Mitä perennaa puutarhassasi?

Minäpä pusken itseni tähän ketjuun, jos sattuis kotihortonomeja olemaan paikalla eli...

Ongelma sellainen, että viime kesänä ostettiin tämä talo ja piha oli tietysti valmiina. Keskeisellä paikalla on karun kaunis pyöreä kivillä reunustettu kukkapenkki, mutta. Ongelma siinä, että vaikka viime kesänä penkki kukoisti kauniilla perennoilla, niin penkin oli vallannut myös joku pensas kasvi (nimeä en muista) yritin nyppiä sitä epätoivoisesti pois, mutta kova leviämään ja penkki oli jatkuvasti täynnä uusia versoja.

Taitaa siis olla ainoa vaihtoehto kaivaa penkki montulle ja istuttaa kaikki uusiksi, jotta saa sen pensaan sieltä pois häiritsemästä.... Nyt ongelma lähinnä siinä, että mitkä perennat olis sellaisia kauniita, paahdettakin kestäviä.

Netistä yrittänyt etsiä, mutta tietoa aivan liikaa ja minä kun en mikään hortonomi ole, niin pää menee vain sekaisin. Jos joku osaisi suositella sellaisia helppohoitoisia perennoja, niin kiitollisena otan tiedon vastaan :flower: <br><br>
 
-sinivuokko
-valkovuokko
-hämyvuokko
-vuorenkilpi
-vuohenjuuri
-kaihonkukka
-erilaiset esikot
-pikkutalvio
-tarha-alpi
-jalokallioinen
-päivänlilja
-vanha iiris
-pisamakello
-ukonkello
-vuohenkello
-syysleimu
-suopayrtti
-tarhapiisku
-lehtosinilatva
-kullero
-erilaiset kuunliljat
-erilaiset sarviorvokit
-kurjenkello
-erilaiset liljat
-verikurjenpolvi
-suikeroalpi
-lyhtykoiso
-pioni
-jalopähkämö
-ritarinkannus
-morsiusharso
-harjaneilikka
-kultatyräkki
-rohtoraunioyrtti
-erilaisia maksaruohoja
-pikkusydän

Nämä lajit tulivat näin äkkiseltään mieleeni, varmaan kaikkia en muistanut.

Ennalle tiedoksi, että nämä ovat kaikki aika helppoja, ja monesta joutaisi juurta jaettavaksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2007 klo 12:24 MinnaV kirjoitti:
Meillä on hyvin kestäneet mm pionit, vuorenkilpi, karpaattien kello, mitähän muita niitä tuolla on. Mun supersuosikkini on pionit. Ja juu ja kuunlijoja on kans monta eri väristä.
Kestääkö pionit aurinkoa?
Mulla ei ole vielä pihaa eikä siis perennojakaan, mutta kesällä muutetaan. :)
Pionit olis tosi kauniita - en toisaalta tiedä, onko pihalla jotain jo valmiiksi.
Etelän puoleinen piha on kyseessä.
 
-köynnösukonhattua
-sinistä ukonhattua
-sinivalkoista ukonhattua
-isovaleunikkoa
-kolmea eri nauhusta
-purppurapunalatva
-himalajan tyräkki
-kultatyräkki
-esikoita
-kylmänkukkaa
-hietaneilikkaa
-harjaneilikoita
-valkoista rentukkaa
-punaista, valkoista ja punavalkoista ketoneilikkaa
-kiinankarhunköynnöstä (kerrattu, vaal.pun)
-lumikki
-keltakatkero
-syyskatkero
-erilaisia iiriksiä sekä germanicaa että sibiricaa
-köynnöspinaattia
-pioneja
-kuunliljoja
-jalopähkämö
-nukkapähkämö
-keijunkukkia
-maksaruohoja
-sini-, valko- ja keltavuokkoja
-päivänliljoja
-kaukaasian kirahvinkukkaa
-hortensia (endless summer)
-suopayrttiä
-oranssikeltanoa
-kultakaarta (variegata ja tavallinen)
-orvokkeja
-vuorikaunokkia
-pensaskärhö (recta eli punalehtinen)
-idänunikkoa
-piccicatounikkoa
-tuliunikoita
-syysleimuja
-akileijoja
-tuoksumataraa
-varjoliljoja
-kimikki
-himalajan jalkalehti
-ritarinkannuksia...
varmaan puolet pihan kasveista puuttuu listasta ..mm. kivikkokukat ja kevätkukkivat.. Ja perennoitakin paljon =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2007 klo 12:53 Ninniliina kirjoitti:
Kestääkö pionit aurinkoa?
Mulla ei ole vielä pihaa eikä siis perennojakaan, mutta kesällä muutetaan. :)
Pionit olis tosi kauniita - en toisaalta tiedä, onko pihalla jotain jo valmiiksi.
Etelän puoleinen piha on kyseessä.
Pionit viihtyvät hyvin aurinkoisella paikalla!
 
