Saako toisten syömisäänet sut raivostumaan?

  • Viestiketjun aloittaja hullu akka
  • Ensimmäinen viesti
"ebsu"
Joo! Puolison leuat lonksuu varsinkin leipää syödessä omintakeisella tavalla, ja se ääni ärsyttää. Samoin anopin juomisääni, kulauttelee jotenkin tosi äänekkäästi. Klunks.. tauko .. klunks.. AAAAAAARGH.. yleensä en kahvipöydässä viihdy kauaa kun keksin jonkun hoidettavan homman :D
Koiran putsausäänet kirii hermoja myös.
Lapsista ei toistaiseksi ole lähtenyt ärsyttäviä ääniä, paitsi satunnainen mankuminen karkkihyllyn paikkeilla :D
 
aarghh
Minä myös vihaan yli kaiken oikein mässyttäviä syömisääniä, pahimmat on se jos olet koneella ja vaikka muksu tulee viereen kinuamaan saadakseen koneen vielä suussa ruokaa mumms mumms
että meinaa mennä hermot kun korva vierellä mussuttaa.

Aikoinaan vihasin yli kaiken kun ex anoppini teki sitä että (elettiin vielä aika paljon lankapuhelin aikaa, eli aika monella se lankaluuri oli vaikka jo olikin yleistymässä kännykät) soitti itse meille ja söi luurissa :O ???
Kun asiasta hänelle huomauttamaan niin ei kuulemma ole kerennyt muuten syödä :O
Sen verran isokokoinen tuo silloinen anoppini oli että kyllä hän jossakin välissä ihan varmasti oli syönyt ja nälkään ei olisi kuollut jos sen 2-3min puhelun ajan olisi ollut syömättä.
 
hyi helkkari
Saa. Tai no, mieheni ainoastaan. Aivan uskomatonta suu auki mässyttämistä, ruoka suussa puhumista yms. Usein ihan näen miten ruoka pyörii siellä suussa tai miten uvula keikkuu siellä nielussa. Hyi helvetti. Muutenkin mies hotkii ruokansa parissa minuutissa, jos ei jatkuvasti huomauta asiasta, ihanan kiusallista ravintolassa yms. Lapsuudenkodissansa ei koskaan syöty yhdessä tai ohjeistettu muutenkaan pöytätavoista mitään, niin sieltä lienee jäänyt ja tiukkaan on takertunut, vaikka miten asiasta sanoisi tai huomauttaisi ja tietää kyllä itsekin miten tökeröä tuo on.
 
"..."
Luojan kiitos en ole ainoa!!! Mä meinaan ruveta itkemään (olen ruvennutkin pari kertaa) kun kuuntelen mieheni syömistä! Kaikki ruuat, siis KAIKKI, hän imee haarukasta/lusikasta ja maiskuttaa täysillä, nenä tukossa jolloin hengityskin kuuluu täysillä. Siis salaatinkin! Pari kertaa on tehnyt mieli sanoa, että haluatko pillin niin onnistuu paremmin se imeminen. Ja pahinta tässä on se, että mies syö nikotiinipurkkaa jatkuvasti. Eli jos ei maiskuta ruokaa, niin maiskuttaa purkkaa. Aunoastaan yöllä ei maiskuta, mutta kuorsaa. :D

Tää on tosiaan ihan kamalaa olla näin raivona tällasesta asiasta, mutta oikeasti sille ei voi mitään vaikka kuin haluaisi! Olen ihan raivona nytkin, pelkästä ajatuksesta ja muiden kirjoituksista.

Luen tuon hesarin artikkelin, kun ehdin! Olisi ihanaa saada joku selitys tälle asialle!!!
 
