Kuka käyttää vielä 4v rattaita?

  • Viestiketjun aloittaja "ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti
Tankku
Meillä esikoinen oli reipas kävelijä ja rattaat jäi pois n. kaksi vuotiaana kun kuopus syntyi, lenkeillä oli tuplarattaat käytössä, mutta niistäkin luovuttiin aika pian. Mutta kuopus, joka täyttää nyt kolme on aivan eri maata ja koen, että teen asiat huomattavasti helpommaksi kaikille kun otan rattaat esim. kauppakeskukseen mukaan, koska tuo heittäytyy lattialle eikä sitten suostu kävelemään metriäkään ja kantamaan en ala. Tai sitten alkavat isomman kanssa leikkimään kaupassa piilosta kun yrittää vähänkään jotain ostoksia tehdä. Ihan varmasti otan ensi kesänä rattaat mukaan jos on joku pidempi päiväreissu yms. ajatelkoot kuka mitä haluaa, ihme juttu tästäkin tehty täällä suomessa kun rattaissa istumisellekin pitää olla ikäraja.
 
4v rattaissa
Minä aion tänä talvena kuljettaa 4 v lasta rattailla päiväkotimatkoilla silloin kun autoa ei ole käytettävissä. Järkyttykää nyt siitä.
Matkaa kotoa päiväkotiin on yli 2 km ja arkiaamun kiiressä ei mitenkään sitä matkaa voi edetä meidän lapsen kävelyvauhdilla. Talvella en uskalla ajaa pyörällä lapsi kyydissä. Toki kelistä riippuen lapsi voi ajaa omalla pyörällään, mutta jos lunta pn paljon, rattaat on helpommat. Bussiyhteydet on surkeat (busseja kulkee, mutta aikataulut ei sovi, päästäisiin ehkä aamulla suht hyvään aikaan päiväkotiin mutta ei iltapäivällä takaisin). Jos joku -30 pakkanen sattuu autottomille päiville, niin sitten on otettava taksi.

Kevät-kesä-syksy liikutaan tarvittaessa fillarilla, muta talviaika on hankala.

Mä en käsitä sitä, miten joku 4 v rattaissa istuminen voi olla niin iso ongelma ulkopuolisille? En minä ainakaan keksi muuta keinoa liikkua edestakaiset matkat järkevässä ajassa, kun bussi ei ole vaihtoehto.
 
4v rattaissa
[QUOTE="Weera";30594946]Kyllä lapsi jaksoi tuon ikäisenä kävellä pitkiä matkoja, mutta en alkanut aamuisin kävelemään lapsen vauhtia kun piti hoitoon viedä lapsi. Lapsi piti viedä hoitoon kuudeksi ja ihan mun aikuisenkin vauhdilla matka kesti puoli tuntia. Talvisin todellakin käytin 4-vuotiaalla rattaita, niin päästiin perille nopeammin ja lapsi sai nuokkua rattaissa. Iltapäivällä oli sitten aikaa kävellä lapsen vauhtia. Ja ei, en halunnut käyttää pulkkaa koska se on mun mielestä raskaampi ja hankalampi vetää kuin työntää isorenkaisia rattaita. Eikä rattaiden kanssa tarvinnut pelätä, että tulee sulaneita tai hiekoitettuja kohtia.

Tähän tietysti tulee joku väittämään, että kyllä lapsi pystyy kävelemään samaa vauhtia aikuisen kanssa varsinkin aikaisin aamulla vasta heränneenä. :D[/QUOTE]

Sama tilanne meilläkin, tosin aamun aikataulu ei sentään ole noin tiukka. Siitä huolimatta autottomina päivinä päiväkotimatkat kuljetaan talvella minun kävelyvauhdillani = 4 v lapsi rattaissa tai säästä ja teiden kunnosta riippuen kulkuvälineenä myös pulkka tai lapsen oma pyörä. Itselläni on vielä päiväkodilta vähän alle 2 km töihin.
 
jgkdvda
Talvella pyöräilemisen vaarallisuus on myytti. Todellisuudessa pyörällä (vaikka ei olisi nastarenkaitakaan) pysyy pystyssä paljon paremmin kuin kävellen.

