Päiväkodissa kuvaaminen?

  • Viestiketjun aloittaja gege
  • Ensimmäinen viesti
gege
Onko kukaan kieltänyt lapsensa kuvaamista päiväkodissa? Minä kielsin kaikki kuvaamiset ja haastattelut. Nyt oli sitten joulujuhla johon lapsi oli monta viikkoa harjoitellut esitystä ja odottanut innolla. En ole ennen ollut päiväkodin juhlissa mukana ja tajusin vasta lähtiessä että siellähän vanhemmat kuvaavat. Eli lapsi näkyy kymmenien ventovieraiden ihmisten videoissa ja kuvissa. Eikös joku laki kuitenkin kiellä kuvien esittämisen esim netissä jos lupaa kuvassa näkyviltä ihmisiltä ei ole kysytty? voinko pyytää päiväkotia tiedottamaan asiasta vanhemmille?
 
Lvohovo
On kai tämän jo pakko olla provo! Minä kuvasin omas lastani eilen pk:n joulujuhlassa ja olen laittanut mailillö kuvia esim. isovanhemmille ja vilahtaa niissä moni muukin lapsi. Jos et sitä aloittaja kestä, niin ota lapsi kotihoitoon.
 
"Zzz"
Ellei tilaisuuden järjestäjä ole kieltänyt kuvausta, saa juhlissa kuvata ja kuvat myös julkaista, elleivät ne love loukkaavia (esim. Jos lapselta pudonneet housut kinttuihin kesken esityksen). Mainos- tai markkinointitarkoituksiin kuvia ei saa julkaista ilman lupaa. Voit halutessasi tarkistaa rikoslain 24:8 pykälästä.
 
Minä olen kyllä kuullut vähän muuta tuosta kuvien julkaisusta julkisesti. Kyseessä oli yksityinen päiväkoti. Se ei ole julkinen paikka.
Paskat. Tuollaisessa tilaisuudessa kuvaaminen ei ole millään lailla laitonta. Toki voit pyytää, ettei lastasi kuvata, mutta mitään et mahda, vaikka joku ei piittaisi pyynnöstäsi, koska lakia ei rikota. Jos ei halua tulla kuvatuksi, niin tuollaiset tilaisuudet pitää jättää väliin.
 
vierass
Meidän lapsen päiväkodissa on lapsi jolla kuvauskielto, joten ennen joulujuhlaa lto kertoi kiellosta ja pyysi laittaa kamerat pois. Kyllähän ne päät siellä vanhempien joukossa kääntyili ja huokaus kuului. Miksi olet kieltänyt kuvaamisen? Ne kuvat on kivoja muistoja lapselle itselleenkin ja odotettuja juhlia....
Toki ymmärrän jos oikeasti tarve kuvien kiellolla, esim jossain sijoitustapauksessa.
 
järki käteen
Julkisessa tilaisuudessa on lupa kuvata yleisöä ja esiintyjiä. Jos et halua, että lastasi kuvataan hänen esiintyessään, voit sopia kuvauskiellon siksi ajaksi. Mutta mielestäni sinun pitäisi se tehdä itse, eikä vaatia henkilökuntaa niin tekemään ja siis tapahtumassa.

Koska asiaa ei ole kielletty, on julkinen tilaisuus, niin otappa ihan sellainen pikku juttu huomioon, että kun asetat jälkivaateita ja täten ehkä aiheutat jollekin kuluja ( on esim. teetättänyt valokuvia ja lapsesi näkyy siinä), olet sinä korvausvelvollisen siinä tapauksessa sille, jolta kuvan kiellät. Laki on erittäin monimutkainen myös kuvausasioissa silloin, jos katuu jälkikäteen kieltämättä jttämisiään.

Lutraan kuvausoikeusen ja tekijänoikeuksien kanssa työni puolesta ja hyyyyyyyyyyvin harva ymmärtää sen, ettei pelkkä suullinen kieltäminen kok vuodeksi riitä. Ja kielto ei todellakaan koske koko tilaisuutta, ellei järjestäjä itsekin niin halua. Esiintyjä voi vaatia kiellon omalle kohdalleen,mutta ei sitä että jos esiintyjä pomppii muiden mukana, että kuvauskielto olisi silloin automaattisesti selvää.
 
järki käteen
Meidän lapsen päiväkodissa on lapsi jolla kuvauskielto, joten ennen joulujuhlaa lto kertoi kiellosta ja pyysi laittaa kamerat pois. Kyllähän ne päät siellä vanhempien joukossa kääntyili ja huokaus kuului. Miksi olet kieltänyt kuvaamisen? Ne kuvat on kivoja muistoja lapselle itselleenkin ja odotettuja juhlia....
Toki ymmärrän jos oikeasti tarve kuvien kiellolla, esim jossain sijoitustapauksessa.

