oliko musta uloste merkki jostain vaarallisesta????

  • Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Nirppurotta harmaana
Joskus musta uloste voi olla merkki siitä, että ylempänä suolessa on joku haavauma, jonka vuotama veri on muuttanut ulosteen mustaksi. Mutta tosiaan ruokakin saattaa väriin vaikuttaa, tuosta raudasta puhumattakaan.
 
ap
En ole syönyt mustikan mustikkaa. Eilen poika nauro mun ikenistä *äiti sul on valkoiset ikenet* välillä on ollu huimausta, mut mä olen ajatellut ne hartiakireydestä johtuviksi.
 
Nirppurotta harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Se voi olla. Jos et ole syönyt mustikkaa, rautatabletteja tai jotain muuta värjäävää, niin musta uloste voi olla merkki sisäisestä verenvuodosta, joka on todellakin vakava asia.
Yleensä veriuloste on myös eri hajuista, kuin tavallinen..... Eli seuraavankerran kun käyt veskissä, niin kiinnitä huomiota myös sihen hajuun....vaikka sen nuuskiminen ei kivaa olekaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En ole syönyt mustikan mustikkaa. Eilen poika nauro mun ikenistä *äiti sul on valkoiset ikenet* välillä on ollu huimausta, mut mä olen ajatellut ne hartiakireydestä johtuviksi.
No anemialta tuo minusta kuulostaa. varsinkin noi valkoiset ikenet. Mars lääkäriin siitä, soita heti huomenna.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On, kuolo korjaa sut pian.[/quote

osaisitkos sanoa päivän tarkalleen jotta tiedän varustaa perheen jotta saavat kahvit keittää surunvalittelijoille. ja valita arkun, hautapaikan jne. Tosin mul on jo mielessä minne haluan hautani ja hautamuistomerkkikin jo valmiiks mietittynä, pitäskin kysyä papilta kelpaako se tavallisen kiven sijasta
 
Kertaluontoinen mustakin uloste on yleensä varatonta -ja johtuu syödystä ruuasta tai vaikkapa rautalääkityksestä. Jos uloste on toistuvasti mustaa, siihen liittyy mahaoireita, heikotusta tmv yleisoireita, kannattaa lääkäriin hakeutua. Terveydenhoitajan/sairaanhoitajan vastaanotollakin voidaan tarkistaa ihan perusasioita kuten hemoglobiinit, verenpaineet....ja voit saada lähetteen muihin kokeisiin (ulosteen veri)
 
vieras
Erityistapaus on musta veriuloste eli meleena, joka on merkki runsaasta verenvuodosta ruoansulatuskavana yläosassa, esimerkiksi mahalaukussa. Kulkeutuessaan eteenpäin veri sekoittuu suolen sisältöön ja muuttuu tummaksi. Ulosteessa ei näy punaista verta, vaan ulosteet ovat tervamaisen tummia, melkein mustia. Jos huomaa ulosteen muuttuneen ilman syytä yhtäkkiä mustaksi, on syytä hakeutua välittömästi lääkäriin. Mustikan tai rautalääkityksen aiheuttama tumma uloste on luonnollisesti viatonta.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=veri%20ulosteessa&p_artikkeli=dlk00091
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Just just:
Mahahaava? Katseleppa nyt ihmeessä jonkin aikaa ettet vaan häiritse turhaa kiireistä lääkäriä.... Voi että jotkut on tyhmiä!!
:headwall:

Sun mielestäkö mahahaavan takia ei tarvitse hoitoa?
NO EI KUN PÄINVASTOIN!! Ap kirjoitti että katselee vielä jonkin aikaa ettei mene turhasta valittamaan!


 
ap
Mä aattelin ihan paria päivää vaan katsella, en sen enempää. Täällä ei oo ku yks lääkäri, ja vain parina päivänä viikossa. Ajat siis kortilla. Taitaa olla paras aloittaa neuvolasta jos mittaisivat hempan :) Vatsakipuja tai närästystä ei oo ollut
 
Kyl mä sinuna soittaisin viimeistään huomenaamulla sinne lääkäriin. Nuo valkoiset ikenet nimittäin kertovat anemiasta, joka voi olla tosi pahakin, jos sitä verta on vuotanut jo pitemmän aikaa (pikkuhiljaa jos tulee, ei sitä välttämättä edes ulosteesta huomaa). Verenvuoto voi johtua mahahaavasta, mutta myös esim. paksusuolen syövästä!
 
lri
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En ole syönyt mustikan mustikkaa. Eilen poika nauro mun ikenistä *äiti sul on valkoiset ikenet* välillä on ollu huimausta, mut mä olen ajatellut ne hartiakireydestä johtuviksi.
Sulla on anemia, jostain kohdasta mahasta tai suoliston alkupäästä vuotaa verta pikkuhiljaa.

 

Yhteistyössä