Mitä perennaa puutarhassasi?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2007 klo 13:42 Nani kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2007 klo 12:57 Tyttöni Tuulispää kirjoitti:
Me asutaan omakotitalossa, mutta en ajatellut hankkia perennoja, koska ne eivät kuki koko kesää. Tykkään kukista, en "viherkasoista". Tai jos joku tietää perennan, joka kukkii koko kesän, niin olisin kiitollinen tiedosta.


Perennapenkissä jujuna onkin, että siellä olisi aina joku joka kukkii. Eli kannattaa valita eri aikaan kukkivia perennoja.
Näinpä.. tai sitten kannattaa kuitenkin miettiä sitä "viherkasaosastoa" niin että sommittelee erilaisia lehtien muotoja ja värejä jolloin kyllä saa vaihtelua. Kannattaa vilkaista vaikka Kauppilan luetteloa, löytyy lähes mustalehtisiä lajikkeita ja vaikka minkälaista variegataa. Kesäkukat ovat sitten niitä jotka kukinnan alettuaan jatkavat hyvällä hoidolla kukintaa kauan mutta eivät toki ihan toukokuusta pakkasten tuloon nekään.
 
Joo vähän hankala toi juttu, että mikä on perenna ja mikä ei. Tällä hetkellä mulle on koristetupakkakin perenna! Talvetin viileässä, ja nyt on jo pari kukkaa. Viime vuonna kukkineista salkoruusuista moni jäi 2-vuotiseksi, osa on kasvattanut jo kunnon pehkon tänä keväänä. Liuskasalkoruusu on kuollut kukkimatta kertaakaan.
Pitkään kukkiva perenna on ainakin pikkusydän. Itselläni kivikossa kukki tarhalevisia 3 kuukautta putkeen, otin siemeniä ja nyt on pari alkua tulossa. Jalokärhöistä ´Piilu`kukki kanssa monta kuukautta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2007 klo 14:36 huppaloora kirjoitti:
Ja minun levisiani oli näemmä myyrät syöneet \|O
No voi höh. Mulla olis siemeniä. En ole ennen tätä vuotta niitä idättänyt, mutta nyt on pari noussut kuukauden odottelun jälkeen. Saas nähdä maksaako vaivaa. Pirilän kukkatalosta taimet taitaa saada helpommalla. Mutta on niin kivaa, kun on "itsetehtyjä" kasveja pihassa. Oletkos Huppaloora alan ihmisiä, kun noin paljon tiedät kasveista? Kerropa muuten, uskaltaako noita levisioita jakaa, kun yksi on tehnyt sivuruusukkeita?
 
Mä en puutarhanhoidosta tiedä yhtään mitään, talon entinen omistaja on laittanut oikein kauniin pihan, mutta mun suosikkini täällä ovat "Kylmänkukat" (olikohan semmoinen...) Semmoisia oikeain vaaleanliloja kukkasia nousee tuolta yhden omenapuun alta, kestävät kuulemma hyvin hallan.. En tiedä edes ovatko perennoja. Ja noita kuunliljoja on etupihalla vaikka huru myckke!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2007 klo 14:50 Jode kirjoitti:
Kylmänkukka (Pulsatilla vulgaris) on ainakin perenna. Mulla on sellasta siniviolettia, kukkinut jo.
Kiitos tiedosta.. Hävettää aina tää mun tietämättömyyteni kun vieraat kysyy pihasta.. Marjapensaita ja kukkasia joka paikassa, muttei kukista mitään tietoa.. Tornikin olis täynnä palanutta hevosenlantaa (ei enää haise) lannoitteeksi. ja sitä tuoreempaakin on toisella puolella... :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2007 klo 14:40 Jode kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2007 klo 14:36 huppaloora kirjoitti:
Ja minun levisiani oli näemmä myyrät syöneet \|O
No voi höh. Mulla olis siemeniä. En ole ennen tätä vuotta niitä idättänyt, mutta nyt on pari noussut kuukauden odottelun jälkeen. Saas nähdä maksaako vaivaa. Pirilän kukkatalosta taimet taitaa saada helpommalla. Mutta on niin kivaa, kun on "itsetehtyjä" kasveja pihassa. Oletkos Huppaloora alan ihmisiä, kun noin paljon tiedät kasveista? Kerropa muuten, uskaltaako noita levisioita jakaa, kun yksi on tehnyt sivuruusukkeita?
Äh, innostunut harrastelija vaan.. :whistle: Voi juontaa juurensa siitä kun äitimuorin pihassa on n.2000 erilaista puuta, pensasta ja perennaa ja siellä on tullut apuna möyrittyä.. Sitten kun vielä tuttavapiirissä on näitä muitakin puutarhahommeleihin hurahtaneita niin näin siinä käy. Kaiken kukkuraksi osallistuin talven mittaan muutamiin siemenketjukirjeisiin joissa parhaassa oli likemmä 200 lajia erilaisia siemeniä niin piti sitten kaivaa tietoa että mikä täällä mahdollisesti menestyy ja miten mitäkin saisi itämään.. Kaapit pullistelevat siemeniä laidasta laitaan.. Kohtahan sitä pääsee kylvämään kesäkukat ja sitten kasvimaan kimppuun.. Levisian jakamisesta en kyllä osaa sanoa mitään.. eli oman logiikkani mukaan jättäisin sen rauhaan ;)
 