Kokemusta
Jeps. Ihan just menen tinttaamaan tuota junassa vieressä istuvaa tyyppiä joka ahmii sipsejä. Ihan järkyttävä meteli, rouskutus ja pussin rapina. Hitto että on ärsyttävää.
Ja joo, mulla on yliherkkä kuulo, ja joudun usein vaihtamaan paikkaa jos joku syö vieressä purkkaa.
 
kyllä
Kyllä ärsyttää ja sanon lapsille jos joku maiskuttaa ja koitan sen heiltä opettaa ainakin pois.

Ukko mässyttää välillä ja ryystääkin. Sille on turha sanoa mitään kun vetää herneen nenään. Ärsyttää myös jos pitää purkkaa lässyttää ja maiskutella niin että varmaan kuuluu. Mäkin syön purkkaa mutta ei mun tarvi sitä mäiskytellä niin että varmasti muutkin kuulee. Ja tasan sanon enkä niin nätistikään jos ei tuohon ikään mennessä ole tapoja oppinut. Sikoja on vähän vaikea opettaa jos ne on ihmisiä tai varsinkin miespuolisia.
 
kyllä
Osa mässyttäjista ja maiskuttelijoista on ilmeisesti huomionkipeitä maailmanomistajia joille tuottaa vaikeuksia empatiakykyyn tai ajatella asioita toisen näkökulmasta. Sen oon huomannut!
 
Mua ärsyttää todellakin jos joku syö lärvi auki ja lässyttää, maiskuttaa ja mässyttää ja oikein maistelee turvassaan sitä ruokaa. Mua häiritsee kun koirakin tekee sitä :rolleyes: Onneks mies ei lässytä mut just oltiin appivanhemmilla viime kuussa ja voi jestas kun miehen isä lässytti syödessään,sain kipristellä varpaita yhteen pöydän alla etten ois huutanut turpa tukkoon :D :x mut eihän semmosesta kehtaa toiselle ihmiselle sanoa..
 
"Disturbed"
Enpäs oo ikinä ajatellut että tälle on joku nimi (misofonia) ja että tää olis joku poikkeavuus! Ja te muutamat kritisoijat, ette selvästikään ymmärrä että tää ei oo mikään "olankohautusjuttu" eli näille tunteille EI voi mitään eikä se oo mikään valinta ärsyynytyä kun se vaan tapahtuu.

Juu pahimpia juttuja mulle on kun isäni syö banaania, apua sitä maiskutuksen määrää. Samoin jos purkkaa syödään suuauki. Anoppilassa sunnuntaipäivällisellä laitetaan aina radio kiinni ruokailun ajaksi, APUA, se on ihan kamalaa etenkin kun kukaan ei oikein koskaan juttele mitään niin se on pelkkää syömisääntä, yök.. Miehen veljellä leuat naksuu äänekkäästi ja se kuulostaa myös kauheelta, naks, naks, naks joka jauhamisella. Ja muistan jo pienenä ärsyyntyneeni kun kaveri syödessä jäätelöä hänen hampaansa kalahtivat yhteen (siis eihän jäätelössä edes ole mitään pureskeltavaa), nyt joskus miehelleni käy samoin ja on ihan yhtä ärsyttävää. Hänellä myös haarukka kalahtaa joskus hampaisiin. :D
 
"Minttu"
Täällä! Teininä alkoi. Tietty silloin korostui. Kyllä mulla on välillä todella hankalaa, jos jonkun suu ei pysy kiinni syödessä tai lonksuttaa jotenkin äänekkäästi leukojaan. Eikä sille tod mahda mitään, että kiukku tulee.
 
alkuperäinen hullu akka
Ihanaa kuulla kohtalotovereista! Välillä tuntuu että mulla on varmaan päässä vikaa, ku niinkin tavallinen asia kuin syömisen äänet ärsyttää enemmän ku mikään maailmassa. :D Se ei tosiaan ole valinta ja olen kateellinen ihmisille, joita ei tällaiset pikkuasiat häiritse.

