Oletko koskaan ollut kiitollinen yhteiskunnalle? Ajatteletko ikinä kiitollisena kuinka hyvätuloiset/keskituloiset

  • Viestiketjun aloittaja vierauss
  • Ensimmäinen viesti
vierauss
ovat sinullekin paljon antaneet omistaan? Vai ajatteletko että kaikki se kuului sinulle? Kuulutko enemmän kermaperseisiin vai heikompaan ainekseen? Entä lapsuutesi? Millaisista lähtökohdista tulet?
Nimittelyt tulivat mieleen ketjuista niin käytetään nyt niitä.
 
AS
Taidan olla enemmän sielä maksumiesten puolella, mutta olen suuresti kiitollinen neuvolasta, päivähoidosta, kouluista ym. ym. ym.
Nähdäkseni on mahtavaa, että yhteiskunnan turvin voidaan taata jokaiselle lapselle mahdollisuus terveydenhuoltoon ja tasavertaiseen opiskeluun.
 
"helga"
Totta kai olen kiitollinen. Olen saanut maksuttoman koulutuksen, yliopistotutkinnon, johon pienituloisilla vanhemmillani ei mitenkään olisi ollut varaa. Olen saanut työttömänä ollessani avustuksia joilla olen pärjännyt. Nyt olen maksajana, ja maksan ilomielin siitä että muutkin saavat koulutuksen itselleen.
 
frouva von tötterström
Kiitollinen on väärä sana. Ei tässä ole tarvetta nöyristellä tai niiailla mihinkään suuntaan.
Ei hyvätuloiset tätä maata ole tehneet, vaan tavalliset pienituloiset ihmiset.
Jos ei olisi muita kuin kermaperseitä, niin eipä olisi koko yhteiskuntaa.
Kai tämän ap trollikin tajuaa.
 
Miuski harmailee
Olen itse pienituloisesta duunariperheestä. Tukia ei saatu, mutta vanhempani asuvat edelleen vuokra-asunnossa jne. Olen kiitollinen hyvinvointiyhteiskunnalle maksuttomasta peruskoulutuksesta sekä terveydenhuollosta. En olisi taatusti saanut käydä koulua, varsinkaan lukiota, jos se olisi ollut maksullinen. Nyt äiti pitkin hampain maksoi lukion oppikirjat - kaiken muun kustansin itse koulun ohella työssä käymällä. Samoin maksuttomat jatko-opinnot sekä opintotukijärjestelmä mahdollistivat sen, että omilla lapsillani on pikkuisen paremmat lähtökohdat elämään. Näkisin, että kohdallani yhteiskunnan rahat tulivat hyvään käyttöön ja niiden avulla syntyi hyvä veronmaksaja, joka on tuottanut muutaman uudenkin.

En kuitenkaan osaa olla kiitollinen keski- ja suurituloisille tästä onnesta, vaikka itsekin olen työtä tehnyt ja veroni maksanut sieltä 16-vuotiaasta asti. Ennemmin kiitän, että järjestämä on luotu tukevaksi ja pelkään kovasti, että sitä pala palalta pikkuhiljaa puretaan.
 
.......
Olen itse pienituloisesta duunariperheestä. Tukia ei saatu, mutta vanhempani asuvat edelleen vuokra-asunnossa jne. Olen kiitollinen hyvinvointiyhteiskunnalle maksuttomasta peruskoulutuksesta sekä terveydenhuollosta. En olisi taatusti saanut käydä koulua, varsinkaan lukiota, jos se olisi ollut maksullinen. Nyt äiti pitkin hampain maksoi lukion oppikirjat - kaiken muun kustansin itse koulun ohella työssä käymällä. Samoin maksuttomat jatko-opinnot sekä opintotukijärjestelmä mahdollistivat sen, että omilla lapsillani on pikkuisen paremmat lähtökohdat elämään. Näkisin, että kohdallani yhteiskunnan rahat tulivat hyvään käyttöön ja niiden avulla syntyi hyvä veronmaksaja, joka on tuottanut muutaman uudenkin.

En kuitenkaan osaa olla kiitollinen keski- ja suurituloisille tästä onnesta, vaikka itsekin olen työtä tehnyt ja veroni maksanut sieltä 16-vuotiaasta asti. Ennemmin kiitän, että järjestämä on luotu tukevaksi ja pelkään kovasti, että sitä pala palalta pikkuhiljaa puretaan.
Minä yhdyn tähän.
Itsekin olen duunariperheen kasvatti ja ajatukset osuu muutenkin yksiin.
Kovasti ihmettelen porvarihallituksen maailmankuvaa ja valikoituja "talkoita".
 
