Todella upeaa! Subjektiivinen oikeus kokopäivähoito-oikeus päiväkodissa poistuu!

  • Viestiketjun aloittaja viva!
  • Ensimmäinen viesti
"Minttu"
Alkuperäinen kirjoittaja nyt pk:tädit voivat relata;30847911:
Kun se kauhea virta virikelapsosia puolittuu.

Paitsi, että perus 21 lapsen ryhmän 5 virikelasta ovatkin sitten jatkossa 10 puolikasta kokopäiväpaikalla. Eli ryhmässä pyöriikin ison osaa päivää 26 lasta. Ai niin, yli 3 -vuotiaiden lasten määrä / kasvattaja nousee kahdeksaan,joten 29 lasta kolmelle aikuiselle onkin sitten ihan helppo nakki..

Itse en usko, että noita ns. virikelapsia oikesti on paljoa. Siis sellaisia joiden vanhemmat kiikuttavat lapsen hoitoon ihan vain laiskuuttaan. Syystä tai toisesta valvottava vauva, jonkun perheenjäsenen sairaus (niin aikuisen kuin isomman lapsenkin) yms. seikat voivat pistää perheen voimavarat todella tiukille ja se päivähoito voi olla koko kuvion pelastava tekijä.

Meillä keskimmäinen oli vaativa vauva siten terveysongelmineen; vajaa 2 vuotta vanhempi isosisarus hoidettiin kotona kunnes he menivät yhdessä hoitoon äidin palatessa töihin. Jälkeenpäin ajateltuna olisi isommalle sisarukselle ollut ainoastaan ja vain hyväksi jos olisimme älynneet hommata hänelle hoitopaikan. Ihan sen lapsen itsensä parhaaksi; ei äidin laiskuuden vuoksi. Tuota ei tajunnut siinä väsymyskoomassa jossa pari vuotta meni. Yhtään en kadehdi jos joku on tuota älynnyt hyväkseen käyttää. Ja ymmärrän, että alle 5 h päivässä ei paljoa sitä väsynyttä äitiä auta jos hän joutuu sen lapsen hoitoon viemään ja hakemaan tiukkojen aikarajojen puitteessa.
Saa niitä lapsia edelleen viedä hoitoon vaikka koko vuorokaudeksi. Siitä joutuu vaan itse maksamaan, ja hyvä niin.
 
"onnellinen"
Lopettakaa se ruikuttaminen, että lapsista tulee syrjäytyneitä, jos eivät pääse yli viideksi tunniksi päiväkoteihin. Siinä tapauksissa vanhemmat on laitettava tosiaan johonkin mielenterveysneuvolaan, jos eivät pysty kasvattamaan lastaan sosiaaliseksi ilman 9-10 tunnin päivähoitoa!
 
ap....
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30847626:
Kyllähän hoitopaikan nytkin saa työn vuoksi nopeallakin aikataululla. Se hoitopaikka tosin voi sijaita kaukana, mutta niin se olisi jatkossakin - ei mitenkään voisi olla mahdollista pitää jokaisessapäiväkodissa useaa paikkaa tyhjänä siltä varalta, että joku sattuu tarvitsemaan.
En mä ole saanut, eikä sitä todellakaan saa, esim Espoosta. Tilanne on tosi paha.
Hoitopaikka sijaitsee monesti 20km päässä. Jos ei ole autoa, on täysin mahdoton päästä sinne bussilla ja työskennellä 8h päivässä, kun päiväkotiin ei ehdi klo 17 mennessä. Lähipäiväkodeissa ei ole tilaa sen takia, kun ovat täynnä subjektiivisen hoito-oikeuden lapsia.
 
"Eeva"
[QUOTE="jeejee";30847169]Aloitetaan vain se syrjäytyminen jo pikkulapsista, niin sillähän se suomi nousee.
:headwall:

Mun lapset on jo kouluikäisiä, ei kosketa minua mutta osaan ajatella muutakin kuin omaa napaani. Toisin kuin nämä aapeen kaltaiset älyn jättiläiset.[/QUOTE]

Jaa-jaa... että syrjäytyminen alkaa siitä, että kun oma vanhempi ei saakaan enää ulkoistaa kasvatusvelvollisuuttaan valtiolle? Mitenkä mä luulin just päinvastoin? Ei ollut tässä maassa muinoin muutenkaan koko päivähoito-oikeutta, etenkään jos vanhempi röhnäs kotona nuoremman sisaruksen kanssa. Parempia aikuisia niistä kasvoi, kuin nykyajan jonneista. Luehan historiaa... Ai niin, ethän sä lue, kun sun ajatusmaailmaa kannattavilla tuo lukutaito on edelleen peruskoulun tasoa. :D
 
