Maataloustuesta ei leikata senttiäkään! "kaikki" talkoisiin vain??

  • Viestiketjun aloittaja kenneth1
  • Ensimmäinen viesti
"hmmm"
[QUOTE="Kimmo";30848665]Kuulostaa aikalailla normaalilta yrittäjän touhulta, paitsi että yleensä yrittäjä elää myymiensä tuotteiden / palveluiden katteilla. Eikä millään valtion tuilla, mitkä rävähtää tilille kuin Manulle illallinen.[/QUOTE]

Aika omituista itseasiassa. MaatalousYrittäjille annetaan veronmaksajien rahaa, vaikka ne saavat jo rahaa myymistään tuotteista.
 
säpäle harmaana
Varmaan ihan siksi että esim mä olen tottunut lapsesta asti juustoihin ja jätskiin, ja esim rakastan pizzaa, maitosuklaata, enkä halua sellaisista herkuista luopua.
Jätskiä en tarvitse, mutta lapsille ostan.
Ihminen on tapojensa orja.
Niin. Eli mikä oli pointtisi? Sinä saat haluta jäätelöä ja juustoa, koska olet niihin tottunut, mutta maitoa ei saisi juoda, koska sinäkään et juo?
 
"okei"
Varmaan ihan siksi että esim mä olen tottunut lapsesta asti juustoihin ja jätskiin, ja esim rakastan pizzaa, maitosuklaata, enkä halua sellaisista herkuista luopua.
Jätskiä en tarvitse, mutta lapsille ostan.
Ihminen on tapojensa orja.
Jos et tarvii maitoa, niin eihän siinä mitään.

Kukaan ei myöskään tarvitse porkkanaa. Ilmankin voi elää. Kukaan ei tarvitse riisiä, ilmankin voi elää. Kukaan ei oikeasti tartte soijaa, ilmankin voi elää....


Mihin oikeastaan elintarvikeeksi soveltuvia tuotteita tarvitaa? Kun ilmankin voi elää. Tai hetkinen, voiko? Riisiä syödään kiinassa, miksi? koska siellä on suotuisat olosuhteet kyseisen lajin viljelyyn (osassa Kiinaa) ja näin ollen se on sillä alueella erittäin järjellinen ravintovaihtoehto.

Suomen olosuhteet haastaa, mutta meillä kasvaa esim peruna. JA meillä voidaan tuottaa maitoakin. Miksi siis emme hyödynnä ruokavaliossa näitä? No siksi, koska se ei ole hieno. On paljon hienompaa tilata netistä ihmeruokia - raapottaaa ne kuivattuina /jalostetuina tänne lentorahtina tai laivalla. Ja popsia hyvillä mielin.
 
jos totta puhutaan
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30848677:
Niin. Eli mikä oli pointtisi? Sinä saat haluta jäätelöä ja juustoa, koska olet niihin tottunut, mutta maitoa ei saisi juoda, koska sinäkään et juo?
Se on se pointti, että maitoteollisuuden voisi pitkässä juoksussa lopettaa kokonaan.
Ihminen on käynyt kuussa, jäätelöitä ja juustoja varmasti osataan jatkossa valmistaa ilman lehmänmaitoa.
 
........
[QUOTE="okei";30848679]Jos et tarvii maitoa, niin eihän siinä mitään.

Kukaan ei myöskään tarvitse porkkanaa. Ilmankin voi elää. Kukaan ei tarvitse riisiä, ilmankin voi elää. Kukaan ei oikeasti tartte soijaa, ilmankin voi elää....


Mihin oikeastaan elintarvikeeksi soveltuvia tuotteita tarvitaa? Kun ilmankin voi elää. Tai hetkinen, voiko? Riisiä syödään kiinassa, miksi? koska siellä on suotuisat olosuhteet kyseisen lajin viljelyyn (osassa Kiinaa) ja näin ollen se on sillä alueella erittäin järjellinen ravintovaihtoehto.