Ja jos pyörätiet ovat huonosti aurattuja niin että se hidastaa menoa merkittävästi niin sitten vaan pyöräilee ajorataa.

Sekin vaihtoehto talviseen lapsen pyörällä kuskaamiseen on, että sitoo pyörän perään pulkan ja vetää lapsia siinä. Ei tosin toimi jos matkalla on hiekoitushiekkaa, lumettomia kohtia tai isoja mäkiä.
 
vieras...
Mulla ei vielä neljävuotiasta ole, mutta hidas ja haaveileva 3,5v on varmaan viikottain jonkun siirtymän kyydissä (joko rattaissa tai kantorepussa selässä) silloin kun se on kokonaistilanteen kannalta järkevää. Kokonaistilanteeseen vaikuttaa kaatosade, kovat pakkaset, pikkusisaruksen valskannut vaippa, äidin pissihätä, tiukka aikataulu, poikkeuksellisen aikainen lähtö, väsymys tai muu vastaava. Lapsi kyllä jaksaa kävellä, mutta on armottoman hidas, enkä todellakaan näe järkeä aloittaa mukavaa retkipäivää lähtemällä bussille kohtuuttoman aikaisin tai aiheuttamalla kiireisen ja kireän tunnelman tiukalla hoputuksella. Lapsi saa liikuntaa, ulkoilua ja harjoitusta aikatauluissa pysymiseen vaikka onkin välillä rattaissa. Ja jos on siunattu sellaisilla (rajallisilla) liikuntalahjoilla ja sisäisellä motivaatiolla (tai sen puutteella) kuin hänet, on erityisen tärkeää vaalia sitä innostusta ja hyvää fiilistä fyysisessä ponnistelussa, ja pakkokävelytys kiireessä tai väsyneenä ei minusta ole sitä.

Enkä näe, että asia välttämättä puolessa vuodessa radikaalisti muuttuisi... Jos kesällä lähdetään tuohon 3km päässä olevaan puistoon, niin aika varmasti on rattaissa tai seisomalaudalla vähintään toiseen suuntaan ettei tarvitse keskipäivän helteessä taaperaa paluumatkaa toista tuntia. Ja varmaan lähdetään sinne puistoon, koska siellä tuo lapsi innostuu kiipeilemään taas vähän erilaisissa vempeleissä kuin lähipuistossa, hyvät kokemukset ja taidot karttuu :)
 
Meidän tyttö käveli esim aina kauppareissut 2 vuotiaana. Nyt kesällä täyttää neljä ja tätä nykyä istuu rattaissa, kun reuma saatiin riesaksemme. Kävelee minkä pystyy mutta rattaat on aina mukana.
Ei ehkä kannata voivotella kun ei tosiaankaan voi tietää mikä sen rattaissa istuvan 4 vuotiaan tarina on.
 
viera.s
Talvella pyöräilemisen vaarallisuus on myytti. Todellisuudessa pyörällä (vaikka ei olisi nastarenkaitakaan) pysyy pystyssä paljon paremmin kuin kävellen.

Ja jos pyörätiet ovat huonosti aurattuja niin että se hidastaa menoa merkittävästi niin sitten vaan pyöräilee ajorataa.

Sekin vaihtoehto talviseen lapsen pyörällä kuskaamiseen on, että sitoo pyörän perään pulkan ja vetää lapsia siinä. Ei tosin toimi jos matkalla on hiekoitushiekkaa, lumettomia kohtia tai isoja mäkiä.
Vaikka pysyisi paremmin pystyssä, niin jos kaatuu ja lapsi on siellä korkealla tarakkaistuimessa, on paljon suurempi todennäköisyys sille että lasta oikeasti sattuu. Omilta jaloilta muksahtelu on taas varsinkin lapselle vaaratonta, korkeammalta "tippuvalle" aikuiselle sekin toki riski. Mutta kenkiin on saatavissa liukuesteet, jotka toimii hyvin.

