Turhautuminen työssä

  • Viestiketjun aloittaja "-m-"
  • Ensimmäinen viesti
"-m-"
Hei,

haluaisin kysyä onko kukaan samassa tilanteessa, ja oletteko ehkä keksineet jotain avuksi?

Tilanne on tämä: noin vuosi sitten vakituinen työsuhteeni irtisanottiin, ei mitään ihmeellistä näinä aikoina. Palkka ja edut juoksivat kevääseen asti. Syksyllä sain uuden työn, samalla alalla, joten ehdin olla työttömänä vain kesän.

Tulin innosta piukeana uuteen työpaikkaan, johon minut pyydettiin. Firma on samalla alalla, mutta huomattavasti isompi ja tunnetumpi kuin edellinen. Työnkuvassa oli paljon samaa kuin edellisessäkin työpaikassani. Työ solmittiin määräaikaisena, eikä jatkoa tietenkään ole varmaksi luvattu, mutta se on ollut kaikkien tahtotilana. Kuulumme siis isompaan kansainväliseen kokonaisuuteen, emoyhtiö on Keski-Euroopassa, ja lopullinen hyväksyntä esim. henkilöstön määrälle on saatava sieltä.

Nyt olen ollut työssä reilun neljä kuukautta ja olen aivan valtavan turhautunut! Työtahti on todella leppoisa. Ihan rehellisesti, työssä on usein tylsää. Työkaverit ovat kyllä kivoja. Omassa tiimissäni meitä on vain kaksi, minä ja esimieheni. Esimies on mukava tyyppi, mutta usein mielessäni käy, että osaisin hoitaa hänen työnsä monelta osin paremmin. En tiedä miten työllistetty hän oikeasti on - en usko, että hänelläkään on kovin kiire.

Toisinaan on jaksoja, jolloin on enemmän tekemistä, mutta esim. tänään olen ehtinyt enimmäkseen istua ja ihmetellä.

Olen yrittänyt olla aktiivinen, mutta organisaatio on uskomattoman jäykkä. Aiemmassa työpaikassani oli pieni ja dynaaminen työyhteisö, ja halutessaan pääsi osallistumaan melkeinpä mihin tahansa juttuun. Nyt minulla on koko ajan sellainen olo, kuin olisin käymistilassa. Töitä pitää vähän panttailla, että olisi huomisellekin jotain tekemistä, näin kärjistettynä.

Netissä surffailukin kyllästyttää. Toimisto on sellaisessa periferiassa, ettei täältä oikein voi edes piipahtaa muualle lounaalle. Tai, tällä työtahdilla olisi sinänsä ihan sama, vaikka viipyisi lounaalla kolme tuntia.. mutta joku taas kiinnittäisi siihen huomiota.
 
Vie ras
Voi harmitus. Olen ollut myös työssä jossa oli liikaa aikaa netissä surffailuun. En jaksanut sitä kauan. Nykyinen työni on taas sellainen, ettei puhelimeen ehdi edes vilkaista. Olisiko mahdollista vaihtaa työpaikkaa?
 
"-m-"
Kiitos vastauksista!

Työn jatkuminen on todennäköisempää kuin sen päättyminen. Firma on sinänsä hyvä, ja jatkaisinkin täällä mielelläni, mutta kaipaisin enemmän haasteita.

Osin on kyse varmasti siitäkin, että täällä on totuttu tekemään töitä näin. Aiempi organisaatio oli pieni, tehtävää oli enemmän kuin tekijöitä.

Opiskelisin todella mielelläni! Olin yllättynyt siitä, miten vähän opintomahdollisuuksia tämä firma kuitenkaan tarjoaa. No, yritän pitää lipun korkealla ja hoitaa työni hyvin. Ehkäpä ovet uusiin haasteisiin vielä aukeavat.
 
vierass
Työurasi ei vaikuta erityisen kunnianhimoiselta. Otit paikan, joka vastasi sitä minkä jo osaat. Jollekin toiselle se olisi voinut olla haaste ja työtahti juuri oikea. Ei ihme, jos turhauttaa. Et opi uutta, aikaa työn suorittamiseen on liikaakin ja kaikki toimii niin kuin isoissa organisaatioissa pitääkin kukin tarkasti omalla paikallaan.