Suomen olosuhteet haastaa, mutta meillä kasvaa esim peruna. JA meillä voidaan tuottaa maitoakin. Miksi siis emme hyödynnä ruokavaliossa näitä? No siksi, koska se ei ole hieno. On paljon hienompaa tilata netistä ihmeruokia - raapottaaa ne kuivattuina /jalostetuina tänne lentorahtina tai laivalla. Ja popsia hyvillä mielin.[/QUOTE]
Maapallon kantokyky ei jatkossa riitä karjankasvatukseen, tämä on ihan fakta jonka tiedemiehet ovat todenneet. On pakko alkaa keksiä vaihtoehtoja, ja myös tietenkin eläinoikeudelliset syyt ovat tärkeitä.
Ensinnäkään ympäristö ei tule kestämään, eikä maapallon kantokyky. Se viljelysala joka maailmassa käytetään rehun viljelyyn, voisi mennä suoraan ihmisten nälkäisiin suihin, sitä ei tarvitse kierrättää lehmän kautta.
Tähän tiedemiehet pohtivat ratkaisuja, joita tietenkään tavallinen maalaistollo ei omasta vinkkelistään voi edes tajuta, se oma napa paras napa.
Se ei ole hienostelua, vaan sen toteaminen on fakta.
 
"no no no"
Se on se pointti, että maitoteollisuuden voisi pitkässä juoksussa lopettaa kokonaan.
Ihminen on käynyt kuussa, jäätelöitä ja juustoja varmasti osataan jatkossa valmistaa ilman lehmänmaitoa.
Mistähän raaka-aineesta sä ajattelet ruuan ennen pitkää olevan valmistettu? Toinen on sitten se että työnnetäänkö ne kaikki ihmiset jotka maataloudesta saavat elantonsa työkkärin ja sossunluukuille? Ihan kun niillä luukuilla ei ruuhkaa olisi jo nyt.
 
säpäle harmaana
Se on se pointti, että maitoteollisuuden voisi pitkässä juoksussa lopettaa kokonaan.
Ihminen on käynyt kuussa, jäätelöitä ja juustoja varmasti osataan jatkossa valmistaa ilman lehmänmaitoa.
Niin, mutta mitä tulisi sitten tilalle? Jos maidontuotanto on mielestäsi ongelma, mikä saa sinut kuvittelemaan, että sen maidottoman jäätelön tai juuston tuottaminen olisi ongelmatonta? Vai meinaatko, että ne putkahtavat jostain taivaasta eikä siihen tarvita minkäänlaista raaka-ainetuotantoa?
 
"okei"
Maapallon kantokyky ei jatkossa riitä karjankasvatukseen, tämä on ihan fakta jonka tiedemiehet ovat todenneet. On pakko alkaa keksiä vaihtoehtoja, ja myös tietenkin eläinoikeudelliset syyt ovat tärkeitä.
Ensinnäkään ympäristö ei tule kestämään, eikä maapallon kantokyky. Se viljelysala joka maailmassa käytetään rehun viljelyyn, voisi mennä suoraan ihmisten nälkäisiin suihin, sitä ei tarvitse kierrättää lehmän kautta.
Tähän tiedemiehet pohtivat ratkaisuja, joita tietenkään tavallinen maalaistollo ei omasta vinkkelistään voi edes tajuta, se oma napa paras napa.
Se ei ole hienostelua, vaan sen toteaminen on fakta.
Kiitos että haukut tolloksi. Sitä olen ja ylpeästi.

Sinulla lienee ratkaisu siihenkin että misksi ruokaa poltetaan energiaksi? Ja miksi jopa onnistuneet yritykset kasvatta ruuaksi kelpaavaa viljaa nälkää näkevissä maissa tyrehtyvät? Viljaa saadan kyllä kasvamaan, mutta kun työ jätetään paikallisten kontolle, homma menee plörinäksi ja siihen käytetty raha katoaa....Mitä luulet että tapahtuisi sille ruualle jota noihin maihin viedään? ;)


Siinä olen samaa mieltä että lihan tehotuotannosta pitäisi luopua, ja kannustaa ennemmin luonnollisempiin tapoihin. Mutta jos tätä kautta haluaa pelastaa maailmaa niin suomi on väärä maa aloittaa. Olemme aika marginaalinen tuottaja.
 
