Tähänkö nyt on tultu kun lakapuhelimet katosi, puhelikammo

  • Viestiketjun aloittaja vastauskammo
  • Ensimmäinen viesti
lue pienellä präntätty
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30618634:
En ole koskaan antanut kodin kuvalehdelle tai millekään muullekaan lehtitalolle omaa puhelinnumeroani.
Mutta johonkin arvontaan olet antanut numerosi jolloin suostut siihen että he taas saa jakaa numeroasi yhteistyökumppaneilleen ;) Onni on salainen numero joka ei maksa mitään ja en sitä myöskään jakele arvonnoissa.
 
säpäle harmaana
ei kai ny säpäle - tuo kaikkien kukkahattutätien äiti maa ja Florence Nightingalen pikkusisko - voi lyödä millekkään puhelinmyyjälle luuria korvaan

ties mikä reppana siellä toisessa päässä on, sillähän voi tulla pahamieli
Itse asiassa olet osittain oikeassa. En vain raaski lyödä luuria korvaan kenellekään, vaan odotan sitä väliä, johon voin tunkea sen "kiitos ein". En minä nyt mitään reppanoita sure, mutta puhelinmyyjiäkin kohtaan yritän olla asiallinen. Kai tämä sitten joillekin on vaikeaa ymmärtää.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja lue pienellä präntätty;30618643:
Mutta johonkin arvontaan olet antanut numerosi jolloin suostut siihen että he taas saa jakaa numeroasi yhteistyökumppaneilleen ;) Onni on salainen numero joka ei maksa mitään ja en sitä myöskään jakele arvonnoissa.
No enpä juuri mihinkään arvontoihinkaan koskaan osallistu. Edes Facebookissa en ole koskaan mihinkään tykkäilykilpailuhin osallistunut. Muistaakseni en ole puhelinnumeroani antanut muualle, kuin pankkiin, sähköyhtiölle, kouluihin ja sellaisiin oikeasti tarpeellisiin paikkoihin. Jostain ne kuitenkin aina leviää.

Salainen numero estää myös oikeasti tärkeät puhelut.
 
Onko esim Robinson listaan liittyminen niin vaikeaa? Ei soittele enää kaupparatsut. Uskaltaa vastata tuntemattomiin numeroihinkin, kun tietää, että edessä ei ole loputtomalta tuntuvaa myyntipuhetta(minä en ainakaan vaan jotenkin kehdannut painaa sitä punaista luuria, vaan kuuntelin kiltisti koko litanian).
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;30618663:
Onko esim Robinson listaan liittyminen niin vaikeaa? Ei soittele enää kaupparatsut. Uskaltaa vastata tuntemattomiin numeroihinkin, kun tietää, että edessä ei ole loputtomalta tuntuvaa myyntipuhetta(minä en ainakaan vaan jotenkin kehdannut painaa sitä punaista luuria, vaan kuuntelin kiltisti koko litanian).

Ei varmaan ole vaikeaa, mutta ei ole kyllä vaikeaa se vastaamattomuuskaan, ainakaan minulle. Kuka sen nyt voi määrätä, että kaikkien on vastattava jokaiseen puheluun? Eikö se nyt ole jokaisen oma asia, miten asiansa hoitaa? En minä ainakaan ole valittanut ja ihmetellyt, miksi lehtikauppiaat soittelevat, minä vain vastasin ap:n kysymykseen.
 
haaaaaaaaa
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30618653:
Salainen numero estää myös oikeasti tärkeät puhelut.
En kyllä tajua ajatusmaailmaasi :O
Salainen numeroni ei kyllä estä mitään, olen sen heti jakanut aikoinaan niin lääkäriin kuin muuallekin ja jos se muka jotakin estäsi niin eiköhän joku osoitteeni ongi selville ja tule oveni taakse sen kertomaan mitä haluaa. En tajua miksi se on epäkohteliasta jos sanoo EI! ja laittaa sitten puhelimen kii jos muuten ei mahdollinen puh myyjä usko.
On minullekin jostain puhelinmyynnistä soiteltu, eräs molopää antoi numeroni.
No kysyin myyjältä mistä sai numeroni, kertoi ja sanoin numeroni olevan salainen ja puhelu loppui siihe myyjä pahoitteli heti kovasti ja lopetti puhelun :)
Hanki jonkilaista terapiaa puhelin vastaus kammoosi :)
 