XXS
Meilla neljää erilaista kuunliljaa, ovat kauniita läpi kesän.Toinen suosikkini on rentoakankaali (sopii nimensäkin puolesta minulle), on kestävä ja kukkiessaan ihan nätti.
Myös vuorenkilpi on suosikkini, vihreä keväästä syksyyn ja kukkii pitkään.
 
Sipi
Kultapalloa, malvaa (tää on mun lempikukka), syyshortensia, syysleimua, syysasteri, iiris, päivälilja, särkynyt sydän ja narsisseja.
Ja pirun paljon kotiloita, mitä mä aina tallaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2007 klo 22:00 Sipi kirjoitti:
Kultapalloa, malvaa (tää on mun lempikukka), syyshortensia, syysleimua, syysasteri, iiris, päivälilja, särkynyt sydän ja narsisseja.
Ja pirun paljon kotiloita, mitä mä aina tallaan.
Nipottaja iskee jälleen: syyshortensia ja narsissi eivät ole perennoja! ;)
 
Ainakin näitä; PUNAKÄRSÄMÖ,AITOUKONHATTU,RENTOAKANKAALI, UKKOLAUKKA, SINILAUKKA, KELTALAUKKA, LEHTOLAUKKA, RUOHOLAUKKA, KIINANSIPULI, ROHTOSALKORUUSU, HELMINUKKAJÄKKÄRÄ, KRUUNUVUOKKO, AROVUOKKO, KELTASAURAMO,ALPPIAKILEIJA JALOAKILEIJA MEKSIKONAKILEIJA KAUKASIANPITKÄPALKO PIIPPUKÖYNNÖS RANTALAUKKANEILIKKA ALPPIASTERI SYYSASTERI JALOANGERVO KIINANJALOANGERVO TARHARISTIKKI KONNANTATAR KARPAATTIENKELLO KELASKÖYNNÖS AHDEKAUNOKKI VUORIKAUNOKKI NURMIKAUNOKKI HOPEAHÄRKKI KEVÄTTÄHTI
JALOKÄRHÖ 5 tai 6 lajia KULTASAHRAMI RAUNIOKILKKA
JALORITARINKANNUS 3 erilaista
KÄÄPIÖRITARINKANNUS HARJANEILIKKA KETONEILIKKA KESÄPIKKUSYDÄN SÄRKYNYTSYDÄN PUNAHATTU SIPERIANPALLO-OHDAKE JALOKALLIOINEN SINIPIIKKIPUTKI LOISTOSÄDEKUKKA
VERIKURJENPOLVI PUNAKELLUKKA KOREAHOHDEKUKKA MAA-ARTISOKKA TARHAPÄIVÄNLILJA PURPPURAKEIJUNKUKKA SÄRMÄKUISMA MÄKIKUISMA IISOPPI ISOINKARVILLEA JÄÄKURJENMIEKKA KELTAKURJENMIEKKA
KEVÄTKURJENMIEKKA RÖYHYVIHVILÄ RUUSUNÄTKELMÄ METSÄNÄTKELMÄ
HARMAAMALVIKKI TARHALEVISIA PUNATÄHKÄ KALLIONAUHUS VALTIKKANAUHUS VARJOLILJA valkoinen ja tavallinen KANNUSRUOHO
TUOKSUKÖYNNÖSKUUSAMA RUOTSINKÖYNNÖSKUUSAMA TULIKUUSAMA
PALAVARAKKAUS MÄKITERVAKKO
SUIKEROALPI RANTAKUKKA MYSKIMALVA VÄRIMINTTU TUMMAHELMILILJA
NARSISSI KEVÄTKAIHONKUKKA MÄKIMEIRAMI IDÄNKEULANKÄRKI JALOPIONI
TILLIPIONI SIPERIANUNIKKO IMUKÄRHIVILLIVIINI MÄTÄSLEIMU SYYSLEIMU
