Näkyykö kihomadot aina...

terveysala
Viimeviikolla otin Pyrvinit, mutta arvatkaa onko hysteerinen olo. Madon ulkonäön kuvauksesta ei
löydy yksimielistä kuvausta aina. Pitääkö siivota samana päivänä kun ottaa tabletit vai vasta seu-
raavana päivänä.Pyrvinin annostus:paketti sanoo että 1 tabletti per 15 kiloa riittää(sen verran otin) nyt mietityttää.Duodecimin infektiotautien kirja sanoo että 1 tabletti per 10 kiloa, samoin pari luotet-tavan tuntuista nettiohjetta. Pienesti pöpökammoisena melkein kaikki arvelluttaa, muun muassa työ-paikan vessa jossa ei pääse pesemään käsiä ennen ennen kuin on aukaissut kopin oven. Päälle vielä se että on kuukautiset ja jo valmiiksi tahmanen olo. Epäily siitä että verhoja ulos tuuletukseen viedessä sai munakylvyn. Arvatkaa vaan onko käsien peseminen jo entisestäänkin
lisääntynyt, ja pesukone laulaa. Ikään kuin ei ihmisen elämässä ole tarpeeksi stressiä ilman tätäkin. Yökutinaa ei mielestäni ole ollut. Voiko madot nähdä vain pytyn vedessä lillumassa vaikkei ulosteen pinnassa olekaan mitään ollut?
 
vieras
Sama vika, iltaisin tuntuu kuin luikertelisi (ei varsinaisesti kutita niin että pitäisi raapia tms), mutta mitään ei näy, jos yrittää paperilla (tummalla servetillä). Ehkä täytyisi katsoa peilillä, tai laittaa se teippi.
 
äiti2x
kysyin just apteekista mitä maksaa noi lääkkeet kun täällä oli juttua että reseptillä halvempi lääke kihomatoihin, voi ollakin jos joutuu useasti ottamaan, mutta 6 tabl oli 11.40 ja 20 tabl 21.90. uusinta hoito ilmeisesti 2 viikon kuluttua. laskekaa siitä paljonko tulee maksamaan ja plus perheen määrä kun kaikki pitää hoitaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti2x:
kysyin just apteekista mitä maksaa noi lääkkeet kun täällä oli juttua että reseptillä halvempi lääke kihomatoihin, voi ollakin jos joutuu useasti ottamaan, mutta 6 tabl oli 11.40 ja 20 tabl 21.90. uusinta hoito ilmeisesti 2 viikon kuluttua. laskekaa siitä paljonko tulee maksamaan ja plus perheen määrä kun kaikki pitää hoitaa.
Joo, mut Pyrviniä pitää ottaa se yks tabu per 10 kiloa. Vermoxia otetaan vaan se yks pilleri per hoitokerta. Että huomattavasti halvemmaksi tulee.
 
sairas
Minullakin on ollut jo 3 kertaa kihomatoja. Mistä sen voisi tietää keneltä niitä saa! Todella inhottavaa, kun ajattelee suolessa eläviä matosia.... Ja mistä sen voi tietää, milloin kaikki mahot ovat lähteneet pois?
Auttakaa mua! En kestä enää hetkeäkään tätä!
 
vastustuskyvytön
Mulla on ollu kihomatoja jo nyt 3 kertaa. Mistä niitä voi tulla? Käsihygienia on todella hyvä ja olen todella tarkka muutenkin hygieniassa... Voisiko olla mahdollista, että saisin niitä kavereiltani, joiden seurassa oleskelen? Jospa he eivät tiedä asiasta että heillä on matoja, enkä viitsi yhtäkkiä töräyttää asiaa ilmoille: "Hei, onks sul kihomatoja?" Mitä voisin tehdä? Miten niitä voisi ehkäistä, tarvitseeko vastustuskyvyn olla hyvä? Auttakaa! En jaksa enää siivota koko ajan tämän asian takia, ja vielä yks juttu, mistä tietää, et ne on kokonaan häipyneet??
 
vieras
Mulla on kihomatoja, mut ei niistä oireita ole ollut kuin kaksi kertaa o_O''
Kun en tiedä mistä olisin saanut kun olen ainut lapsi perheessä, ja ikääkin on 14 vuotta että en pikkulasten kanssa ole missään tekemisissä. En tiedä sitten onko nää kihomatoja vai ei mutta luulen että on. Lääkkeet ovat kalliita. Olisiko mitään hyvää kotihoitovinkkiä, mitä voisi kokeilla ennen kalliita lääkkeitä?
Ja mulla on oireita hyvin harvoin. Ja oon huomannut että kihomadot katoavat kylläkin n. viikon kahden päästä huomattuani ne. Mikä selitys?
 