säpäle harmaana
En kyllä tajua ajatusmaailmaasi :O
Salainen numeroni ei kyllä estä mitään, olen sen heti jakanut aikoinaan niin lääkäriin kuin muuallekin ja jos se muka jotakin estäsi niin eiköhän joku osoitteeni ongi selville ja tule oveni taakse sen kertomaan mitä haluaa. En tajua miksi se on epäkohteliasta jos sanoo EI! ja laittaa sitten puhelimen kii jos muuten ei mahdollinen puh myyjä usko.
On minullekin jostain puhelinmyynnistä soiteltu, eräs molopää antoi numeroni.
No kysyin myyjältä mistä sai numeroni, kertoi ja sanoin numeroni olevan salainen ja puhelu loppui siihe myyjä pahoitteli heti kovasti ja lopetti puhelun :)
Hanki jonkilaista terapiaa puhelin vastaus kammoosi :)
Miksi minun pitää hankkia terapiaa? Miksi minun pitäisi vastata kaikkiin mahdollisiin puheluihin?

Eikä ole epäkohteliasta sanoa ei (jos sen johonkin väliin pääsee sanomaan), mutta ei ole kohteliasta myöskään olla vastaamatta puheluun. Miksi niin ei voisi tehdä?
 
säpäle harmaana
Miksi se, että esim minä en vastaa omaan puhelimeeni, on teille ongelma? Miksi minun pitää mennä hoitoon? Minulla ei ole mitään ongelmia olla vastaamatta niihin puheluihin, joihin en halua vastata. Miksi se teitä nyt niin harmittaa?
 
kuski
jollain taisi mennä herneenpalko nenään kun ei osaa antaa oikeaa järjellistä selitystä vastaamattomuudelleen :kieh:
kaikista raivostuttavinta on se kun jollain soi bussissa taukoamatta puhelin ja ei voi edes sitä äänettömälle laittaa kun ei ole aikomustakaan vastata
 
säpäle harmaana
jollain taisi mennä herneenpalko nenään kun ei osaa antaa oikeaa järjellistä selitystä vastaamattomuudelleen :kieh:
kaikista raivostuttavinta on se kun jollain soi bussissa taukoamatta puhelin ja ei voi edes sitä äänettömälle laittaa kun ei ole aikomustakaan vastata
No miksi sitä pitäisi vielä selittää? Minähän selitin jo, että en halua kuunnella sitä lehtimyyjien liibalaabaa. Toiset ovat ratkaisseet saman ongelman markkinointikiellolla, minä teen tällä tavalla. Missä ongelma?
 
"Simppeli"
En vastaa, koska en jaksa eikä mua kiinnosta jankata puhelinmyyjien kanssa. Ja mulle ne "oudot" soittelijat on AINA puhelinmyyjiä. Vastaamattoman puhelun jälkeen googletan aina numeron ja kerta toisensa jälkeen päädyn "kukasoitti" sivustolle lukemaan kommentteja "puhelinmyyjä".

Tottakai jos mä odotan puhelua lääkäristä, postista, työpaikasta tai jostain, niin mä vastaan jos pystyn. Mutta jos en odota puhelua mistään, niin en todellakaan vastaa koska tiedän jo valmiiksi ettei siellä haluta muuta kuin rahojani.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="Simppeli";30618705]En vastaa, koska en jaksa eikä mua kiinnosta jankata puhelinmyyjien kanssa. Ja mulle ne "oudot" soittelijat on AINA puhelinmyyjiä. Vastaamattoman puhelun jälkeen googletan aina numeron ja kerta toisensa jälkeen päädyn "kukasoitti" sivustolle lukemaan kommentteja "puhelinmyyjä".

