Pyykit pitäisi pestä 60 asteessa, että pöpöt kuolee paremmin, mutta eihän kaikkia vaatteita voi pestä niin kuumassa!

  • Viestiketjun aloittaja Pesijä
  • Ensimmäinen viesti
Outlet harmaana
Meidän lapsilla harvemmin on silkkipaitoja päiväkodissa.. ;) Puhe oli nyt perusvaatteista.
Pesuohjeen lämpötila on se minkä valmistaja on halunnut siihen laittaa. Ei todellakaan ole maksimilämpötila.

Ei ole mitään pointtia pestä vaatteita niin ettei ne puhdistu.
Ai missä todettiin, että puhe oli "perusvaatteista" (mitä ne edes ovat?)? Puhuttiin että kaikki sisävaatteet 60 asteessa. Itse ainakin pidän töissä ihan silkki- ja villavaatteita, en mitään collegeasuja.

Se mikä siihen lappuun kirjoitetaan, on maksimilämpötila, joka vaatteen pitää kestää pesussa. Jos peset kuumemmalla, peset täysin omalla vastuulla.
 
Tuli muuten tästä ketjusta mieleen että yhtä asiaa en ymmärrä; naisten alusvaatteita, jotka ovat niin herkkiä koristehärpäkkeineen ja muine materiaaleineen että menevät pilalle jos niitä pesee yli 30 asteessa. Nuohan ovat mielestäni eniten likaantuvia vaatekappaleita, rintaliiveihin kertyy paljon hikeä ja ihon rasvaa, ja pikkuhousut, noh, ovat pikkuhousuja. Ei niitä mielestäni saa oikein mitenkään siedettävän puhtaaksi jos ne pesee vain käsin ja/tai ruumiinlämpöäkin alemmissa lämpötiloissa.
 
"a p"
Tuli muuten tästä ketjusta mieleen että yhtä asiaa en ymmärrä; naisten alusvaatteita, jotka ovat niin herkkiä koristehärpäkkeineen ja muine materiaaleineen että menevät pilalle jos niitä pesee yli 30 asteessa. Nuohan ovat mielestäni eniten likaantuvia vaatekappaleita, rintaliiveihin kertyy paljon hikeä ja ihon rasvaa, ja pikkuhousut, noh, ovat pikkuhousuja. Ei niitä mielestäni saa oikein mitenkään siedettävän puhtaaksi jos ne pesee vain käsin ja/tai ruumiinlämpöäkin alemmissa lämpötiloissa.
Ostin erikoisliikkeestä rintaliivit ja myyjä sanoi, että ne pitää pestä käsin. No koneessa olen pessyt 40 asteessa. Ei käsinpesulla tahdo tulla niin puhdasta ja tuntuu, että pitää moneen kertaan huuhdella ettei vaate haise pesuaineelta.

Mulla on monessa arkivaatteessa pesu 40 asteessa ja siinä lämpötilassa mä ne pesenkin. En ala ottamaan riskiä ja koittaa pesua 60 asteessa. Sanokoot suositukset mitä tahansa.
 
Outlet harmaana
Tuli muuten tästä ketjusta mieleen että yhtä asiaa en ymmärrä; naisten alusvaatteita, jotka ovat niin herkkiä koristehärpäkkeineen ja muine materiaaleineen että menevät pilalle jos niitä pesee yli 30 asteessa. Nuohan ovat mielestäni eniten likaantuvia vaatekappaleita, rintaliiveihin kertyy paljon hikeä ja ihon rasvaa, ja pikkuhousut, noh, ovat pikkuhousuja. Ei niitä mielestäni saa oikein mitenkään siedettävän puhtaaksi jos ne pesee vain käsin ja/tai ruumiinlämpöäkin alemmissa lämpötiloissa.
Käsin kun pesee, niin iho ei kestä kovinkaan kuumaa eli aika luontevasti tulee pestyä rintaliivit 30 asteessa. Kyllä niitäkin tulee pistettyä pesupussissa 40 asteeseen eikä ole normikäytössä olevat hienommatkaa liivit olleet siitä moksiskaan. Alushousut pesen 40 asteessa, ne tuppaavat yleensä olemaan keinokuituisia pitsisiä, joten ei ne mitään 60 astetta kyllä kestäkään. Enkä halua niitä pilata, sen verran kalliita ovat useimmiten.
 