En mä ole saanut, eikä sitä todellakaan saa, esim Espoosta. Tilanne on tosi paha.
Hoitopaikka sijaitsee monesti 20km päässä. Jos ei ole autoa, on täysin mahdoton päästä sinne bussilla ja työskennellä 8h päivässä, kun päiväkotiin ei ehdi klo 17 mennessä. Lähipäiväkodeissa ei ole tilaa sen takia, kun ovat täynnä subjektiivisen hoito-oikeuden lapsia.
Ai jaa, mä oon kummatki hoitopaikat saanu asunnon vierestä ja edellisen kahden viikon varoitusajalla.
 
Vie ras
Ai jaa, mä oon kummatki hoitopaikat saanu asunnon vierestä ja edellisen kahden viikon varoitusajalla.
En saanut minäkään ja koska en suostunut kiikuttamaan lapsia toiselle puolelle kaupunkia niin jouduin jäämään kotiin. Ja huvikseni laskin kuinka monta virikelasta lähipäiväkodissa on jotka minä tunsin. Niitä oli 8! Ja en todellakaan tunne suurintaosaa päiväkodin lapsista.
 
"olen"
aina ollut vastaan tuota , että työttömät tai kotiäidit voi pitää lapsen hoidossa. Itse olen työtön,mutta meillä 4v. poika on kolmena päivänä viikossa hoidossa 5h/pvä.
Olisin halunnut pitää pojan kotona,mutta meille suositeltiin neuvolan kautta, että poika olisi osan aikaa edes hoidossa. Poika on hyvin riippuvainen vanhemmista ja ei suostuisi mennä mihinkään ilman äitiä tai isää.
Nytkään vielä ei suostu mihinkään muualle kuin hoitoonjäämään yksin.

Meille tämä ollu periaatteessa hyvä juttu,mutta itse en tunne asian kuitenkaan olevan oikein sen osalta kun voisin pojan hoitaa itsekkin.
 
ap....
ap....
Jopas jotain, näin on päässyt käymään. Nykyisessä paikassa on eskarikin niin senkin osalta kävi tuuria.
Mun tuttavalla on lapset 3 eri päiväkodissa. Hän joutuu käymään toisella kaupungissa töissä bussilla ja sen jälkeen poimia lapset 3:sta eri päiväkodista. Koska päiväkodit menevät kiinni, hän ei ehdi olemaan töissä kokopäivää (vaan itseasiassa pitää lähteä aina klo 14), vaan hänellä on ihan järkyttävä tuntivelka työpaikalle. Tilanne vaan pahenee.
 
ap...
[QUOTE="liz";30848270]Fiksu ihminen ei olisi iloinen heikennyksistä jotka kohdistuvat juuri heikommassa asemassa oleviin, eli lapsiin.
Kertoo paljon ap:n henkisestä tilasta tämä aloitus.[/QUOTE]

Lapsille koittaa kissapäivät, kun pääsevät olemaan rakkaimpansa, äidin, kanssa, eikä tartte olla 9h päiväkodissa.
 
Vie ras
[QUOTE="liz";30848270]Fiksu ihminen ei olisi iloinen heikennyksistä jotka kohdistuvat juuri heikommassa asemassa oleviin, eli lapsiin.
Kertoo paljon ap:n henkisestä tilasta tämä aloitus.[/QUOTE]

Eihän se kohdistukkaan, vaan vanhempii jotka eivät enää saakkaan pitää lapsiaan valtionhotelleissa kokopäiväisesti. Lapsen on parempi kotona.
 
"joku"
otin lapseni hoidosta pois kun vauva syntyi vaikka hän oli jo 5-vuotias ja aloitti reilun puolen vuoden päästä esikoulun. Kävi kerhossa 3 päivää viikossa klo 9-12. Sanoi mulle muutaman kerran että kiva olla kerhossa, kun ei tarvitse olla siellä niin pitkään kuin hoidossa. Tuli vain semmoinen olo, että oikein tein kun otin pois ja ihan kia että täällä oli tuo kerho mahdollisuus. Rankkaahan se on kuskata jonkun tunnin takia, mutta halusin jotain tekemistä hänellekin, kun kuitenkin ollut hoidossa 1-vuotiaasta asti. Eli tämä oli meidän perheelle oikea ratkaisu.
 