Tottakai jos mä odotan puhelua lääkäristä, postista, työpaikasta tai jostain, niin mä vastaan jos pystyn. Mutta jos en odota puhelua mistään, niin en todellakaan vastaa koska tiedän jo valmiiksi ettei siellä haluta muuta kuin rahojani.[/QUOTE]

Mutta nyt sinunkin on kuitenkin pakko hankkia markkinointikielto, koska palsta menettää muuten yöunensa. :D Vaikka sinulla itselläsi ei olisi sen kummempaa ongelmaa asian kanssa.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30618646:
Itse asiassa olet osittain oikeassa. En vain raaski lyödä luuria korvaan kenellekään, vaan odotan sitä väliä, johon voin tunkea sen "kiitos ein". En minä nyt mitään reppanoita sure, mutta puhelinmyyjiäkin kohtaan yritän olla asiallinen. Kai tämä sitten joillekin on vaikeaa ymmärtää.
Joo, en minäkään lyö puhelinta korvaan puhelinmyyjille. Mutta ei silti nuo puhelut ahdista enkä niistä ärsyynny. En tosin odottele sopivaa väliä kieltäytymiselleni, vaan koitan sanoa sen "ei kiitos" jo ennen kuin puhelinmyyjä pääsee myyntipuheessaan vauhtiin. Myyjäthän usein kysyy jotain epäsuoraa siinä alkuun, kuten vaikka "teillehän on aiemmin tullut tämä x -lehti" -> vastaus "On kyllä, mutta nyt emme aio sitä uudestaan tilata". Tai "Lasten kirjakerhosta päivää. Onko teillä alle kouluikäisiä lapsia?" -> vastaus. "On, mutta emme halua lasten kirjakerhoon liittyä". Tai "Meillä olisi nyt loistava tarjous juuri teille" -> vastaus (tässä saattaa olla tarve myyjä keskeyttää, koska myyntipuhe voi jatkua tauotta) "Kiitos, mutta en nyt kuitenkaan tilaa mitään lehteä". Tai "Teemme tutkimusta D-vitamiinin käyttötavoista, olisiko teillä hetki aikaa?" -> vastaus "Ei oikein ole, enkä halua D-vitamiinia tilata teiltä.".

Tietysti myyjät vielä varmistaa ja se kieltäytyminen pitää poikkeuksetta toistaa, mutta alle minuutissa noista puheluista silti selviää, ilman että lyö luuria korvaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30618677:
Ei varmaan ole vaikeaa, mutta ei ole kyllä vaikeaa se vastaamattomuuskaan, ainakaan minulle. Kuka sen nyt voi määrätä, että kaikkien on vastattava jokaiseen puheluun? Eikö se nyt ole jokaisen oma asia, miten asiansa hoitaa? En minä ainakaan ole valittanut ja ihmetellyt, miksi lehtikauppiaat soittelevat, minä vain vastasin ap:n kysymykseen.
Monelle tuntui syyksi vastaamattomuuteen olevan puhelinmyyjäpelko. Eikä se ilmaista ole selvittää kuka on mahtanut soitella. Minulle soitteli ennen listaan liittymistä pahimmillaan useampi kaupparatsu päivässä. Ei tehnyt mieli vastata kuin tuttuihin numeroihin.

Nyt vastaan tuntemattomiikin numeroihin, jos vain olen tilanteessa jossa voin puhua. Tai olen vastaamatta jos siltä tuntuu. Kunhan mainitsin tuon listan vinkkinä niille jotka eivät siitä tiedä.
 
