Onko pohjakoulutuksella merkitystä?

  • Viestiketjun aloittaja aloita uusi keskustelu
  • Ensimmäinen viesti
"mää vaan"
On siinä pieni ero. Ensinnäkin se, että yliopistoon voi kyllä hakea amispohjalta mutta ei sinne PÄÄSE. vähän sama pätee AMK:hon.

Eli periaatteessa ei mitään väliä, mutta jos ei ole itse opiskellut lukion oppimäärää niin sisään ei kyllä pääse pelkällä amiskan käymisellä. Töiden kannalta ei siis mitään väliä, mutta koita nyt ensin päästä sinne kouluun.
 
.vieras.
Vastaan silti vaikkei noiden yhteys auennut: jos amispohjalta hakee alansa töitä, on lukiopohjaiseen nähden etulyöntiasemassa. Jos hakee mäkkäriin eikä ole keittiöalan koulutusta sieltä amiksesta, niin ei merkitystä.
 
Vierass
[QUOTE="mää vaan";30695314]On siinä pieni ero. Ensinnäkin se, että yliopistoon voi kyllä hakea amispohjalta mutta ei sinne PÄÄSE. vähän sama pätee AMK:hon.

Eli periaatteessa ei mitään väliä, mutta jos ei ole itse opiskellut lukion oppimäärää niin sisään ei kyllä pääse pelkällä amiskan käymisellä. Töiden kannalta ei siis mitään väliä, mutta koita nyt ensin päästä sinne kouluun.[/QUOTE]
Mun mielestä saman alan amislinjan käyneen on helpompi suoriutua pääsykokeesta kuin lukion käyneen. Ainakin oma yliopiston pääsykokeeni oli sellainen, jossa kysymyksiin vastausta auttoi se, että ymmärsi asiat käytännössä.
 
"123"
Alkuperäinen kirjoittaja võr;30695367:
Amk:honkin pääsee käytännössä vaan sellaiselle alalle, joka on "jatkoa" sille amikselle opetellulle.
No just :rolleyes:

Kumma juttu että meidän kauppisluokalta aika monet meni amk:un terveysaloja opiskelemaan, minä ja muutama muu insinööriksi opiskelemaan jne.
Ihan turha mielestäni pelotella amislaisia tuolla tavalla. Hanken ja ehkä jotkut muut harvat laitokset taitavat olla sellasia mihin pitää olla lukio käytynä, muuten kyllä amislainenkin pääsee amk:un ja yliopistoon jos vain älyä riittää.

Lukionkin pääsee helposti läpi vaikka ois täys pahviaivo jolla ei ole mitään mahiksia jatko-opiskeluihin.
 
Tekniikan aloille pääsee mielestäni jopa helpommin amispohjalta. Tämän itse kokeneena ja puolisolla sama homma. Amk:ssa on kiintiöt amis ja lukiopohjaisille ja usen amispohjaisia hakijoita on suhteessa vähemmän. Lisäksi saman arvoiset pisteet saa esim lukiomatikasta ja amis matikasta.

Jos haluaa DI:ksi asti amispohjalta niin se onnistuu hyvin menemällä amk:hon ja siitä suoraan yliopistoon maisterivsoheeseen. Kokonaisopiskeluaika on tällöin vuoden enemmän kuin suoraan yliopistoon menneillä, mutta omasta kokemuksesta voin sanoo että paljon helpommalla pääsee opiskelujen suhteen.

monella työnantajalka ei oo mitään merkitystä kumpi pohja on alla. Useat jopa ottavat mieluummin amis ja/tai amkpohjaisen kun on enemmän käytännön kokemusta. Ei tietenkään päde kaikkiin aloihin, mutta ainakin näihin tekniikanaloihin.
 
vieras..
Alkuperäinen kirjoittaja võr;30695367:
Voi olla, että teoriassa mutta käytännössä vaikka jonkun lähärin on ihan turha yrittää opiskelemaan DI:ksi jos ei ole hankkinut jostain runsaasti ylimääräisiä tietoja. Amk:honkin pääsee käytännössä vaan sellaiselle alalle, joka on "jatkoa" sille amikselle opetellulle.
:D :D :D Olet kyllä täysin hukassa. Tiedätkö, että AMK pohjalla on mahdollista päästä suoraan maisteriopintoja suorittamaan? Tässä tietenkin vaikuttaa AMK tutkinnon suuntaus.

On tosi hienoa, että koulutusjärjestelmä on meillä suhteellisen joustava, ja mikään valinta ei sulje pois toisia vaihtoehoja.
 
.....................
Tekniikan aloille pääsee mielestäni jopa helpommin amispohjalta. Tämän itse kokeneena ja puolisolla sama homma. Amk:ssa on kiintiöt amis ja lukiopohjaisille ja usen amispohjaisia hakijoita on suhteessa vähemmän. Lisäksi saman arvoiset pisteet saa esim lukiomatikasta ja amis matikasta.

Jos haluaa DI:ksi asti amispohjalta niin se onnistuu hyvin menemällä amk:hon ja siitä suoraan yliopistoon maisterivsoheeseen. Kokonaisopiskeluaika on tällöin vuoden enemmän kuin suoraan yliopistoon menneillä, mutta omasta kokemuksesta voin sanoo että paljon helpommalla pääsee opiskelujen suhteen.

monella työnantajalka ei oo mitään merkitystä kumpi pohja on alla. Useat jopa ottavat mieluummin amis ja/tai amkpohjaisen kun on enemmän käytännön kokemusta. Ei tietenkään päde kaikkiin aloihin, mutta ainakin näihin tekniikanaloihin.
1. Linkki esimerkkiin jossa AMK:ssa on kiintiöt pohjakoulutuksen mukaan?
2. Linkki siihen tietoon että AMK:n käynyt pääsee suoraan ilman siltaopintoja maisterivaiheeseen käsiksi? Minusta siltaopinnot koostuu (vähintään) kandivaiheen pääaineopinnoista.
3. Pointti. Onko kovinkaan kestävää jos opiskelijat miettii vain miten pääsisi helpommalla eikä mikä vaihtoehto antaa eniten tietoa ja valmiuksia? Jos miettii vain helpolla pääsemisestä niin kannattaako jäädä raksalle kantamaan pattinkeja?
 
vain merkonomi
Alkuperäinen kirjoittaja võr;30695367:
Voi olla, että teoriassa mutta käytännössä vaikka jonkun lähärin on ihan turha yrittää opiskelemaan DI:ksi jos ei ole hankkinut jostain runsaasti ylimääräisiä tietoja. Amk:honkin pääsee käytännössä vaan sellaiselle alalle, joka on "jatkoa" sille amikselle opetellulle.
Okei, hyvä tietää. Siis se, että olen sitten melkoinen ihmelapsi. Olen merkonomi, ja päässyt sisään opiskelemaan terveydenhoitajaksi, mediatekniikkaa ja liiketaloutta. Kaikki Etelä-Suomessa. Ammattikorkeakouluun hakiessa oli etua merkonomipapereista, kun kouluun hakiessani katsottiin vain keskiarvoa.

No, en jaksanut opiskella ammattikorkeassa, joten menin sitten Helsingin yliopistoon. Pian alan tehdä gradua. Pääaineenani on englantilainen filologia.
 
  • Tykkää
Reactions: Mollymook

Yhteistyössä