SAMMALLEIMU KELLOPEIPPI KELLOSINILATVA NIITTYSINILATVA KETOHANHIKKI
HOPEAHANHIKKI VERIHANHIKKI KULTAHANHIKKI NEPALINHANHIKKI PYSTYHANHIKKI GRÖNLANNINHANHIKKI TARHAKYLMÄNKUKKA POSLIINIHYASINTTI KÖYNNÖSRUUSU KULTAPALLO LOISTOSALVIA
KIVIKKOSUOPAYRTTI ROHTOSUOPAYRTTI PATJARIKKO MEHITÄHTI
KOHOKKI ´Jack Flash` NURMIKOHOKKI KULTAPIISKU PURTOJUURI TARHARAUNIOYRTTI PIETARYRTTI LEHTOÄNGELMÄ KANGASAJURUOHO TIMJAMI TULPPAANI TUMMATULIKUKKA
PURPPURATULIKUKKA UKONTULIKUKKA KETO-ORVOKKI
2-vuotisia mm.NEIDONKIELI SALKORUUSU ILLAKKO ROHTOSORMUSTINKUKKA KÄENKUKKA HARMAAKÄENKUKKA PUNA-AILAKKI JA BELLIS (ei ole siis perenna mutta kylväytyy helposti)
kääk mikä määrä
 
Kyllä Bellis vaan perennaksi luetaan ;) Omasta listasta sekin puuttui. On sekä nurmikkobellistä että "tavallista". Illakkokin on ainakin minulla kasvanut samana puskana pitempään kuin 2 vuotisena kun olen katkaissut kukkavarren ennenkuin on alkanut tehdä siemeniä. Toisinaan sama toimii salkoruusullakin. Ja pitää lisätä omaan listaan keväinen linnunsilmä, unelmatädyke, kevätlinnunherne, kultapallo, luostariunikko, hopeahärkki, sammalleimu, varjoyrtti,kirjavalehtinen vuohenputki, humala, 2 jalokärhöä, villiviini (ja kohta joku huomauttaa näiden olevan köynnöksiä) kievarinyrtti, särkynyt sydän (sekä punaisena että valkoisena), pikkusydän.. ja vieläkin jää jotain puuttumaan :/ Tämän kesän urakka on kyllä ehdottomasti noiden perennapenkkien "asukkien" listaaminen.. Ai juu, kaksivuotisista on jättikarhunputki toivottavasti pitänyt itse siemenlisäyksestään huolen. Oli Kauppilan kuvastossa aika suolainen hinta mokomalle vaan onhan se kyllä komeakin =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2007 klo 12:57 Tyttöni Tuulispää kirjoitti:
Me asutaan omakotitalossa, mutta en ajatellut hankkia perennoja, koska ne eivät kuki koko kesää. Tykkään kukista, en "viherkasoista". Tai jos joku tietää perennan, joka kukkii koko kesän, niin olisin kiitollinen tiedosta.


Perennapenkissä jujuna onkin, että siellä olisi aina joku joka kukkii. Eli kannattaa valita eri aikaan kukkivia perennoja.
 

Yhteistyössä