Näkyykö kihomadot aina...

help !!
APUA!! en oo varma onko mulla kihomatoja,mut yhtenä iltana kutitti ihan vimmatusti takapuolesta,ja kun kävin vessassa, näin paperissa kihomadon tyylisen pienen valkosen "langan" ... oon uskotellu että se on joku muu kun kihomato... oon 14v.enkä viitti kertoo äipälle enkä iskälle...:(( oon tarkkaillu sitäny kaks pv, ja kutinaa ei enään edes ole... kannattaako mun silti kertoo? meidän perheessä on 6 henkee,eli aika iso satsi jos niitä nyt sit on... auttakaa mua!!
 
help!!
voi persus!! tein sit niinkun nettisuvuilla sanottiin (eli tutkitaan takalistoa peilillä) ja sielä semmonen pikku pirulainen meni... oksettaa,kuvottaa ajatuskin.... kerroin äidille, ei ollu vihanen,mua nolottaa.... mulla on kahen pv päästä synttärijuhlat.... jes jes... kenelläkään muulla ei oo näkyny niitä meijän perheessä vielä ainakaan... sairaan oksettavaa :(( alotan nyt sit lääkekuuurin....
 
Iso kiho
voi persus!! tein sit niinkun nettisuvuilla sanottiin (eli tutkitaan takalistoa peilillä) ja sielä semmonen pikku pirulainen meni... oksettaa,kuvottaa ajatuskin.... kerroin äidille, ei ollu vihanen,mua nolottaa.... mulla on kahen pv päästä synttärijuhlat.... jes jes... kenelläkään muulla ei oo näkyny niitä meijän perheessä vielä ainakaan... sairaan oksettavaa :(( alotan nyt sit lääkekuuurin....
Voi hyvänen aika, tietenkään vanhemmat eivät ole vihaisia! Lääkekuuri pitää ottaa koko perheen ja 2 viikon päästä uudelleen. Kaikki lakanat pitää pestä. Unilelut voi saunottaa.
 
help!!
no niillä on just ny aika vaikeeta ja stressiä...joten ois vaikka voinukki ;D unileluja ei oo,muutama pehmolelu vaa vietiin yöks pakkaseen... ja lääkettä otettiin,lakanat onvaikettu ja pinnat puuhitty huolella :))
 
skage
Mikä neuvoksi olen sanonut äitille että minulla on kihomatoja ja äiti on sanonut että käy koulussa terveydenhoitajan lupna mutta kun minulla on pulma: en uskalla mennä kertomaan terveydenhoitajalle!! Mikä neuvoksi?? Pliiis auttakaa.
 
minäsä
Kihomadolle kotitekoinen teippiansa

Täitä hieman harvinaisempi kihomato on vaalea, langanpätkää muistuttava, hieman kaareva mato, joka asustaa peräsuolessa. Tämä sukkulamatoihin kuuluva loinen on täysikasvuisena 8-10 millimetrin mittainen.

Kihomato munii munansa peräaukon limakalvolle, josta ne leviävät huonepölyyn ja vuodevaatteisiin, joissa se voi elää viikkokausiakin. Tauti leviää, kun lapsi raapii kutiavaa takalistoaan. Munat siirtyvät esimerkiksi kynsien alle ja siitä suun kautta suolistoon. Kihomato viihtyy vain ihmisissä. Oireena on erityisesti öisin vaivaava hillitön kutina peräaukon seudulla.

Madon voi yrittää pyydystää käyttämällä kotitekoista ansaa. Lapsen peräukon suulle asetetaan iltaisin kangasteippi. Jos hyvin käy, jää peräaukon suulle munimaan tullut naarasmato teippiin kiinni.