Outlet harmaana
[QUOTE="a p";30694255]
Mulla on monessa arkivaatteessa pesu 40 asteessa ja siinä lämpötilassa mä ne pesenkin. En ala ottamaan riskiä ja koittaa pesua 60 asteessa. Sanokoot suositukset mitä tahansa.[/QUOTE]

Ei ole oikeasti olemassa mitään suositusta vaatteiden pesemisestä 60 asteessa. Jos joku sellaisen tietää, luen sen mielelläni ;)
Jos pesulapussa lukee, että pesu 40 astetta, peset siinä lämpötilassa.

Tässä on ihan hyvä infopaketti siitä, mitä lämpötilaa eri tekstiilimateriaalit sietävät - vaikka onkin kaupallisen toimijan infoa:
Tekstiilien hoito - Minirisk
 
[QUOTE="a p";30694255]Ostin erikoisliikkeestä rintaliivit ja myyjä sanoi, että ne pitää pestä käsin. No koneessa olen pessyt 40 asteessa. Ei käsinpesulla tahdo tulla niin puhdasta ja tuntuu, että pitää moneen kertaan huuhdella ettei vaate haise pesuaineelta.

Mulla on monessa arkivaatteessa pesu 40 asteessa ja siinä lämpötilassa mä ne pesenkin. En ala ottamaan riskiä ja koittaa pesua 60 asteessa. Sanokoot suositukset mitä tahansa.[/QUOTE]

Itsekin olen tälläisiä joskus erehtynyt ostamaan ja kun ne pesukoneeseen 40 asteeseen kuitenkin pistänyt niin johtuen useammasta käytetystä materiaalista liivit ovat kutistuneet osasta kohtaa ja osasta ei, eli melko huonoiksi siitä menneet. Plus sitten itse en pidä siitä, ettei rasva (ihostakaan tullut) lähde matalissa lämpöasteissa ja liivit alkaisivat haista pidemmän päälle hyvin tunkkaisilta, jos hajua nyt ei huuhteluaineilla ja hajusteilla tarpeeksi peitä. Pesen normaalipyykin koneeni ohjelmista johtuen nykyään suurimman osan ajasta 40 asteessa, mutta jos on vaikka ruokaa laittaessa tullut rasvatahra paitaan, se on pakko pestä kuumemmassa tai tahra jää näkyviin vaaleaan kankaaseen. Muutenkin heitän välillä kuuteenkymppiin mielenrauhani vuoksi.
 
"Sirkkeli"
Mä olen aina pessyt kaikki muut vaatteet neljässäkympissä, paitsi alusvaatteet ja sukat. Ja ollaan todella harvoin kipeänä. Vatsatautia en muista meillä olleen vuosiin. Flunssaakaan ei ole kuin max 1 krt/v. Ei ihottumaa, ei mitään.
 
Täähän on hauska ketju. Oon nauraa kikattanut jo pariinkin otteeseen. :D

Mutta niin, meillä pestään pyykit useimmiten 40 asteessa. Ja lakanat, pyyhkeet, erityisen likaiset ja tahraiset tai muut vastaavat sitten 60, hyvin harvoin jotain 90 (esim pissaiset lakanat/peitot, matot..).

Mitäs pesuaineita/huuhteluaineita sitten käytätte? Mä en tiedä mitä mä teen eri tavalla kuin esim meidän äiti joka on joku ihmeen pyykki-messias. Vaatteet ovat kuin uusia jos ne on käyneet meidän äidin kautta. Kyllähän meilläkin puhdasta tulee, mutta ei tuoksu niin hyvältä (no joo, se yleensä käyttää paljon huuhteluainetta ja pesee pyykin vielä erikseen huuhteluohjelmalla varsinaisen pesun jälkeen, mikä selittää tuoksun mutta ei sitä että pyykit NÄYTTÄÄKIN paljon paremmalta) ja muutenkin ovat vähän niin ja näin, en osaa selittää.. pitäiskö vaihtaa pesuainetta tai sit pestä kuumemmassa vaan? Millä te saatte hyviä pesutuloksia?
 
