Kun ei sovi mikään käyttövalmis korvike,

  • Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti
"tietämätön"
mutta Nutrilon Omneo sopii...Voiko sitä tehdä valmiiks pulloon esim. kaupunkireissun ajaksi (aina ei ole sitä keitettyä vettä käden ulottuvilla..)vai meneekö se auttamattomasti pilalle seisoessaan pullossa?Pahvitönikän kyljessä kyllä lukee,että ei sais seisottaa,vaan pitäs tuoreeltaan juottaa.

Käyttää siis sitä 2: sta,eli vieroituskorviketta.
 
- vieras -
Siinä vaiheessa kun vauva syö myös kiinteitä,ei vettä tarvii keittää. Mulla oli aina jauhe+mittalusikka pienessä purkissa mukana ja reissun pituudesta riippuen yks tai 2 tuttipulloa. Kahvilassa tms lämmitin veden mikrossa ja sekoitin siihen jauheen.
 
"Ninni"
Meillä oli kanssa mukana erikseen jauheet ja pullo, johon lähtiessä keitin veden. Sitä vettä sitten tarpeen vaatiessa joko lämmitin/lisäsin kylmää sekaan, jos oli vielä liian kuumaa. Ainakin Aventilla on myynnissä sellainen pyöreä purkki nimenomaan maitojauhetta varten. Siinä on siis neljä "lokeroa", johon voi mitata sen käytetyn jauhemäärän valmiiksi ja siittä yksi kerrallaan kaataa veden sekaan (kantta kääntämällä voi siis aina yhden lokeron avata). On kätevä reissussa.
 
"Ninni"
Piti vielä lisätä, että älä anna seisonutta maitoa! Ja toisekseen, minä olen kyllä kuullut (en nyt muista mistä), että maitojauheen kanssa sen veden pitäisi olla aina keitettyä, siis riippumatta siittä sitä juovan lapsen/vauvan iästä. Että sen mukaan meillä on menty. Vaikka en tiedä, että onko se vesi yhtään sen "puhtaampaa", jos sen keittää, antaa jäähtyä ja sitten lämmittää uudelleen..

Meillä 2v muksu juo edelleen nutrilonin "erityis"jauheesta tehtyä maitoa pari desiä päivässä, koska muut maitotuotteet ei sovi eikä kelpaa. Ja edelleen sitä vettä keittelen..
 
- vieras -
Meiän esikoinen käytti Nutrilon peptiä ja sekä yksityisellä lastenlääkäriasemalla että iho- ja allergiasairaalassa sanottiin että vettä ei tartte keittää enää sit kun vauva syö kiinteitä.
 
"anonyymi"
Jauhe valmiiksi mitattuna annosteluastiassa, keitetty vesi termarissa ja kylmä vesi pullossa. Jauhe sekoitetaan kuumaan veteen ja lisätään sen jälkeen kylmä. Näin koska kuuma vesi tappaa jauheessa itsessään mahdollisesti olevat (erittäin epätodennäköiset) bakteerit. Kylmällä vedellä juomasta saadaan heti sopivan lämpöistä.

Jos veden puhtaudesta voi olla varma (niin kuin Suomessa voi), ei veden takia ole pakko keittää.

Näin opin itse asiaa tutkittuani.
 

Yhteistyössä