Hyvä juttu tuosta misofoniasta! Kiitos linkittäjälle. Nyt kun asialle on termi, on se helpompi myös ottaa puheeksi. Lapseni kanssa olen päättänyt, että en sano ikinä että hänestä lähtisi epämiellyttävä ääni, vaan että siitä ruoasta lähtee. Pyydän syömään esim banaania kauempana minusta, koska banskusta lähtee ikävä ääni. Hän ottaa tämän hyvin, kunnoittaa mun toivetta eikä tule viereen lässyttämään.

Miehen kohdalla ärsyttäviä ääniä on miljoona ja yks. Mun kohdalla siihen ei liity se, että mies itsessään ärsyttää. Mutta se kyllä, että mitä läheisempi ihminen sitä helpommin hermostun. Viinirypäleet ja jugurtti miehen syömänä on pahinta. Raivostuttaa pelkkä ajatus! :D Ja hänkin on hoikka ja urheilullinen. ;). toisin kuin minä. :D
 
.........................
Mun mielestä tää on aivopierua koko ketju taas, että jonkin niinkin luonnollisen äänet kuin syömisen, saa ihmiset raivon partaalle. Eri asia jos sikailisi jotenkin, mutta ihan normaali syöminen... Mun mielestä siinä ei ole mitään järkeä, onhan siihen joku syy oltava tuolla alitajunnassa... Ehkä teidän mielessä syöminen yhdistyy mässäilyyn, ja teidän luterilaisessa mielessä ihminen ei saisi herkutella... hih, en tiedä :) En vaan tajua teitä.
Googlaapa misofonia...
 
juuu
Ihanaa huomata etten ole ainut tästä kärsivä. Onneksi kaikki syömisen äänet eivät ärsytä, mutta koirien pesuhetket raivostuttavat totisesti välillä. Psyykannut olen yrittänyt niussä tilanteisa ja välillä kädet korville. Wikipediassa luki misofoniasta että monella on traumoja. Luulen että itselläni saattaa olla sieltä peräisin. Äitini seksiääniä kuullut pienenä, en kylläkään monesti mutta kuitenkin. Ongelmia on ollut seksinkin suhteen varmaan siitä johtuen, mutta naidessa en ääniä mieti. Onneksi ymmärtäväinen mies. :)
 
"jepjep"
Mä oon aina aatellu, että oon varmaan ainoa tämmönen. Ala-asteella alkoi,oli ihan kamalaa istua isän kanssa samassa ruokapöydässä, kun kävi niin ahistamaan se maiskutus. Toi "menee ihon alle" tai ytimeen kuvaa hyvin sitä tunnetta.
Ei se oo mikään normaali ärsytys vaan se ääni paisuu päässä ja tekis mieli huutaa tai pamauttaa vaikka nyrkillä pöytään.

Nyt aikuisiällä oon pystyny paremmin sietämään sitä, mutta välillä kun mies syö vieressä, niin että itse en syö, niin on pakko poistua mennä toiseen huoneeseen.

Menenkin heti lukemaan ton artikkelin! Oli kuin mun kirjoittama toi alotus, kävi jopa naurattaa.. Kiitos ap!
 
[QUOTE="Vii";30793718]Juu ei :D Kyllä minua ärsyttää ihan jokaisen, ulkonäköön katsomatta, ryystäminen, maiskutus, mässyttäminen yms. En vain voi sille mitään.[/QUOTE]

just näin. Oli se laiha nuori joka mässyttää purkkaa leuat levällään tai lihava tuntematon joka mässyttää tai sopiva kukalie. Niin se ON ällöttävää.
 