säpäle harmaana
Joo, en minäkään lyö puhelinta korvaan puhelinmyyjille. Mutta ei silti nuo puhelut ahdista enkä niistä ärsyynny. En tosin odottele sopivaa väliä kieltäytymiselleni, vaan koitan sanoa sen "ei kiitos" jo ennen kuin puhelinmyyjä pääsee myyntipuheessaan vauhtiin. Myyjäthän usein kysyy jotain epäsuoraa siinä alkuun, kuten vaikka "teillehän on aiemmin tullut tämä x -lehti" -> vastaus "On kyllä, mutta nyt emme aio sitä uudestaan tilata". Tai "Lasten kirjakerhosta päivää. Onko teillä alle kouluikäisiä lapsia?" -> vastaus. "On, mutta emme halua lasten kirjakerhoon liittyä". Tai "Meillä olisi nyt loistava tarjous juuri teille" -> vastaus (tässä saattaa olla tarve myyjä keskeyttää, koska myyntipuhe voi jatkua tauotta) "Kiitos, mutta en nyt kuitenkaan tilaa mitään lehteä". Tai "Teemme tutkimusta D-vitamiinin käyttötavoista, olisiko teillä hetki aikaa?" -> vastaus "Ei oikein ole, enkä halua D-vitamiinia tilata teiltä.".

Tietysti myyjät vielä varmistaa ja se kieltäytyminen pitää poikkeuksetta toistaa, mutta alle minuutissa noista puheluista silti selviää, ilman että lyö luuria korvaan.
Totta, mutta niistä voi selvitä vieläkin nopeammin, jos ei vastaa lainkaan. Se ärsyyntyminen tuleekin yleensä minulla silloin, kun odotan jotain muuta puhelua ja sitten se osoittautuukin vain lehtikauppiaaksi.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;30618713:
Monelle tuntui syyksi vastaamattomuuteen olevan puhelinmyyjäpelko. Eikä se ilmaista ole selvittää kuka on mahtanut soitella. Minulle soitteli ennen listaan liittymistä pahimmillaan useampi kaupparatsu päivässä. Ei tehnyt mieli vastata kuin tuttuihin numeroihin.

Nyt vastaan tuntemattomiikin numeroihin, jos vain olen tilanteessa jossa voin puhua. Tai olen vastaamatta jos siltä tuntuu. Kunhan mainitsin tuon listan vinkkinä niille jotka eivät siitä tiedä.
Google on kyllä minulle ihan ilmainen, sieltä löytyy useimmat. En minä mihinkään numeropalveluihin soittele.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30618687:
Eikä ole epäkohteliasta sanoa ei (jos sen johonkin väliin pääsee sanomaan), mutta ei ole kohteliasta myöskään olla vastaamatta puheluun. Miksi niin ei voisi tehdä?
Minä vastaan jos pystyn siksi, ettei tarvitse jälkikäteen miettiä oliko se kuitenkin jotain tärkeää. Toisekseen minusta on kyllä kohteliasta vastata puhelinmyyjille ja selkeästi kieltäytyä, jos ei aio häneltä mitään tilata. Muutenhan numerosi kiertää siellä listoilla ja puhelinmyyjät joutuvat soittamaan sinulle uudestaan ja uudestaan. Paljon helpommalla kaikki pääsee, kun vaan vastaa ja kieltäytyy.

Markkinointikieltoa en itse ole harkinnut ja kyllä minä joskus olen puhelinmyyjiltä jotain ostanutkin, lähinnä sanomalehtitilauksia. Heillähän on ihan hyviä tarjouksia, jos sattuvat myymään jotain mitä muutenkin aion ostaa, joka tosin on varsin harvinainen sattumus. Jos ei kuitenkaan aio koskaan ostaa puhelinmyyjiltä mitään, markkinointikielto olisi varmasti hyvä ajatus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30618720:
Google on kyllä minulle ihan ilmainen, sieltä löytyy useimmat. En minä mihinkään numeropalveluihin soittele.
Useimmat muttei kaikki. Ja vaikka sinä olet tajunnut käyttää googlea, tunnen useamman(vanhempia ihmisiä), joille tämä ei ehkä ole tullut mieleen ja käyttävät maksullisia palveluja numeron selvittämiseksi.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;30618727:
Useimmat muttei kaikki. Ja vaikka sinä olet tajunnut käyttää googlea, tunnen useamman(vanhempia ihmisiä), joille tämä ei ehkä ole tullut mieleen ja käyttävät maksullisia palveluja numeron selvittämiseksi.
Niin, ja eihän kaikki tietenkään sitä googleakaan noin vain käytä.
 
xxc
Miksi kännykkä aikana pitäisi kaikille olla aina tavoitettavissa? Henkilökohtaiseen numeroon tulleet tuntemattomat soitot on esim. sellaisia joihin en vastaa töissä, kaupassa tms paikoissa. Minulle voi hyvin laittaa tärkeissä asioissa viestin/soittopyynnön, kännykkä aikana tekstarin lähettäminenkin on yksinkertaista.

