Kertokaa täistä!! Löytääkö sen päänahasta vai hiuksesta? Kiinnittyykö tiukasti paikoilleen?

  • Viestiketjun aloittaja "assi"
  • Ensimmäinen viesti
"assi"
Onko täi musta? (vai ruskea vai harmaa) Tytöllä kutisee pää ja kun kävin hiuksia läpi täikammalla kammatessa ei mitään jäänyt piikkeihin. Päänahassa tuossa päälaella on kuitenkin mustia pisteitä, niinku pieniä roskia. Onko ne niitä täitä? <En ole ikinä nähnyt ko. ötököitä... En huomaa mitään liikettä mustissa pisteissä. Lisäksi nuo mustat jutut lähtee päästä pois, kun kamman piikillä pikkusen siirtää. Siis ei ole millään lailla kiinni päänahassa. ??!!
 
Vierras
Kuulostaa ihan täiltä kyllä. Kampaille joko (valkoiseen) lavuaariin tai valkoisenpaperin päällä niin näät kariseeko sieltä täitä, ei ne siihen kampaan välttämättä tartu..
Googlen kuvahaulla löytynee kuvia.
 
Vie ras
Pistä likka istumaan niin että nojaa yläruumista pöydän päälle, pään alle valkoinen paperi ja sen päällä harjaat hiuksia. Jos paperille tippuu mustia "roskia", niin luultavasti on täitä. Täit irtoaa hyvin, saivareet (eli munat) on rykelminä kiinni hiusten juuressa.

Ja täihän siis tietysti liikkuu, mitenkäs se muuten siirtyisi ihmisestä toiseen..
 
noh.
ei täi takerru tiukasti paikalleen. täit on nopeita ja siksi niitä voi olla vaikea nähdä. tosiaan kannattaa valkean alustan päällä kammata pää IHOA MYÖTEN. ei siis hiuksia harjata, vaan oikeen raavitaan päänahkaa. täikampaan monesti jää täin munia, mitkä on valkeita/vaaleita pikkusia kökköjä ja ne täit tippuvat nopeasti kammatessa vaikka maahan (siksi on hyvä olla valkea alusta, koska mustat/tummat täit erottaa helposti valkealta alustakta)
 
noh.
niin ja kannattaa kammata erityisen tarkkaan niskasta ja korvien takaa (vaikka just niin että ylävartaloa nojaa eteenpäin, pää kallellaan), niissä täit viihtyy parhaiten
 
"assi"
Kampasin hänen hiukset täikammalla pää valkoisen paperin päällä, mutta ei sieltä mitään tippunut... Ressaa kyllä hirveesti, kun olis huomenna tarkoitus reissuun mennä. Pitääkö jättää nyt reissu tekemättä :/
 
"hmm"
saivareet on melkein helpompi huomata, eli onko hiuksissa kiinni sellaisia lähes mannaryynin näköisiä munia? ne ei liiku kampaamalla, vaan pitää ihan repiä irti hiuksesta?
korvantaustat, niska ja päälaelta ihan edestä kannattaa näitä etsiä.
 
fgvadjrio
[QUOTE="assi";30685133]Kampasin hänen hiukset täikammalla pää valkoisen paperin päällä, mutta ei sieltä mitään tippunut... Ressaa kyllä hirveesti, kun olis huomenna tarkoitus reissuun mennä. Pitääkö jättää nyt reissu tekemättä :/[/QUOTE]

Minä pesisin hiukset täishampoolla siitä huolimatta.
 
mä...
Meillä löytyy tuollaisia päänahasta sen jälkeen kun on esim. hiekassa mylvinyt. Itsellänikin löytyy tuollaisia silloin, kun olen päivän viettänyt puutarhassa ja multapisteet on kyllä tiukassa, kun päänahkaan pääsevät (toisin kuin täit, jotka kyllä irtoavat kammalla). Jos asutte täällä etelämpänä, missä on hiekka ollut jo näkyvissä niin voi olla leikkien tiimellyksessä päässyt sitä päänahkaan. Ja nämä hiekkapisteet ei tietenkään liiku, täit liikkuu kyllä silmin havaittavasti.
 
vierasko?
Minusta ne täysikasvuiset täit olivat kuin kukkakärpäsiä. Nymfit ovat pienempiä ja paikoillaan, kuin roskia. Tässä on vuorokausi aikaa. Pesisin koko porukan päät täishampoolla.
 
"assi"
Pesin tytön hiukset varalta täishampoolla. Nyt Pari päivää myöhemmin tarkistin kunnolla koko perheen päät, mutta en yhtään täitä tai täin munaa löytänyt. Mustia pisteitä tytöllä edelleen päänahassa nimenomaan päälaella. Olisko nuo sitten vain hiekkaa, kun majaleikkejä ovat viime viikon leikkiny. Perheessämme ei ole vielä koskaan ollut täitä, nii olen hieman hermona näiden kanssa :)
 
asdasdasd
Tän saman ongelman kanssa oon ite paininut.
Mulla kuivaa päänahka talvella aina ja kutisee paljon, tytöllä näyttäs olevan sama juttu. Mutta silti oon hysteerisenä etsimässä täitä aina kun se päätään raapii. Ja oon myös miettinyt sitä että mitä jos en vaan huomaa että täitä on. En osaa katsoa oikein tai jotain..
Voiko sen missata jos niitä on`?
 
"assi"
Minullakin on kutiseva päänahka talvisin. Koneellinen ilmanvaihto vielä pahentaa sitä. Mutta kun täitä ei ole koskaa ollut, mäki hermoilen, että huomaanko niitä, jos niitä tulee.
 
"assi"
Ne mustat liikkumattomat millin kokoiset pisteet päänahassa täitä? Ite kallistunut siihen, että ne on hiekka tai multa murua, koska täitä tai munia en ole löytänyt tarkasta kampauksesta huolimatta. Pesin tosiaan täishampoolla pään ni ei ne mihinkään ole hävinnyt. Eikä niitä saa kammattuakaa sieltä päänahasta. Vain rapsuttamalla.
 
"anni"
täit on ihan semmosia selkeesti ötökän näkösiä pieniä ötököitä, vaaleita jos ne ei oo imeny verta, ja tummia jos on. vaaleina ne on vähän hitaampia ja tummina nopeempia...ja siis ne kyllä erottaa!!! saivareet eli ne täin munat on sit hankalampia eli ne voi sotkea hiekkaan tai hilseeseen.
itse mä käyn normitäisyynäyksen (pk:ssa ja koulussa kun on lähes koko ajan lappu niistä ja pitkähiuksisia tyttöjä löytyy...) siten että lapsi on sohvalla pää sylissä ja sitten vaan nostelen hiuksia ja katselen mitäs sieltä löytyy :D
 

Yhteistyössä