Mitkä on murtuman (nilkka) tunnusmerkit?

  • Viestiketjun aloittaja äiti04
  • Ensimmäinen viesti
äiti04
Astuin niin huolella nilkan päälle että särkee vietävästi ja kylmää pitänyt siinä melkein kolme tuntia (puolen tunnin sijasta). Ja nyt laitoin siihen siteen mutta sille ei pysty silti astumaan ja liikuttamaan pystyn mutten toiseen suuntaan sivusuunnassa. ojentajinen sattuu. turvoksis on sivu jalkapöydästä ja vähän nilkasta. Maannut koko illan jo kun ei pysty mitään tekemään.

Aamulla mennä terkkariin jos vielä särkee ja ei pysty astuun sille.
 
äiti04
Niin päättelin et se on vaan pahasti venähtänyt. Ei kai ne siinä tapaukses laita kipsiä tai mitään. Toivottavasti huomenna pääsis liikkumaan nilkan kanssa. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti04:
Niin päättelin et se on vaan pahasti venähtänyt. Ei kai ne siinä tapaukses laita kipsiä tai mitään. Toivottavasti huomenna pääsis liikkumaan nilkan kanssa. :/
mulla meni kerran nivelsiteet toisesta nilkasta ja olin ihan varma että on murtunu (niin kipee se oli)... 2 viikkoa kuljin kepeillä
 
äiti04
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti04:
Niin päättelin et se on vaan pahasti venähtänyt. Ei kai ne siinä tapaukses laita kipsiä tai mitään. Toivottavasti huomenna pääsis liikkumaan nilkan kanssa. :/
mulla meni kerran nivelsiteet toisesta nilkasta ja olin ihan varma että on murtunu (niin kipee se oli)... 2 viikkoa kuljin kepeillä
Kävitkö lääkärissä kun kerran kepit sait? Kuvasivatko ne nilkan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti04:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti04:
Niin päättelin et se on vaan pahasti venähtänyt. Ei kai ne siinä tapaukses laita kipsiä tai mitään. Toivottavasti huomenna pääsis liikkumaan nilkan kanssa. :/
mulla meni kerran nivelsiteet toisesta nilkasta ja olin ihan varma että on murtunu (niin kipee se oli)... 2 viikkoa kuljin kepeillä
Kävitkö lääkärissä kun kerran kepit sait? Kuvasivatko ne nilkan?
kävin.. kaaduin niin pahasti etten voinu kävellä (jouduttiin kantaan kotiin), toisesta nilkasta meni tosiaan nivelsiteet ja revähti kaikki lihakset... ei ne kuvannu sitä mut ku sitä pysty liikuttaan sivusuunnassa, niin ei murtumaa todettu (tosin nykyään aika-ajoin nilkka todella kipeä, et josko olis ollu joku hiusmurtuma)
 
vieras
Nivelsiteet on venähtäny mullakin. Nilkasta kerran ja polvesta pari kertaa. Kipu on aika kovaa. Ei pysty edes kuvittelemaan astuvansa jalalla ja makoillessa ei voi edes ajatella vaihtavansa jalan asentoa. Lepoa vaan ja ne kepit on hyvät. Älä rasita yhtään, koska vaiva on sen laatuinen, että se voi kestää pitkään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nivelsiteet on venähtäny mullakin. Nilkasta kerran ja polvesta pari kertaa. Kipu on aika kovaa. Ei pysty edes kuvittelemaan astuvansa jalalla ja makoillessa ei voi edes ajatella vaihtavansa jalan asentoa. Lepoa vaan ja ne kepit on hyvät. Älä rasita yhtään, koska vaiva on sen laatuinen, että se voi kestää pitkään.
Ai juu, kysyit tosta kuvauksesta. Ei kuvattu, koska jalka liikkui ja akka huusi, kun se liikkui.:) :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti04:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti04:
Niin päättelin et se on vaan pahasti venähtänyt. Ei kai ne siinä tapaukses laita kipsiä tai mitään. Toivottavasti huomenna pääsis liikkumaan nilkan kanssa. :/
mulla meni kerran nivelsiteet toisesta nilkasta ja olin ihan varma että on murtunu (niin kipee se oli)... 2 viikkoa kuljin kepeillä
Kävitkö lääkärissä kun kerran kepit sait? Kuvasivatko ne nilkan?
kävin.. kaaduin niin pahasti etten voinu kävellä (jouduttiin kantaan kotiin), toisesta nilkasta meni tosiaan nivelsiteet ja revähti kaikki lihakset... ei ne kuvannu sitä mut ku sitä pysty liikuttaan sivusuunnassa, niin ei murtumaa todettu (tosin nykyään aika-ajoin nilkka todella kipeä, et josko olis ollu joku hiusmurtuma)
Nuo voi jäädä vaivaamaan. Mulla vaivaa edelleen vuosien takaa venähtänyt polvi ja nilkka. Tukisiteitä suosittelen rasituksessa.
 
