Paljon yksineläjällä menee rahaa kk ?

  • Viestiketjun aloittaja äiteee
  • Ensimmäinen viesti
äiteee
Ja taas komeasti rönsyilee koko aihe ihan eri suunnille :/ Ehkäpä minä sitten laitan tuon nuoreni säästämään ensimmäisten viikkojen kassakuitit jotta osataan laskea noin summa jatkoa ajatellen. Ja kyllä ymmärrän sen että ei jokapäivä tarvi 1€ mäkkärin juustohamppareilla elää tai käydä pitsalla tai syödä keittoa tai tehdä sisäfilettä ;) Vaan järkevää kulutusta ja ruoka suunitelmaa.
 
"..."
Kukin eläköön tavallaan ja jos ruuasta säästäminen on elämän tarkoitus niin olkoot. En sinänsä yhtään ihmettele miksi nykyään jo nuoret ovat hirvittävän ylipainoisia.
Säännöllinen ja monipuolinen ruokailu pitää ne linjatkin kunnossa, maksaa tietysti mutta säästän mielummin jostain muusta. Ei ole vielä tarvinnut.
Jep, tonni menee kuussa suurinpiirtein. Hedelmiin ja vihanneksiin menee jo itseltäni 40e viikossa. Siksipä sitä opiskellaankin ettei tarvitse sossun rahoilla ruokiaan ostaa. ;) Opiskeluaikoina luuttu heilui jotta pystyin syömään muutakin kuin makaronia ja kananmunia ja pysyi lihaskunto.

200-250e kuussa on kasvavalle ja kehittyvälle nuorelle todella pieni summa ruokaan muuten. Mutta yksilökohtaista tietysti tuokin.
Onneksi AP vaikuttaa ihmiseltä, joka ei vaadi opiskelevaa nuortaan kituuttamaan ruuasta. Ei tarvitse olla sisäfilettä mutta ideaalitilanteessa voi keskittyä opintoihin eikä juosta joka päivä sen alennus hernerokkapurkin perässä.. :)
 
"..."
[QUOTE="Juulianna";30842745]No kyllä todellakin pärjää 30 eurolla viikon yksi ihminen! Pitää katsoa peiliin jos ei onnistu.[/QUOTE]

Tietysti pärjää vaikka kympillä viikko ruokiin. Mutta onko se järkevin ratkaisu säästää oman elimistönsä ja jaksamisen kustannuksella onkin toinen juttu.
30e viikossa pärjää mutta ei ne, jotka vähänkin liikkuvat muuten kuin hyötyliikuntana. En säästäisi kasvuikäisen kehittyvän nuoren ruuasta jos ei todellinen pakkotilanne olisi.
 
Eiköhä se nuori...
..selviä opintotuella. Jos ei selviä tekee lisätöitä. Huokaus mistä tätä pullamössöä kasvaa kun mami maksaa kaiken. Eli vastaus AP:lle hänen tulisi maksaa 0 eur per viikko!
 
"Hohhoijaa"
Eiköhä se nuori..., Toisella asteella opiskeleva alle 20-vuotias ei saa opintotukea, jos vanhemmilla on hyvät tulot. Harva pärjää nollalla eurolla kuukauden. Käsittääkseni esim. asuntolassa asuva lasketaan kotona asuvaksi, jos ei ole kirjoilla asuntolassa.
 
.-.-
Rauhallisia asioita harrastava tyttö syökin. Vaikea kuvitella, että isokokoinen ja aktiivinen teinipoika pärjäisi tuolla määrällä taas mitenkään.
Mietinpä tässä meidän nuorta... Eilenkin meni grillattua lihaa 600g ja 10 perunaa, salaatit ja kurkut päälle ja maitoa reilusti. Suhteellista sanon minä. Eikä elämä edes ole pelkkää syömistä ja säästämistä, kyllä muutakin pitää olla.
 
Monahoo
Pelkästään ruokaan se 30 e/ viikko kyllä riittää, mutta jos ei talous kaadu, niin antakaa nyt vaikka 50 e/viikko, sillä pärjää varmasti ja syö hyvin, ei tarvi nitkuttaa. Mikään ei oo niin ikävää, kun nitkuttaminen ja saa sitten ostettua vaikka jonku lehdenkin iltalukemiseksi.
 
hoh hoh
Pelkästään ruokaan se 30 e/ viikko kyllä riittää, mutta jos ei talous kaadu, niin antakaa nyt vaikka 50 e/viikko, sillä pärjää varmasti ja syö hyvin, ei tarvi nitkuttaa. Mikään ei oo niin ikävää, kun nitkuttaminen ja saa sitten ostettua vaikka jonku lehdenkin iltalukemiseksi.
Vai vielä turhuuksiinkiin rahaa :O Lehtiä saa lehtiroskista tai kirjastosta lukea ilmaiseksi mutta ei siinä jos haluaa kultalusikka suussa menetelmällä opettaa yhteiskuntakelpoisen nuoren uusavuttomaksi!
Käy vielä nenäkin niistämässä.
 
"Jenis"
Ei kai ruokakulujen laskeminen oikeasti voi noin vaikeeta olla? Varmaan se laps nytkin jotain syö - jos perheessä on vaikka 4 hlöä joista jokainen syö lounaan talon ulkopuolella ja loput ateriat kotona, jakaa kuukaudessa kuluvan summan neljällä ja katsoo mitä siitä tulee. Se on sitten hienosäätöä että kuka syö 2 pottua ja kuka 3.
 