"bbb"
Olen kiitollinen niille, jotka ovat tämän hyvinvoinnin kehittäneet, jonka ansiosta meillä on halpa julkinen terveydenhuolto ja ilmainen koulunkäynti. Mielestäni saa olla kiitollisia köyhät ja rikkaat ja kaikki siltä väliltä, sillä jokainen on tästä hyötynyt. Mutta en kyllä ajattele, että tosi hyvätuloiset on jotenkin enemmän ansainnut kiitosta, koska jokainen duunarikin on tätä maata rakentanut, eikä ilman heitä toimeen tultaisi. Tämä meidän järjestelmä on taivaan lahja, ja toivottavasti se säilyy tulevaisuudessakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku
Jaxon
Olen kiitollinen ja onnellinen, että asun Suomessa. Keneen tuo kiitollisuus kohdistuu, niin sitä en osaa sanoa. Entisiin päättäjiin kai (ja toivottavasti tuleviinkin)... Paljon maailmaa nähneenä olen erittäin tyytyväinen Suomeen hyvinvointivaltiona. Täällä on kaikki hyvin. Kansalaisilla on oikeuksia, vaikuttamismahdollisuuksia, varallisuutta, turvaa ja tietoa. Kukaan ei niin sanotusti putoa väliin, ellei pudottaudu. Periaatteessa kaikilla on samat mahdollisuudet hyvään elämään.

Itse kuulun hyvätuloisiin ja maksan veroni ihan mukisematta. Teen myös säännöllisiä lahjoituksia muutamille järjestöille, tuen kahta potilasyhdistystä ja osallistuin ennen perhe-elämää vapaaehtoistyöhön. Toivoakseni annan yhteiskunnalle paljon enemmän kuin otan. Tuskin olisin pelkästään omin avuin selvinnyt yliopisto-opinnoista tai sen ajan asumiskustannuksista. Perussairauteeni olen saanut hyvää hoitoa julkiselta puolelta, sekä Kelalta lääkekorvauksia. Vanhempainraha ja kodinhoidontuki ovat myös tulleet tarpeeseen.
 
kiitollinen, kyllä
Ulkomaillakin asuneena kyllä Suomessa on moni asia hyvin. Kun olin työttömänä, en kehdannut kertoa ulkomaalaisille ystävilleni, että valtio maksaa minulle "kotona olosta". Toki hain aktiivisesti töitä ja kärsin työttömyydestä, mutta kyllä olen kiitollinen siitä, että Suomessa on ollut näin hyvä työttömyysturvajärjestelmä. Samoin kouluttauduin yhteiskunnan varoilla ja toivoisin, että jatkossa voisin entistä enemmän olla tuottamassa hyvää yhteiskuntaan, jonka me kaikki yhdessä muodostamme. Minusta on hyvä, että on tukiverkkoja, koska kaikilla voi olla joskus tilanteita, joissa joutuu yllättäen niitä käyttämään. Kuitenkin jossain määrin olen myös sitä mieltä, että sosiaaliturvaa käytetään nykyään liian itsestäänselvästi (senhän piti olla vain hätäapu!) ja vanhustenhoito on ulkoistettu yhteiskunnalle. Näin ihmisillä ei ole niin suurta tarvetta empatiaan ja auttamiseen, kun "yhteiskunta" hoitaa.

Tosin en halua kyllä romuuttaa hyvinvointiyhteiskunnan malliakaan, mutta jollain tavalla haluaisin, että parikymppiset ymmärtäisivät, että heidän pitää ottaa itse vastuu elämästään eikä olettaa, että yhteiskunta hoitaa ja paapoo kaikessa. Olen nimittäin työni puitteissa tavannut vähän liikaa niitä, jotka pitävät itsestään selvänä, että muut maksavat heidän elämisensä ja olemisensa ja mielihalunsa.
 
ovat sinullekin paljon antaneet omistaan? Vai ajatteletko että kaikki se kuului sinulle? Kuulutko enemmän kermaperseisiin vai heikompaan ainekseen? Entä lapsuutesi? Millaisista lähtökohdista tulet?
Nimittelyt tulivat mieleen ketjuista niin käytetään nyt niitä.
"Kiitollinen" olisi väärä ja vähän outo sana. Mutta olen monesta asiasta yhteiskunnassa tosi iloinen, tyytyväinen tai joistain jopa ylpeä. Toki parantamisen varaakin on. Se, mitä yhteiskunnalta kukin "saa" ei ole vain rahaa tai rahassa mitattavaa. Esim naisen asema on asia, jonka koen todella tärkeäksi. ja ajattelen toki, että minulla on oikeus tasa-arvoon ja ihmisoikeuksiin, kuten muillakin. Koen, että tämänkaltaiset asiat ovat merkittävimpiä, mitä olen yhteiskunnalta "saanut".

