Kaveri kutsui meidät syömään ja tarjosi valmislasagnea!

  • Viestiketjun aloittaja "hämmennys"
  • Ensimmäinen viesti
"hämmennys"
Ja koska oli tyhjät pakkaukset pöydällä, niin ei voinut erehtyä. Sitä paitsi olisi melkoinen maestro jos saisi itse tehtyyn lasagnetteen sen hirveän esanssisen maun.. Eikä siinä mitään, et tarjoaa tuollaista, mut ei ollut edes salaattia tms jälkkäriksi oli keksejä, kääretorttua ja kahvia. Meillä kävivät syömässä niin oli hyvää lihaa, kasviksia, salaattia juustoilla, itse leivottua leipää, viiniä jne. Jälkkäriksi mutakakkua ja jäätelöä. Joten kun tuli kutsu "tulkaa te nyt meille illalliselle!" Niin odotin jotain.. Muuta. Hämmentävää. :D

Enkä oikeesti ees ole mikään fiinistelijä muuten, mut jos pyydän syömään yritän tarjota mahdollisimman hyvää ja "illallisella" myös odotan jotain muuta ku pikasapuskaa. Odotin jotain "meillä meni päivä ihan plörinäksi" selitystä, mut ei.. Oli kuulemma rentoillut ja pyykkiä pessyt..
 
Ihmiset ovat erilaisia. Sun kaverisi ei selvästikään ole tottunut (jos edes ollenkaan siihen että kutsutaan ystävät syömään niin) ainakaan siihen että silloin kun kutsutaan syömään illalliselle niin ei vaan raapaista jotain pöytään vaan panostetaan siihen.
 
Ehdota seuraavalla kerralla kun kutsutte heidät teille että teette yhdessä ruokaa. Siitä ehkä jää sellainen hellävarainen muistajälki että jos/kun kutsutaan vieraita niin tehdää hyvää ruokaa ja nähdään jonkin verran vaivaa sen eteen.
 
Nooh
Ruokaa se valmisruokakin on. Monelle ainut ruoka jos vaikka sairauden takia ei pysty kokkaamaan itse. Mutta tässä nyt ei ollut siitä kysymys. Salaatti olis ollu kiva lisä, muuten ihan ok.
 
huohkista
Huh. Onneksi mun ystävät on pysyneet mun ystävinä vaikka tarjoilut on olleet mitä milloinkin. Jauho- soppa- ynnä kaikki muutkin keittiöön liittyvät peukaloni kun ovat keskellä kämmentä. Joskus joku ystävä on jopa tarjoutunut tuomaan meille ruoat tullessaan... :D

Ja kuitenkin samat ihanat kymmenkunta rakkainta ystävää ovat olleet ystäviäni jo kymmeniä vuosia! Varmaan ihan muista syistä kuin ruoanlaittotaitoni vuoksi...
 
  • Tykkää
Reactions: Coeur de Glace
hnnp
Pahoittaisin kyllä mieleni jos ystävä tulisi päivittelemään tuolaista tapahtumaa palstalle ottamatta asiaa puheeksi minun kanssani. Saattaisi jopa olla entinen ystävä.
 
vierasn
Minulle ystävien kesken tärkeintä on se aika mitä vietetään yhdessä, en lähde arvostelemaan heidän kokkautaitojaan, kodin siisteyttä tai muuta vastaavaa. Toiset ovat hyviä kotikokkeja, kaikki ole. Joskus olosuhteet on sellaiset ettei jaksa tehdä mitään jne.

Minusta tälläiset kirjoitukset ovat tosi kurjia, kun entistä harvempi "uskaltaa" kutsua ystäviä kylään, kun aina ajattelee, ettei tarjoilut kelpaa. Sellainen mukava kyläily on muutenkin vähentynyt, ja syytän osaltaan siitä tälläisiä kirjoituksia. Tulee tunne että aina pitäisi olla niin viimeisen päälle ennen kuin jonkun voi kutsua.

Ja juu, kuulun itse siihen porukkaan, joka tarjoaa aina safkat viimeisen päälle, on riistaa, marjoja ja kaikkien mielestä hyvää ruokaa. Mutta minulla on myös ystäviä, joilla tiedän saavani einesruuan ja ehkä valmiskakun. Se on ihan ok! Kiva vaan nähdä.
 
nohh
:LOL:

En voi käsittää mitä kaverisi mielessä on liikkunut. Jos ruoanlaittotaidot ovat siellä nollatasolla, niin eipä kannattaisi paljon illallisvieraita kutsua... Ihme touhua.

