Missä ajassa työtön menee vanhaksi?

  • Viestiketjun aloittaja ,,,,,,,,,,,,,,,,,
  • Ensimmäinen viesti
"Sini"
3 kk jälkeen. Siitä eteenpäin työtön kelpaa lähinnä työkkärin hömppäkursseille nöyryytettäväksi tai johonkin vesiväriterapiaan tms.

Myös yksityisyrittäjäksi työllistyminen voi olla vaihtoehto, mutta se edellyttää markkinointihenkisyyttä ja pääomia sekä valmiutta tehdä pitkää päivää ilman vapaapäiviä (ainakin aluksi) minimaalisella palkalla.
 
.vieras.
Melko harva työtön viettää päiviään jossain vapaaehtoistyössä, kansalaisopiston kursseilla tms.

Aktiviteetteja (esim. matkailu ja harrastukset) rajoittaa aika vahvasti myös krooninen rahapula.
Olen ollut puoli vuotta työttömänä eikä ole rahapula rajoittanut ansiosidonnaisella mitään toimintaa. Matkailu on tähän kohtaan melko typerä esimerkki enkä ole kuvitellut kenenkään päiviään viettävän kursseilla tai ilmaistöissä. Muutakin tekemistä löytyy kyllä enkä tarkoita sillä kaljabaareja.
 
Työtön työnhakija
Pari vuotta on pirun pitkä aika olla pois työelämästä. Jo 1-2 kuukauden sohvalla makaamisen jälkeen ihminen on melkoisen nuutunut ja normaalielämästä vieraantunut.
:LOL: :D Olipahan taas aivopieru.

Itse olen ollut työtön kolmisen kuukautta enkä todellakaan ole nuutunut ja normaalielämästä vieraantunut. Miksi ihmeessä olisin? Ei työttömyys tuollaista aiheuta noin lyhyessä ajassa. Miten ihmeessä joku edes kuvittelee, että työtön on normaalielämästä vieraantunut. Työ on vain yksi elämän osa-alueista eikä sen puuttuminen tee ihmisestä normaalielämästä vieraantunutta.

Itse käyn kansalaisopiston kurssilla kerran viikossa, lenkkeilen, uin, teen käsitöitä myyntiin ja elän normaalia elämää.
 
Pari vuotta on pirun pitkä aika olla pois työelämästä. Jo 1-2 kuukauden sohvalla makaamisen jälkeen ihminen on melkoisen nuutunut ja normaalielämästä vieraantunut.
Itse olin sairaslomalla 2 kk, eikä mulle kyllä tullut nuutunutta ja normaalielämästä vieraantunutta oloa.
Miehenikin saattaa olla aina välillä jokusen kuukauden työttömänä, eikä silläkään kyllä tuommosta ongelmaa ole.
 
Pari vuotta on pirun pitkä aika olla pois työelämästä. Jo 1-2 kuukauden sohvalla makaamisen jälkeen ihminen on melkoisen nuutunut ja normaalielämästä vieraantunut.
Eli kesäloman jälkeen ihminen on nuutunut ja normaalielämästä vieraantunut. Opettajat ja yliopistolla työskentelevät ovat sitten varmaan ihan syrjäytyneitä syksyn alussa.
 
Melko harva työtön viettää päiviään jossain vapaaehtoistyössä, kansalaisopiston kursseilla tms.

Aktiviteetteja (esim. matkailu ja harrastukset) rajoittaa aika vahvasti myös krooninen rahapula.
Täytyy olla aika typerä ihminen, joka kuvittelee, että ainoa asia, mitä elämässä voi tehdä, on palkkatyön lisäksi vapaaehtoistyö ja kansalaisopiston kurssit. Joten tuskinpa sinäkään tosissasi tuota kirjoitit.

Sitä paitsi jos on juuri jäänyt työttömäksi, ei varmaan voida puhua kroonisesta rahapulasta, eikö?
 
viera.s
Toisaalta yhteiskunta tulee usein vastaan työttömyyden pitkityttyä ja tarjoaa palkkatukea työllistymisen edistämiseksi. Se voi olla ratkaiseva tekijä varsinkin ei-niin-vaativissa hommissa, joten saatetaan jopa mieluummin palkata pitkäaikaistyötön, kuin suoraan toisesta työsuhteesta töihin hyppäävä tai hetken aikaa työttömänä ollut.

Ja riippuu tämä tietysti siitäkin, mitä on työttömyyden aikana puuhannut. Jos on esim. opiskellut, se kannattaa tietysti mainita jo hakemuksessa. Osa-aikatyö tietysti auttaa asiaa myös, vaikka tuntimäärät olisi pieniä. Mutta ihan täysi työttömyys ilman mitään muutakaan järkevää tekemistä sen aikana heikentää varmasti työllistymismahdollisuuksia jo muutaman kuukauden jälkeen, ellei mikään yhteiskunnan tukikaan työllistymistä ole tukemassa. Eli jotain kannattaa siinä vaiheessa keksiä, ei jäädä vain hakemuksia kirjoittelemaan.
 
"..."
Sanoisin, että noin puolessa vuodessa. Riippuu tosin iästä. Jos joku 26 v jannu on puolikin vuotta työttömänä, osoittaa se jo työhaluttomuutta. Sen sijaan jos keski-ikäiselle tantalle tuo puoli vuotta on vielä ihan ymmärrettävä.
 
......
No mä oonnollu ansiosidonnaisella nyt 9kk eikä mitään lojumista oo kun kolme lasta mulla on.. ärsyttää vaan kun monet luulevat/olettavat että on helppo saada töitä. Tän 9kk aikana oon laittanu ties miten monta työhakemusta ei oo tullu edes laskettua ja oon kyselly töitä yli kymmenestä paikasta ja lopputulos nolla.. ei todellakaan oo helppoa löytää töitä
 

Yhteistyössä