Volvo Markkanen kirjoitti hyvin. Katsastusten vikatilastoja seuraamalla ja alan julkaisuja seuraamalla olen päätynyt seuraaviin merkkerihin edullisimmassa hintaluokassa:
1) Nissan (esim Primera, Almera, Micra) Primerassa 1990-luvun mallit, uudempi malli selvästi heikompi. Nissan on tutkitusti ollut kolmantena, kun on tutkittu, miten paljon milläkin automerkillä on ajettu (1. Mersu, 2. Volvo, 3. Nissan).
2) Volvo V40, ehdottomasti 2000-luvun puolelta. Tuon ikäiset vähävikaisia, mutta 90-lukulaisissa ranskalaista, vikaantuvaa tekniikkaa.
3) Toyota Corolla, ym. Toyota tunnetusti kestävä, mutta vanhojen autojen kestävä maine nostanut jonkun verran hintoja.
Edellisissä myös varaosat melko edullisia.
4) Opel on parantanut laatuaan 2000-luvulla, mutta 1000 euron hintaluokassa taitavat keikkua vielä pahasti vialliset yksilöt. Malleista pitäisin Astraa parhaimpana.
5) Ranskalaisista kelpuuttaisin ainoastaa Peugeotin. Pikkumalleista saattaisi löytyä kohtuullinne yksilö.
6) VW-konsernin autoista suosisin Skodaa (esim. Fabia). Laatu ja tekniikka yhteneväinen pitkälti emoyhtiön malleihin verrattuna, mutta hinnoissa ei imagolisää, oikeastaan päinvastoin. 2000-luvun alussa ei vielä ollut turbo ja vaihteisto-ongelmia.
7) Ford Focus 2000-luvulta. Pitkä mallisarja, hyvin varaosia. Ongelmana on ollut korin ruosteet, mutta haitanneeko tuo käytössä, jos ei ihan siälle saakka tuule. Jos joku Ka tulee vastaan, kierrä kaukaa. Vaarallinen jo uutena ja käytettynä täysi pommi.
8) Fiat on ostohinnalta edullinen ja siksi myös samoin vanhana. On myös aliarvostettu, joten ei Toyotan kaltaisia lisiä. Toki kiikkerä ja suorastaan joskus pelottava ajettava. Paljon kiinni yksilöstä.
Jokeri) Itsellä 380 t ajettu Volvo 850 bensafarkku. Käy ja kukkuu. Syö bensaa ja öljyä, mutta pirun mukava ajaa matkaa. Lämmityslaite lämmittää ja kesällä jäähdyttää. Sopii omaan käyttöön, ei kaikille.
Paljon ajetuissa ratkaisee edellisen omistajan käyttö, kilometrit ja ikä. Automallin sisältä löytyy eri moottoreita, jotka ovat joko
Liikennevakuutuksissa on eroja mm. Nissanin ja Toyotan välillä Nissanin eduksi lähes 100 e (0-bonuksilla). Rengassarja maksaa 250-400 e. Ajoneuvoverossa on eroja. Bensa ja Diesel -kamppailu selviää jokaisen oman käytön kautta, ym. ym.