Subjekti
Kuulkaas palstamammat, olette te sitten kovin varmoja, että vain paskamutsin piltti viedään päikkyyn, kun haikara tuo uuden nyytin kotiin. Toki ymmärrän, että alle 3-vuotiaalle paras paikka on koti, mutta kyllä päikky jo leikki-ikäiselle enemmän tuo hyötyä kuin kotona tabletin tuijotus. Oma esikko oli vähän yli 4, kun sai rakkaan pikkuveljensä. Tämä neiti on todella vilkas ja liikkumisen tarve suuri. Tahtoa ja temperamenttia on enemmän kuin toivottavaa...ei ole kuitenkaan ADHD, mutta väsyneenä ja turhautuneena käyttäytyy haastavasti. Kyllä vastasyntynyt on sellainen järistys perheessä, että se vie äidin ajan ja huomion. Meillä neiti halusi leikkiä pihalla ja viipotti sellaista menoa, että todella pelkäsin onnettomuutta tai autokolarissa, kun pääsy vilkkaalle tielle on vapaa. Vauva roikkui tissillä ja ei halunnut nukkua vaunuissa. Itki siellä surkeasti ja kesken matkan taas tissiteltiin tienposkessa. Ruokaa ehti tehdä vauva sylissä. Käytiin joskus lounaalla ulkona ja siellä vauva tissillä sain syötyä ja ruokittua esinon.. Mies oli töissä ja isovanhemmista ei ole avuksi. Kaverit töissä tai muuten
haluttomia ja kyvyttömiä hoitamaan lapsia. Vauva oli oikein suloinen ja terve vauva, mutta hyvin läheisyyden tarpeiden ja sitä tärkeätä tarvetta yritin kovasti tyydyttää. Kesä meni jotenkin ja esikko pysyi hengissä, vaikka meno pihalla oli päätöntä. Sisällä neiti uhmasi ja olimustasukkainen ja huomionkipeä. Mies yritti neitiä viihdyttää, mutta mun mies ei sekään ole täydellinen lastenpaapoja. Kun päikky syksyllä alkoi, vedin ristin seinälle, että sain tyydyttää vauvan tarpeet ja esikko sai
Leikkiä ja riekkua päikyssä ja ennenkaikkea oli turvassa. Kotihoidossa en pystynyt tyydyttämään vauvan tarpeita enkä esikon. Kaikki huusivat ja äiti oli onneton. Ja siis ihan perustavisperhe ja lapset normilapsia oikkuineen ja tarpeineen. Vauvan ei tarvitse olla kuin huono nukkumaan päiväunia, niin auta armias, jos sun pitää kaikki nukutukset rampsuttaa tuntitolkulla vaunuilla talvella, johan siitä esikko vetää kilareitaihan kunnolla. Meille riitti päikkyä 3 päivää viikossa enintään 7 tuntia. Jos joku pitää tätä paskamutsiutena, niin olkaa hyvä vaan.
 
En mä ole saanut, eikä sitä todellakaan saa, esim Espoosta. Tilanne on tosi paha.
Hoitopaikka sijaitsee monesti 20km päässä. Jos ei ole autoa, on täysin mahdoton päästä sinne bussilla ja työskennellä 8h päivässä, kun päiväkotiin ei ehdi klo 17 mennessä. Lähipäiväkodeissa ei ole tilaa sen takia, kun ovat täynnä subjektiivisen hoito-oikeuden lapsia.
Olen kyllä kuullutkin, että Espoossa nuo hoidetaan tosi huonosti. Mutta ihan yhtä lailla jos hakisit sitä paikkaa työttömänä, sinun olisi vaikea saada sitä. Toki mitä kauemmin pystyy odottamaan ja jonottamaan, sitä todennäköisemmin saa haluamaltaan alueelta. Mutta ei päiväkodeissa pidettäisi jatkossakaan paikkoja tyhjinä, vaikka subjektiivinen päivähoito-oikeus poistuisi. Yhtä täynnä ne silloinkin olisivat, mutta säästöjä kertyisikin siitä hoitopaikkojen vähenemisestä.
 
