Potilastietojen kieltäminen kanta.fi palvelussa, mitä se tarkoittaa?

  • Viestiketjun aloittaja yks kysymysmerkki
  • Ensimmäinen viesti
"nanna"
Saman organisaation sisällä kieltoa ei voi asettaa. Mutta jos esim. muutat toiselle paikkakunnalle, ja olet asettanut kiellon vaikkapa äitiysneuvolatietoihisi, niin uudessa neuvolassa eivät saa tietoja käyttöön.

Vaikka et asettaisi mitään kieltoja, niin silti kaikilla sinua hoitavilla ei ole lupa katsoa kaikkia merkintöjä. Esim. jos menet lääkärin vastaanotolle pääkipuja valitellen, niin ei hänellä ole oikeutta katsella äitiysneuvolan merkintöjäsi-

Mä en kyllä ymmärrä miks tarvii laittaa kieltoja, koska tarkoitushan on taata potilaalle mahdollisimman hyvä ja tehokas hoito, ja joskus on tarpeen tietää aikaisemmatkin sairaushistoriat.
 
  • Tykkää
Reactions: *¿*
yks kysymysmerkki
[QUOTE="nanna";30625570]Saman organisaation sisällä kieltoa ei voi asettaa. Mutta jos esim. muutat toiselle paikkakunnalle, ja olet asettanut kiellon vaikkapa äitiysneuvolatietoihisi, niin uudessa neuvolassa eivät saa tietoja käyttöön.

Vaikka et asettaisi mitään kieltoja, niin silti kaikilla sinua hoitavilla ei ole lupa katsoa kaikkia merkintöjä. Esim. jos menet lääkärin vastaanotolle pääkipuja valitellen, niin ei hänellä ole oikeutta katsella äitiysneuvolan merkintöjäsi-

Mä en kyllä ymmärrä miks tarvii laittaa kieltoja, koska tarkoitushan on taata potilaalle mahdollisimman hyvä ja tehokas hoito, ja joskus on tarpeen tietää aikaisemmatkin sairaushistoriat.[/QUOTE]

En ole laittamassakaan kieltoja. Lähinnä mietin mitä tuo nyt sitten oikein tarkoitti kun aloin käyttämään tuota kanta palvelua vastikään.
 
"nanna"
En ole laittamassakaan kieltoja. Lähinnä mietin mitä tuo nyt sitten oikein tarkoitti kun aloin käyttämään tuota kanta palvelua vastikään.
Meidän kunnassa ei ole tuo kanta vielä käytössä, mutta syksyllä olin koulutuksessa. Se oli todella epäselvä, enkä siis itse ole kantaan vielä muuten tutustunut.

Muistelen, että netistä löytyy siihen liittyen aika hyvät info-sivut.
 
Näinkö menee
eri sairaanhoitopiiri ei voi katsoa tietojasi jos olet sen kieltänyt. Voit myös antaa luvan katsoa tietojasi hätätapauksessa (esim. Onnettomuustilanne jolloin selvitettävä lääkitys jos et sitä itse pysty kertomaan)
 
"hoitsu"
Tässä sulle tietoa; http://www.kanta.fi/
Minusta äärimmäisen kätevä omalta kannalta, sekä potilasasioissa. Eri yksiköiden potilastietojärjestelmät kun ei välttämättä keskustele keskenään, niin hoitava lääkäri pääsee kuitenkin tuota kautta katselemaan historiaasi siitä lähtien, kun sinne on asioita kirjattu. Vanhoja tietoja sinne ei syötetä, vaan vain siitä lähtien, kun se on otettu eri yksiköissä käyttöön. Lisäksi omalta kohdalta on mukava kotoa katsella, mitä lääkäri sinne oikein kirjoitti tai onko reseptini jo uusittu, tai mikä pitää uusia jne. Yksi harmilloinen puoli siinä kuitenkin on, eli alaikäisen muksun tietoja sä et pysty katsomaan, vaan esim. reseptitkin (tai siis se potilasohje) pitää aina olla jossakin tallessa, että näkee millon pitää uusia, paljonko on vielä jäljellä tmv. Tosin nuo näkee kyllä e-resepteissä siitä tarrastakin, mutta jos se on kadonnut, niin sitten vaan pitää olla se paperi tai muistaa muuten.
 
mutta
Keskustan puheenjohtajahan jo ehdotti, että kieltomahdollisuus poistettaisiin ja kaikki viranomaiset saisivat katsella kaikkia tietoja ilman lupaa. Eli tämä käytäntö voi olla historiaa pian.
 
no jaa
Potilaan oman turvallisuuden kannalta olisi hyvä, että terveydenhuollossa olennaiset tiedot olisivat kaikkialla näkyvissä: allergiat, vakavat sairaudet, lääkitykset, syy miksi joku lääke on lopetettu, leikkaushistoria.

