Oletko tehnyt abortin, kun sikiöllä on todettu kehitysvamma?

Oletko päätynyt aborttiin, kun sikiöllä on seulonnassa paljastunut kehitysvamma?

Haluaisin kertoa tarinasi jutussa, joka julkaistaan Kaksplus-lehdessä. Ota pian yhteyttä liisa.jarvinen(a)otavamedia.fi.

Jutussa voi esiintyä nimettömänä.
 
ahaaaaaa
millä seulonnoilla ja minä vuonna on sellainen keksitty että ihan kehitysvamman siitä näkee?

t. Tervettä lasta odottanut mutta 3v todettiinkin lapsessa vaikea kehitysvamma ;)
 
brown
[QUOTE="nala";30753568]vammaisella lapsella ei ole samanlaista ihmisarvoa kuin terveellä?[/QUOTE]

Olin aiemmin sitä mieltä, etten keskeyttäisi yhtäkään raskautta. Sen jälkeen kun jouduin työskentelemään kehitysvammaisten parissa, totesin, että rakastaisin lastani niin paljon että abortoisin vaikeasti vammaisen. Vammaisen elämä ei ole aina sitä ihmisarvoista elämää. Eräs kuurosokea nuori kehitysvammainen makaa vesisägyssä tälläkin hetkellä, kädet sidottuna, jotta ei saisi makuuhaavoja tai vahingoittaisi itseään. Kärsii monista sairauksista. Ei pysty liikkumaan, ei nauttimaan elämästä, ei näe, ei kuule, käyttää koko elämänsä vaippoja. Jos tuo olisi oma lapseni ja murhasta ei saisi vankilatuomiota, suoraan sanottuna voisin ampua. Ihan vaan siksi, että lapseni ei tarvitsisi kärsiä. Suomessa vammaisten hoito ei ole kovin hyvää etenkään sen jälkeen, kun lapsesta huolehtivat vanhemmat vanhenevat ja menehtyvät. Maailma on julma ja kurja paikka. Jokaisen pitäisi käydä siellä osastolla, jossa kaikkein vaikeimmin vammaiset laitoshoidetut ovat ja millaisia kärsimyksiä heillä on.
 
....
Turhan moni näkee abortoitavat vammaiset nyt euroviisuihin osallistuvana bändinä, ihmisinä, joille moni ei sikiövaiheessa anna mitään arvoa. Vammat joita moni ehdottomasti abortoisi, ovat kuitenkin vähän muuta kuin sitä downin syndroomaa. Monelle sanotaan, että lapsi kuolee heti syntymänsä jälkeen, joten mahdollisuudet elämään (saati ihmisarvoiseen sellaiseen) ovat heikot. Itse en abortoisi lievästi vammaista, mutta juurikin nuo kärsimystä aiheuttavat tai vaikeat kehitysvammat saisivat miettimään kahdesti. Keskeytys olisi muuten isänkin päätettävissä, ei äidin tule sellaista päätöstä yksin tehdä.
 
Joo itse
tapauksia joissa lapsella puuttuu esim osa aivoista.

Kukaan meistä ei ole oikea tuomitsemaan kuitenkaan jos vanhemmat päätyvät esim downin syndrooman vuoksi keskeytykseen.
Kukaan ei tiedä toisen voimia. Ei se ole kenellekkään helppo päätös
 
vierass
millä seulonnoilla ja minä vuonna on sellainen keksitty että ihan kehitysvamman siitä näkee?

t. Tervettä lasta odottanut mutta 3v todettiinkin lapsessa vaikea kehitysvamma ;)
Esim lapsivesinäytteestä näkee tietyt kromosomivirheet, tuohon pääsee, jos np-ultrassa on epäilyttävää. Rakenneultrassa voi näkyä monenmoisia kehitysvammoja, ei ne kaikki ole aivotason juttuja, vaan ihan rakenteellisessa puolessa voi olla kehityksessä vikoja.

Lapsivesinäytettä ottanut lääkäri totesi, ettei sen hyvä tulos takaa tervettä lasta, mutta sillä voi sulkea tietyt vammat pois.
 
Olen tehnyt, rakenneultrassa todettiin että sikiöllä on selkäydintyrä ja se että osa aivoista puuttui. Ei oikein ollut muuta vaihtoehtoa kuin abortti. Lapsi ei olisi elänyt synnytyksen jälkeen kovinkaan kauaa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä