Matkustusasiakirjat Pohjoismaissa pohjoismaalaisille - Silja Linella eri ohjeet kuin Ulkoasianministeriössä

  • Viestiketjun aloittaja Ruotsin laivalle
  • Ensimmäinen viesti
Ruotsin laivalle
Olemme lähdössä Silja Linella päiväksi Tukholmaan ja minulla on ainoastaan kuvallinen ajokortti, joka ei ole EU-ajokortti. Itse olen lentänyt Pohjoismaissa tuolla ei EU-ajokortilla, mutta miksi se ei kelpaa Siljalle vaan vaativat EU-ajokorttia?

Silja Line ohjeiden mukaan:

Pohjoismaiden kansalaiset eivät tarvitse passia matkustaessaan Pohjoismaissa. Henkilöllisyyden todistamiseksi on kuitenkin oltava mukana:
•Passi, EU-ajokortti tai poliisin myöntämä henkilökortti (Huom. Ei väliaikainen henkilökortti, ei alaikäiselle ilman huoltajan suostumusta annettu henkilökortti eikä ulkomaalaiselle myönnetty henkilökortti)
• HUOM! Ikä- ja valvojasäännöt huomioiden alle 15-vuotias voi lähteä Ruotsin risteilylle tai reittimatkalle, kun hänellä on mukana kuvaton Kela-kortti.

Ulkoasianministeriön ohjeiden mukaan:

Pohjoismaiden kansalaiset voivat edelleen liikkua Pohjoismaissa ilman matkustusasiakirjaa, mutta henkilöllisyys on syytä tarvittaessa todistaa asianmukaisella henkilöllisyystodistuksella: tähän tarkoitukseen sopii esimerkiksi ajokortti.

Miksi Silja Line vaatii EU-ajokortin, mutta Ulkoasiainministeriö ei? Kumpi ohjeistus on oikea ja lainmukainen esim. rajavartiolaitoksen tarkastuksessa?
 

Yhteistyössä