Mielestäni pitäisi jo etukäteen tietää, mikä ero on pienissä ja isoissa yrityksissä. Joten ota kokemuksena, myönnä itsellesi ettet ole nykyiseen työpaikkaasi oikea henkilö ja haluat takaisin dynaamisempaan pikkuyritykseen. Kukaan ei arvostele sinua siitä, että huomasit tehneesi virheen ja haluat paiskia töitä kunnolla. Ei ainakaan uusi työnantajasi, mutta yhtä lailla voit eroilmoitusta tehdessäsi rehellisesti kertoa että sovit pienempiin yrityksiin paremmin.

Riski on tietysti nyt taantuma ja pienten yritysten vakaus pystyä pitämään työntekijöitä, mutta käytä työaikasi seuraamalla yrityksiä ja avoimia työpaikkoja. Kyllä se siitä!

Pääasia, että näet ettei vika ole nykyisessä työpaikassasi. Siellä on töissä ihmisiä, joille se tahti on hyvä ja he ovat tyytyväisiä.
 
"Dicentra"
Leppoisa työtahti, ja palkka juoksee. Itse en valittaisi tuollaisesta tilanteesta, vaan surffaisin päivät vaikka kaksplussan fiksujen ja mukavien keskustelujen parissa...
 
vierailija
Hei,

haluaisin kysyä onko kukaan samassa tilanteessa, ja oletteko ehkä keksineet jotain avuksi?

Tilanne on tämä: noin vuosi sitten vakituinen työsuhteeni irtisanottiin, ei mitään ihmeellistä näinä aikoina. Palkka ja edut juoksivat kevääseen asti. Syksyllä sain uuden työn, samalla alalla, joten ehdin olla työttömänä vain kesän.

Tulin innosta piukeana uuteen työpaikkaan, johon minut pyydettiin. Firma on samalla alalla, mutta huomattavasti isompi ja tunnetumpi kuin edellinen. Työnkuvassa oli paljon samaa kuin edellisessäkin työpaikassani. Työ solmittiin määräaikaisena, eikä jatkoa tietenkään ole varmaksi luvattu, mutta se on ollut kaikkien tahtotilana. Kuulumme siis isompaan kansainväliseen kokonaisuuteen, emoyhtiö on Keski-Euroopassa, ja lopullinen hyväksyntä esim. henkilöstön määrälle on saatava sieltä.

Nyt olen ollut työssä reilun neljä kuukautta ja olen aivan valtavan turhautunut! Työtahti on todella leppoisa. Ihan rehellisesti, työssä on usein tylsää. Työkaverit ovat kyllä kivoja. Omassa tiimissäni meitä on vain kaksi, minä ja esimieheni. Esimies on mukava tyyppi, mutta usein mielessäni käy, että osaisin hoitaa hänen työnsä monelta osin paremmin. En tiedä miten työllistetty hän oikeasti on - en usko, että hänelläkään on kovin kiire.

Toisinaan on jaksoja, jolloin on enemmän tekemistä, mutta esim. tänään olen ehtinyt enimmäkseen istua ja ihmetellä.

Olen yrittänyt olla aktiivinen, mutta organisaatio on uskomattoman jäykkä. Aiemmassa työpaikassani oli pieni ja dynaaminen työyhteisö, ja halutessaan pääsi osallistumaan melkeinpä mihin tahansa juttuun. Nyt minulla on koko ajan sellainen olo, kuin olisin käymistilassa. Töitä pitää vähän panttailla, että olisi huomisellekin jotain tekemistä, näin kärjistettynä.

Netissä surffailukin kyllästyttää. Toimisto on sellaisessa periferiassa, ettei täältä oikein voi edes piipahtaa muualle lounaalle. Tai, tällä työtahdilla olisi sinänsä ihan sama, vaikka viipyisi lounaalla kolme tuntia.. mutta joku taas kiinnittäisi siihen huomiota.
Nopeasti tuollaisesta paikasta karkuun! Jos jäät niin ennemmin tai myöhemmin pinna katkeaa lopullisesti. Nyt on paljon hyvää ylimääräistä energiaa purkaa työnhakuun (työajan ulkopuolella toki) ja sitä kautta saada kulmaa siihen, millaisia kulttuureita muissa alan organisaatioissa olisi tarjolla. Todennäköisesi töitä tuolla olisi maailman tappiin asti tarjolla ja jos esim. tilanne on sellainen, ettei työpaikkaa halua juuri nyt vaihtaa, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla esimerkiksi yrittäjyyttä päätoimen ohella.
 

Yhteistyössä