Vie ras
[QUOTE="a p";30694255]Ostin erikoisliikkeestä rintaliivit ja myyjä sanoi, että ne pitää pestä käsin. No koneessa olen pessyt 40 asteessa. Ei käsinpesulla tahdo tulla niin puhdasta ja tuntuu, että pitää moneen kertaan huuhdella ettei vaate haise pesuaineelta.

Mulla on monessa arkivaatteessa pesu 40 asteessa ja siinä lämpötilassa mä ne pesenkin. En ala ottamaan riskiä ja koittaa pesua 60 asteessa. Sanokoot suositukset mitä tahansa.[/QUOTE]

Asiasta kukkaruukkuun. Kerran töissä asiakas tuli valittamaan kun rintaliivit oli mennyt rikki ensimmäisessä pesussa. Yhdessä katsoimme pesuohjetta missä oli merkintä käsinpesusta. Ei millään meinannut ymmärtää, että niitä ei korvata mitenkään kun on itse pessyt vastoin ohjeita.
 
"ihmettelevä"
[QUOTE="Sirkkeli";30694314]Mä olen aina pessyt kaikki muut vaatteet neljässäkympissä, paitsi alusvaatteet ja sukat. Ja ollaan todella harvoin kipeänä. Vatsatautia en muista meillä olleen vuosiin. Flunssaakaan ei ole kuin max 1 krt/v. Ei ihottumaa, ei mitään.[/QUOTE]

Onko teillä joku 10 henkinen perhe vai pesetkö pikkupyykkiä vain kerran kuukaudessa vai pesetkö kentiens vajaallisia koneellisia?
 
"xxx"
En mäkään sinkkuna ja lapsettomana ymmärtänyt miks vaatteita pitäis pestä 60 asteessa. Johonkin keinokuitu vaatteeseen saattoi joskus jäädä hajua, mut sekin lähti jollain etikkapesulla pois.

Mutta mun oikein siististä ja hygieniasta huolehtivasta miehestä lähtee sellaista ihotalia joka ei todellakaan lähde alle 60 lämpötilassa, lakanat pesen nykyisin 90 asteessa. Lisäksi lapsen vaatteisiin tulee ruokatahroja joita ei myöskään saa pois pikkulämpötiloissa. Lapsen ja miehen vaatteissa olen sitä mieltä että jos vaate ei kestä 60 asteen pesua ei sillä ole mitään virkaa meidän taloudessa. Usein esim småfolkilla on maksimi pesuaste 30, ja siinä ei tosiaan tollaisen pikkuisen vaatteita saa puhtaaksi. Omiani pesen usein erikseen viileämmässä vedessä.
 
.....
No siis yök pestä jotain alushousuja 40 asteessa :X 40 asteessa ei kuole mitkään pöpöt, näkyvät tahrat voi lähteä. Mutta siinä ne sitten pyörii kaikki vaatteet kivasti hiki, tali, emätin ja peräaukon kakkabakteerivedessä. Ja kyllä, me KAIKKI hikoilemme, meidän kaikkien ihosta irtoaa talia ja rasvaa, meidän kaikkien emättimestä tulee eritettä ja kenenkään perseaukko ei ole täysin vapaa kakkabakteereista vaikka sen pyyhkis pampersin vauvapyyhkeillä paskomisen jälkeen.

Lisäksi osa siitä bakteerivesimössöstä jää koneen kaikenlaisiin aukkoihin, tiivisteisiin ja putkiin muhimaan saastuttaen seuraavatkin pyykkierät. :X
 
"xxx"
[QUOTE="ihmettelevä";30694372]Onko teillä joku 10 henkinen perhe vai pesetkö pikkupyykkiä vain kerran kuukaudessa vai pesetkö kentiens vajaallisia koneellisia?[/QUOTE]

Meillä on 8 kg kone. Myyjän mukaan niissä on nykyisin sellainen automatiikka, että kone suhteuttaa veden määrän pyykin määrään. Eli kone tunnistaa vajaatäytön automaattisesti. Jos pesee vajaakoneellisia laittaa pesuaineen pyykin määrän mukaisesti.