Kertoo jotain ihmisestä, jos näkee ja kokee yhteiskunnan vain hyväntekeväisyyslaitoksena, jolle pitäisi olla kiitollinen. Yhteiskunnan muodostamme me kaikki - niin ihmiset kuin koko tänne rakennettu kulttuuri. Ja se on paljon, paljon enemmän kuin jotkut lapsilisät ja eläkkeet.
 
dddd
Alkuperäinen kirjoittaja frouva von tötterström;30849024:
Kiitollinen on väärä sana. Ei tässä ole tarvetta nöyristellä tai niiailla mihinkään suuntaan.
Ei hyvätuloiset tätä maata ole tehneet, vaan tavalliset pienituloiset ihmiset.
Jos ei olisi muita kuin kermaperseitä, niin eipä olisi koko yhteiskuntaa.
Kai tämän ap trollikin tajuaa.
Näin se on. Nimenomaan duunarit tätä maata pyörittävät maksamillaan veroilla. Etenkin vientiteollisuudessa työskentelevät ova kannatelleet hyvinvointiyhteistaamme.
 
khglh
Olen hyvin toimeentulevasta perheestä, en rikkaasta, ja kyllä tuorejuustot valittiin tarjouksen mukaan ja pillimehuja ostettiin kuponkitarjouksella, mutta kaikkeen tarpeelliseen ja paljon tarpeettomaan kivaankin oli varaa. Ja vanhemmilta olen saanut tukea kotoa muutettuanikin, ekana vuonna (18-vuotiaana yksineläjänä) säännöllisemmin ja nykyään satunnaisesti esimerkiksi vanhempani haluavat ostaa meidän lapsille isompia synttärilahjoja kuten tänä kesänä polkupyörän - se on sitten pois omalta ostoslistalta. (Nykyään vanhempani ovat selkeästi arki-varakkaampia, kun ei ole neljää lasta, asuntolainaa ja autolainaa hoidettavana, mutta palkka on työvuosien myötä noussut.)

Nyt olen ollut viimeisestä 10 vuodesta 9 vuotta ollut joko päätoiminen opiskelija tai hoitanut 0-3-vuotiasta lasta (tai kahta) kotona, eli olen ollut saavana osapuolena, mutta puoliso on keski/hyvätuloisessa duunissa ja saadaan perusetuudet (tällä hetkellä siis kotihoidontuki + lapsilisät) eikä kummempaa. Olen kyllä ollut kiitollinen esimerkiksi kunnan avoimen varhaiskasvatuksen palveluista (avoin päiväkoti ja kerhotoiminta) sekä toimivasta julkisesta terveydenhuollosta. Molemmat lapseni ovat syntyneet valitettavasti sektiolla ja tiedän olevani onnekas kun se on tapahtunut Suomessa. Itselle olen vähän huono hakemaan apua julkisista palveluista, kun ajattelen että "tarvitsevampiakin" on, enkä halua olla vaivaksi.

Mutta en ole osannut ajatella tätä niin että olisi kermaperse, heikkoa ainesta tai mitään muutakaan :) Kotiäitivuosien jälkeen palaan työelämään heikko-/keskituloiseen amk-koulutuksen vaativaan ammattiin, ja vaikka tulotaso jäisikin alle keskiarvon ja veronmaksupanokseni olisi siis hyvätuloista pienempi, niin katson kyllä kantavani korteni kekoon tässä yhteiskunnassa.
 
"Veera"
Vanhempani ovat korkeasti koulutertuja mutta lama-aikana 90-luvulla joutuivat taloudellisiin ongelmiin yrittäjyyden mentyä persilleen. Lähes koko lapsuuteni siis ollaan oltu melko käyhiä ja veloissa, ikinä ei ole mitään olennaista silti puuttunut.
Itse olen hyvätuloinen ja olen kyllä kiitollinen saamastani koulutuksesta sekä esim kirjastoista, terveydenhuollosta, päivähoidosta jne. Vaikka toki välillä vituttas että veroprosentti on 30.
 
Kiitollinen olen
Olen kiitollinen.

Olen vain huolestunut nykyajan ihmisistä ja heidän asenteistaan. Lähimmistä, naapureista ei välitetä. Ei koeta että työssäkäynti olisi itsessään jokin arvo, se on vain välttämätön paha. Netissä syytellään, kiusataan ja alistetaan toisia.