Tuo lapsen vetäminen pulkassa pyörän perässä kuulostaa sitten taas jo aivan järjettömältä ajatukselta, toivottavasti poliisi puuttuu jos tuollaista näkee! Mitäs sille lapselle siellä pulkassa tapahtuu, kun aikuinen pyörällään jarruttaa äkillisesti vaikka autoa tai tiellä leikkiviä lapsia väistääkseen? No sehän sinkoaa ihan mihin sattuu, pyörää päin, ojaan tai pahimmillaan auton alle.
 
jgkdvda
Vaikka pysyisi paremmin pystyssä, niin jos kaatuu ja lapsi on siellä korkealla tarakkaistuimessa, on paljon suurempi todennäköisyys sille että lasta oikeasti sattuu. Omilta jaloilta muksahtelu on taas varsinkin lapselle vaaratonta, korkeammalta "tippuvalle" aikuiselle sekin toki riski. Mutta kenkiin on saatavissa liukuesteet, jotka toimii hyvin.

Tuo lapsen vetäminen pulkassa pyörän perässä kuulostaa sitten taas jo aivan järjettömältä ajatukselta, toivottavasti poliisi puuttuu jos tuollaista näkee! Mitäs sille lapselle siellä pulkassa tapahtuu, kun aikuinen pyörällään jarruttaa äkillisesti vaikka autoa tai tiellä leikkiviä lapsia väistääkseen? No sehän sinkoaa ihan mihin sattuu, pyörää päin, ojaan tai pahimmillaan auton alle.
Jos pelkosi ovat tuolla tasolla, niin miten uskallat kesäisinkään kuljettaa lasta lastenistuimessa? Pyörällä kaatuminen kesällä ei ole mitenkään harvinaista.

Mitä pulkan vetämiseen pyörän perässä tulee, niin ei silloin todellakaan ajeta +20 km/h tai vastaavaa, ja vaan rajatuissa ympäristöissä. Nätisti se pulkka siellä pyörän perässä pysähtyy, ihan samalla tavalla kuin kävellen tai juosten vedettäessä (kokemusta löytyy).
 
mielenkiinnosta
Jos pelkosi ovat tuolla tasolla, niin miten uskallat kesäisinkään kuljettaa lasta lastenistuimessa? Pyörällä kaatuminen kesällä ei ole mitenkään harvinaista.

Mitä pulkan vetämiseen pyörän perässä tulee, niin ei silloin todellakaan ajeta +20 km/h tai vastaavaa, ja vaan rajatuissa ympäristöissä. Nätisti se pulkka siellä pyörän perässä pysähtyy, ihan samalla tavalla kuin kävellen tai juosten vedettäessä (kokemusta löytyy).

Ihan mielenkiinnosta kysyn...mitenkäs handlaat pitkät ja korkeat alamäet? Tuleeko se pulkka nätisti perässä silloinkin...? Vai pitääkö pulkka taluttaa ensin mäki alas, jättää lapsi sinne odottamaan, juosta hakemaan pyörä ja toivoa ettei lapsi ole lähtenyt sillä välin jonnekin karkuteille, vai miten tuo menee?
 
jgkdvda
Ihan mielenkiinnosta kysyn...mitenkäs handlaat pitkät ja korkeat alamäet? Tuleeko se pulkka nätisti perässä silloinkin...? Vai pitääkö pulkka taluttaa ensin mäki alas, jättää lapsi sinne odottamaan, juosta hakemaan pyörä ja toivoa ettei lapsi ole lähtenyt sillä välin jonnekin karkuteille, vai miten tuo menee?
Ratkeaa siten, että niihin pitkiin ja korkeisiin alamäkiin ei mennä tuolla yhdistelmällä (täältä meiltä päin vastaavia mäkiä ei edes löydy).