Miksi pitäisi vastata puhelinmyyjille?

Puhelun katkaiseminen on minusta epäkohteliaampaa kuin se että vastaamatta jättäminen joka itselleni kertoo siitä että vastapuoli ei ole tavoitettavissa. Puhelun katkaiseminen voi juurikin tarkoittaa sitä että tuntemattomaan numeroon ei vain haluta koskaan vastata. Toisaalta monessa tilanteessa itselläni on puhelin äänettömällä ja värinä hälytys päällä, katson puhelimesta kuka soittaja oli sitten kun ehdin parin tai viiden minuutin kuluttua, ehkä vasta puolen tunnin kuluttua.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30618717:
Totta, mutta niistä voi selvitä vieläkin nopeammin, jos ei vastaa lainkaan.
Jaa-a, no enpä tiedä, kun soittelevat kovin sinnikkäästi jos heille ei vastaa. Aikaa siihen puhelujen tarkistamiseen ja pirinän kuunteluunkin menee.
 
"peloton"
Yleensä kyllä vastaan kaikkiin soittoihin, jos olen tilanteessa että vastata voin. Puhelinmyyjien soitot kuitenkin ovat kuin nettisivuilla aukeavat pop-up - mainosikkunat. Yleensä klikkaan ne saman tien kiinni pois häiritsemstä. Joskus myös jätän luurin auki pöydälle ja myyjän pitämään monolgia kunnes tajuaa lopettaa.

En kyllä ymmärrä miksi puhelimeen vastaamista pitäisi pelätä vaikka soittajasta ei olisikaan varma. Mikä peto sieltä luurista muka voi kimppuun käydä?
 
säpäle harmaana
Minä vastaan jos pystyn siksi, ettei tarvitse jälkikäteen miettiä oliko se kuitenkin jotain tärkeää. Toisekseen minusta on kyllä kohteliasta vastata puhelinmyyjille ja selkeästi kieltäytyä, jos ei aio häneltä mitään tilata. Muutenhan numerosi kiertää siellä listoilla ja puhelinmyyjät joutuvat soittamaan sinulle uudestaan ja uudestaan. Paljon helpommalla kaikki pääsee, kun vaan vastaa ja kieltäytyy.

Markkinointikieltoa en itse ole harkinnut ja kyllä minä joskus olen puhelinmyyjiltä jotain ostanutkin, lähinnä sanomalehtitilauksia. Heillähän on ihan hyviä tarjouksia, jos sattuvat myymään jotain mitä muutenkin aion ostaa, joka tosin on varsin harvinainen sattumus. Jos ei kuitenkaan aio koskaan ostaa puhelinmyyjiltä mitään, markkinointikielto olisi varmasti hyvä ajatus.
Minä olen järkeillyt sen niin, että jos on oikeasti jotain tärkeää, siitä soitetaan uudestaan tai laitetaan viesti. Ja puhelinmyyjän tunnistaa usein myös siitä, ettei hälytä kovin pitkään. Sinänsä en näe vastaamattomuutta ongelmana, koska usein puhelimeni muutenkin soi juuri silloin, kun en pääse vastaamaan. Ja kaikki tärkeät viestit ovat (tietääkseni) minut aina tavoittaneet, eikä kukaan ole koskaan minulle valittanut, ettei minua saa kiinni.

Onko siitä vastaamattomuudesta jollekin oikeasti jatkuvasti koitunut haittaa, vai miksi tässä nyt on oletusarvona se, että aina kaikkiin vieraisiinkin numeroihin pitää vastata?
 

Yhteistyössä