Nyt taitaa syy olla ihan muussa kuin tässä yhdessä kieltäjässä. Tekosyy! Ei tuollaista kieltoa voi antaa, eikä mikään laki tunne sellaista vain yhden lapsen vuoksi. Henkilökunta ei vain osaa organisoida tilaisuutta ja sopia koska saa kuvata.

IHmiset ottavat älyttömästi kuvia, häiritsevät muita, joten kuvauskiellon syy pienessä joulujuhlassa voitaisiin kertoa niin kuin asia on, että se on ainoa keino saada vanhemmat pysymään paikoillaan.

Kielto koskee ainoastaan ja vain sitä henkilöä, joka sen kiellon antaa.
 
Päiväkodissa kuvaamisesta sovitaan etukäteen päiväkodin johtajan kanssa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hän voisi antaa huoltajien puolesta luvan kuvata lapsia.


Monet päiväkodit pyytävät huoltajilta kirjalliset luvat lasten yleiseen kuvaamiseen ja aineiston julkaisemiseen esimerkiksi päiväkodin seinällä.

Yleislupa ei kuitenkaan koske kaikissa tapauksissa yksittäistä lasta. Luvan antaja ei tiedä, mihin tarkalleen on luvan antanut. Yksittäistapauksissa – kuten toimittajan ja valokuvaajan vieraillessa päiväkodissa – on viisainta pyytää lupa vanhemmilta erikseen.

Teksti Riitta Hankonen
 
vierailija
Minä en oikein ymmärrä, mitä vaaraa tai haittaa on siitä, että otetaan valokuvia... ? Elämme kuitenkin yhteisössä nimeltä Suomi. Sen tulisi olla mahdollisimman läpinäkyvä. Jos salailuun ei liity mitään epäsopivaa tai lainvastaisuutta, niin se on kärjistettyä pelkäämistä ja pelottelua. Olen myös varma, että jos emme olisi niin umpinaisia, niin saisimme nopeammin esiin ja selville edellä mainitsemat epäsuotavat asiat. Ja loppujen lopuksi viimekädessä hiipii mieleen ajatus, että mitähän tuolla henkilöllä on salailtavaa, jos pitää olla noin tiukkana. Luonnollinen asia se ei mielestäni ole.
 
vierailija
Jokaisella lapsella on oikeus olla joutumatta kuvatuksi ja sitä kautta nettiin levitykseen. Päiväkodissa/koulussa lapsi voidaan sijoittaa esityksissä niin, että ei joudu suoraa kuvattavaksi.
Jokainen kuvan/videon ottanut voi miettiä mitä ja miten kuvaa sitä omaa palleroansa.
Kaikki ei halua lastansa someen, ennen kuin itse ovat tarpeeksi vanhoja ja viisaita ymmärtämään seuraukset.

Outoa vanhemmilta, että pitävät oikeutena levittää muiden lasten kuvia netissä. Vaikkakin se naapurin muksu ei välttämättä juuri muita kiinnosta, saattaa ongelmia tulla muuta kautta.

Oletteko miettineet lapsia jotka ovat sijoitettu väkivaltaisilta vanhemmilta, yh-vanhemmalla lähestymiskielto lasten toiseen vanhempaan ym. Kuvien huolimattomalla levityksellä saatatte vaarantaa lapsen. Eli jos on kuvauskielto, niin siihen on syynsä ja sitä pitää noudattaa. Ed. mainittujen esimerkkien ei pidä estää lapselta osallistumista yhteisiin juhliin ja tilaisuuksiin. Lapsilla on oikeudet kuvatuksi tulemisessa ja vanhemmilla velvollisuudet kuvien ottamisessa, muokkaamisessa ja levittämisessä.
 

Yhteistyössä