Tai jos niitä vastaan tulee, niin vaikka talutetaan pyörää toisella kädellä ja toisella kädellä pidetään pulkan narusta kiinni (jos pulkan ei voi antaa mennä vapaasti),
 
V iera s
Ratkeaa siten, että niihin pitkiin ja korkeisiin alamäkiin ei mennä tuolla yhdistelmällä (täältä meiltä päin vastaavia mäkiä ei edes löydy).

Tai jos niitä vastaan tulee, niin vaikka talutetaan pyörää toisella kädellä ja toisella kädellä pidetään pulkan narusta kiinni (jos pulkan ei voi antaa mennä vapaasti),
Ihan uteliaisuudesta, jos mäkiä ei pyöräillä ja muutenkin liikutaan kävelyvauhtia, niin mikä idea on ottaa se pyörä ylipäätään mukaan? Miksei mennä helpomman mukaan ja vedetä pulkkaa vaan kävellen perässä?
 
lksfnlksf
Kyllä meilllä 4 vuotiaalla on mahdolilsuus vielä istua rattaissa. Ei ole autoa, ja kaupallekin matkaa pari kilsaa (eihän se nyt mitään ole, mutta hirveässä loskapaskassa..) + kaikki muut siirtymiset ja seikkailut. Itsekin välillä väsyy ja onhan se kiva kun joskus pääsee rivakasti eteenpäin. + monesti ne rattaat on turvalliset olla kaupungilla. Meillä on tuplat siis.
 
jgkdvda
Ihan uteliaisuudesta, jos mäkiä ei pyöräillä ja muutenkin liikutaan kävelyvauhtia, niin mikä idea on ottaa se pyörä ylipäätään mukaan? Miksei mennä helpomman mukaan ja vedetä pulkkaa vaan kävellen perässä?
No ei sentään kävelyvauhtia, vaan aika normaalia juoksuvauhtia tuolla yhdistelmällä jaksaa ja viitsii mennä. Ts. puolittaa matka-ajan silloin kun lapsi on kyydissä, ja jos kyseessä on vaikka tarhaan vienti niin takaisin tullessa voi päästellä normaalia pyöräilyvauhtia (20 km/h).

Pienet alamäet pulkka menee ihan ok hinauksessa, kunhan on lumi eikä mikään kiiltävä jää alla.
 
viera.s
Jos pelkosi ovat tuolla tasolla, niin miten uskallat kesäisinkään kuljettaa lasta lastenistuimessa? Pyörällä kaatuminen kesällä ei ole mitenkään harvinaista.

Mitä pulkan vetämiseen pyörän perässä tulee, niin ei silloin todellakaan ajeta +20 km/h tai vastaavaa, ja vaan rajatuissa ympäristöissä. Nätisti se pulkka siellä pyörän perässä pysähtyy, ihan samalla tavalla kuin kävellen tai juosten vedettäessä (kokemusta löytyy).
En minä kuljetakaan lasta pyörän tarakkaistuimessa edes kesäisin. Osin siksi, että kaatuminen ja tasapaino ison taakan kanssa hirvittää, osin siksi etten nyt muutenkaan ole mikään pyöräilyn ystävä. Mutta mies on kesäisin kuljettanut lasta pyörällä ja se on tietysti ihan ok. Mutta jos meinaisi peilijäillä samaa yrittää, vastustaisin ajatusta.

Pulkalla vedettäessä minun on usein pitänyt pulkan menoa pysähdyttäessä/hiljennettäessä jarruttaa, tavalla joka ei tosiaan pyörän selästä onnistuisi. Varovaisuudesta ja kävelyvauhdista huolimatta se myös joskus tullut ikävästi kintuille, niin että on ollut akillesjänteet pitkään kipeinä. Jäisellä pinnalla en pulkkaa ikinä juosten vetäisikään.