Miten jollain edes tulee mieleen tarjota eineksiä vieraille? Jos ei osaa laittaa ruokaa mutta haluaa välttämättä ruokavieraita kutsua, niin vaikkapa itse tehty pizza (vai onko sekin liian vaikeaa, ehkä?) tai ravintolasta tilatut sushit olisivat parempi vaihtoehto.
 
Qvieras
Mun mielestä tuossa ei ole mitään moittimista. Kaveri kutsui teidät syömään ja saitte syödä kuten oli luvattu. Omatekoinen ruoka voi olla jopa valmisruokaa pahempaa, joten en menisi haukkumaan ruokaa sillä perusteella, että se on valmisruokaa. He varmaan itse tykkäävät valmislasagnesta ja siksi tarjosivat teillekin. Harmi, ettei kelvannut.
 
jeppp
Minulle ystävien kesken tärkeintä on se aika mitä vietetään yhdessä, en lähde arvostelemaan heidän kokkautaitojaan, kodin siisteyttä tai muuta vastaavaa. Toiset ovat hyviä kotikokkeja, kaikki ole. Joskus olosuhteet on sellaiset ettei jaksa tehdä mitään jne.

Minusta tälläiset kirjoitukset ovat tosi kurjia, kun entistä harvempi "uskaltaa" kutsua ystäviä kylään, kun aina ajattelee, ettei tarjoilut kelpaa. Sellainen mukava kyläily on muutenkin vähentynyt, ja syytän osaltaan siitä tälläisiä kirjoituksia. Tulee tunne että aina pitäisi olla niin viimeisen päälle ennen kuin jonkun voi kutsua.

Ja juu, kuulun itse siihen porukkaan, joka tarjoaa aina safkat viimeisen päälle, on riistaa, marjoja ja kaikkien mielestä hyvää ruokaa. Mutta minulla on myös ystäviä, joilla tiedän saavani einesruuan ja ehkä valmiskakun. Se on ihan ok! Kiva vaan nähdä.
Minä peesaan tätä!
Itse tykkään laittaa ruokaa. Paras ystäväni on umpisurkea kokki. Vitsailemme siitä avoimesti. Heillä on silti mitä ihanin käydä. Seura on hyvää ja tuntee aina olevansa tervetullut, vaikka ruoka ei kovin kummoista olekaan.
 
vieras..
Mun mielestä tuossa ei ole mitään moittimista. Kaveri kutsui teidät syömään ja saitte syödä kuten oli luvattu. Omatekoinen ruoka voi olla jopa valmisruokaa pahempaa, joten en menisi haukkumaan ruokaa sillä perusteella, että se on valmisruokaa. He varmaan itse tykkäävät valmislasagnesta ja siksi tarjosivat teillekin. Harmi, ettei kelvannut.
No joo, mutta ehkä pointtina olikin, se että kuinka paljon näkee vaivaa toisen vuoksi, eikä niinkään maku.

Aikoinaan 80 -luvulla anoppi tarjos aika usein parempana ruokana valmista pussi italian pataa, se oli heille vissiin niin eksoottista, ettei sopinut arki ruuaksi.
 
Bbierass
En kans tajua... Onhan sitä aivan yksinkertaisiakin juttuja, joita voi tarjota, vaikkei osaisi laittaa hyvin ruokaa. Ostais vaikka patongin ja juustoja ja hedelmiä mieluummin. Aina sitä voi laittaa pöytään valmiskakun, mutta eineksiä. En pystyis edes syömään valmislasagnea.
 
"Mie"
Why not? Mä olisin kiitollinen jos saisin kutsun valmiiseen ruokapöytään. Parastaan varmasti laittoi ja eikö se tapaaminen ja sosiaalisuus olisi ollut se pointti? Ehkä näpäytti sua?
 
viera.s
Tarkoitatko sellaista kuivapakkausta, mihin lisätään itse jauheliha jne.? Moni pitää sitä ihan itse tehtynä lasagnena, eivät välttämättä ole koskaan oikeasti itse tehtyä lasagnea maistaneetkaan. Ei minua haittaisi, se jo vähän kummastuttaisi jos mikrolasage nenän eteen illallisella iskettäisiin.

Tavat muuttuu, nykyään esim. joulupöydässä useimmat jo tarjoaa suurimmaksi osaksi valmisruokia, vaikka olisi vieraitakin kutsuttu. Mitäs aloittaja on siitä mieltä?
 
vieraskin.
Minusta ne kuivapakkaus -lasagnet on ihan hyviä, joissa on ne levyt mukana ja jauhelihapaistetaan. Päälle kun laittaa juustoraastetta niin nam. Lisukkeena tietty olisi hyvä olla salaattia ja jälkkäri perään. Jälkkäriksi riittää ihan jätski, kun keksii siitä jotain kivaa eikä ihan pelkkää vaniljajädeä kulhoon.
 
