Miten mennään Tallinnaan

  • Viestiketjun aloittaja HELP!
  • Ensimmäinen viesti
HELP!
Ajateltiin lähteä päiväristeilylle Tallinnaan ja nyt olisi muutama kysymys aiheesta.
Matka varataan netistä - Helppoa, mutta mitenkäs sitten toimitaan - APUA!

Mennään satamaan ja siellä sisälle rakennukseen, MUTTA mihin me siellä mennään, tietenkin jollee tiskille mutta mistä tiedetään mille tiskille ja mitä siellä sanotaan?

Miten mennään sitten alukseen ja milloin? Entä mitä tehdään laivalla se parituntia minkä suunta kestää? Mitä Tallinnassa kun sinne saavutaan - kävelläänkö vaan ulos?

Entäpä kun takaisin Suomeen pitäis tulla, niin mistä me tiedetään mihin rakennukseen mennään ja mille tiskille jne.
 
.vieras.
Tiedätkö: et ole ainoa juntti. Terminaalit on suunniteltu niin, että typerämpikin saa ahaa-elämyksiä eli kyllä opastukset ovat vähintään tasoa hyvä. Kaikki on informoitu, jos osaat lukea.

En osaa sanoa, mitä sinun pitäisi tehdä ne pari tuntia matkan aikana. Ota kunnon kännit baarissa? Oletko ylipäätään navettaanne pidemmälle ikinä mennyt?

Tallinnan päässä talsit laivaan.
 
HELP!
Tiedätkö: et ole ainoa juntti. Terminaalit on suunniteltu niin, että typerämpikin saa ahaa-elämyksiä eli kyllä opastukset ovat vähintään tasoa hyvä. Kaikki on informoitu, jos osaat lukea.

En osaa sanoa, mitä sinun pitäisi tehdä ne pari tuntia matkan aikana. Ota kunnon kännit baarissa? Oletko ylipäätään navettaanne pidemmälle ikinä mennyt?

Tallinnan päässä talsit laivaan.
Oon mä 3 kertaa metrolla matkustanut. Mutta kyllähän siellä laivalle mennessä täytyy johonkin ilmoittautua?
 
Raivo Pätt
Satamissa seuraatte opasteita ja lunastatte liput tiskiltä (tai Tallinkilla vaihtoehtoisesti automaatista) varauskoodia vastaan.

Laivalla voi vaikka istua vessan (viroksi vets) kopissa koko matkan ajan jos huvittaa.

Tallinnassa terminaalirakennuksesta ei toki ole pakko poistua, vaan voi jäädä vaikka sinne ala-aulaan hengailemaan. Tällöin tosin jää paitsi halvasta viinasta.
 
"Lillie"
Satamassa menette sille luukulle, jonka yläpuolella lukee sen laivayhtiön nimi josta matkanne on ostettu, varmaankin siis Tallink. Tulostakaaennen satamaan tuloa matkavarauksenne tai kirjoittakaa paperille matkanne varausnumero, ja esittäkää se satamassa varustamon luukulla. Teitä pyydetään esittämään passi (sen passi, joka tekee ilmoittautumisen) ja sitten saatte boarding passit sekä meno- että paluumatkalle. Pankaa paluumatkan passit talteen paluumatkaa varten. Menomatkan passeilla pääsette sisään automaattiporteista laivaterminaalin odotusaulaan kun näytätte ne viivakoodin lukijaan. Katsokaa odotusaulassa valmiiksi oma porttinne (jos menette Tallinkilla, kääntykää oikealla olevasta oviaukosta) ja odotelkaa, kunnes laivaanmenokäytävän ovi avataan. Jos ette halua odotella ovella, siellä odotusaulassa on myös kahvila :)

Laivaan pääsee muistaakseni 40 minuuttia ennen lähtöä, ja huomaatte kyllä, milloin laivaannousu alkaa, koska kaikki alkavat valua kohti laivaanmenokäytävää. Menkää vaan muiden mukana ja kävelkää tunnelia pitkin, se on aika monta sataa metriä pitkä. Laivan ovella vielä yleensä katsotaan liput, ja vot, sitten olettekin jo laivassa!

Laivamatkan aikana voi käydä ostoksilla, syömässä, pubissa tai kahvilla, ja kai siellä voi jopa saunoa. Hytinkin voi ostaa laivan infosta vielä tässä vaiheessa. Itse lampsin aina suoraan johonkin kahvilaan tai ravintolaan ja olen siellä koko matkan, kun kaupat olen jo niin moneen kertaan nähnyt. Kahviloissa ja ravintoloissa voi istua, vaikkei mitään siellä söisi/joisi.

Tallinnaan saavuttaessa tulee kuulutus, kun maihinnousu alkaa. Sitten vaan maihinnousukannen kautta (voit tarkistaa tämän vaikka infosta tai seurata taas muita matkustajia) ulos laivasta. Tallinnassa voi mennä esim. keskustaan, kävelymatka satamasta kestää noin 10 - 15 minuuttia. Tai sitten voi kierrellä sataman lähellä olevia kauppoja ja liikekeskuksia, esim. Merekeskus ja Kochi Aidad on ihan lähellä. Sitten kun paluulaivan lähtöön on noin 40 minuuttia, kannattaa suunnata takaisin satamaan. Siellä seuraatte opasteista, mistä oma laivanne lähtee (taaskaan ei ole kuin 2 tai 3 mahdollisuutta, joten ei ole vaikeaa!) ja näytätte Helsingin-päässä saamanne paluumatkaa varten olevan maihinnousukortin viivakoodia lukijalle. Portti aukeaa ja ei kun mars laivaan! Taas voitte joutua näyttämään laivan henkilökunnalle kortin vielä laivan ovella, ja sitten voittekin keksiä itse mitä haluatte tehdä :)

Ja siis Tallinnassa menette D-terminaaliin, jos olette liikkeellä Tallinkilla tai Siljalla, ja A-terminaaliin, jos olette Vikingillä tai Eckeröllä. D on lähempänä keskustaa, A siinä toisella puolella pikku lahdelmaa.

Hyvää matkaa!
 

Yhteistyössä