Meillä puhdas ja pesusta ehjänä säilynyt pyykki on tärkeämpi asia kuin se, että onko kone piripintaan saakka täynnä. Vaatteita on sen verran, että enempää kuin kerran viikossa ei tarvitse pestä.
 
"njaa"
No siis yök pestä jotain alushousuja 40 asteessa :X 40 asteessa ei kuole mitkään pöpöt, näkyvät tahrat voi lähteä. Mutta siinä ne sitten pyörii kaikki vaatteet kivasti hiki, tali, emätin ja peräaukon kakkabakteerivedessä. Ja kyllä, me KAIKKI hikoilemme, meidän kaikkien ihosta irtoaa talia ja rasvaa, meidän kaikkien emättimestä tulee eritettä ja kenenkään perseaukko ei ole täysin vapaa kakkabakteereista vaikka sen pyyhkis pampersin vauvapyyhkeillä paskomisen jälkeen.

Lisäksi osa siitä bakteerivesimössöstä jää koneen kaikenlaisiin aukkoihin, tiivisteisiin ja putkiin muhimaan saastuttaen seuraavatkin pyykkierät. :X
Unohdit peenis-böböt :) Voipi vielä tulla raskaaksikin....
 
"hillevi"
Minä pesen pyykit pääsääntöisesti 60 asteessa, myös ne pitsialkkarit ja rintaliivit, ja valtaosa vaatteista kestää sen hyvin. Vain jotkin silkit, villat, tekniset ulkoiluasut ja juhlavaatteet pesen käsin tai hienopesuilla.

Kumman hyvin ovat värit ja printitkin kestäneet tuota kuudenkympi lämpötilaa. Aluksi hirvitti, mutta nyt laitan kyllä surutta uudetkin vaatteet: tulee puhdasta, eikä juuri mikään ole kärsinyt.
 
"Sirkkeli"
[QUOTE="ihmettelevä";30694372]Onko teillä joku 10 henkinen perhe vai pesetkö pikkupyykkiä vain kerran kuukaudessa vai pesetkö kentiens vajaallisia koneellisia?[/QUOTE]

Siinähän ihmettelet :D
 
"Elli"
Alkuperäinen kirjoittaja Pesijä;30693819:
Kyllä menisi mullakin useampi vaate varmasti pilalle jos ne pesisin 60 asteessa. Esim. joku juhlavaate. Olisi joko värit pilalla tai sitten vaate mennyt kokoon. Ja aika monessa arkivaatteessakin lukee, että pesu 40 asteessa. En todellakaan ala ottaa riskiä ja pese tuollaisia vaatteita liian kuumassa.

Pyyhkeet, petivaatteet, sukat ja alusvaatteet pestään 60 asteessa ja aika moni t-paita kestää tuon lämpötilan. Siis peruspaita ilman mitään printtiä.
Olen kokemuksesta huomannut että 60 astetta ei aina riitä tappamaan kaikkia pöpöjä. Kone voi olla liian täyteen ahdettu jolloin kaikki siinä olevat vaatteet eivät saavuta 60 asteen lämpötilaa yli 10 minuutin ajan, jolloin pöpöt ehtisivät kuolla. Monet ihmiset luulevat että jos tuo 60 astetta on saavutettu vaikka vain hetkeksi ennen huuhteluja niin sillä siisti. Kannattaa pestä varmuuden vuoksi 70 asteen lämpötilassa ja muistaa että kone ei saa olla liian täynnä silloinkaan.
 
"xyz"
Norovirus ei kuole 60-asteessa. Tärkeintä noroviruksen hävittämisessä sekä käsistä että pyykistä on mekaaninen hankaus eli pitkä ohjelma hävittää pöpöt alemmissakin lämpötiloissa.

Vaatteet kestävät vähintään 10-astetta korkeampia lämpötiloja kuin pesulapussa on ilmoitettu, koska valmistajat pelaavat varman päälle. Ensimmäiset pesut korkeammissa lämpötiloissa kannattaa kuitenkin tehdä erikseen tai samanväristen kanssa, koska vaatteista voi lähteä väriä.
 