O Tempora...
Lopetetaan vaan maatalouden tukeminen kokonaan. Kai Ruotsista, Espanjasta tai vaikka Yhdysvalloista tänne rahdattua ruokaakin voi lähiruokana pitää, jos lähempänä ei enää tuoteta. Kriisin sattuessa sieltä varmaan jaetaan sitä meille puoli-ilmaiseksi. Montakohan ihmistä maatalous muuten työllistää Suomessa välillisesti? Ei kai sen niin väliä, pääasia ettei naapurin heinähatulla ole enää hienompaa autoa kuin itsellä.
 
jos totta puhutaan
[QUOTE="no no no";30848696]Mistähän raaka-aineesta sä ajattelet ruuan ennen pitkää olevan valmistettu? Toinen on sitten se että työnnetäänkö ne kaikki ihmiset jotka maataloudesta saavat elantonsa työkkärin ja sossunluukuille? Ihan kun niillä luukuilla ei ruuhkaa olisi jo nyt.[/QUOTE]

Viisaammat niitä keinoja parhaillaan miettivät, itse olen vain tavallinen kuluttaja joka odottaa vaihtoehtoja ja tekee kaupassa niitä valintoja.
Ei tämä ole mikään Suomen asia, vaan paljon isompi juttu.
 
"hohhoijaa"
[QUOTE="Kimmo";30848665]Kuulostaa aikalailla normaalilta yrittäjän touhulta, paitsi että yleensä yrittäjä elää myymiensä tuotteiden / palveluiden katteilla. Eikä millään valtion tuilla, mitkä rävähtää tilille kuin Manulle illallinen.[/QUOTE]

Kuulostaako? Oletko ollut yrittäjä ja jos, niin minkä alan?

Minä en tiedä mitään muuta alaa kuin maatalous jossa pitää nousta viideltä ja tehdä iltamyöhään töitä. Jatkuvat riskit ja pelot. Ei lomia, ei vapaita eikä sitä kunnon palkkaakaan.

Pidän maataloutta rankimmista töistä, tietysti sekin varmaan riippuu mitä kasvattaa, eläimiä vai viljaa vai molempia.

Sairaanhoitajat saa pitää melua, maatyöläisten pitäisi tyytyä mihin vain ja vielä kehdataan valittaa maataloustuesta!

En ole koskaan ollut maanviljelijä tms. mutta järkikin jo sanoo jotain. Missä maailmassa jotkut elää kun on niin pihalla?

Ja mitä rikastumiseen tulee, niin kyllä tuolla työmäärällä sais oikein mielellään rikastuakin.
Ei käy kateeks yhtään.
 
"niin"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30848700:
Niin, mutta mitä tulisi sitten tilalle? Jos maidontuotanto on mielestäsi ongelma, mikä saa sinut kuvittelemaan, että sen maidottoman jäätelön tai juuston tuottaminen olisi ongelmatonta? Vai meinaatko, että ne putkahtavat jostain taivaasta eikä siihen tarvita minkäänlaista raaka-ainetuotantoa?
Niinpä- Ei kai siinä jos maidontuotanto on niiiiin niiin kamalaa, lopetetaa. Soija- ja kauramaito ei vaan valitettavasti tipahda meille kuusta. Vaan niidenkin raaka-aineet olisi varmaan jollain muotoa kasvatettava.

Mutta eihän se ole viljelty kun se tulee laivalla suomeen ;) EIhän sähköäkään tartte tehdä. Se tulee pistorasiasta.
 
"okei"
Viisaammat niitä keinoja parhaillaan miettivät, itse olen vain tavallinen kuluttaja joka odottaa vaihtoehtoja ja tekee kaupassa niitä valintoja.
Ei tämä ole mikään Suomen asia, vaan paljon isompi juttu.
Eli ilmottaudut testiryhmään jossa sinulle 3D -tulostetaan pöperöt, muovijohdannaisista joita saadaan öljynjalostuksen oheistuotteena?

Joo. Mä nostan sulle malja, ison majan kylmää maitoa!
 
........
[QUOTE="okei";30848713]Kiitos että haukut tolloksi. Sitä olen ja ylpeästi.

