Tähänkö nyt on tultu kun lakapuhelimet katosi, puhelikammo

  • Viestiketjun aloittaja vastauskammo
  • Ensimmäinen viesti
vastauskammo
Siis tähänkö nyt on tultu että ihmisiin on iskenyt puhelimaan vastaus kammo :O
Ihmiset eivät uskalla vastata puhelimeen jos siihen tulee teksti tuntematon numero,
? Tai ihmiset ei vastaa puhelimeen jos siihen tulee vieras numero vaan esin selvitellään vaikka muksullisen palvelun kautta se numero ennekuin vastataan.

Tällaiseen ilmiöön olen nyt enemmän ja vähemmän törmännyt ihan monessakin tilanteessa.
Työpuhelimeni osalta niin että soitetaan sitten perään -kun en ensin tiennyt kuka soittaa niin selvitin numeron
Tai oman henkilökohtaisenkin puhelimeni (jossa se salainen eli tuntematon numero)
-Ai sinäkö se koetit äsken minulle soittaa kun en uskaltanut vastata kun siinä luki tuntematon numero


Samaa ilmiötä olen nähnyt siis aivan joka ikäluokassa eli tämä ei ole uusi juttu ns 40vuotiaidenkaan kesken jotka ovat sen lankapuhelin lapsuudenkin jopa eläneet.
Puhumattakaan nuoremmista, heistäkin näitä löytyy ja kokoajan on vaan lisääntymään.

Miksi pelkäät vastata puhelimeen?
Puhelinmyyjilläkään ei lue enää vain se tuntematon vaan on se numero ja sinulla on edelleen puhelimeen vastaajana oikeus painaa vaikka punaista luuria jos puhelu ei miellytä tai muuten katkea.
Mitä pakoilet kun et uskalla vastata vaikka näkyy vieras numero vaan ensin selvität eniron ym kautta kenelle se kuuluu.
Ensin siis parhaimmillaan maksat siitä että saat tietää kenen numero se on joka sinulle soitti ja sitten teet vastauspäätöksen vastaatko.

Haluisin muistuttaa nyt kaikki näin kännykkä aikoina että teillä on se punainen luuri, sitä kun painaa puhelu katkeaa.
Ei ole vaikeaa ;)
Koettakaa päästä puhelin pelostanne sillä se on naurettava :D

Monessa työhakemuksessakin kysytään numeroa, kiva jos menee vaikka työpaikka sivu suun kun ette viitsi vastata luuriin.
 
Tilanteita
No enpä itse aina jaksa luennolta lähteä jos en tunne numeroa. SaataN siinä sitten selvittää onko tärkeä puhelu. Voisin kuvitella että moni tekee samaa töissä. Varsinkin jos joutuu vaihtamaan paikkaa kun puhuu puhelimeen, esim työpisteellä kova meteli. Mutta kyllä itse ainakin silloin vastaan jos olen lähettänyt työhakemuksen ja tiedän että voi tulla sieltä soitto.
 
vastauskammo
No enpä itse aina jaksa luennolta lähteä jos en tunne numeroa. SaataN siinä sitten selvittää onko tärkeä puhelu. Voisin kuvitella että moni tekee samaa töissä. Varsinkin jos joutuu vaihtamaan paikkaa kun puhuu puhelimeen, esim työpisteellä kova meteli. Mutta kyllä itse ainakin silloin vastaan jos olen lähettänyt työhakemuksen ja tiedän että voi tulla sieltä soitto.
No joo. Tarkoitin lähinnä tilanteita joita normaali elämässä on olet vaikka ystävän kanssa kahvipöydässä ja puhelin soi ja et tunne numroa et vastaa kerrot mielummin ensin selvittäväsi numeron kuin vastaat siihe :O
Tai vaikka bussipysäkillä puhelin soi et tunne kun luurissa lukee tuntematon numero, teet päätöksen en vastaa kun en tiedä kuka soittaa laittakoot viestiä jos asia tärkeä.

