Saako äiti kotihoidontukea isän isyysvapaan ajalta?

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Olen kotihoidontuella kotona hoitamassa vuoden ikäistä lasta, mieheni aikoo pitää kesäkuusta alkaen isyysvapaansa eli sen 6 viikkoa olla kotona. Saanko minä tuolta ajalta kotihoidontukea? Eikös isyysvapaan (raha)hakemus tehdä KELAan vasta vapaan jälkeen?
 
Et saa,tarkoitushan on että isä on kotona hoitamassa,joten äiti voi mennä töihin,pitää kertyneitä vuosilomia yms. Itse olin töissä sen 6 viikkoa kun mieheni oli kotona kuopuksesta ja saman ovat tehneet useampi työkaverinikin.
 
ap.
[QUOTE="Jenis";30751663]No miksi sen äidin pitäisi saada kotihoidontukea, kun lasta hoitaa mies isyysvapaallaan?[/QUOTE]

Koska äiti kuitenkin hoitaa lapsia. Perheessä useampi lapsi, joista vain yksi syy isän isyysvapaaseen ja entäs nämä isommat? Niistäkö ei sitten saa mitään vaikka normaalisti saa ja ovat kuitenkin äidin vastuulla?
 
Siis isyysvapaan (eli sen 6 viikkoa) rahat voi hakea KELAsta etukäteen? Ja ne saa tilille vasta jälkikäteen? Entä jos hakee jälkeenpäin?
Rahat voi hakea etukäteen, jos päivät tietää, mutta ne kuten muutkin Kelan tuet maksetaan jälkeenpäin, mutta kyllä ne jotenkin jaksoissa muistaakseni maksettiin että osa tuli jo sen 6 viikon aikana ja loput sen lopussa. Samalla tyylillä kun esim äitiysraha, sekin maksetaan aina jo pidetyistä päivistä, ei etukäteen.
 
ap.
Noh... entäs jos äiti nyt kuitenkin saa kesäkuulta kht:n ja kelaan ilmoitetaan vasta heinäkuun lopussa että isä muuten oli kesäkuun isyysvapaalla kotona (ja äiti sai kht:n), niin pitääkö se maksaa takaisin vai miten? Vähennetäänkö isän isyysrahasta?
 
voinyvittu
Saahan sen kotihoidontuen vastaavan määrän sitten sosiaalitoimesta ttt:na koska muuten jää vajetta sen verran. Harmittaa vaan kun joutuu sitten hakemaan sitä ttt:a. :(
jos ei ole varaa niin isä ei sit varmaan jää isyyslomalle! Jos sulle on maksettu kht ja myöhemmin haette samalle ajalle isyyslomarahaa niin totta helevetissä se peritään takaisin. pummi.
 
ap.
[QUOTE="nada";30751695]miksi äidin pitäisi olla kotona hoitamassa lapsia jos isä on isyysvapaalla?[/QUOTE]

No mitäs ihmettä se äiti sit tekee sillä aikaa? Lähtee etelän lomalle? Tai pitääkö mennä hotelliin yksin, jos ei saa kotona olla? Ai niin, eiku äiti nukkuu aamulla pitkään ja päivälläkin tekee vain omia hommiaan eikä vilkaisekaan lapsiin päin?
 
vierass
Ei tietenkään makseta tuplatukea. Mä pidin vuosilomaa töistä miehen isäkuukauden ajan. Vaihtoehdot on varmaan olla töissä tai työttömänä (jos sulla ei työsuhdetta voimassa).
 
vierass
Ja jos talous ei salli pienempiä tuloja niin sitten mies tekee töitä eikä pidä perhevapaata. Miksi yhteiskunnan pitäisi tukea että olette molemmat hoitamassa samoja lapsia?
 
"Veera"
Eli teilla on useampi lapsi? Helpottaa vastaamista, jos kertoo tilanteesta selkeämmin. 'Hoitorahaa ei makseta lapsesta, jonka perusteella maksetaan vanhempainpäivärahaa. Tuloista riippuen, voi hoitolisää kuitenkin jäädä maksuun äitiys- ja vanhempainrahakaudella.' Kelan sivuilta lisätietoa

http://www.kela.fi/kotihoidon-tuki_maara

Sivuilta löytyy myös laskuri.
 
vierass
Koska äiti kuitenkin hoitaa lapsia. Perheessä useampi lapsi, joista vain yksi syy isän isyysvapaaseen ja entäs nämä isommat? Niistäkö ei sitten saa mitään vaikka normaalisti saa ja ovat kuitenkin äidin vastuulla?
Jos mies on niin toistaitoinen, ettei pysty kaikkia lapsia hoitamaan, niin silloin on varmaan parempi olla pitämättä sitä isyyslomaa, jos ei ole varaa.
 
Kela ei maksa kahta etuutta päällekäin ns. samasta syystä (molemmat saisivat rahaa saman lapsen hoidosta), joten kh-tukea ei saa silloin, kun isä on isyysvapaalla. Ellei sitten jää oikeutta tuohon hoitolisään, josta jo mainittiin.

Kun isä on isyysvapaalla, äiti voi mennä joko töihin, tai ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, jolloin äiti saa sitten jonkinmoista työttömyyskorvausta, mikäli töitä ei löydy.
 

Yhteistyössä