Vaikka kihomato on joskus todella kiusallinen, on se kuitenkin vaaraton. Madosta voi päästä nopeasti eroon, jos vain malttaa olla huolellinen. Koko perhe kannattaa hoitaa samalla kertaa. Naarasmatoon tepsii useimmiten ilman reseptiä myytävä Pyrvin. Lääke ei tosin tepsi muniin, joten hoito on toistettava kahden viikon kuluttua.
Vuodevaatteet vaihtoon päivittäin

Käsien ja kynsien alusten huolellinen pesu on tärkeää vaivan leviämisen estämiseksi. Silti lasta on estettävä laittamasta sormiaan suuhun. Raapimista tulisi välttää: madon munat voivat levitä kynsien alle myös alusvaatteiden läpi.

Peräaukko on pestävä ja vaatteet on syytä vaihtaa puhtaisiin päivittäin. Myös lakanoiden vaihtaminen on tärkeää: kihomato voi elää vuodevaatteissa viikkokausia. Patjat ja peitot kannattaa imuroida huolellisesti ja jättää pakkaseen muutamaksi tunniksi, jos niiden peseminen on hankalaa.

Joskus kihomato pysyy sitkeästi asunnossaan ja tuskastuttaa isäntänsä perinpohjin. Aika tartunnasta kutinaan on peräti kaksi kuukautta. Vaikka lääke olisikin tappanut itse madot, voi lapsi saada uuden tartunnan omista vuodevaatteistaan.

Kahden kuukauden jälkeen ilmaantunut kutina kielii uudesta tartunnasta. Tällöin kannattaa miettiä, mistä se olisi voinut tulla. Ovatko päivähoito- tai leikkikaverit mahdollisia tartuntalähteitä? Turha häveliäisyys on kihomadon häätämisessä haitaksi. Lapsen hoitopaikkaan on syytä ilmoittaa kihomato-ongelmista mahdollisimman pian. Muuten mato voi putkahtaa esiin tuon tuosta.
 
"AAPEE"
Siis mulla oli vielä pari päivää sitten kihomatoja. MUTTA heti kun tuuletin mun huoneen, vaihdoin lakanat, vaihdoin yöpuvun, leikkasin kynnet, pesin kädet tosi usein ja laitoin semmosta rasvaa. Enään ei oo näkyny! ;)
 
asdfghijkloö
itellä on siis ollu niitä matoja jo kolme vuotta. oon 13 vuotias tyttö ja en oo viittiny kertoo enää niiden parin lääkekuurin jälkeen ettei madot oo häipyny.. nyt ois kyllä korkee paikka päässä niistä eroon mutta kuinka? jos lääke ei oo ennenkää toiminu nii miks kuluttaisin rahaa niihin uuestaan? oisin niiiiiiin kiitollinen jos joku vois auttaa mua jotenki, nää madot saa mut tuntemaan " epänormaalilta " ja on aiheuttanu masennusta. kuulostaa liioittelulta mutta niiin se on
 
mammax8
vermox kuuri on halvin ja tehokkain eli respa soittakaa kaikki jotka epäilette kihomatoja olevan.ja pikkarit ja lakanat vaihtoon joka päivä 3 päivän ajan.käsipesu se paras ehjäisy ennen ruokapöytään yms tuloa!!!!
ja sitten vauva rasva se sinkkivoide sitä öisin aina peppuun niin madot ei pääse liikkumaan sen ohi,aamulla muistaa ekana mennä suihkuun ja alkkarit vaihtoon niin jo lähtee madot =)
 
Niinp
sitten meitä on näköjään kolme, MIKSI NE EI VOI LÄHTEÄ POIS, MENEE JO HERMO JA TUNTUU ETTÄ EI SAA AJATUKSIA POIS NIISTÄ ILJETYKSISTÄ! ei vanhemmillekkaan kohta uskalla kertoa kun ne väsyvät tähän touhuun:(
No jeba! Mä oon kakstoista enkä haluu sanoo kellekkää mun ongelmist ja näit on tullu joka kolmas syksy... EI OO KIVAA :,((( en tiiä mikä auttas ku oon kokeillu kaikkee :/
 