Opetet omille lapsillesikin ettei tuntemattomiin tai vieraisiin numeroihin saa vastata.
Lapsi antaa koulussa oman numeronsa kaverilleen mutta kun kaveri soitaa ei lapsi siihen saa vastata kun vanhemmat kieltävät sillä emme tunne numeroa.

Eli mitä -Mörköä- te sieltä puhelimen toisesta päästä pelkäätte.

Ei ihme kun puhelinkäyttäytyminenkin on mennyt siihen että vastataan -HALOO
Monikaan ei edes omaa etunimeään sano :/
Ei ihme jos soittaa vahingossa väärään numeroon ja sieltä luurin toisesta päästä vielä apua joku ei puhelin kammoinen vastaa jopa omalla nimellään niin ei osata enään sanoa -anteeksi väärä numero
vaan silloin löydetään se punainen luuri siitä kännykästä.
 
vierass
Samaa minäkin ihmettelen. Naurettavimmat tapaukset tulee sitten tänne palstalle kyselemään, että tietääkö kukaan, kuka mahtaa soitella kun numerosta 044-1234567 soiteltiin :LOL: Kun en uskaltanut vastata.

Tosin nuo tuntematon numero ärsyttää väliin. Numeronhan saa halutessaan näkyviin. Anoppi ihmetteli, ettei kukaan soitellut hänelle takaisin - ei kai, kun olisi pitänyt arvata, että se tuntematon sattui olemaan hänen silloin, kun ei pystynyt muiden juttujen takia vastaamaan. Hänen luvalllaan sitten laitoin sen näkyviin. Sitä ennen mies soitteli aina hänelle, kun puhelimeen oli ilmestynyt puhelu tuntemattomasta numerosta kokousten aikaan. Samaten yksi lapsista ei vastaillut noihin tuntematon numero puheluihin, siiihen aikaan hänelle tuli "kavereilta" pilaripuheluita.

Monet asiat olisi kyllä jäänyt hoitamatta, jos en vastailisi tuntemattomiin tai outoihin numeroihin. Lapsen keuhkokuumediagnoosikin varmistui tuntemattomasta numerosta tulleesta puhelusta.
 
No joo. Tarkoitin lähinnä tilanteita joita normaali elämässä on olet vaikka ystävän kanssa kahvipöydässä ja puhelin soi ja et tunne numroa et vastaa kerrot mielummin ensin selvittäväsi numeron kuin vastaat siihe :O
Tai vaikka bussipysäkillä puhelin soi et tunne kun luurissa lukee tuntematon numero, teet päätöksen en vastaa kun en tiedä kuka soittaa laittakoot viestiä jos asia tärkeä.

Opetet omille lapsillesikin ettei tuntemattomiin tai vieraisiin numeroihin saa vastata.
Lapsi antaa koulussa oman numeronsa kaverilleen mutta kun kaveri soitaa ei lapsi siihen saa vastata kun vanhemmat kieltävät sillä emme tunne numeroa.

Eli mitä -Mörköä- te sieltä puhelimen toisesta päästä pelkäätte.

Ei ihme kun puhelinkäyttäytyminenkin on mennyt siihen että vastataan -HALOO
Monikaan ei edes omaa etunimeään sano :/
Ei ihme jos soittaa vahingossa väärään numeroon ja sieltä luurin toisesta päästä vielä apua joku ei puhelin kammoinen vastaa jopa omalla nimellään niin ei osata enään sanoa -anteeksi väärä numero
vaan silloin löydetään se punainen luuri siitä kännykästä.
Siks kaiketi kun kaikki nuo tuntemattomat on kaupustelijoita ja oudot tyrkkyjä. lakkasin vastaamasta kun meni käpy siihen osta sitä osta tätä osta tota....Selvitän numeron. Monta kertaa jo on välttyny jälleen turhalta kun katsoo ensin. soitan takasin jos ei oo minkää firman numero. Kellään tutulla ei oo salasta. Lapsi taas on senikäinen ettei sen tarvikaan viekä vastata muille kun vanhemmilleen tai muille lähipiirissä. Kaveri jos antaa numeron, se tulee vielä lapulla ja laitetaan tunnistettavaksi. Ton ei tavi saada myyntipuheluja jne. Opetamme että uusi numero ei oo mörkö, mutta välttämättä ei suinpäin kannata vastata.
 