Ehkä asut jossain pohjoisemmassa, jossa talvella on käytännössä aina lumikeli. Täällä etelässä kuitenkin plussa- ja pakkaskelit vaihtelee niin, että tiet ovat suurimman osan ajasta jäisiä. Jos sataakin lunta päälle, lumen alla on se jää. Märällä tai ohuen lumikerroksen peittämällä peilijäällä ei varmasti pysy pyörällä pystyssä, ei ainakaan käännöksissä. Päiväkodissa eivät uskaltaneet viime viikolla kolmena päivänä mennä edes lasten kanssa pihalle, kun piha niin liukas.
 
V iera s
No ei sentään kävelyvauhtia, vaan aika normaalia juoksuvauhtia tuolla yhdistelmällä jaksaa ja viitsii mennä. Ts. puolittaa matka-ajan silloin kun lapsi on kyydissä, ja jos kyseessä on vaikka tarhaan vienti niin takaisin tullessa voi päästellä normaalia pyöräilyvauhtia (20 km/h).

Pienet alamäet pulkka menee ihan ok hinauksessa, kunhan on lumi eikä mikään kiiltävä jää alla.
Oli miten turvallista hyvänsä, mä en talvella pyöräile edes ilman lasta. Mies pyöräilee mm työmatkat (10km/sivu) ympäri vuoden ja on sitä mieltä että talvella on vaarallisempaa vaikka on nastarenkaat ja kokenut ajaja. Lasta ei ota talvisin kyytiin lainkaan vaikka kesällä pyöräilee paljon tämän kanssa.

Sellaistakin mietin kun meillä hoitomatkalla (1,5km) on erilaisia kulkuväyliä. Joku on paremmin aurattu kuin joku toinen, jossain on hiekkaa ja jossain ei. Kun menee kävellen pulkan kanssa, joutuu silloinkin joissain kohdin ottamaan lapsen ylös vaikka muuten pystyy hiekoitettua kävelyväylää mennessä vetämään pulkkaa tien pientareella lumessa.

Vaikea kuvitella miten tämän matkan pystyisi taittamaan pyörällä pulkka perässään.
 
"vierasvieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä normaali;30594902:
Normaali 4-5-vuotias jaksaa helposti kävellä jos on opetettu kävelemään pidempiä matkoja.
Meillä 4-vuotias käveli helposti 20 kilsaa päivässä ulkomailla, kunhan pysähteli matkan aikana. Selityksiä on aina hyvä keksiä sille miksi ei voi tehdä sitä ja tätä.
Nyt kiehahti. Jos teillä menee näin, ei tarkoita, että kaikilla olisi samalla tavalla. Meillä juuri 4 v. täyttänyt, joka on rattaissa istunut viimeksi 2,5 vuotiaana. Sen jälkeen ollut rattaiden seisomalaudalla tai kävellyt. Olemme kannustaneet kävelemään ja liikkumaan. Tyyppi on sellainen todella vilkkaan mielikuvituksen omaava unelmoija ja haahuilija, että lapsen vauhtia kävellessä 1 km matka kestää helposti 45 min. Mua taas ärsyttää, kun joudun kokoajan hoputtamaan ja lapsikin ärsyyntyy siitä. Eli yritetty on, mutta meidän lapsesta ei ainakaan vielä ole kävelemään mitään järkeviä matkoja. Ja lisäyksenä vielä, että lapsi esimerkiksi leikkipuistoissa leikkiä kouhottaa, osaa uida jne., mutta kävely on pakkopullaa. Eli todellakin ymmärrän, jossa joku laittaa 4 vuotiaan rattaisiin VÄLILLÄ (eli silloin kun pitää järkevässä ajassa siirtyä paikasta a paikkaan b).
 
"nainen"
[QUOTE="ihmettelen";30594794]85-vuotias rattijuoppo jyräsi lastenrattaat suojatiellä - pakeni paikalta[/QUOTE]

Miten 4v saa kävelemään aamulla 07 aikaan marraskuussa/joulukuussa pimeällä loskakelissa flunssassa 2km bussipysäkille?
Ja en asu maalla, vaan ihan PK-seudulla.