[QUOTE="jooooo";30798009]No kyllähän se häiritsee, jos joku syödä mässyttää rumasti. Siinä ärsyttää paitsi se ääni, niin se käytöstapojen puute.[/QUOTE]

Joidenkin mielestä se on vissiin normaalia käytöstapaa massuttaa suu levällään ja niin että kuuluu sekä näkyy. Itse pidän pöytätapoina syödä suu kiinni ja juoda niin että siitä ei synny turhaa ääntä. Aivan kuten kotona on opetettu. Ei se ole mitenkään ylivoimasta sulkea suuta kun siellä on ruokaa. En minäkään normaaleista äänistä ärsyynny mutta sellanen oikeen mässyttäminen :mad: Mies itsekin on eräästä ihmisestä huomauttanut että kylläpä se mässyttää...tehden sitä itse kokoajan. Eli häntäkin haittaa toisen tekemänä,ei tajua sitä että samallai tekee toiselle.
Minusta se ei oo yliherkkyyttä kuunnella miten junassa yksi syö purkkaa toisessa päässä vaunua.
 
"Dicentra"
Maiskutus ja mässytys ärsyttää, joo. Eräs sukulaiseni on syödessään kuin vuohi, leuat jauhaa ja suu on auki pitäen aivan järkyttävää maisketta koko ajan, olipa ruoka mikä tahansa.
 
samatunne
Kyllä saa ja pahasti. Ai että se ottaa aivoon ja paljon. Ihan sama miten väsynyt tai kiukkunen olen niin aina se raivostuttaa. Ehkä itse jopa kuulostan samalta kun syön mutta silti en vaan kestä sitä ääntä, maailman raivosttutavin asia. Ja aina yritän jonkin sortin itsehillintää etten nyt ihan kauhelta kuulostaisi kaikkien korvissa , mutta turhaan pakko siitä on aina mainita tai vaihtaa paikkaa missä syö ennenkun menee hermot
 
"njaa"
Mun mielestä tää on aivopierua koko ketju taas, että jonkin niinkin luonnollisen äänet kuin syömisen, saa ihmiset raivon partaalle. Eri asia jos sikailisi jotenkin, mutta ihan normaali syöminen... Mun mielestä siinä ei ole mitään järkeä, onhan siihen joku syy oltava tuolla alitajunnassa... Ehkä teidän mielessä syöminen yhdistyy mässäilyyn, ja teidän luterilaisessa mielessä ihminen ei saisi herkutella... hih, en tiedä :) En vaan tajua teitä.
Ei mässytys,maiskutus,ryystäminen,röyhtäily tai hampaiden kaivelu todellakaan ole normaaleja syömisen ääniä!
 
"Sirkkeli"
Harvemmin kuulen toisten syömisiä, mutta ex osaa kyllä äännellä todella rasittavasti. Samoin mun lapsi mässyttää joskus, ja se on todella rasittavaa kuunneltavaa.
 
viras
Varsinkin mun perheenjäsenten syömisenäänet on uskomattoman raivostuttavia. En voi syödä heidän kanssaan yhdessä, ellei radio tms ole päällä. Äsken mies söi tuplaa ja yritettiin samalla sopia yhtä juttua. Voi helvetti miten suurta itsehillintää vaati. En kyennyt keskittymään koko asiaan, teki mieli karjasta sille että "työnnä se tupla vaikka persiiseen mutta LOPETA syöminen!!"

Yritän pitää jonkinlaista tolkkua asiassa ja olla ärsyyntymättä liikaa tai poistun tilanteesta. Joskus on pakko esim autossa sanoa, että sopiiko ettei syödä nyt mitään. Joskus ei radio/telkkarikaan auta, kun äänet pääsee "ihonalle". Silloin laitan kuulokkeet ja musiikkia.

Ei tää varmaan ihan normaalia ole. Sitä on jatkunut koko mun elämän. Nuorempana ärsytti koiran nuoleminen, sisarusten syömisäänet jne. Nykyään oman perheen. Ravintolassa, kylässä tai töissä ei ärsytä. Mitä läheisempi ihminen, sitä todennäköisemmin häiritsee.

Onko kohtalotovereita?

saatan sano että hei sinä mässytät ja siks siirynki tästä olohuoneen puolelle jos ilmettelet että miks en syö pöydässä.
 

Yhteistyössä