"tii-"
No onhan se tavallaan hauska evoluutio ajasta, jolloin ei ikinä voinut tietää kuka soittaa, aikaan, jolloin ei voi vastata kun ei tiedä kuka soittaa. Toisaalta ymmärrettäviä syitäkin löytyy, ja on tilanteita joissa puhelimeen ei vain voi vastata, niin silloin itsekin tarkistan kuka on soittanut, että kannataako soittaa perään.

Itse laitan usein tekstarin perään, jos minulle ei ole vastattu, ja tiedän ettei vastaajalla ole minun numeroa. Siinä saa asiansa sanottua, ja vastaanottaja tietää nopeasti kuka soitti. Tai kuten äitinii usein laittaa viestiä jos en ole vastannut "ei asiaa, kunhan soittelin".
 
vastauskammo
Siks kaiketi kun kaikki nuo tuntemattomat on kaupustelijoita ja oudot tyrkkyjä. lakkasin vastaamasta kun meni käpy siihen osta sitä osta tätä osta tota....Selvitän numeron. Monta kertaa jo on välttyny jälleen turhalta kun katsoo ensin. soitan takasin jos ei oo minkää firman numero. Kellään tutulla ei oo salasta.
Nykyään jopa puhelinmyyjillä pitää se numero näkyä eli tuntemattomat numerot harvemmin on mistään muualta kuin omasta tuttavapiiristä tai poliisista ;)
Itselleni soitti tuntematon numero kun ilmoittivat äitini joutuneen sairaalaan :/

Ton ei tavi saada myyntipuheluja jne. Opetamme että uusi numero ei oo mörkö, mutta välttämättä ei suinpäin kannata vastata.
Sori mutta avaatko vähän tätä lausettasi?
Suinpäin ei kannata vastata? Öh, eikö lapsi osaa arkista puhelinkäyttäytymistä, jos joku epämääräinen soittaa niin laittaa puhelimen kiinni jne.
 
viera.s
No joo. Tarkoitin lähinnä tilanteita joita normaali elämässä on olet vaikka ystävän kanssa kahvipöydässä ja puhelin soi ja et tunne numroa et vastaa kerrot mielummin ensin selvittäväsi numeron kuin vastaat siihe :O
Tai vaikka bussipysäkillä puhelin soi et tunne kun luurissa lukee tuntematon numero, teet päätöksen en vastaa kun en tiedä kuka soittaa laittakoot viestiä jos asia tärkeä.
Toisaalta lankapuhelinten aikaan kukaan ei sinulle bussipysäkille soitellut, tai kaverin luokse. ;) Jos oli tärkeää asiaa, kaikki ymmärsi soittaa uudestaan, mikäli ei heti tavoittanut henkilöä jolle oli soittamassa.

Kahvipöydässä kaverin seurassa en minäkään vastaa, ellen tiedä/odota puhelun olevan tärkeä. Eli en vastaa tuntemattomiin numeroihin, ellen sitten odota soittoa esim. jostain työpaikasta johon olen laittanut hakemuksen. Minusta on epäkohteliasta vastata mihin tahansa puheluun, jos on tilanteessa jossa päähuomion pitäisi keskittyä siihen ihmiseen, joka on fyysisesti läsnä. Siis vaikka kyläillessä tai palavereissa, silloin pitää olla erityinen syy vastata, vastaamattomuuteen taas ei tarvita erityistä syytä. Ei aina tarvitse olla kaikkien tavoitettavissa edes kännykkäaikakautena!

Minä kyllä yleensä soitan tuntemattomaan numeroon takaisin sopivampana ajankohtana, selvittämättä etukäteen kuka soitti. Joskus selvitän soittajan etukäteen, lähinnä sen vuoksi, että joihinkin (työ)puheluihin olisi hyvä valmistautua vähän etukäteen.
 
Äänipuhelujen aika alkaa vaan olla ohi koska ihmiset on niin usein tilanteessa jossa ei voi vastata puhelimeen. On opittu, että ei ole sopivaa vastata esim. kesken palaverin.

