Lapsen isä ei ole maksanut elareita yli vuoteen ja mä en saa niitä mistään nyt?!

  • Viestiketjun aloittaja anteeksmitä
  • Ensimmäinen viesti
anteeksmitä
Ilmotti mulle et ei vaan oo rahaa maksaa. Minä soitin lastenvalvojalle joka käski ottaa yhteyttä kelaan joka käski tekeen hakemuksen joka hylättiin kun meidän elatussopimus ei kelvannu kun siitä puuttu joku präntti. Olen vuoden ajan soitellut ja kysellyt ja kinunnut niiden rahojen perään kun mulla ei enää kertakaikkiaan ole yksinhuoltajana varaa lapsen kaikkiin harrastusjuttuihin yms. Nyt tehtiin uusi elatussopimus ja elatusmaksut alkaa taas juosta, mutta mitä helvettiä, eikö lapsella ole oikeus saada noi vuodenkin aikaiset elatusmaksut?? Sehän on suomen laki että isä on elatusvelvollinen ja ne rahat kuuluu lapsen elättämiseen. Me ollaan kituutettu täällä kädestä suuhun ja siirrelty laskuja ja lopetettu lehtitilauksia ja jätetty kivoja juttuja tekemättä kun ei ole ollut rahaa. Eihän ne elatusmaksut mitään miljoonia ole, mutta kyllä mulla tuntuu se 150eurookin kuussa TODELLA paljon tommosen 11vuotiaan pojan yksinhuoltajana. Tuon ikäinen syökin kun hevonen. Meneekö tää todella näin?! Et isä voi vaan päättää olla maksamatta ja se siitä sitten ja voivoi?!
 
anteeksmitä
en siis ole virallisesti yksinhuoltaja, virheellinen sanavalinta...
ja elatussopimuksen präntin puuttuminen oli senaikaisen jo eläkkeelle jääneen lastenvalvojan syytä, ei meidän, mutta se ei ole lieventävä asianhaara kuulema.
 
viera.s
Onko siinä sopimuksessa muuten kaikki ok ja molempien vanhempien allekirjoitukset, puuttuu vaan joku "viranomaispräntti" eli lastenvalvojan ja/tai sosiaalilautakunnan hyväksymismerkintä?

Soita uudestaan lastenvalvojalle ja kysy, saisiko sen puuttuvan präntin siihen jälkikäteen. En tiedä, onko asiassa joku määräaika. Jos sitä merkintää ei vanhaan sopimukseen saada eikä Kela siksi sitä kelpuuta, niin tuomioistuimen kautta voisit varmaankin itse kuitenkin saatavia vaatia. Mutta silloin sinun pitäisi kyllä lakimiesapua hommata itsellesi. Ja jos isä on varaton, ei tietysti ainakaan lyhyellä tähtäimellä juuri auttaisi, vaikka hänet velvoitettaisiin ne vanhat rästit maksamaan. Ulosottoon ne toki silloin saisi.
 
anteeksmitä
no sen präntin puuttuminen selvis mulle kun kelalta tuli kielteinen päätös jolloin marssin lastenvalvojalle joka lupas selvittää asian mutta ei saanut siihen mitään tolkkua eikä kukaan osannu sanoo mulle asiasta mitään. Marssin sen saatanan paperi kädessä monta kuukautta ihmiseltä toisen luo eikä kukaan osannu sanoo mihinkään mitään. Joten mun syytä tämä ei todellakaan ole. Ja isä ei ole varaton, tienaa ainakin tuplasti ellei triplasti enemmän kun minä, toki hänellä on kaksi muutakin lasta elätettävänä, mutta myös työssäkäyvä vaimo menoja jakamassa. Tää on niin epäreilua. Mä inhoon tätä kituuttamista. Itkettää!
 
viera.s
Ota nyt yhteyttä oikeusaputoimistoon, sieltä saa päteviä neuvoja tilanteeseesi. :) Vaikka se präntin puute aiheuttaisi sen, ettei Kela asiaan sekaannu, se ei toki tarkoita että isä pääsisi velvollisuuksistaan luistamaan, jos kerran maksukykyinen on. Tie on vaan vähän hankalampi, kun Kela ei puolestasi hoida asiaa.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja anteeksmitä;30619007:
Olisko ja olisko kun saatiin lapsen isä vasta nyt joulukuussa lastenvalvojan puheille! Ei suostunu tuleen aiemmin, peru sovittuja aikoja ja pelleili ja puljas monta kuukautta.
Tuossa jos vastasitkin ettei isää olisi saanut aiemmin muuttaan vanhaa elatussopimusta.
Harmillinen juttu jos et saa vuoden takaisia mutta onneksi edes asia on nyt kunnossa.
 
"mimmu"
Näin se homma vaan menee. Eli elatussopimus on oltava ja siellä präntti elatuskyvyn kyvyttömyydestä maksaa jotta kela liikahtaa ollenkaan. Elatussopimus on siis tehtävä ja koska hän ei sossutapaamisiin tullut niin sun ois pitäny viedä asia käräjille. Nyt ei voi siis mitään. Se mitä sossu olis voinu elatussopimuksessa tehdä niin laittaa sen alkamaan ehkä vähän aikaisemmin...? Mut näin tää homma menee...
 
vie-ras
[QUOTE="mimmu";30619292]Näin se homma vaan menee. Eli elatussopimus on oltava ja siellä präntti elatuskyvyn kyvyttömyydestä maksaa jotta kela liikahtaa ollenkaan. Elatussopimus on siis tehtävä ja koska hän ei sossutapaamisiin tullut niin sun ois pitäny viedä asia käräjille. Nyt ei voi siis mitään. Se mitä sossu olis voinu elatussopimuksessa tehdä niin laittaa sen alkamaan ehkä vähän aikaisemmin...? Mut näin tää homma menee...[/QUOTE]

Tai jos etävanhempi ei maksa sovittua elaria, voi sen hakea kelan kautta.
Ap:n sopimuksessa nyt ollut vaan jotain häikkää mikä tuon on estänyt saamasta kelasta.
 

Yhteistyössä