Yleensä autoilevat ihmiset eivät ymmärrä, miksi niitä rattaita tarvitaan, koska aina ajavat itse oven eteen kaikkialla.

Ihmeellistä, mutta aika moni käyttää rattaita vielä isommillakin lapsille, kun menevät esim Korkeasaareen.
 
Hmm...
[QUOTE="minävain";30597198]Minä käytän 4 v lapsella rattaita. Hän ei jaksa juosta 15-20 km minun vauhdissani.[/QUOTE]

No nih. Siinä on neljä veellä kivaa ja aktiivista elämää kun töröttää rattaissa kolme tuntia kerrallaan. Ai niin, kyllähän sä juokset 20 kilsaa tunnissa rattaiden kanssa lumessa ja vielä juttelet samalla mukavia lapselle.
 
"nainen"
Talvella pyöräilemisen vaarallisuus on myytti. Todellisuudessa pyörällä (vaikka ei olisi nastarenkaitakaan) pysyy pystyssä paljon paremmin kuin kävellen.

Ja jos pyörätiet ovat huonosti aurattuja niin että se hidastaa menoa merkittävästi niin sitten vaan pyöräilee ajorataa.

Sekin vaihtoehto talviseen lapsen pyörällä kuskaamiseen on, että sitoo pyörän perään pulkan ja vetää lapsia siinä. Ei tosin toimi jos matkalla on hiekoitushiekkaa, lumettomia kohtia tai isoja mäkiä.
Asun PK-seudulla. Tälläkin hetkellä tiellä on hiekkaa ja osittain todella liukasta jäätä, joten en uskaltaisi itse pyöräillä, saati sit lapsi kyydissä. Ongelma juuri on, ettei tiet koskaan ole pinnaltaan samankuntoisia, vaan yllättäviä jäisiä/lumisia kohtia löytyy ja ne on vaarallisia.

Lapsi on sitäpaitsi flunssassa (ei kuumetta), joten en ikinä alkaisi sitä kylmässä, lumituiskussa aamulla pimeällä viemään pyörällä päiväkotiin. Itsekin olen vielä toipilas, mutta töihin on mentävä.

Typeriä tälläiset pyöräily-ehdotukset.
 
jgkdvda
[QUOTE="nainen";30597355]Asun PK-seudulla. Tälläkin hetkellä tiellä on hiekkaa ja osittain todella liukasta jäätä, joten en uskaltaisi itse pyöräillä, saati sit lapsi kyydissä. Ongelma juuri on, ettei tiet koskaan ole pinnaltaan samankuntoisia, vaan yllättäviä jäisiä/lumisia kohtia löytyy ja ne on vaarallisia.

Lapsi on sitäpaitsi flunssassa (ei kuumetta), joten en ikinä alkaisi sitä kylmässä, lumituiskussa aamulla pimeällä viemään pyörällä päiväkotiin. Itsekin olen vielä toipilas, mutta töihin on mentävä.

Typeriä tälläiset pyöräily-ehdotukset.[/QUOTE]

Kannattaisi oikeasti mennä vaikka luistinradalle kokeilemaan, kummalla tavalla kirkkaalla jäällä pysyy paremmin pystyssä, pyörällä ajaen (ilman nastarenkaita) vaiko kävellen (ilman nastoja/piikkejä kengissä). Tulokset saattavat yllättää.
 
Tunne yhden HUOM!! yhden ainoan ihmisen joka jaksaa päivitellä näinkin turhia asioita kuin 4v. lapsen istuminen rattaissa. Mistä näitä ihmisiä tulee?
Olen saanut häneltä ihmetystä, kun mun 2v. käyttää vaippoja, istuu rattaissa ja juo maitoa ihan muutekin kuin vaan ruokajuomana.

Antaakaa muiden vaa kasvattaa ne lapset miten haluaa, kyllä ne ehtii aikuistua sitten aikanaan.
 