Sinulla lienee ratkaisu siihenkin että misksi ruokaa poltetaan energiaksi? Ja miksi jopa onnistuneet yritykset kasvatta ruuaksi kelpaavaa viljaa nälkää näkevissä maissa tyrehtyvät? Viljaa saadan kyllä kasvamaan, mutta kun työ jätetään paikallisten kontolle, homma menee plörinäksi ja siihen käytetty raha katoaa....Mitä luulet että tapahtuisi sille ruualle jota noihin maihin viedään? ;)


Siinä olen samaa mieltä että lihan tehotuotannosta pitäisi luopua, ja kannustaa ennemmin luonnollisempiin tapoihin. Mutta jos tätä kautta haluaa pelastaa maailmaa niin suomi on väärä maa aloittaa. Olemme aika marginaalinen tuottaja.[/QUOTE]

Ole hyvä vaan. En mä nyt eritoten sua tarkottanut :p, vaan ihmistyyppiä, joka näkee aina pelkästään sen oman navan. Asioita pitäis alkaa ajattelemaan jo vähän muidenkin ja ympäristön vinkkelistä, jos meinataan antaa vielä lapsenlapsillekin elinmahdollisuudet tällä pienellä pallukalla. Toista ei varalle ole.
En ole tiedemies, mutta senverran olen tässä asiassa "valistunut", että tajuan tosiseikat joiden edessä maailma on. Eikä Suomi ole irrallaan muusta maailmasta, kuten aina yritetään esittää. Sam kohtalo on koko ihmiskunnalla ja ruokatuotantoon on keksittävä isoja muutoksia, mistä minä en taas osaa sanoa yhtään mitään mitä ne on. Mutta sanoohan sen järki että rehua se maitokarja syö siinä missä lihakarjakin.
 
jos totta puhutaan
[QUOTE="okei";30848727]Eli ilmottaudut testiryhmään jossa sinulle 3D -tulostetaan pöperöt, muovijohdannaisista joita saadaan öljynjalostuksen oheistuotteena?

Nostan sulle maljan, ison majan kylmää maitoa![/QUOTE]
En oikein usko että maitoa muovilla korvataan. Muutenkin alkaa öljystä olla pula, niin se nyt puuttuis että sitä syömään ryhdyttäis. :LOL:
Kippis ja kulaus.
 
"no no no"
Viisaammat niitä keinoja parhaillaan miettivät, itse olen vain tavallinen kuluttaja joka odottaa vaihtoehtoja ja tekee kaupassa niitä valintoja.
Ei tämä ole mikään Suomen asia, vaan paljon isompi juttu.
No sitten sun kannattaa varmaan tyytyä nyt siihen että viisaammat on päättäneet tukea maataloutta. Minä uskon että ne lapsenlapset ottaa mieluummin puhtaan maaperän perinnöksi, kun sen minkä me olemme geenimuunteluleikkiin lähtiessä pilanneet. Se on pelkkää rahaa mikä maatalouteen tällä hetkellä laitetaan. Hinta voi olla vielä korkeampi kun lähdetään muuntamaan ruokaa.
 
"okei"
Ole hyvä vaan. En mä nyt eritoten sua tarkottanut :p, vaan ihmistyyppiä, joka näkee aina pelkästään sen oman navan. Asioita pitäis alkaa ajattelemaan jo vähän muidenkin ja ympäristön vinkkelistä, jos meinataan antaa vielä lapsenlapsillekin elinmahdollisuudet tällä pienellä pallukalla. Toista ei varalle ole.
En ole tiedemies, mutta senverran olen tässä asiassa "valistunut", että tajuan tosiseikat joiden edessä maailma on. Eikä Suomi ole irrallaan muusta maailmasta, kuten aina yritetään esittää. Sam kohtalo on koko ihmiskunnalla ja ruokatuotantoon on keksittävä isoja muutoksia, mistä minä en taas osaa sanoa yhtään mitään mitä ne on. Mutta sanoohan sen järki että rehua se maitokarja syö siinä missä lihakarjakin.
Sen verran olen "isossa maailmassa" elänyt, asunut siis SUomen rajojenkin ulkopuolella että osaa suhteuttaa Suomen kokoisen maan merkityksellisyyden kokonaisuudessa. Olen myös oppinut maailmalla senkin että ongelmat tulisi ensisijaisest lähte ratkomaan siltä missä se syntyy. Eli vaikkapa nälänhätä. Se ei ole loppunut mihnkään vaikka vuosia ja vuosia aiheeseen on syydetty rahaa. Mikä ei kaltaistani maalaistolloa yllätä. Jos hoidetaan oireita todellisen syyn sijaan - no jokainen tietää mitä siitä seuraa.

