MUOTI 90-LUVULLA

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja rouva 600:
HEI!!! Miten ne pojat pukeutuivat silloin!!! Ukkokin tarttis vähän vinkkejä.... :LOL:

Bootsit, farkut, poolo tai bändipaita ja päälle flanellipaita.
Tai farkut ja karmean ruma neulepaita.

Luoja, noi kuvat ovat ihan järkkyjä!
Joo!! Neulepaita heinäkuun helteeseen! :LOL: :LOL:
Täytynee lähteä kirppikselle kaiveleen jotain karmeita bändipaitoja....
Oliko silloin kesällä miehillä muotia sellaiset muodottomat t-paidat? Googlesta ei löydy vinkkejä!!!
 
Olin kyllä aika pieni sillon vielä (90-luvun alussa), mutta tulee mieleen että paljon oli semmosia kohtuu kirjavia, löysiä villapaitoja... Tai jotain aku ankka -t-paitoja... Ainaki alkupuolella semmosia oli?
 
Voi kauheeta kun muistelee miten on pukeutunut :LOL: Mä ainakin pukeuduin tosi isoihn vaatteisiin olin hei meinaan "hoppari" :LOL: :D Ja mulla oli aina kaulussa iso rauhanmerkki :headwall: :D Aina piti ostaa uus jos meni rikki :x Ja juts noi kukkakuvioilla levennetyt farkut ne oli musta tosi makeet,olin tosi kade kun mulla ei ollu sellasia :eek: :LOL: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja NelSu:
Voi kauheeta kun muistelee miten on pukeutunut :LOL: Mä ainakin pukeuduin tosi isoihn vaatteisiin olin hei meinaan "hoppari" :LOL: :D Ja mulla oli aina kaulussa iso rauhanmerkki :headwall: :D Aina piti ostaa uus jos meni rikki :x Ja juts noi kukkakuvioilla levennetyt farkut ne oli musta tosi makeet,olin tosi kade kun mulla ei ollu sellasia :eek: :LOL: :LOL:
Voi apua, mä en edes muistanut tuota peace- merkkiä :D Mulla oli sellaine iso sydän, minkä keskellä oli peace- merkki. Tehtiin kaverin kanssa veiston tunnilla tinasta noita koruja. Se oli kyllä niin hieno, että vähän harmittaa kun en sitä säästänyt :D
 
Levis
Alkuperäinen kirjoittaja rouva 600:
:LOL: :LOL: jessus kun n saanut makeat naurut!!! :LOL: Vielä kyselisin bilehile-kampetta niskaan 90-luvun tyyliin. =)
90-luvulla todella muodikkaita olivat mm. Levikset (501!!!). Leviksien kanssa hyvä oli pitää ruudullista flanellipaitaa!

Muodissa olivat tietysti myös Addun nappiverkkarit tai kolmiraitaverkkarit!

Loppupuolesta 90-lukua tulivat paksupohjaiset kengät. Meikissä ei varmaankaan ollut mitään erikoisuuksia.

Alkupuolesta 90-lukua farkuissa oli vielä korkea vyötärö..

90-luku ei ollut muodin saralla kovin erikoinen, tavallisilla jutuilla mentiin... kunnes 2000-luvulla keksittiin alkaa tuomaan menneitä vuosikymmeniä takaisin, 90-luku tuskin tulee ikinä, koska siellä ei ollut mitään.
 
rantsu
aloin käymään baareissa. Eli tulin täysi-ikäsex. Bootsit jalkaan, housuina farkut tai maastohousut. Paita oli puna- tai siniruutunen flanellipaita, jonka alla t-paita. Hihansuut käärin, jätin kolme neljä ylänappia auki ja paidan helmat tietty housun päälle. Rintataskuun marlboro aski ja sytkäri.
Ja eikun baariin kännäämään!
 
"retu"
pukeuduttiin kun mentiin baariin. Vielä ehkä kaljalippis väärinpäin päähän. Ensin otettiin kunnon pohjat ja sitten raflaan. Siellä kiskottin kaljaa ja poltettiin röökii niin maan helevetisti!
 
"vieras"
Juppikummun lisäksi kankainen donitsi tai sitten hiukset oli kiinni soljella, jossa oli iso rusetti. Kesälläkin saattoi olla runsas neule, yhdessäkin oli jotain ihme pampuloita. Talvella duffeli (?)-takki eli leveä huopainen takki, sitten semmoinen ihmeellinen huopainen tai samettinen lakki jonka etureuna oli käännetty ylös. :-/
 
Muotitietoinen
Vaatteet
1990-luvulla korostettiin yksilöä. Massamuotia paheksuttiin ja jokainen koitti olla oma itsensä, ja kehittää oman tyylinsä. Katu-uskottavuus oli avainsana. 80-luvulta alkaneet alatyylit grunge, punk, skinheadit, fetissit, gootit ja hopparit olivat voimissaan.

Myös hipit, hevarit ja eläinaktivistit, jotka kampanjoivat näyttävästi turkistarhausta vastaan. Vaatteita ostettiin paljon kirpputoreilta ja niistä tehtiin oman näköiset. Kierrätys oli avainsana.

Muodissa näkyi ympäristöystävällisyys ja erilaisten luonnonmateriaalien käyttö. Muodissa olivat ohuet, laskeutuvat kankaat ja niukka alusvaatemainen tyyli napapaitoineen. 90-luvulla muodissa oli retrobuumi ja erityisesti 60- ja 70-lukujen tyyli näkyi muodissa, mutta uudemmassa muotissa.