"aikuinen"
Mulla kauhukseni oli näitä iljetyksiä heinäkuussa ja menin samointein hakemaan Pyrvinin. Söin ohjeen mukaisesti kaksi kuuria ja vielä yhden päälle. Alunperin näin eri kerroilla yhteensä kaksi matoa, pienen ja ison. Kutinaa oli jonkin verran, mutta ei valtavasti.
Tuo kutina ei vaan ole kadonnut! Peppua kutittaa päivällä ja yöllä ja juuri sen tuntuisesti, että siellä jotain kiemurtelisi. Ei lakkaamatta, mutta ajoittain ja vuorokauden ajalla ei ole väliä. Kutinaa on muuallakin kuin vain peräaukolla, mutta siellä eniten kuitenkin. Yhtään matoa en ole nähnyt kuurin jälkeen, vaikka olen peilannut, kaivanut, pyyhkinyt, "yrittänyt yllättää", tutkinut housuja jne. Kakassa ei näy eikä ole pytyssä noussut veden pintaan yhtään, vaikka olen odotellut (tätä joku neuvoi tekemään). Ärtynyt takamus ei kuitenkaan ole.

Voiko niitä silti olla? Voivatko ne käydä peräaukon ulkopuolella ja sitten mennä takaisin sisään?
Help, tuntuu jo epätoivoiselta!
 
avun saanut
Vastaus kysymykseen: kihomadon munat ja madot ei näy pakolta ulosteessa mutta näkyy peräaukossa, osta suurentava peili tai suurennuslasi. Munia en ole kyllä ikinä onnistunut muutenkaan näkemään ne on kai häviävän pieniä.

Tämä auttaa jos et tavallisin konstein ole päässyt kihomadoista eroon. Tietty pese aina seuraavien ohjeiden lisäksi aina kädet ulkoa tullessa, ennen ruokailua, myös esim jos menet Macciin syömään, yritä pestä kädet tai älä ainakaan syö käsin ranskalaisia tai muuta naposteltavaa elokuvissa käsin joilla olet jo jossain vaiheessa koskenut ovenkahvoihin. Ylipäätään ruokaa ei pitäisi syödä käsin, koska aina noita munia on jossain bussin tangoissa ovenkahvoissa, rahoissa, liukuhihnojen kapuloissa, ostoskorien kahvoissa. Kannattaakin aina mikäli mahdollista pitää käsineitä ainakin talvella se on helppoa. Pese hyvin ostamasi vihannekset(ihmiset räplää niitä käsin vihannestiskeillä). Puhdista auton ratti savetilla usein.

Seuraavassa ohje jos kuitenkin olet saanut tartunnan.


Kaksi varmaa konstia jotka tepsiin myös madon muniin: silitä lakanoiden vaihtamisen lisäksi patja ainakin nukkumakohdasta ja pikkuhousut pesun päälle jos et joka kerta jaksa pestä niitä 60 asteessa! Lisäksi madonmuniin tepsii se, että ottaa aamuin illoin yhden teelusikallisen (Pyrvin tai Vermox tai Lomper-kuurin lisäksi) neilikkaa. En tiedä uskaltaako neilikkaa antaa ihan pienille lapsille, on sen verran tiukkaa tavaraa. Lääkekuuria pitäisi ainakin aikuisella ja isommalla lapsella jatkaa parin viikon ajan, ei ole mitään järkeä ottaa yhdesti matojen ilmaannuttua ja toisen kerran kahden viikon päästä. Sehän on ihan hakuammuntaa tuo kaksi viikkoa: ei ne madot ymmärrä suolesta kuoriutua sillä lailla että kappas nyt on tasan kaksi viikkoa mennyt. Eli parasta ottaa vaikka matojen ilmaannuttua kahtena kolmena päivänä kuuri olipa se nyt sitten mikä hyvänsä Pyrvin, Vermox, Lomper ja lisäksi tuo neilikkasatsi aamuin illoin. Sitten siitä mielellään kahden viikon ajan neilikkaa joka tapauksessa aamuin illoin ja kahden viikon lopun lähestyessä vaikkapa 3-4 päivää taas Pyrvin/Vermox/Lomper. Näin olen saanut vuosia kestäneen kihomatorumban loppumaan ilman mitään ylimääräisiä siivouksia. (aiemmin en edes silittänyt vaatteita, mutta tuo on vinkki vaan jos joku on epätoivoinen:D)
 