18
Ite oon elänyt vuoden nyt omillaan.
Vuokraan menee 270 E, sisältää sähkön ja veden. Ruokaan menee itsellä about 25 E. Ostetaan poikaystävän kanssa yleensä puoliksi ja viikossa yht. about se 50-60 E. Bussikorttiin menee 50 E ja kavereiden näkemiseen se about 20 E kuussa.

Aamupalaa en ite yleensä syö, juon vaan kahvia. Lounas koulussa. Päivälliseksi tehään yleensä jotain makaroniruokaa, kasvissosekeittoa etc. Iltapalaksi leipää ja hedelmiä/jogurttia.

Eli päälle 400 E kuussa about. Helposti tulee kyllä ylimääräistä koulukirjoista sun muista.
 
18
Ite oon elänyt vuoden nyt omillaan.
Vuokraan menee 270 E, sisältää sähkön ja veden. Ruokaan menee itsellä about 25 E. Ostetaan poikaystävän kanssa yleensä puoliksi ja viikossa yht. about se 50-60 E. Bussikorttiin menee 50 E ja kavereiden näkemiseen se about 20 E kuussa.

Aamupalaa en ite yleensä syö, juon vaan kahvia. Lounas koulussa. Päivälliseksi tehään yleensä jotain makaroniruokaa, kasvissosekeittoa etc. Iltapalaksi leipää ja hedelmiä/jogurttia.

Eli päälle 500 E kuussa about. Helposti tulee kyllä ylimääräistä koulukirjoista sun muista.
 
kka
Alkuun varmasti menee enemmän rahaa ennen kuin pääsee itsenäisessä elämässä alkuun, itse ainakin kun muutin omilleni 6 vuotta sitten ostin näin jälkikäteen ajateltuna niin epäolennaisia asioita jääkaappiin ja muutenkin että oksat pois. Ja tosiaan asuntolassa kokkausmahdollisuudet sekä säilytystila (jääkaappi ym) voi olla rajallista, eikä makaronilaatikon tekeminen muutamaksi päiväksi vain yksinkertaisesti ole välttämättä mahdollista.

Sanoisin kuitenkin, että 30-50 euroa viikossa on erittäinkin riittävä summa, varsinkin kun koulussa saa lämpimän ruoan. Mutta kuten itsekin sanoit, niin ajan myötähän sen näkee kun tyttären kulutustottumukset vakiintuvat.
 
Viimeksi muokattu:
Entinen opiskelija
Minulla on opiskeluajat vielä tuoreena mielessä ja osaan ehkä vähän valottaa omia menojani

Asuin yksiössä yksin, enkä syönyt juurikaan opiskelija-aterioita. Sain vanhemmiltani 70€/vko ruokaan ja perusmenoihin (hygienia, päivittäiskosmetiikka, jne). Se riitti ihan ok; sain syödä hyvää, terveellistä ja monipuolista ruokaa (paljon kasviksia, hedelmiä, kanaa, kalaa, pähkinöitä). Ruuan laadusta ei tuolla budjetilla joutunut tinkimään - toki sillä ei myöskään aina mitään kalleimpia merkkituotteita ostettu, vaan käytettiin kauppojen omia merkkejä jne

Yksi pointti mihin kiinnittäisin huomiota, on se, että opiskelevalla nuorella tuskin harvoin on aikaa/mahdollisuutta ravata edullisimmassa ruokakaupoissa, joihin tarvittais auto tai pitkät matkat julkisilla kauppakasseja raahaten. Ostokset joutuu käytännön syistä tekemään yleensä kalliimmissa pienemmissä kaupoissa, mikää lisää hintaa. Vanhemmat voivat tosin auttaa tässäkin siten, että käyttävät isommassa, edullisessa kaupassa ja kauppalasku vähennetään siitä annettavasta rahasta!

Jos saa yhden lounaan koulussa, sanoisin että 50€ vko ruokaan ja perushygieniaan olisi riittävä määrä niin, että saa hyvää ja laadukasta ruokaa. Vähemmälläkin varmasti pärjää, mutta jos summa ei taloudellisesti vie konkurssiin, niin vähemmän stressiä nuorelle ainakin siitä, että miten rahat riittäisivät ruokaan :)
 
"kurvi"
Alkuperäinen kirjoittaja äiteee;30842648:
Kysyin ruuasta, en muuta (koska hoidan oikeasti kaiken muun + törsäysrahat erikseen ;) ) en tiennyt että tämä olisi näin vaikea kysymys :/
No ainakaan aloituksessa et kysynyt pelkästään ruoasta.

Mä ymmärsin että kuinka paljon menee talouteen rahaa yksin asuvalta, ja ainakin mulla siihen on kuulunut kyllä aika paljon muutakin kuin ruoka. Hygieniatarvikkeet, pesuaineet, netti, sähkö, kirjat, mahdolliset vakuutukset, eikä tässäkään edes ole vielä itse asumiskustannuksia.

Siihen en ota kantaa kuinka paljon SUN pitäisi siitä maksaa, mutta ei se ruoka ole ainoa kulu.
 
2kympopis
Mä olen 2kymppinen opiskelija ja olen asunut jo useamman vuoden yksinäni. Sanoisin, että 50e/vk on aika hyvä summa ruokaan. Itse tosin vietän myös viikonloput kotona.
 

Yhteistyössä