Muodille oli tyypillistä lyhyt elinikä, jatkuvat muutokset ja uuden löytäminen. Muodissa olivat mm. erittäin paksupohjaiset kengät, lappuhaalarit, 2 ja 3 raita verkkarit, nappiverkkarit, flanellipaidat, minireput, vyölaukut, salihousut ja maastohousut. Vuosikymmenen alun muoti mukaili lamaa, joten vaatteet olivat käytännöllisiä ja pelkistettyjä.

1990-luvulla alkoi poikabändi ja tyttöbändibuumi. Spice Girlssien viidelle jäsenelle oli kaikille luotu oma tyyli: sporttinen, seksikäs, tyttömäinen, klassinen ja trendikäs, joiden pukeutumista teinitytöt jäljittelivät.

1990-luvun naisihanne oli anorektisen laiha, joten erilaiset syömishäiriöt yleistyivät. Muodissa heroin chic-look, joka ihannoi riutuneen ja kuihtuneen näköistä rappiolla olevaa naista. Kauneusleikkaukset yleistyivät, joten anorektiseen laihuuteen lisättiin valtavat silikonirinnat ja huulet ruiskutettiin pulleiksi botoxilla.


--------------------------------------------------------------------------------

Kosmetiikka
Yhä nopeammin vaihtuva trendi teki ihmiset varovaisiksi ja käyttöön otettiin hennatatuoinnit ja hiuksiin värihuuhtelut. Muotoilu- ja viimeistelytuotteiden koostumusta ja rakennetta paranneltiin jatkuvasti. Vaikka muotoilutuotteita käytettiin, hiuksien piti olla luonnolliset.

Kauneuden hoidossa otettiin huomioon terveellinen ravinto, liikunta, rentoutuminen ja monet pehmeän lääketieteen hoitomuodot, kuten aromaterapia ja lymfahieronta. Tieto ihon rakenteesta ja toiminnasta lisääntyi.

Tuotteiden pakkaamisessa otettiin huomioon ympäristönäkökohdat joten kehitetiin kierrätettäviä, poltettavia ja uudelleen täytettäviä pakkauksia. Kosmetiikan mainonnassa ei saanut luvata liikoja, vaan lupaukset piti pitää. Kauneusleikkaukset ja kosmetologilla käynti yleistyivät.


--------------------------------------------------------------------------------

Meikki
Erilaiset meikkilookit vaihtelivat siinä missä muotikin. Jokainen meikkasi tyylillään. Suosioon nousi kuitenkin nude-tyyli, jolloin meikkiä ei juurikaan käytetty tai meikkiä käytettiin paljonkin, mutta ei saanut näyttää meikatulta. Meikki pohjautui usein värianalyysiin. Meikissä painotettiin usein joko silmiä tai huulia.

Voimakkaan silmämeikin kanssa käytettiin vaaleaa huulipunaa, eikä huulia korostettu, voimakkaan huulimeikin kanssa ei taas käytetty juurikaan luomiväriä, vaan silmät jätettiin luonnollisiksi. Meikkivoiteen tai suosioon nousseen värivoiteen värin tuli vastata ihon omaa sävyä ja iho sai kiiltää. Meikkivoiteet suojasivat ihoa kylmältä ja auringolta sekä ympäristön epäpuhtauksilta.

Kulmakarvat olivat luonnolliset ja ne nypittiin siipimuotoon antamaan kasvoille kehykset. Ripsiväriä käytettiin ohuesti ylä- ja alaripsissä, eikä se saanut paakkuuntua. Ripsien tyveen tehtiin ohut selkeä rajaus. Huulien rajat, silmän rajaukset ja kulmakarvat kestopigmentoitiin.

90-luvun puolessa välissä kulmakarvat nypittiin ohuiksi viivoiksi ja huulet rajattiin voimakkaasti ruskealla tai tummanpunaisella, vaalea huulipuna keskelle. 90-luvun lopussa erilaiset glitterit tulivat muotiin, samoin aurinkopuuteri.


--------------------------------------------------------------------------------

Hiukset
Hiusmuoti vaihteli lyhyestä pitkään. Kampaukset olivat huolettomia ja viimeistelemättömiä. Ne eivät saaneet näyttää laitetuilta. Leikkaukset olivat taidokkaita ja niissä yhdisteltiin eri tekniikoita. Veitsellä kerrostettiin hiuksia.

Kaikki luonnolliset sävyt olivat hiuksissa muotia. Hiusten tuli olla hyvin hoidetut ja kiiltävät. Hiuksissa oli 90-luvulla jonkin aikaa muodissa tortut ja sivutortut. Hiukset solmittiin donitsilla poninhännälle tai leteille.

Hiustenpidennystekniikoita kehitettiin ja lisäkkeiden käyttö oli suosittua. Julkisuuden henkilöiden kampaajat nousivat julkisuuteen ja monet kampaajat lanseerasivat omia tuotelinjoja. Vuosikymmenen halutuin kampaus oli Jennifer Anistonilla. Hänen hiuksensa olivat paksut, kiiltävät, kerrostetut ja luonnollisen sävyiset.


--------------------------------------------------------------------------------
 

Yhteistyössä