"tytteli"
Siis ekaksi:voiko kihomadot laihduttaa koska oon laihtunu viisi kiloa normaalista(eli nyt painan 38kg)enkä uskalla kertoa vanhemmille oon siis13.v.Mitä helkkaria mä teen ja paljon se pyrvin maksaa?
 
13 v tyttö
Oon 13-vuotias tyttö. Ja mulla on kihomatoja jo ollu yli 5kk. Ajattelin etten kestä enää tätä joka päiväistä kutinaa ja vihlontaa. Kerron heti aamulla äidille, mutta miten sanoisin sen? Oon lukenu et on jotai lääkettäki... kauan sen vaikutus ajassa menee?? Yöt on kamalaa kutinaa mutta yritän vaan rentouttaa lihaksia, onko muita keinoja etten raapisi :/
 
apua.
oon 13 v ja mulla on kihomatoja. kutitti jonkun verran vaan ei mitenkään häiritsevän paljon, vasta eilen huomasin yhden toukan...hyi . menin heti kertomaan ja vanhemmat lähti heti ostaa pyrviniä. pesin eilen ovenkahvat,valonkatkaisijat,vahdoin lakanat,tyynyliinan ja pussilakanan ja vielä kaiken lisäksi koristetyynyn pääliset. mua niin ällöttää etten voi oikein keskittyä edes koulussa enkä voi keskittyä myöskään kokeitten lukuun (paljon kokeita tulossa).nyt ei edes kutita ollenkaan ja ei myöskään ilalla vaikka silloin yleensä pitäisi kutittaa.. en tiedä onko tämä normaalia ja mitä mä oikein teen? kai pitäisi ottaa vielä toinenkin kuuri että munista kuoriutuneet kuolevat. en myöskään tajua mitä se lääke tekee eli tappaako se lääke ne kihomadot vai mitä ne oikein tekee? ja tuleeko ne kuolleet ja ehkä myös elävät toukat ulosteen mukana pois? ällöttää ajatella että sisälläni kiemurtelee jotain kihomatoja :( olen kiitollinen jos vastaatte, ihan kuka vaan..pliis
 
sitäsamaatäällänäin
itelläni ollu 5 kertaa matoja ja 2 kertaa o ollu sillee et kutkuttanu takamusta ja käyny vessas ni tullu semmone ulos ja sit niitä ei ole enää näkyny :eek: joo nyt ois jo 6 mut ulosteessa ei mitään erikoista mutta kutina riivaa :/
 
"mjm"
Mulla oli n. Kuukausi sitten näitä matoja.otin lääkkeet kerran, mutta ne on palannut. En kehtaa sanoa äitille enää (oon 11v) otin eilen 3 lääkettä kun edempää ei ollut. Huomasin vain kakassa luikertelevia matoja HYI. Nytkin on hillitön vessa hätä mutta en uskalla mennä vessaan. HELP ME!!!
 
"poika"
Ajattelin tälläistä kysyä itselläni on ollut matoja jo noin vuoden verran välillä ollut 3 viikkoa välillä vain 2viikkoa pois. Välillä tulee perseeseen sellaista valkoista möhnää en tiedä sitten liittyyköse matoihin vai mihin? Lääkkeillä lähtee aina noin 2 viikoski madot pois mutta tukee heti takaisin. Haluaisin tietää mihin tuo möhnä liitttyy
 

Yhteistyössä