyt selkeästi ongelma sen oman painosi kanssa ja siksi sua ärsyttää tuo FAT tuossa. Suosittelen hoitamaan oman ongelmasi kuntoon, niin ei yksi pikku sanakaan saa enää noin pahalle tuulelle.
Juu, harmittaa oma painoni. Haluaisin itsekin olla normaalipainossa, mutta ei todella ole minulle helppoa. Oletkohan tietoinen siitä, että kaikille ihmisille laihtuminen tai hoikkana pysyminen ei ole ihan yhtä helppoa? Ja jos on vastaan jankuttamista niin se aika sama kuin väittäisin, että allergiat, diabetes tai keliakia ovat pitkälti itseaiheutettuja. Ylipaino ei ole sama asia kuin allergia, diabetes tai keliakia, mutta toisille ihmisille vain on vaikeampaa hoikistua, koska geenit, verensokeri/kehon koostumus yms ovat jokaisella omanlaisensa. Lihavakin voi laihtua, mutta toisille lihaville se on vaikeampaa kuin toisille. Itse olen kamppaillut painoni kanssa 25 vuotta. Olen 40-vuotias eli tiedän mistä puhun. Vai ovatko sairaalloisesti ylipainoiset (jotka joutuvat lihavuusleikkauksiin) vain yksinkertaisesti mielestäsi laiskempia kuin hoikat ihmiset? Eiköhän heillä ole erilainen suhtautuminen ruokaan, erilainen kylläisyysgeeni ja muita fyysisiä ominaisuuksia.
 
"random"
Juu, harmittaa oma painoni. Haluaisin itsekin olla normaalipainossa, mutta ei todella ole minulle helppoa. Oletkohan tietoinen siitä, että kaikille ihmisille laihtuminen tai hoikkana pysyminen ei ole ihan yhtä helppoa? Ja jos on vastaan jankuttamista niin se aika sama kuin väittäisin, että allergiat, diabetes tai keliakia ovat pitkälti itseaiheutettuja. Ylipaino ei ole sama asia kuin allergia, diabetes tai keliakia, mutta toisille ihmisille vain on vaikeampaa hoikistua, koska geenit, verensokeri/kehon koostumus yms ovat jokaisella omanlaisensa. Lihavakin voi laihtua, mutta toisille lihaville se on vaikeampaa kuin toisille. Itse olen kamppaillut painoni kanssa 25 vuotta. Olen 40-vuotias eli tiedän mistä puhun. Vai ovatko sairaalloisesti ylipainoiset (jotka joutuvat lihavuusleikkauksiin) vain yksinkertaisesti mielestäsi laiskempia kuin hoikat ihmiset? Eiköhän heillä ole erilainen suhtautuminen ruokaan, erilainen kylläisyysgeeni ja muita fyysisiä ominaisuuksia.
Tuossa boldatussa lienee villakoiran ydin. Kovin paljoa ei ole tutkimustuoksia siitä, että fyysiset ominaisuudet vaikuttaisivat, vaan kyllä pohjimmiltaan on aina kysymys siitä, mitä sinne suuhunsa laittaa. (Kilppariongelmat ja muut selkeät sairaudet erikseen.)

Se sitten, mistä tämä erilainen suhtautuminen ruokaan kumpuaa, onkin varmaan jo kimuranttisempi juttu.
 
mikkis
Vilkaisin tuota blogia. En ymmärrä miksi kauniin, treenatun naisen blogin nimessä on FAT?
Jos viittaakin tähän:

The FAT (File Allocation Table) file system has its origins in the late 1970s and early1980s
and was the file system supported by the Microsoft® MS-DOS® operating system. It was
originally developed as a simple file system suitable for floppy disk drives less than 500K in
size. Over time it has been enhanced to support larger and larger media. Currently there are
three FAT file system types: FAT12, FAT16 and FAT32. The basic difference in these FAT
sub types, and the reason for the names, is the size, in bits, of the entries in the actual FAT
structure on the disk. There are 12 bits in a FAT12 FAT entry, 16 bits in a FAT16 FAT entry
and 32 bits in a FAT32 FAT entry.