mIUKUMAUKU
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 12:24 Norsupäästäinen kirjoitti:
Mun neuvolasta saamassa oppaassa lukee että illalla kannattaa laittaa teipinpala peräaukkoon ja ne madot tarttuu siihen kiinni jos niitä on.
Ei kyllä määritellä mitä teippiä, luulisin että jeesusteippiä ei kannata kun sen poisto voi olla aika ikävä kokemus
:LOL: REPS :LOL:
hajosin kans :laught:
 
kihoilija
En tiedä onko mulla kiho matoja kun illalla ennen nukkumaan menoa tulee hirveä kutina pyllyyn... Äitikin jo kurkisti mutta ei näkynyt mitään... Onko se totta jos pistää teippiä pyllyyn ja ottaa aamulla pois niin ne ovat tarttuneet siihen??? Vastatkaa!! olen 12 vuotta ja toosi epä toivoinen...:(
 
...
mua kutittaaa peräaukkooon aika usein, viime aikoina ei oo paljookaa kutinaa ollu mut se alko taaas tos toissapäivänä. Mulla on ollu joskus kolme vuottta sitten kihareit ja niitä oli sillon aikasemmin jtn kolme kertaaa. tutkin ulostetta eikä siellä mitäään ole ? jos ois ni nähkyiskö ne ? äiti kyl joskus yöllä kattoo mun peräaukon ku nukun :D mut ei ooo taaas pitkäään aikaan kattonu . AHISTAVAA !
 
Matosoturi
Kannattaa ehdottomasti hakea sitä Vermoxia, pyrvinillä meillä ei madot pojalta lähteneet. Lisäksi toitotin häpeilemättä kaikille, että meillä on matoja ja että tarkkailkaa hyvät ihmiset onko muilla. Siten voi ainoastaan estää uuden tartunnan saamisen, kun kaikki tietää tarkkailla ja tarvittaessa hoitaa madot pois. Ja kyllä meillä näkyi madot myös ulosteessa, siinä pökäleen pinnalla ne luikertelivat.
 
