Miehellä oli punkki jalassa, pelottaa...

Alkuperäinen kirjoittaja jarna:
Jos se lakaa punottaa se alue sen pureman ympärillä, lähetä ukkos lääkäriin ja saa antibiootin joka estää sen borrelioosin.
Kyllähän se punottaa, mutta selailin netissä punkkisivuja, ja siellä sanotiin että punotus pureman ympärillä on normaalia, mutta jos sen punoituksen ympärille tulee vaalea rengas, niin se saattaa olla borrelioosia. Täytyy vaan odotella, vasta aineetkin näkyy veressä ilmeisesti vasta kolmen viikon päästä...
 
vieras
joo kantsii mennä herkästi lääkäriin.mun yhellä kaverilla oli ja alko pian kovasti punottaa.sai oikopäätä siihen kunnon kuurin.kun verikokeissa menee aikaa.ja siinä oli sitten ilmenny se lymen-joku en nyt muista miten se meni, mut oli aiheellista hoidattaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miu Mau:
mulla on ollut monia punkkeja siellä ja täällä. hengissä ollaan ja mitään tauteja ei ainakaan muhun oo iskenyt punkeista.
Kiva kuulla! =)
..ja onhan se totta, että prosentuaalinen todennäköisys saada borrelioosi tai se aivokuume on pieni, mutta silti pistää miettimään...
 
vieras
missä asutte? ahvenanmaalla ja rannikolla suurempi mahdollisuus sairastua kuin "sisä-suomessa". se on tosiaan tosi pieni määrä jotka borrelioosin saa, harvalla punkilla se tartunta on ja jos on, hyvin harva sen tartuttaa. mut punkit kannattaa irrottaa punkkipihdeillä jos itse otat irti, muuten punkki voi sylkeä ne jotkut nesteet ihon sisään ja silloin riski borrelioosiin kasvaa. mun lapsella ollut pari kertaa ja päivystyksessä olen käyttänyt että punkki saatu varmasti hyvin irti.
 

Yhteistyössä