:D
 
Fat mama
En tiedä kyseistä blogia, eikä asia kiinnosta minua niin paljoa että menisin katsomaan. Oma painoindeksini on noin 19 ja olen ajatellut että jos rekisteröityisin joskus johonkin keskustelupalstalle niin saattaisin hyvinkin valita tunnuksekseni fat mama. Tämä siksi että saan suurimman osan energiastani rasvasta, eli noin 65-70%.
 
Juu, harmittaa oma painoni. Haluaisin itsekin olla normaalipainossa, mutta ei todella ole minulle helppoa. Oletkohan tietoinen siitä, että kaikille ihmisille laihtuminen tai hoikkana pysyminen ei ole ihan yhtä helppoa? Ja jos on vastaan jankuttamista niin se aika sama kuin väittäisin, että allergiat, diabetes tai keliakia ovat pitkälti itseaiheutettuja. Ylipaino ei ole sama asia kuin allergia, diabetes tai keliakia, mutta toisille ihmisille vain on vaikeampaa hoikistua, koska geenit, verensokeri/kehon koostumus yms ovat jokaisella omanlaisensa. Lihavakin voi laihtua, mutta toisille lihaville se on vaikeampaa kuin toisille. Itse olen kamppaillut painoni kanssa 25 vuotta. Olen 40-vuotias eli tiedän mistä puhun. Vai ovatko sairaalloisesti ylipainoiset (jotka joutuvat lihavuusleikkauksiin) vain yksinkertaisesti mielestäsi laiskempia kuin hoikat ihmiset? Eiköhän heillä ole erilainen suhtautuminen ruokaan, erilainen kylläisyysgeeni ja muita fyysisiä ominaisuuksia.
Siinäpä tulikin yllin kyllin sitä, mitä jenkeissä sanotaan fat logicsiksi, eli läskilogiikaksi. Omasta epäonnistumisesta painonhallinnassa syytetään mitä kummallisimpia asioita. Sama määrä ruokaa lihottaa toisia kolme kertaa enemmän kuin toisia samanpainoisia jne. Kylläisyysgeenit jyllää ja kaikki on lääkärien salaliittoa. Itsessä ei ole mitään vikaa.

Täytyy kyllä ihailla kehitysmaissa asuvien perintötekijöitä. Aina on valokuvissa niin hoikkaa väkeä, yhtäkään lihavaa ei näy. Tai.. Tai! Johtuiskohan se hoikkuus siitä, että siellä ei yksinkertaisesti oikein ole sitä ruokaa millä kukaan itseään lihottaisi?

Jos haluat laihtua, syö vähemmän. Jos haluat pysyä lihavana, syytä lihavuudesta muita tekijöitä kuin itseäsi. Siinä on paras neuvo, mitä ylipainon kanssa kamppailijoille voi antaa. Semmosta fyysikan energiaihmettä ei olekaan, joka ei laihtumaan lähtisi kuluttaessaan enemmän energiaa kuin mitä ruuasta tankkaa.

Odotettavissa vastaukseksi tähän postaukseen on noin 12 anekdoottia, joissa kerrotaan etteivät elämäntapoja parantamalla laihtuneet, joka aterialla söi yhden perunan vähemmän, mutta siis vähän suklaata myös välillä otti, ja limsaa, ja pitäähän kahvin kanssa olla pullaa, mutta selvästi oli miinuskalorit, vaikka söikin illalla karkkia, ja ei silti laihtunut, ei, mutta palkinnoksi otti vähän vohvelia. Ynnä muita selityksiä. Eli sitä läskilogiikkaa. Ei ollut itsessä vikaa.
 
"Tiina"
Itsekin etsin löytämisapuja vaatetukseen, joka sopisi ylipainoiseen ja epäsuhtaisieen vartalooni. Ei löydy kuin näitä ns. muita sivuja... Mielestäni nimi on typerä tälle sivustolle. Ottaa päähän!

Jotta tajuaisitte, miksi nimi on huono:
Jos esim. laitat sanan "aivokuollut" blogisi nimeksi, aivokuolleiden omaiset löytävät netissä suffatessaan pikkusievät teinikuvasi.