Viimeksi muokattu:
Mun tuttavalla on lapset 3 eri päiväkodissa. Hän joutuu käymään toisella kaupungissa töissä bussilla ja sen jälkeen poimia lapset 3:sta eri päiväkodista. Koska päiväkodit menevät kiinni, hän ei ehdi olemaan töissä kokopäivää (vaan itseasiassa pitää lähteä aina klo 14), vaan hänellä on ihan järkyttävä tuntivelka työpaikalle. Tilanne vaan pahenee.
Tilanne todellakin tulee pahenemaan nyt, kun päivähoidosta leikataan. Se tulee tarkoittamaan ryhmäkokojen kasvattamisen myötä todennäköisesti päiväkotien yhdistämisiä ja lakkautuksia.

Hyväuskoiset höpsöt luulevat, että kun subjektiivista päivähoito-oikeutta rajataan, olisivat päiväkodit jatkuvasti puolityhjiä ja vajaakäytössä, jolloin kaikki saisivat hoitopaikan läheltä kotia. Ei se niin tule menemään.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
"Sirkkeli"
[QUOTE="minna";30847063]Ja kaikki lähihoitajat haluavatkin alkaa yhtä äkkiä vetämään jotain kerhoa. Varmaan maksaisivatkin ihan samaa palkkaa siitä. Haloo.[/QUOTE]

Haloo, haloo. Ei tarvitse kaikkien haluta. Joo, kaupunki/seurakunta yms. vois maksaa palkkaa. Kerho olisi kuitenkin erilainen vaihtoehto kuin päiväkoti. Lyhytpäiväisempi, penskat tois eväänsä mukana, ja maksullinen.
 
"Sirkkeli"
Tai yksityisiä kerhoja alkais nyt tulla pilvin pimein, vaikka eri teemoilla. Luontokerho, liikuntakerho jne. Toki pienten lasten äidit eivät tykkää, kun ne maksaa. Niissä ei ole 0-maksuluokkaa.

Mä en ymmärrä, mikä siinä on niin v*tun vaikea hoitaa penskansa himassa? Jos on kakaroita jaksanut vääntää, niin jaksaa niiden kanssa touhutakin. Eri asia on se, jos sairastuu vakavasti.

Sitä voi viedä muksunsa harrastuksiin, leikkipuistoihin, metsäretkille, askarrella, opettaa yksinoloa(sekin pitää osata), voi viedä urheilukentälle juoksemaan ja palloilemaan jne. Kyllä sitä energiaa saa purettua ihan kotikonstenkin. Ei siihen päiväkotia tarvitse.
Sosialistumaan pääsee niissä leikkipuistoissa, kerhoissa, harrastuksissa yms.
Ja tähän ei käy selitys, että kun asutaan niin korvessa, ettei täällä ole mitään, ei lapsiakaan. Muuttakaa helvettiin sellaisesta paikasta, mistä ei pääse pois.
 
[QUOTE="Sirkkeli";30848509]Ne lapset pitää sitten ottaa kokonaan pois kotoa, jos päiväkoti on parempi paikka.[/QUOTE]

Toisaalta kukaan ei niitä ongelmia huomaa, jos se lapsi on vaan kotona vanhempansa kanssa. Ja ei se niinkään kuulu olla, että jokaiseen jaksamisongelmaan tarjotaan ensisijaiseksi ratkaisuksi huostaanottoa. Jos päivähoito auttaa ongelmien ratkaisemisessa, niin on se parempi vaihtoehto lapsenkin kannalta. Ja halvempikin. Aina ongelmissa ei ole kyse jostain huumeongelmasta tms.

Joskus ei kotona edes ole mitään varsinaisia ongelmia, mutta vanhempi ei silti pysty panostamaan lapsensa kanssa oloon. Jos perheessä on vaikka koliikkivauva tai muuten vaativa lapsi, kaksosvauvat tms. Silloin voi olla, että arjen pyöritys on vaan sitä vauvanhoitoa, esikoiselle laitetaan dvd:itä pyörimään ja lämmitetään eineksiä mikrossa. Vanhemman pinna voi olla kireällä, kun ei koskaan voi nukkua. Ei se vanhempi rupea askartelemaan, ulkoilemaan, etsimään kaveriseuraa puistoista, jos hädin tuskin selviää vauva-arjesta. Joskus voi käydä niinkin. Olisiko tässäkin sinusta huostaanotto järkevin ratkaisu?
 