Palstamammat tätä ei ole hoksanneet koska taaperon kanssa kotona ollessa voi lässyttää puhelimeen vaikka päivät pääksytysten.
 
säpäle harmaana
Minä "pelkään" puhelinkauppiaita. Niitä soittoja tulee niin paljon ja useimmiten sopimattomissa tilanteissa eikä niistä oikeasti pääse sillä "kiitos ei":llä eroon. Joo voi lyödä luurin korvaan, mutta noista minä ainakin ärsyynnyn siinä määrin että mieluummin jätän vastaamatta, kuin kuuntelen sitä liibalaabaa ja odotan missä välissä pääsen sanomaan sen "kiitos ei":ni.
 
  • Tykkää
Reactions: krut
vierass
tuntemattomat numerot harvemmin on mistään muualta kuin omasta tuttavapiiristä tai poliisista ;)
Tuttavapiirikin osaa usein laittaa sen salaisen numeronsa näkyviin puhelimen asetuksista. Terveyskeskus soittelee oikeastaan eniten noita tuntemattomasta numerosta tulevia puheluita eli ajanvarauksen takaisinsoitosta tai sitten lääkäriltä tuloksista. Nykyään ei tarvitse itse soitella ja jonotella lääkärin puhelinajalla, vaan lääkäri itse soittaa.
 
viera.s
Äänipuhelujen aika alkaa vaan olla ohi koska ihmiset on niin usein tilanteessa jossa ei voi vastata puhelimeen. On opittu, että ei ole sopivaa vastata esim. kesken palaverin.
No mutta näinhän se on aina ollut. Ei kesken palaverin ryntäilty aiemmin myöskään lankapuhelimiin vastaamaan. Jollain on saattanut tietysti olla alkuun kännykkäetiketti hakusessa, mutta kesken palaveriin sopii tosiaan vastata vain poikkeustapauksissa. Siis lähinnä, jos kyse on sisäisestä palaverista ja tärkeä asiakas tai joku oikein iso pomo soittaa. Asiakaspalavereissa kännykät pysyy äänettöminä eikä niitä ole myöskään sopivaa vähän väliä vilkuilla, joten saapuneet puhelut voi todeta vasta palaverin jälkeen.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30618438:
Joo voi lyödä luurin korvaan, mutta noista minä ainakin ärsyynnyn siinä määrin että mieluummin jätän vastaamatta, kuin kuuntelen sitä liibalaabaa ja odotan missä välissä pääsen sanomaan sen "kiitos ei":ni.
Kiitos ei:n sijaan kannattaa sanoa, että minä haluan puhelinmarkkinointikiellon teidän firmaanne ;) Menee paremmin perille ja pitäisi estää uudet soitot sieltä. Väliin voivat vähän nikotella, mutta kun sanoo, että teidän pitää se lain mukaan tehdä, niin siihen viimeistään loppuu.
 
säpäle harmaana
Kiitos ei:n sijaan kannattaa sanoa, että minä haluan puhelinmarkkinointikiellon teidän firmaanne ;) Menee paremmin perille ja pitäisi estää uudet soitot sieltä. Väliin voivat vähän nikotella, mutta kun sanoo, että teidän pitää se lain mukaan tehdä, niin siihen viimeistään loppuu.
No, minä koen helpommaksi sen vastaamattomuuden kuin puhelinmyyjän kanssa änkkäämisen.
 
haaaaaaaaa
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30618556:
Minä käytän puhelinta soittaakseni äidilleni, lapsilleni, kavereilleni jne. En ole hankkinut sitä siksi, että saan tilattua kodin kuvalehden puoleksi vuodeksi.
Miten kukaan sinulle soittaIsikaan kodin kuvalehdestä jos et itse numeroasi jakelisi?
 
ei kai ny säpäle - tuo kaikkien kukkahattutätien äiti maa ja Florence Nightingalen pikkusisko - voi lyödä millekkään puhelinmyyjälle luuria korvaan

ties mikä reppana siellä toisessa päässä on, sillähän voi tulla pahamieli
 
  • Tykkää
Reactions: päätön

Yhteistyössä