Mellen ei tarvi hävetä ollenkaan. Ei kai sitä nyt kaikkea voi tietää. Mä itse en tunnistanut pari vuotta sitten kasveista kovinkaan montaa. Nyt on innostus iskenyt kuten Huppalooraankin. Tää into taitaa pistää meidät pankinjohtajan juttusille. Tekis meinaan mieli muuttaa. Pari vuotta sitten kun ostettiin tää omakotitalo, yksi peruste valinnalle oli pieni piha. Mä en mitenkään voinu arvata, että määhän tykkään kasvatella kukkia ym! Ja nyt tunnen useimmat tutut kasvit latinaksi! E
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2007 klo 15:02 Jode kirjoitti:
Mellen ei tarvi hävetä ollenkaan. Ei kai sitä nyt kaikkea voi tietää. Mä itse en tunnistanut pari vuotta sitten kasveista kovinkaan montaa. Nyt on innostus iskenyt kuten Huppalooraankin. Tää into taitaa pistää meidät pankinjohtajan juttusille. Tekis meinaan mieli muuttaa. Pari vuotta sitten kun ostettiin tää omakotitalo, yksi peruste valinnalle oli pieni piha. Mä en mitenkään voinu arvata, että määhän tykkään kasvatella kukkia ym! Ja nyt tunnen useimmat tutut kasvit latinaksi! E
Meillä oli alunperin tässä tontin koko 1110 neliötä ja saatiin ostettua pari vuotta sitten tuosta vierestä tontti jossa kokoa n.2000 neliötä :whistle: Kevät alkaa perinteisesti sillä että tilataan kuorma-auton lavallinen multaa ja siitä se sitten lähtee... Onneksi tuossa on vajaa 1000 neliötä metsää ettei ihan lähde homma lapasesta.. Mutta mahtuu vähän erikoispuitakin kokeilemaan.. =)
 
Aivan ihanan sininen! Mun siemenet ei ole vieläkään itäneet. Olivat kyllä kellarissa lähes 2kk. No, ens keväänä uusi yritys. Tänä kesänä taitaakin jäädä pihanhoito vähän huonommalle mallille. Lääkäri muuten pakottaa mut sairaalaan vuodelepoon. (Menossa 23. raskausviikko ja kohdunkaula on pehmentynyt jo).
Meillä on tontti alle 500 neliötä! Onneks meillä on parin kilometrin päässä hehtaari, jolta saadaan polttopuut ja perunat ym.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 10:46 Salama McQueen kirjoitti:
Mitkäs perennat viihtyy varjoisalla pihalla? Meidän rivarissa tuo etupiha on tooosi varjoinen, eipä juuri aurinko paista ja sinne pitäis jotain saada. :)
Kuukkeloimalla löytyi tämmöinen linkki..Siellä on listaa varjoisan paikan kasveista.
http://www.kotipiha.com//index.cfm?main_frame=http://www.kotipiha.com/users/198/529.cfm
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 10:23 Jode kirjoitti:
Aivan ihanan sininen! Mun siemenet ei ole vieläkään itäneet. Olivat kyllä kellarissa lähes 2kk. No, ens keväänä uusi yritys. Tänä kesänä taitaakin jäädä pihanhoito vähän huonommalle mallille. Lääkäri muuten pakottaa mut sairaalaan vuodelepoon. (Menossa 23. raskausviikko ja kohdunkaula on pehmentynyt jo).
Meillä on tontti alle 500 neliötä! Onneks meillä on parin kilometrin päässä hehtaari, jolta saadaan polttopuut ja perunat ym.
Älä luovuta, kippaa vaan jonnekin rauhalliseen paikkaan kukkapenkissä ja voi olla että sieltä ne vielä nousee. Meillä taas lumi maassa.. Piti ottaa kuvia kukkivasta valkoisesta sinivuokosta mutta jotenkin veikkaan että ei tuolta hangesta paljon erotu.. :whistle:
 