Mutta esim. addiktit ja luonnevammaiset eivät halua että heidän tietojaan näkyisi. Se toki hankaloittaa hoitoja ja hoidon järjestämistä. Mutta vähänhän sen sitten arvaa kyllä, jos tiedot ei näy, että mistä on kyse.
 
Huhuh
Potilaan oman turvallisuuden kannalta olisi hyvä, että terveydenhuollossa olennaiset tiedot olisivat kaikkialla näkyvissä: allergiat, vakavat sairaudet, lääkitykset, syy miksi joku lääke on lopetettu, leikkaushistoria.

Mutta esim. addiktit ja luonnevammaiset eivät halua että heidän tietojaan näkyisi. Se toki hankaloittaa hoitoja ja hoidon järjestämistä. Mutta vähänhän sen sitten arvaa kyllä, jos tiedot ei näy, että mistä on kyse.
Eipä kannata arvailla tietämättä mistä kysymys. Jos joku jostain syystä kieltää tietojen näkymisen niin leimataan riippuvaiseksi (mistä?) tai luonnevammaiseksi...mikä se on, psykopaatti?
 
Jos kiellät kaiken niin kiellät myös hätätilanteessa tietojen näkymisen. Melkoisen tyhmää jos sulla on vaikka hengenvaarallinen allergia. Sulle lykätään jotain lääkettä ja tadam -huonosti käy. Kellään ei ole muutenkaan oikeutta katsella kuin tarpeellisia tietoja joten toi kielto on aika turha.
 
vierailijaxyxy
[QUOTE="nanna";30625570]

Vaikka et asettaisi mitään kieltoja, niin silti kaikilla sinua hoitavilla ei ole lupa katsoa kaikkia merkintöjä. Esim. jos menet lääkärin vastaanotolle pääkipuja valitellen, niin ei hänellä ole oikeutta katsella äitiysneuvolan merkintöjäsi-
[/QUOTE]

Ne neuvolamerkinnät tulevat ainakin Pegasoksessa siihen potilaskertomukseen suoraan luettavaksi jos tekee Kanta-haun. Eli ne tulevat lääkärille automaattisesti näkyviin jos hän hakee Kanta-haulla päänsäryn hoitoon liittyviä tekstejä.
 
Keittiönoita
Kielto tarkoittaa juuri sitä, että toisen rekisterinpitäjän henkilökunta ei voi katsoa sinusta sellaisia tietoja, jotka ovat syntyneet jonkun toisen rekisterinpitäjän potilastietojärjestelmissä. Ts jos olet käynyt lääkärissä vaikkapa KYSissä ja sitten lomallasi Turussa jäät auton alle ja joudut TYKSiin, TYKSin henkilökunta ei näe Kansallisen Terveysarkiston kautta sinun KYSin tietojasi, jos olet sen kiellon tehnyt. Jos taas olet antanut suostumuksesi tietojen näkymiseen, niin silloin KYSin potilastietosi ovat myös TYKSin henkilökunnan käytettävissä.

Itse laitan aina kiellot kaikkialle. Ihan vaan siksi, että kun itse näiden järjestelmien kanssa työskentelen, haluan pystyä seuraamaan tietosuojan toteutumista. Mutta mulla nyt ei ole missään potilastietojärjestelmässä mitään sellaista tietoa, jonka puuttuminen mua hoitavalta yksiköltä asettaisi mut hengenvaaraan. Lisäksi Kansallisessa Terveysarkistossa voi olla virheellistäkin tietoa. Kävin eilen katsomassa OmaKannasta, vieläkö mulla on yksi resepti voimassa. Yllätys oli melkoinen, kun OmaKannassa oli myös merkintä, että olisin uudenvuodenaattona käynyt terveyskeskuksessa. No en ole käynyt pariin vuoteen, mutta joku on käynyt ja sen jonkun käyntitedot löytyy minun tiedoistani.
 
Hyvä hommaa
Voit estää myös jonkun yksittäisen käynnin siirtymisen kantaan. Valittavana on myös hätätilaasetus, jolloin ea saa kaikki tiedot näkyviin vuorokaudeksi.
Jos asia kiinnostaa, niin merkintä jää kaikista hoitajien/lääkärien käynneistä. Asian voi selvittää, jos epäilys et joku tietoja väärin käyttäisi. Luultavammin kuitenkin suurin riski tietojen väärin käyttämiseen on samassa taloudessa asuvalla, jos sattuu tietämään missä se isännän pankin avainlukulista on ja salasana tähän :D
 

Yhteistyössä