Suomen valtion hyvinvointi rakennettiin sellaisten ihmisten voimin kuten isoäitini. Hän on sota-ajan kasvatti. Hän haluaa lähimmilleen hyvää, eikä valita koskaan veroista joita on maksanut (ja paljon!). Hänen ovensa on auki vieraille ja naapureille. Jos vuosikymmeniä sitten hän leipoi pullaa ja leipää vähävaraisille naapuriperheille joilla oli taloudellinen hätä.

Hän ei koskaan ajatellut ensin itseään, vaan lapsiaan ja lähimmäisiään. Hän on sankarini. Toivoisin että me suomalaiset olisimme armeliaampia toisiamme kohtaan ja rakastaisimme isänmaatamme sekä kansaamme. Me olemme maailmassa ainutlaatuisia. Yhteishenki olisi tärkeää löytää.
 
dinkydoo
Näissä ketjuissa tahtoo unohtua että verot eivät ole sama kuin tulonsiirto rikkailta köyhille.

Verovaroin rakennetaan ja ylläpidetään yhteiskunnan rakenteita tiestöistä, sairaaloihin ja kouluihin. Verovaroilla luodaan yrittämisen edellytyksiä inra ja koulutushankkein. Verovaroin ylläpidetään maanpuolustusta ja sisäistä rauhaa. Kaikista näistä, ja monista muista asioista nauttivat yhtälailla rikkaat kuin köyhät.
 
Luuseri buuseri Mörkö
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30849980:
"Kiitollinen" olisi väärä ja vähän outo sana. Mutta olen monesta asiasta yhteiskunnassa tosi iloinen, tyytyväinen tai joistain jopa ylpeä. Toki parantamisen varaakin on. Se, mitä yhteiskunnalta kukin "saa" ei ole vain rahaa tai rahassa mitattavaa. Esim naisen asema on asia, jonka koen todella tärkeäksi. ja ajattelen toki, että minulla on oikeus tasa-arvoon ja ihmisoikeuksiin, kuten muillakin. Koen, että tämänkaltaiset asiat ovat merkittävimpiä, mitä olen yhteiskunnalta "saanut".

Kertoo jotain ihmisestä, jos näkee ja kokee yhteiskunnan vain hyväntekeväisyyslaitoksena, jolle pitäisi olla kiitollinen. Yhteiskunnan muodostamme me kaikki - niin ihmiset kuin koko tänne rakennettu kulttuuri. Ja se on paljon, paljon enemmän kuin jotkut lapsilisät ja eläkkeet.
Eipä yllättänyt tuo kommenttisi. Oletkin jo monessa ketjussa tuonut esille että mielestäsi yhteiskunnan pitää kustantaa kaikille kaikki, eikä töitä pitäisi joutua tekemään ellei palkka ole tosi hyvä, työ vastaa prikuulleen koulutusta tai mene vähän sen yli. Palkan pitää myös ylittää kaikki sosiaalituet että sitä kuuluu tehdä.
 
"Minttumaria"
[QUOTE="kayla";30850082]Miksi olisin? Olen koko ikäni tienannut omat rahani.[/QUOTE]

Vieläkö löytyy Suomessa joku joka ei ole käyttänyt muilta kerättyjä verorahoja mihinkään :O. Et ole käynyt kouluja, et kävellyt etkä ajanut teillä, et käynyt kirjastoissa, uimahalleissa, puistoissa...

Ohhoh sanon!

Uteliaisuudesta kysyn että mistä olet rahasi tienannut ja missä maassa asut?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luuseri buuseri Mörkö;30850298:
Eipä yllättänyt tuo kommenttisi. Oletkin jo monessa ketjussa tuonut esille että mielestäsi yhteiskunnan pitää kustantaa kaikille kaikki, eikä töitä pitäisi joutua tekemään ellei palkka ole tosi hyvä, työ vastaa prikuulleen koulutusta tai mene vähän sen yli. Palkan pitää myös ylittää kaikki sosiaalituet että sitä kuuluu tehdä.
Ja sinä et näköjään edes tajunnut, mistä kirjoitin. Sinunkin mielestäsi näköjään yhteiskunnan "anti" on vain tulonsiirtoja, mikä kertoo varmaan kapasiteetistasi jotain. Et edes kyennyt käsittämään sitä abstraktimpaa osaa, jonka otin esille.

Mutta mitä tulee tuohon, mitä sitten kirjoitit - yhteiskunnan pitää kustantaa peruspalvelut, kyllä. Sitä varten se yhteiskunta on. Eli koulut, sairaalat, päiväkodit, jne. Enkä ole kirjoittanut, että palkan täytyisi aina olla todella hyvä tai työn vastattava aina koulutusta. Mutta sosiaalituet ovat kyllä niin pieniä, että jos kokopäivätyöstä on tarjolla niitä pienempi palkka, niin riistolta kuulostaa.
 

Yhteistyössä