Mulla tuolla pikkuläntissä on tulppaaneita, narsisseja näin kevääksi. Muuten sieltä nousee Pioni,Ritarililja, Kullero,Kurjenmiekat ja Päivänkakkarat, Keltatyräkki. Sitten on Morsiusangervo vielä tuossa vieressä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2007 klo 14:00 huppaloora kirjoitti:
-köynnösukonhattua
-sinistä ukonhattua
-sinivalkoista ukonhattua
-isovaleunikkoa
-kolmea eri nauhusta
-purppurapunalatva
-himalajan tyräkki
-kultatyräkki
-esikoita
-kylmänkukkaa
-hietaneilikkaa
-harjaneilikoita
-valkoista rentukkaa
-punaista, valkoista ja punavalkoista ketoneilikkaa
-kiinankarhunköynnöstä (kerrattu, vaal.pun)
-lumikki
-keltakatkero
-syyskatkero
-erilaisia iiriksiä sekä germanicaa että sibiricaa
-köynnöspinaattia
-pioneja
-kuunliljoja
-jalopähkämö
-nukkapähkämö
-keijunkukkia
-maksaruohoja
-sini-, valko- ja keltavuokkoja
-päivänliljoja
-kaukaasian kirahvinkukkaa
-hortensia (endless summer)
-suopayrttiä
-oranssikeltanoa
-kultakaarta (variegata ja tavallinen)
-orvokkeja
-vuorikaunokkia
-pensaskärhö (recta eli punalehtinen)
-idänunikkoa
-piccicatounikkoa
-tuliunikoita
-syysleimuja
-akileijoja
-tuoksumataraa
-varjoliljoja
-kimikki
-himalajan jalkalehti
-ritarinkannuksia...
varmaan puolet pihan kasveista puuttuu listasta ..mm. kivikkokukat ja kevätkukkivat.. Ja perennoitakin paljon =)
No onpas teillä kerrakseen! Samoin kuin Imatran Inkerillä!
 
eikös aitoukonhattu ole tooosi myrkyllinen? ainaki mummi väitti näin, meillä moista puskaa oli jumalaton lämpäre tuossa lähes keskellä pihaa, käskin ukon ajella surutta leikkurilla yli.. oli semmoset sini-valkeet kukat.

Pioni on kiva mut kuulemma tarkka paikasta, anoppi muinoin istutti tähä pihaan kaks pionia joista toinen ei lähteny kukkimaan millään, siirti ja nyt on kukkinu jo monena vuonna komiasti!

Mulla ois kans tuota rentoa akkaa(unohtu jo koko nimi) sit ois ainaki kahta eri kevätesikkoo, siemeniä löytyy pelargoniasta kolema eriväriä ja sit löytyy harvinaista puuta.. voiko sanoo et harvinaista ku ennen oli vaan yks se sit nyypähti yks talvi ni katkastiin ja nyt niit on 30 \|O merkki siis tuomipihlaja ja sit pihan ylpeys hoppeepoppeli :D
Pari vuorimäntyä, lumipalloja, ruusuja, on juhannusta ja hansaa ja mikä lie tuo vaaleenpunanen on?

Ja sit on kulleroo, vuorenkilpee ja niitä kuuluisia KUKKIA :LOL:
 


[/quote]
Älä luovuta, kippaa vaan jonnekin rauhalliseen paikkaan kukkapenkissä ja voi olla että sieltä ne vielä nousee. Meillä taas lumi maassa.. Piti ottaa kuvia kukkivasta valkoisesta sinivuokosta mutta jotenkin veikkaan että ei tuolta hangesta paljon erotu.. :whistle:
[/quote]
Onhan se ukonhattu myrkyllinen. Mutta suuri osa kasveista on jonkin verran myrkyllisiä. (Sisällä olevistakin tosi moni. Mun myrkyllisin on varmaan oleanteri.) Se Koivunkävyn rentoakka on varmaan rentoakankaali, Ajuga reptans. Siinä SalamaMcQueenille eräs varjoperenna. Meillä oli yksi ainoa verso pihalla muutettaessa, siirsin sen varjoon ja johan rupes leviämään.

Meillä on mökillä metsässä valkoista sinivuokkoa, en ole raaskinu pihaan siirtää. Mä oon joskus heitelly pihalle itämättömien kasvien mullat, ja en ole tyhmyyksissäni merkannu mitä on missäkin. En ole osannut odottaa että jotain vielä nousis. Nyt sitte harmittaa, kun ei tiedä mitä ihmeitä sieltä nousee, kitkeäkään ei uskalla. Nyt pitää laittaa merkkitikku kun vien valeunikkopurkit pihaan.
Ai muillakin on pihassa kukkia. Mulla on niille tarkempi nimi, ne on meillä yleiskukkia!
:)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 11:38 koivunkäpy kirjoitti:
eikös aitoukonhattu ole tooosi myrkyllinen? ainaki mummi väitti näin, meillä moista puskaa oli jumalaton lämpäre tuossa lähes keskellä pihaa, käskin ukon ajella surutta leikkurilla yli.. oli semmoset sini-valkeet kukat.