  • Tykkää
Reactions: Coeur de Glace
"..."
[QUOTE="hämmennys";30565059]Ja koska oli tyhjät pakkaukset pöydällä, niin ei voinut erehtyä. Sitä paitsi olisi melkoinen maestro jos saisi itse tehtyyn lasagnetteen sen hirveän esanssisen maun.. Eikä siinä mitään, et tarjoaa tuollaista, mut ei ollut edes salaattia tms jälkkäriksi oli keksejä, kääretorttua ja kahvia. Meillä kävivät syömässä niin oli hyvää lihaa, kasviksia, salaattia juustoilla, itse leivottua leipää, viiniä jne. Jälkkäriksi mutakakkua ja jäätelöä. Joten kun tuli kutsu "tulkaa te nyt meille illalliselle!" Niin odotin jotain.. Muuta. Hämmentävää. :D

Enkä oikeesti ees ole mikään fiinistelijä muuten, mut jos pyydän syömään yritän tarjota mahdollisimman hyvää ja "illallisella" myös odotan jotain muuta ku pikasapuskaa. Odotin jotain "meillä meni päivä ihan plörinäksi" selitystä, mut ei.. Oli kuulemma rentoillut ja pyykkiä pessyt..[/QUOTE]

Tässä ei ilmeisesti ollut kyläily tuttavaperheellä pääasia... vaan "arvostele mun illallinen". Elä mene enää kyläilemään kenellekään tai kutsu ketään kylään.
 
-.-
Mun mielestä se lasagne on ihan hyvää :p

Toki olisi suotavaa jos tarjolla olisi edes salaattia lisukkeeksi ja sitten vaikka kahvit jälkkäriksi.
Mut silti tuli jotenki kökkö olo sun kaverin puolesta. Entä jos ei vaan ole tottunut kokkaamaan, mutta halusi hyvää hyvyyttään kutsua teidät vastavierailulle?

Jos ei olisi pyytänyt niin olisitko tehnyt aloituksen "tarjosin kaverille hienon illallisen viineineen enkä saanut edes kutsua vastavierailulle"
 
Qvieras
Moni sanoo, etrei olisi iso vaiva eikä vaikeaa laittaa itse jotain yksinkertaista ruokaa. Juu, mutta kun on paljon niitäkin, jotka eivät tarjoa yhtään mitään. Palstan muistelujen mukaan parhaat emännät ja isännät vievät jopa vieraan ruokakauppaan ostamaan itselleen omilla rahoillaan ruuat, jotka aikoo syödä vierailun aikana, koska isäntäväki ei tarjoa mitään. Mun mielestä mikä tahansa syötäväksi kelpaava tarjoilu on hyvä ja arvostuksen ansaitseva.
 
viera.s
Jäin miettimään tätä itse tehtyä/valmisruokaa. Että mikä nyt oikeastaan lasketaan itse tehdyksi ja kuka sen määrittelee?

Joskus opiskeluaikoina tein joitain kertoja lasagneja noista valmispakkauksista. Minusta ne oli hyviä, enemminkin itse tehtyjä kuin valmisruokaa ja olisin voinut vieraillekin hyvin sellaista tarjota. Mitään fiinejä illallisia ei tosin siinä vaiheessa kukaan harrastanut, joten ihan varmasti olisi kaveripiirissä arvostettu sitä että ylipäätään jotain ruokaa muille tarjoaa. Verrattuna muihin opiskelija-aikojen pöperöihin se lasagne oli sitä paitsi melkeinpä luksusta.

Jossain vaiheessa tein ensimmäisen kerran ilman valmispakkauksia ja lopputulos oli kyllä niin paljon parempi, etten ole sen jälkeen valmispakkauksiin koskenut. Mutta onko nykyinen lasagnenikaan "itse tehtyä"? Ostan lasagnelevyt kuitenkin valmiina, tomaattimurskan purkissa ja lihan jauhettuna. Joskus jopa juuston valmiina raasteena. Kelpaisiko siis tällainenkaan aloittajalle?

Joululaatikot toisaalta teen raaoista kokonaisista juureksista alkaen, mutta ne onkin paljon yksinkertaisempia kuin lasagne. Ei minulla olisi aikaa eikä kiinnostustakaan alkaa lasagnelevyjä taikinasta tekemään ja tomaattisoosia kokonaisista tomaateista aloittaen keittelemään.
 
"höh"
Ja kaikki arvostelijat varmaankin keräävät marjat metsistä ja puskista ja tarjoavat vierailleen myös omatekoista mehua, hilloa jne... eihän nyt kaupan valmismehuja voi tarjota. Vedetkin hakevat kilometrien takaa lähteestä, kun ei voi hanasta lantrata...
 

Yhteistyössä