Minä koen nimen minua loukkaavaksi.
 
"Diibadaaba"
Juu, harmittaa oma painoni. Haluaisin itsekin olla normaalipainossa, mutta ei todella ole minulle helppoa. Oletkohan tietoinen siitä, että kaikille ihmisille laihtuminen tai hoikkana pysyminen ei ole ihan yhtä helppoa? Ja jos on vastaan jankuttamista niin se aika sama kuin väittäisin, että allergiat, diabetes tai keliakia ovat pitkälti itseaiheutettuja. Ylipaino ei ole sama asia kuin allergia, diabetes tai keliakia, mutta toisille ihmisille vain on vaikeampaa hoikistua, koska geenit, verensokeri/kehon koostumus yms ovat jokaisella omanlaisensa. Lihavakin voi laihtua, mutta toisille lihaville se on vaikeampaa kuin toisille. Itse olen kamppaillut painoni kanssa 25 vuotta. Olen 40-vuotias eli tiedän mistä puhun. Vai ovatko sairaalloisesti ylipainoiset (jotka joutuvat lihavuusleikkauksiin) vain yksinkertaisesti mielestäsi laiskempia kuin hoikat ihmiset? Eiköhän heillä ole erilainen suhtautuminen ruokaan, erilainen kylläisyysgeeni ja muita fyysisiä ominaisuuksia.
Ikävää, että oma painosi harmittaa sinua. Ja testistäsi se tulee kyllä ilmi. Harmillista on myös se, että täytyy muita arvostella, ja päätään vaivata tuollaisella asialla.

Olen pitkälti sitä mieltä, että jos tarpeeksi jaksaa panostaa, niin omaan painonhallintaansa pystyy vaikuttamaan yllättävän paljon. Tästä haluan nyt poissulkea OIKEASTI tutkitut sairaudet, jotka aiheuttavat ylipainoa tai muuten hankaloittavat painonhallintaa (esim. Kilpirauhasvaivat). Suurin vaikutus on sillä mitä suuhusi pistät. Seuraavaksi tulee liikunta.

Ja olen myös itse kamppaillut painoni kanssa. Raskauden jälkeen kertyneitä kiloja oli huomattavasti hankalampi pudottaa mitä olin luullut. Se vaatii työtä, mutta ainakin voin olla tyytyväinen itseeni. Jokainen saa olla minun mielestäni sen kokoinen kun itsestä hyvältä tuntuu. Mutta en kyllä sitten myös ymmärrä niitä ihmisiä, joiden täytyy arvostella ja katsoa nenänvarttaan pitkin ihmistä, joka pitää huolta ulkonäöstään ja kropastaan.
 
:(
Juu, harmittaa oma painoni. Haluaisin itsekin olla normaalipainossa, mutta ei todella ole minulle helppoa. Oletkohan tietoinen siitä, että kaikille ihmisille laihtuminen tai hoikkana pysyminen ei ole ihan yhtä helppoa? Ja jos on vastaan jankuttamista niin se aika sama kuin väittäisin, että allergiat, diabetes tai keliakia ovat pitkälti itseaiheutettuja. Ylipaino ei ole sama asia kuin allergia, diabetes tai keliakia, mutta toisille ihmisille vain on vaikeampaa hoikistua, koska geenit, verensokeri/kehon koostumus yms ovat jokaisella omanlaisensa. Lihavakin voi laihtua, mutta toisille lihaville se on vaikeampaa kuin toisille. Itse olen kamppaillut painoni kanssa 25 vuotta. Olen 40-vuotias eli tiedän mistä puhun. Vai ovatko sairaalloisesti ylipainoiset (jotka joutuvat lihavuusleikkauksiin) vain yksinkertaisesti mielestäsi laiskempia kuin hoikat ihmiset? Eiköhän heillä ole erilainen suhtautuminen ruokaan, erilainen kylläisyysgeeni ja muita fyysisiä ominaisuuksia.
Kyllä se ylipainonvalitettavan usein on itseaiheutettua. Ja näin ajattelevat kaikki normaalipainoiset. Valitettava totuus.
 

Yhteistyössä