Pioni on kiva mut kuulemma tarkka paikasta, anoppi muinoin istutti tähä pihaan kaks pionia joista toinen ei lähteny kukkimaan millään, siirti ja nyt on kukkinu jo monena vuonna komiasti!

Mulla ois kans tuota rentoa akkaa(unohtu jo koko nimi) sit ois ainaki kahta eri kevätesikkoo, siemeniä löytyy pelargoniasta kolema eriväriä ja sit löytyy harvinaista puuta.. voiko sanoo et harvinaista ku ennen oli vaan yks se sit nyypähti yks talvi ni katkastiin ja nyt niit on 30 \|O merkki siis tuomipihlaja ja sit pihan ylpeys hoppeepoppeli :D
Pari vuorimäntyä, lumipalloja, ruusuja, on juhannusta ja hansaa ja mikä lie tuo vaaleenpunanen on?

Ja sit on kulleroo, vuorenkilpee ja niitä kuuluisia KUKKIA :LOL:
On myrkyllinen juu, meillä noita myrkyllisimpiä on istutettu joko kukkapenkkien keskelle tai sitten ihan aidattu penkki (eli minulla on muuan kukkapenkki aidattu niin että otin harmaantunutta lautaa, porailin niihin pätkiin yläosiin 2 reikää. Sitten laudat maahan ja reijistä läpi sellainen öö.. (dementia) manillaköyden tyylinen naru. Erottaa kukkapenkin niin että ei lapset sinne vahingossa singahda. Ukonhatut on istutettu sellaisiin paikkoihin että lapset ei sinne mene. (Aidan takana tien puolella ja toiset on tuolla metsänpohjalla niin että siinä on valamonruusua ympärillä ja siihen jää kiinni kaikki elollinen) Kukkapenkit on muutenkin aika lapsiturvalliset, viimeksi tehtyyn siirrettiin reunuksiksi kiviä -siis ei ihan pieniä kun tarvittiin traktori siirtämään ne paikoilleen. :whistle: Multaakin meni sitten puoli kuorma-auton lavallista..

Pioneja oli tässä silloin kun tähän muutettiin.. ja pakko oli silloin keväällä (syksyllä ne pitäisi siirtää) juurakkoa siirtää (keskeltä nurmikkoa alkoi nousta piippoja).. Noh, niitä juurakoita sitten nousi likemmä 30 kappaletta (ja sehän lähtee kasvuun myös juurenpalasta) joten huh huijaa.. Niitä on sitten jaettu ja siirretty ja nyt ne ovat lopullisella paikallaan (ellen sitten keksi niitä taas siirtää..) kuunliljojen reunustamina. :D
 
Ja tuo rentoakankaali muuten viihtyy myös auringossa, eikä oo nii justiin kastelunkaan kans.

Ja tiesittekö että pikkusärkyneen sydämmen saa risteytymään -mikälie vuorihanhikkiseoli-kans?? mun hienot pikkusydämet kasvattaa nykysin valkeen "töpön" missä on paaaljon pienenpieniä valkeita kukkia :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 12:35 koivunkäpy kirjoitti:
Ja tuo rentoakankaali muuten viihtyy myös auringossa, eikä oo nii justiin kastelunkaan kans.

Ja tiesittekö että pikkusärkyneen sydämmen saa risteytymään -mikälie vuorihanhikkiseoli-kans?? mun hienot pikkusydämet kasvattaa nykysin valkeen "töpön" missä on paaaljon pienenpieniä valkeita kukkia :'(
En oo tienny. Olis kyllä mielenkiintoista kokeilla. Pitäisköhän mennä kyselemään tosta Pirilästä sitä mikälievuorihanhikkia? :LOL:
Mulla ei ole vielä ajankohtaista toi myrkyllisten kasvien siirtely. Pioniakaan ei raaskis siirrellä, ennenkun näkee, onko syksyllä syntyvä poika kasvien perään.
Anopilta varastin viime kesänä pioneja, kaivoin lapiolla sen puskia ja aika onneton oli saalis. Mutta molemmat alut rehottaa jo komeesti!
Ai piti vielä lisätä varjoperennoista kevätkaihonkukka, kukkii parhaillaan ihanan sinisenä. Aurinkoisessa penkissä sen kukinta on jo loppunut.
 

Yhteistyössä