Mä pesen suurimman osan lastenvaatteista 40 asteessa, mutta eiköhän ne mahdolliset, jäljelle jäävät pöpöt (tosin mä en vieläkään tajua, että mitä hiton pöpöjä mein lastenvaatteissa muka on?!?) kuole sitten viimeistään siellä kuivausrummussa, joka puhaltaa kuitenkin ihan saakelin kuumaa ilmaa.

Ja jos ne vaatteet kestää tuon kuivausrummun kuumuuden, niin ne kestäisivät kyllä aivan varmasti myös sen 60 asteen pesun :)
 
"..."
No siis yök pestä jotain alushousuja 40 asteessa :X 40 asteessa ei kuole mitkään pöpöt, näkyvät tahrat voi lähteä. Mutta siinä ne sitten pyörii kaikki vaatteet kivasti hiki, tali, emätin ja peräaukon kakkabakteerivedessä. Ja kyllä, me KAIKKI hikoilemme, meidän kaikkien ihosta irtoaa talia ja rasvaa, meidän kaikkien emättimestä tulee eritettä ja kenenkään perseaukko ei ole täysin vapaa kakkabakteereista vaikka sen pyyhkis pampersin vauvapyyhkeillä paskomisen jälkeen.

Lisäksi osa siitä bakteerivesimössöstä jää koneen kaikenlaisiin aukkoihin, tiivisteisiin ja putkiin muhimaan saastuttaen seuraavatkin pyykkierät. :X
Ja silti mennä porskutetaan vielä terveenä ja hengissä...
Kertoisiko siitä, että turhaa hysterisointia tuo bakteerien jahtaaminen.
 
[QUOTE="...";30695675]Ja silti mennä porskutetaan vielä terveenä ja hengissä...
Kertoisiko siitä, että turhaa hysterisointia tuo bakteerien jahtaaminen.[/QUOTE]

Vähän samoilla linjoilla olen.

Mä kyllä pesen alusvaatteet (myös lasten) 60 asteessa, mutta kaikenkaikkiaan tuntuu siltä, että melkoinen baGteeriGammo ihmisille on saatu aikaan :)

Toki osa siitä on ihan todellista, osa puolestaan epätodellista. Ja itsekin omaan pöpöihin liittyviä tapoja/ajatuksia, jotka eivät välttämättä ole täysin realistisia. Tiedän, että kylpypyyhettä voisi kyllä periaatteessa käyttää useamminkin, kuin vain kahdesti, mutta itse koen, että se 2 x on maksimimäärä, jonka jälkeen haluan pistää pyyhkeen uudelleen pesuun. En tosin epäile, että se olisi kahden käyttökerran jälkeen täynnä GaGGabaGteereja, mutta en toisaalta koe, että se on enää myöskään täysin puhdas :)
 
Outlet harmaana
[QUOTE="Elli";30695397]Olen kokemuksesta huomannut että 60 astetta ei aina riitä tappamaan kaikkia pöpöjä. .[/QUOTE]

Onko sulla joku pöpömikroskooppi jolla havaitset pyykkiin mahdollisesti jääneet pöpöt :D

Näitä juttuja lukiessa miettii että on todellakin ihme että oma perhe on hengissä vielä kun ei pestä alkkareitakaan 60 asteessa. Eikä ole norotkaan jyllänneet valtoimenaan. Joku kirjoitti jostain emätineritteistä ja kuinka kamalia ne ovatkaan. Omia eritteitä ne ovat, ei meillä ole tapana alushousuja useammalla käyttää ;)
 
Alusvaatteet, lakanat, pyyhkeet yms. 60°C ja myös sellaiset jotka kestää sen pesun. Tulevan vauvan vaatteet myös 60°C. Trikoovaatteet yleensä 40°C koska mulla on kokemusta siitä et esim. miehen joistain t-paidoista ja mun topeista on tullut muodottomia säkkejä ja ovat kulahtaneet kuumemmassa pesussa. Pysyy kunnossa ja ryhdikkäinä kun ei liian kuumaan laita. Eikä meillä niin saastaista pyykkiä olekaan et aina pitäis niin kuumaan pistää..
Ennen pestiin kaikki 60°C mut nyt oon n. vuoden lajitellu..
 

Yhteistyössä