ds
KIHOMATO
Aiheuttaja
Kihomato (Enterobius vermicularis) elää paksussa suolessa. Naaras on 8 - 13 mm ja koiras 3 - 5 mm pitkä. Se tarttuu suun kautta nielemällä madon munia. Mato elää 40 - 90 päivää. Väriltään ja muodoltaan mato muistuttaa valkoista langanpätkää.
Itämisaika
Kutina peräaukossa alkaa noin kuukauden päästä tartunnasta.
Oireet
Peräaukon kutina. Voi olla myös oireeton. Lapsilla voi olla käytösmuutos: Levottomuus, ärtyneisyys ja unettomuus. Tytöillä madot voivat mennä häpyhuuliin ja aiheuttaa niissä kutinaa.
Infektion kulku
Kun ihminen on nielaissut madonmunia, ne kuoriutuvat ohutsuolessa ja kasvavat kuukaudessa aikuisiksi sekä menevät paksuun suoleen, lähinnä umpisuolen alueelle, jossa ne elävät rauhasissa ja kudoksessa. Mato hiukan sulattaa suolikudosta, muttei aiheuta kudosreaktiota. Paksusta suolesta mato ryömii peräaukosta ulos, yleensä aamuyön tunteina. Ilmakontakti stimuloi munimisen. Munia on yli 10.000. Munat ovat läpikuultavia ja kooltaan 0,05 x 0,07 mm eli mikroskooppisen pieniä. Mato liimaa munat erikoisliimalla ihoon. Kutina johtuu siitä, että ihminen allergisoituu liimalle. Munimisen jälkeen mato kuolee. Ruumiin lämmössä munat kehittyvät nopeasti ja ovat infektiivisiä 6 tunnissa. Peräaukkoa raapiessa munia joutuu käsiin ja niistä mahdollisesti nenän tai suun kautta takaisin suolistoon. Munat ovat tahmamaisen eritteen peittämiä, joten niitä voi siirtyä kätellessä, leikkiessä ja leluista. Esiintyy myös paluuinfektiota: Jos munat ovat riittävän kauan peräaukon iholla, ne kuoriutuvat ja nuoret madot ryömivät takaisin peräaukkoon ja kasvavat aikuisiksi madoiksi. Munia on löydetty pölystä. Ne säilyvät jopa kuukausia kehon ulkopuolella. Lähietäisyydeltä voivat madot myös sisäänhengityksessä kulkeutua nenän kautta infektoituneista vuodevaatteista ihmiseen. Munia ei kuitenkaan leijaile ilmassa huonepölyssä vaan ne laskeutuvat melko nopeasti kodin pinnoille. Vain vaatteita ja mattoja löyhytellessä niitä voi irrota pinnoilta.
Infektio on hyvin tarttuva.
Diagnoosi
Normaalilla muiden matojen ulosteviljelyllä ei kihomatoja todeta. Madot todetaan vain peräaukon pinnalta. Keittosuolaliuokseen kastetulla pumpulitikulla hierotaan voimakkaasti peräaukon ihoa ja työnnetään tikku lopuksi noin puoli senttimetriä peräaukkoon. Tämän jälkeen tikku laitetaan kierrekorkilliseen purkkiin, jossa on 2 - 3 mm fysiologista (0,9 %) keittosuolaliuosta ja lähetetään laboratorioon. Tuloksen voi varmistaa ottamalla useampi näyte eri aamuina. Myös teipillä voi matoja yrittää saada. Puuspaattelin päälle liimataan 5 cm pala teippiä tarrapuoli ulospäin. Teippi painetaan ihoalueella, josta matoja etsitään. Myös kirkkaan valon avulla voi matoja etsiä. Madot hehkuvat salamavalossa. Vahvalla taskulampulla valaistaan alue ja katsotaan hehkuuko matoja.
Hoito
Apteekeista saa reseptivapaasti Pyrvin nimistä kihomatolääkettä. Sitä on saatavissa 100 mg tabletteina. Annostus on 1 tabletti/10 - 15 kg kerta-annoksena. Tabletin voi jauhaa pieniä lapsia varten. 6 tabletin pakkaus maksaa 9 euroa ja 20 tabletin pakkaus 27 euroa.
Pyrviniä tehokkaampi on Vermox-niminen reseptilääke. Siinä annos on yksi tabletti kerta-annoksena yli 2-vuotialle (myös aikuisille) ja puoli tablettia kerta-annoksena alle 2-vuotiaille. Koska uusintainfektio on yleinen, voi toisen annoksen ottaa 2 - 3 viikon päästä.
Joskus sitkeissä tapauksissa annetaan Vermoxia 1 tabletti 2 kertaa vuorokaudessa kolmena peräkkäisenä päivänä yli 2-vuotiaille ja puoli tablettia 2 kertaa vuorokaudessa kolmena peräkkäisenä päivänä alle 2-vuotiaille. Vermoxia saa 6 tabletin pakkauksessa, jonka hinta on 14 euroa.
Esiintyvyys
Esiintyvyys vaihtelee eri maissa. Mato on yleinen lauhkeilla vyöhykkeillä ja melko harvinainen tropiikissa. Euroopassa ja USA:ssa se on yleisin ihmisten mato. Eräässä tutkimuksessa 5 - 10 %:lla Helsingin päiväkotien lapsista löytyi kihomatoja. Eläimillä ei tätä matoa tavata vaikka eläimen turkissa voi madonmunia ollakin, jos joku silittää eläintä ja sen karvoihin siirtyy munia.
Torjunta
Pidä kynnet lyhyinä. Käytä sängyssä yöpukua. Joka-aamuinen kylpy. Eri pyyheliinat.
Vaihda ja pese yöpuku ja alusvaatteet joka päivä. WC-käynnin jälkeen pese kädet ja harjaa kynnet.
Desinfioi säännöllisesti WC-istuin, WC:n käyttönappula ja WC:n kädensijat.
Pese lelut, jos on leikki-ikäisiä. Imuroi makuuhuone päivittäin.
Huono tuuletus edesauttaa madonmunien säilymistä. Vaatteet tuuletettava.
Käsien pesu ulkoa tultaessa ja ennen ruokailua. Pakkanen tappaa elävät toukat munien sisältä.
löysinkin jo hinnat..
 
ding dong
Olen aloittanut eka syksyä työt päiväkodissa. Tietenkin sain kihomatotartunnan heti näin alkuun, tiedän sen tunteesta koska minulla on ollut niitä pienenä. Mieheke on armeijassa, että ei usein samoissa lakanoissa nukuta. Pelottaa että hän on saanut viime lomilla myös tartunnan minulta harrastaessamme seksiä, tai ihan muuten vain? vai olisinko minä voinut saada tartunnan häneltä... Kovin tuntuu vaikealta alkaa puhua tämmösestä ongelmasta hänelle.
 
hohhoijaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei välttämättä näy ulosteessa,eikä aina peräaukon suullakaan. Mutta kyllä sen kutinan tunnistaa.
Ja niitä lääkkeitä ei kannata ihan vaan varmuuden välttämiseksi ottaa.
Joo ei varmuuden vuoksi kannata ottaa, koska siinähän käy ennenpitkää kuppasesti, kun madot tulevat immuuneiksi lääkkeille kun niitä on kaikki neurootikot turhaan syöneet. Mene lääkäriin selvittämään mikä vaivaa, äläkä syö turhia lääkekuureja. Mikä tossa nyt sit kertoo madoista: ei kutinaa, ei matoja ulosteessa. Tolla perusteellahan me kaikki saatais syödä matolääkeitä koko ajan.
 
Pablo
Ei mitään teippejä kannata laittaa. Sillä voi ottaa vain näytteen labraa varten. Lääkettä huuleen, pyrvin tai lääkärin reseptillä Vermox. Pyrvin halvaanuttaa madot ja ne tulee ulos, Vermox taas tappaa ne tavallaan nälkään.
Ensin lääke huuleen, seur päivänä kaikki lakanat pesuun 90 asteeseen. Alushousut ja pyyhkeet kans. yöt nukutaan lääkkeen oton jälkeen alkkareissa, mielellään tiukahkot, ettei madot ja munat varise sänkyyn. Nukkuessa alle on hyvä laittaa pyyhe, joka laitetaan aina aamulla 90 asteen pesuun. Kädet hyvä pestä jatkuvasti. Joku desinfiointi aine käyttöön, kaukosäätimet, kännykät, valokatkaisijat ja oven kahvat puhtaaksi. WC:ssä pöntön alueelta kaikki desinfioiotava. Pöntön nuppi, valokatkaisija, hanat, kaikki mihin wc käynnillä mahdollisesti kosketaan. Vahva domestos liuos on hyvä. Vermoxia saa suomesta reseptillä, itänaapurissa ei sitä tarvita, ja pakkaus (6 tablettia, a 100mg) maksaa muistaakseni 3 euroa.
Itse varmistelin alapesun vielä laittamalla spriitä kankkuun, poltti niin helvetisti, mutta saavatpa munat kyytiä. Ekalla kierroksella murskasin kaksi pyrvin tablettia veden sekaan ja pumppasin isolla injektioruiskulla peräaukosta sisään. Madot alotti massa invaasion ulos aika nopeesti, pari tuntia tais mennä. Aluksi tuntui että on ripuli, kun sitä vettä oli siellä, pidättelin vaan sitkeesti, ja jo sai madot lähtöpassit.
 
Terveydenhoitaja
Kihomadot

Huokaise syvään ja ota rauhallisesti!
Ne peijakkaat ovat inhottavia mutta muista, että täysin vaarattomia! Erittäin yleisiä varsinkin lapsiperheissä ja häädettävissä.
Koko perheelläsi on edessä aikamoinen urakka, mutta jos tämän rumban jaksatte viedä kunnialla loppuun niin madot ovat kohta historiaa. Jokaisen on tehtävä parhaansa tämän asian suhteen. Heikkoa lenkkiä ei saa olla.
Onko niitä kihomatoja?
1.5-2h. nukahtamisen jälkeen katso taskulampun kanssa, ovatko madot tulleet munimaan takapuolen suulle. Näet ne silmillä. Valkoisia lankamaisia matoja.
Madot näet myös kakan pinnalla. Lapset voi kakattaa potalla tai kurkistella taskulampulla pönttöön. Muita oireita kutina, levottomuus, ruokahalun puute. Aikuisilla voi olla oireeton.
HUOM! Muista, ettet ikinä aikaisemmin ei ole ollut niin tietoinen omasta takapuolesta ja sen kutinasta. Kun madot on häädetty lääkkeillä ja niitä ei enää ole, kutina voi kuitenkin jatkua. Tämä on aivan normaali ilmiö loistartunnasta kärsiville ja esim. syyhypunkissa. Takapuolen kutinaan voi olla myös monta muuta syytä esim. pukamat tai liiallinen ihon pesu saippualla. Iho kuivuu tarpeettomasti. Voit rasvata tavallisella perusvoiteella mikäli kutina jatkuu.