"nainen"
Kannattaisi oikeasti mennä vaikka luistinradalle kokeilemaan, kummalla tavalla kirkkaalla jäällä pysyy paremmin pystyssä, pyörällä ajaen (ilman nastarenkaita) vaiko kävellen (ilman nastoja/piikkejä kengissä). Tulokset saattavat yllättää.
Mitä se hyödyttäisi, koska tien pinta ei ole yhtäläinen, vaan on sekaisin jäätä, hiekkaa, lunta, asfaltia yms.

Olen monesti kaatunut pyörällä liukkaalla, joten pysyn paremmin pystyssä kävellen, koska vauhti on hiljaisempi sekä näkee suunilleen välttää ne jäiset palat.

1) pitäisikö mun sotkea fillarilla toipilaana, kun ei suositella liikuntaa?
2) miten sen 4v lapsen saa pyörään kyytiin, ei ainakaan pöyrän turvaistuimeen?
3) mitä sille pyörälle sit pitää tehdä, kun matka jatkuu päiväkodista bussilla, eikä sinne saa ottaa pyörää, enkä enää paluumatkalle mene päiväkotiin?

On jännää, että ihmiset eivät ymmärrä, että mitä sopii toiselle, ei vaan yksinkertaisesti toimi toisella.
 
jgkdvda
[QUOTE="nainen";30597422]Mitä se hyödyttäisi, koska tien pinta ei ole yhtäläinen, vaan on sekaisin jäätä, hiekkaa, lunta, asfaltia yms.

Olen monesti kaatunut pyörällä liukkaalla, joten pysyn paremmin pystyssä kävellen, koska vauhti on hiljaisempi sekä näkee suunilleen välttää ne jäiset palat.

1) pitäisikö mun sotkea fillarilla toipilaana, kun ei suositella liikuntaa?
2) miten sen 4v lapsen saa pyörään kyytiin, ei ainakaan pöyrän turvaistuimeen?
3) mitä sille pyörälle sit pitää tehdä, kun matka jatkuu päiväkodista bussilla, eikä sinne saa ottaa pyörää, enkä enää paluumatkalle mene päiväkotiin?

On jännää, että ihmiset eivät ymmärrä, että mitä sopii toiselle, ei vaan yksinkertaisesti toimi toisella.[/QUOTE]

Mitä väliä sillä on, jos välillä on lunta, hiekkaa tai asfalttia? Ne eivät ole liukkaita materiaaleja, joten tilannehan vain on parempi.

Pyörällä ajo ei ole sen kummoisempaa liikuntaa kuin kävelykään jos vauhti pysyy kohtuullisena.

Jos ei jostain syystä halua laittaa lastenistumeen (ihmettelen tosin miksi, koska siellähän on valjaat jotka estävät putoamisen ja lapselle voi laittaa myös kypärän päähän) niin sitten vaikka peräkärryyn.

Jos pyörää ei saa ottaa bussiin, niin sen voi ratkaista vaikka kokoontaitettavalla pyörällä (jonka perässä vetää peräkärryä joka jätetään päiväkodille), jollaisen bussiin saa ottaa.
 
"Kameli"
Neljävuotias ei jaksa kävellä niin kuin aikuinen, mutta jos sen täytyy olla mukana matkalla jossa liikutaan liian paljon neljövuotiaan kannalta, niin rattaat tai joku kantoväline on pakollinen. Esim. Brion perusrattaat on ihan hyvät.

Neljävuotias ehkä mahtuu vielä niihin rattaisiin. Esikouluikäisen kanssa onkin vaikeampi tehdä niitä raskaampia reissuja, koska rattaita ei voi käyttää.

Hyvä esimerkki on meillä mummolassa käynti. Matkaa on reilu 15 km. Rattaiden kanssa menee reilu 2h. Jos juoksee niin alle 2h. Ilman rattaita menee melkein koko päivä, kävellen neljävuotiaan tahtia taukoineen.
 

Yhteistyössä