nälän hädästä on helppo päästä aiheeseen. Mikä on oleellista ihmisen elämisen kannalta? Se ei suinkaa ole tablettibisnes tai kännykkäteollisuus. Se on niin yksinkertainen asia kuin ruoka. Voimme tietenkin aina tuudittautua tilanteeseen jossa ruoka voidaan ostaa/hankkia/saada muualta. Siihen ollaan pahimissa kurjimuksissakin elävissä maissa tuudittauduttu... Ei siis kovin kestävän kehityksen malli. Sen vuoksi näen että tässäkin asiassa ensisijaista on lähteä kohentamaan sitä maailmaa mihin tsellä on edes jotain mahdollisuutta. Eli Suomentapuksessa vaikkapa huolehtia etät olemme omavaraisia elintarvikeiden suhteen. Ainakin sitten jos suuri kriisitilanne meidät kohtaa. voisin tästä kirjoittaa sivutolkulla jatkoa ---

Se lienee myös selkää että vaikka Suomessa lopetettaisiin lihantuotanto ja kaikki suomalaisest siirtyisivät kasvisvaliolle, se olisi niin pieni pisara tuossa isossa meressä että se ei hetkauttaisi ketään, eikä pelastaisi maailmaa. Tuolla maailmalla kierrellessä olen aina ajatellut kuinka suuri ego suomalaisilla jossain asioissa on....kuvitelma että olemme suurempia kuin oikeasti olemmekaan.
 
jos totta puhutaan
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30848745:
Onko sinulla minkäänlaista ideaa, mikä olisi sitten se korvaava raaka-aine? Eipä se soijakaan taivaasta tipahda.
Olen sen jo sanonut että minä en tiedä. Sitä pitäisi sun kysyä asiaa tutkivilta tiedemiehiltä ja -naisilta. Olen vain tyhmä kuluttaja, joka tekee niitä valintoja kaupassa, siellä kilometrin pituisten maitohyllyjen edessä myös, jotka pursuilevat jogurttipurkkeja ja muita erivärisiä purnukoita, joista sitten puolet päätyy jätteeksi. Eihän siinä enää ole mitään järkeä. Ylituotantoa on valtavasti.
 
säpäle harmaana
Olen sen jo sanonut että minä en tiedä. Sitä pitäisi sun kysyä asiaa tutkivilta tiedemiehiltä ja -naisilta. Olen vain tyhmä kuluttaja, joka tekee niitä valintoja kaupassa, siellä kilometrin pituisten maitohyllyjen edessä myös, jotka pursuilevat jogurttipurkkeja ja muita erivärisiä purnukoita, joista sitten puolet päätyy jätteeksi. Eihän siinä enää ole mitään järkeä. Ylituotantoa on valtavasti.
Kuules. Vaikka olisi miten etevä tiedemies/nainen, materiaa ei noin vain tyhjästä synny. Kai sinä nyt sen ymmärrät. Kyllä, tiedemiehet/naiset voivat kyllä keksiä korvaavia raaka-aineita ja menetelmiä maitokammoisille, mutta on pähkähullua olettaa, että näiden tuotantoon ei liittyisi ihan samoja ongelmia, kuin maidontuotantoonkin.
 
.......
[QUOTE="okei";30848755]Sen verran olen "isossa maailmassa" elänyt, asunut siis SUomen rajojenkin ulkopuolella että osaa suhteuttaa Suomen kokoisen maan merkityksellisyyden kokonaisuudessa. Olen myös oppinut maailmalla senkin että ongelmat tulisi ensisijaisest lähte ratkomaan siltä missä se syntyy. Eli vaikkapa nälänhätä. Se ei ole loppunut mihnkään vaikka vuosia ja vuosia aiheeseen on syydetty rahaa. Mikä ei kaltaistani maalaistolloa yllätä. Jos hoidetaan oireita todellisen syyn sijaan - no jokainen tietää mitä siitä seuraa.

nälän hädästä on helppo päästä aiheeseen. Mikä on oleellista ihmisen elämisen kannalta? Se ei suinkaa ole tablettibisnes tai kännykkäteollisuus. Se on niin yksinkertainen asia kuin ruoka. Voimme tietenkin aina tuudittautua tilanteeseen jossa ruoka voidaan ostaa/hankkia/saada muualta. Siihen ollaan pahimissa kurjimuksissakin elävissä maissa tuudittauduttu... Ei siis kovin kestävän kehityksen malli. Sen vuoksi näen että tässäkin asiassa ensisijaista on lähteä kohentamaan sitä maailmaa mihin tsellä on edes jotain mahdollisuutta. Eli Suomentapuksessa vaikkapa huolehtia etät olemme omavaraisia elintarvikeiden suhteen. Ainakin sitten jos suuri kriisitilanne meidät kohtaa. voisin tästä kirjoittaa sivutolkulla jatkoa ---