Viimeksi muokattu:
nojaah
Kuulkaas palstamammat, olette te sitten kovin varmoja, että vain paskamutsin piltti viedään päikkyyn, kun haikara tuo uuden nyytin kotiin. Toki ymmärrän, että alle 3-vuotiaalle paras paikka on koti, mutta kyllä päikky jo leikki-ikäiselle enemmän tuo hyötyä kuin kotona tabletin tuijotus. Oma esikko oli vähän yli 4, kun sai rakkaan pikkuveljensä. Tämä neiti on todella vilkas ja liikkumisen tarve suuri. Tahtoa ja temperamenttia on enemmän kuin toivottavaa...ei ole kuitenkaan ADHD, mutta väsyneenä ja turhautuneena käyttäytyy haastavasti. Kyllä vastasyntynyt on sellainen järistys perheessä, että se vie äidin ajan ja huomion. Meillä neiti halusi leikkiä pihalla ja viipotti sellaista menoa, että todella pelkäsin onnettomuutta tai autokolarissa, kun pääsy vilkkaalle tielle on vapaa. Vauva roikkui tissillä ja ei halunnut nukkua vaunuissa. Itki siellä surkeasti ja kesken matkan taas tissiteltiin tienposkessa. Ruokaa ehti tehdä vauva sylissä. Käytiin joskus lounaalla ulkona ja siellä vauva tissillä sain syötyä ja ruokittua esinon.. Mies oli töissä ja isovanhemmista ei ole avuksi. Kaverit töissä tai muuten
haluttomia ja kyvyttömiä hoitamaan lapsia. Vauva oli oikein suloinen ja terve vauva, mutta hyvin läheisyyden tarpeiden ja sitä tärkeätä tarvetta yritin kovasti tyydyttää. Kesä meni jotenkin ja esikko pysyi hengissä, vaikka meno pihalla oli päätöntä. Sisällä neiti uhmasi ja olimustasukkainen ja huomionkipeä. Mies yritti neitiä viihdyttää, mutta mun mies ei sekään ole täydellinen lastenpaapoja. Kun päikky syksyllä alkoi, vedin ristin seinälle, että sain tyydyttää vauvan tarpeet ja esikko sai
Leikkiä ja riekkua päikyssä ja ennenkaikkea oli turvassa. Kotihoidossa en pystynyt tyydyttämään vauvan tarpeita enkä esikon. Kaikki huusivat ja äiti oli onneton. Ja siis ihan perustavisperhe ja lapset normilapsia oikkuineen ja tarpeineen. Vauvan ei tarvitse olla kuin huono nukkumaan päiväunia, niin auta armias, jos sun pitää kaikki nukutukset rampsuttaa tuntitolkulla vaunuilla talvella, johan siitä esikko vetää kilareitaihan kunnolla. Meille riitti päikkyä 3 päivää viikossa enintään 7 tuntia. Jos joku pitää tätä paskamutsiutena, niin olkaa hyvä vaan.
Olisitteko laittanut lapsen päiväkotiin, jos olisitte joutunut maksamaan todelliset hoitokustannukset tai edes isomman osan kuluista?
 
Olisitteko laittanut lapsen päiväkotiin, jos olisitte joutunut maksamaan todelliset hoitokustannukset tai edes isomman osan kuluista?
En ole tuo, jolta kysyit, mutta vastaan tässä yleisesti. Luultavasti aika moni ei laittaisi. Sehän on nähty mm. Englannissa, jossa naisten työssäkäyminen usein päättyy lasten saamiseen - päivähoitomaksut ovat niin korkeat, ettei enää kannata käydä töissä. Eli lapsia ei laiteta päiväkotiin ja naiset jäävät kotiin kotirouviksi. Ja tuollaisessa tapauksessa, johon vastasit, luultavasti sitten suurin osa pitäisi lapsen kotona. Tuo kirjoittaja kuitenkin kertoi aika uuvuttavasta ja kuormittavasta tilanteesta, mm. "Kotihoidossa en pystynyt tyydyttämään vauvan tarpeita enkä esikon. Kaikki huusivat ja äiti oli onneton." Eli siellä olisi sitten jatkettu jatkuvaa tappelua ja huutamista. Ei se hyvältä kuulosta, ja juuri tuollaisissa tilanteissa on ihan järkevää laittaa lapsi päiväkotiin. Se tuo hyvinvointia koko perheelle.
 

Yhteistyössä