Muutamia ohjeita:

1. Hanki kunnolliset siivousvälineet. Miellyttävämpää ja huomattavasti tehokkaampaa on siivota kun on oikeanlaiset välineet.
2. Hanki lapsille haalarihousut yöksi. H&M myy ainakin joitain formula-haalareita. Itse ompelin omista vanhoista topeistani. Keskelle muutama pistos niin että tulee haarus-väli. Eivät pääse kaivamaan takapuolta yöllä. 5-vuotias poikamme puki hieman nieleskellen äidin vaaleanpunaisen topin päälleen ;)
3. Infoa tartunnasta päiväkotia, koulua, ystäviä ja sukulaisia. Vaikka vaiva on inhottava, on siitä kerrottava niille, joiden kanssa on ollut tekemisissä. Tämä ei ole kenenkään vika eikä syy. Tartunnan voi saada vaikka mistä! Lapset nukkuvat eri makuuhuoneissa eikä aina tule kakkoja katsottua joten nämä voivat olla pitkäaikaisiakin vaivoja. Tehotarkkailulla myös lähiperheissä voidaan minimoida kihomatojen uusi tartunta.
4. Lääkitys (Pyrvin tai Vermox) tulee aloittaa kun on näköhavainto madoista. Koko perhe hoidetaan kerralla. Lääkkeitä ei tule napsia mihinkään pieneen kutinaan mikäli ei ole näköhavaintoa. Muutoin voi tulla itse resistentiksi lääkkeelle tai liikkeellä on kantoja, jotka ovat resistenttejä lääkkeille. Tätähän me emme halua! Me olimme myös glukoosi eli sokerilakossa muutaman päivän lääkkeen ottamisen jälkeen. Madot käyttävät glukoosia ravinnokseen. Söimme myös maitohappobakteereita. Muista uusinta kahden viikon kuluttua.
5. Siivous seuraavana päivänä. Apteekissa on hyvä esite siivouksesta ja Pyrvin-kuurista. Itse jynssäsin paikkoja päivittäin hieman liikaakin. Muista maalaisjärki, joka tosin tuppaa unohtumaan tämän asian kanssa. Jos sinä väsyt niin siitä ei hyvä seuraa.
6. Pikkulegot ,pehmolelut yms. pakastimeen. Kaikkia ei pysty pyyhkimään. Myös saunassa tarpeeksi kovassa lämpötilassa kuolevat.
7. Käsihygienia kaikkein tärkein juttu! Kaikki käsillä syötävä kannattaa jättää pois vähäksi aikaa. Hammastikuilla omenanpalaset ym. MUISTA ETTÄ TÄMÄ ON LYHYT AIKA!
8. Kynnet lyhyiksi. Todella paljon näkee lapsilla pitkiä kynsiä. Ne ovat oivallinen kasvualusta kaikille bakteereille ja viruksille (ontelosyylät, flunssavirukset, ripulit ym.)
9. Kynnel apteekista mikäli lapsi pureskelee kynsiä. Pitää vain lisätä joka käsipesun jälkeen uudelleen.
10. Käsidesi EI TAPA kihomatojen munia, koska munat ovat suojautuneet geelin sisälle. Saippuapesu. Ostimme 3l:n ison saippuan, josta pienempää täydensimme uudelleen. Kannattaa hankkia perusrasva pumppupullossa saippuapurkin viereen. Kädet kuivavat muutoin.
11. Tartunnan varmistamiseksi on olemassa pumpulitikkunäytteitä, joita kannattaa ottaa useampana aamuna koska madot eivät muni joka yö tai mato-lm näytteitä, jotka harvinaisempia. Käänny oman terveyskeskuksen puoleen. Mato-lm taidetaan tehdä vain yksityisesti.

Muista:
Kihomadot eivät kestä ikuisesti. Vaikka pinna onkin kireällä, yritä saada homma hoitumaan leikkimielisesti lasten kannalta.
Lapsille kannatta kertoa ja perustellusti selittää juurta jaksain käsipesut ym.
Muista monipuolinen ravinto, ulkoilu ja uni!
Elämässä on muita paljon ikävämpiäkin asioita.
Nauti lapsistasi!
Tsemppiä!
 
Mitä mä teen. Mulla saattaa olla kihomatoja. En uskalla kertoo vsnhemmille enkä kellekkään muullekkaa! :x mitä mun pitäs tehdä.. Muute voiko kihomadot häipyä itekseen? Vastatkaa..
 

Yhteistyössä