Se lienee myös selkää että vaikka Suomessa lopetettaisiin lihantuotanto ja kaikki suomalaisest siirtyisivät kasvisvaliolle, se olisi niin pieni pisara tuossa isossa meressä että se ei hetkauttaisi ketään, eikä pelastaisi maailmaa. Tuolla maailmalla kierrellessä olen aina ajatellut kuinka suuri ego suomalaisilla jossain asioissa on....kuvitelma että olemme suurempia kuin oikeasti olemmekaan.[/QUOTE]

Mikään asia ei muutu, niin kauan kuin ajatellaan että kenenkään ihmisen tai maan yksittäisillä teoilla ei ole merkitystä, sen nyt jokainen varmasti tajuaa. Tämä on juuri sitä ajattelua että vieritetään vastuu aina jollekin muulle.
Se on fakta että ihmiskunta on tullut kulutuksessa tiensä päähän, ja ihmiskunta muodostuu yksittäisistä ihmisistä, ja suomalaisetkin ovat homo sapiensseja.
Itse en ole ollenkaan pahoillani vaikka ihmiskunta on tullut tiensä päähän. Ei minua se mitenkään sureta. Planeetalle jää tämän tuholaislajimme jäljiltä toivottavasti vielä elämää, ja syntyy ihan uusia elämänmuotoja. Kunnes koko planeetta joskus räjähtää.
 
"okei"
Olen sen jo sanonut että minä en tiedä. Sitä pitäisi sun kysyä asiaa tutkivilta tiedemiehiltä ja -naisilta. Olen vain tyhmä kuluttaja, joka tekee niitä valintoja kaupassa, siellä kilometrin pituisten maitohyllyjen edessä myös, jotka pursuilevat jogurttipurkkeja ja muita erivärisiä purnukoita, joista sitten puolet päätyy jätteeksi. Eihän siinä enää ole mitään järkeä. Ylituotantoa on valtavasti.
Jos minä olen maalaistollo niin sinä taidat olla kaupungilaistollo.

Mikset heitä samaa kysymystä koskien karkkihyllyjä (huom. karkkienkin raaka-aineet on pitkälti vilejeltyjen/tuotettujen tuotteiden jatkojalosteita...lisättynä esmes mainittuja muovijohdannaisia)
 
jos totta puhutaan
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30848769:
Kuules. Vaikka olisi miten etevä tiedemies/nainen, materiaa ei noin vain tyhjästä synny. Kai sinä nyt sen ymmärrät. Kyllä, tiedemiehet/naiset voivat kyllä keksiä korvaavia raaka-aineita ja menetelmiä maitokammoisille, mutta on pähkähullua olettaa, että näiden tuotantoon ei liittyisi ihan samoja ongelmia, kuin maidontuotantoonkin.
En oleta, vaan odotan. Tiedemiehet niitä ongelmia ratkovat.
Itselleni jää ainoastaan se vaihtoehto että teen kaupassa omat valintani.
 
njiin
Alkuperäinen kirjoittaja maatalon pitäjä;30848565:
Tervetuloa kokeilemaan tätä maataloutta. Aamulla olen noussut jo viiden aikaan ja päivä venyy taas tuonne ilta yhteentoista jos niin näitä tukia kadehditta. Kesällä on viikko lomaa ja muutoin mennään ympäri vuoden aamua iltaa milloin missäkin töissä! Tuet menee maatalouden pyörittämiseen ja jos et muuta tienaa niin siinähän ihmettelet mistä sitä rahaa saa elämiseen.
Mummollani oli iso maatila. Kesällä loikoiltiin, kalastettiin ja otettiin lumkisti. Ikkunasta oli kiva katsella kuinka vilja kasvoi aivan itsestään. Sitten tuli leikkuupuimuri ja pian rahat kilahtivat tilille. Talvisin oli vähän tylsää, mutta maataloustukiaisilla koko suku oli tamm-maaliskuun etelän lämmössä.
 

Yhteistyössä