Venähti koulussa nilkka ja yön jälkeen en pysty kävelee sillä jalalla. Kantsiiko mennä lääkäriin. Lainattiin tutuilta kepit
Kannattaa, jos tuo ei ole sulle entuudestaan tuttua.

Mulla revähti nivelsiteet pari päivää sitten, en pystynyt kävelemään lainkaan, joten kävin tk:ssa hakemassa kepit ja sidotuttamassa jalan.

En käynyt lääkärissä, vaan sairaanhoitajalla, enkä käynyt kuvissakaan, koska tämä on noin 30. kerta, kun mulle käy näin. Ja vain kerran jalka on murtunut. Ja silloinkin se "parani itsestään" eli otin vain kotoota kepit (oli edelliseltä kerralta vielä tallella), sitosin kintun ja jatkoin elämää. Muutoin on aina nivelsiteiden revähtymästä/repeämästä kyse, eli no big deal.
 
Venähti koulussa nilkka ja yön jälkeen en pysty kävelee sillä jalalla. Kantsiiko mennä lääkäriin. Lainattiin tutuilta kepit
mulla kans meni hiljattain nilkka, pystyin sillä juuri ja juuri kävelemään mutta kun kipu ei hellittänyt niin menin lääkäriin ja röntgenissä paljastui että olihan siellä murtuma

eli mun kokemuksen perusteella on syytä mennä otille
 
"..."
kaaduin tänään koulussa rappusissa ja loppu päivän kynkkäsin kun sattuu niin paljon nilkkaan. terkkari on vasta perjantaina kuolussa ajattelin käydä viimestään sillon. kylmää oon laittanu silti sattuu paljon. kipu on vasemman nilkan vasemmalla puolella. mulla on löysät kengät, vähän niin kun ugit mutta niissä on vetoketju sivussa ja silti sattuu kun laittaa kenkää jalkaan. mitä teen?
 
vieras..
Jos on murtuma ei todellakaan pysty liikuttamaan sitä jalkaa, saati että sillä kävelisi. Ehei. Pienikin liikahdus sattuu niin maan perhanasti. Jos ei oo varma mitä pitää tehdä, kannattaa soittaa terveyskeskukseen ja kysyä neuvoa :)
 
Tuki jalkaan
Mulla on tuki jalassa sen takia että mun nilkka on pyörähdelly aika reippaasti mutta lääkärissä ei oo käyty mutta toi tuki on kyllä hyvä tossa nilkassa se tukee kyllä hyvin mutta toi nilkka venähti viimeksi eilen
 
röntgeniin
Minä kävelin viikon murtuneella nilkalla eikä se ollut edes kipeä. Nilkka taittui muistaakseni sisäänpäin kuten vinksahtanut joskus ennenkin. Ei edes kummemmin sattunut. Seuraava päivä oli sunnuntai joten mökkipaikkakunnalla ei röntgeni ollut auki. Nilkkaa ei tosiaan edes sattunut mutta viikon päästä se lopulta kuvattiin. Hirveä hellekesä ja 7 viikkoa kipsi, jee!
 
vierailija
Itsellä myöskin nilkka murtunut ja "hyvin" pystyin kävelemään. Sattui, muttei sietämättömästi. Turvotus kylläkin voimakasta. Menin päivystykseen heti tapaturmapäivänä ja lääkäri arveli ettei mitään vakavaa, joten lähete röntgeniin vasta seuraavaksi päiväksi. Siellä sitten paljastui murtuma (hyväasentoinen) ja jalka 4 viikkoa kipsissä. Eli murtumat eivät aina satu hirvittävästi...
 
vierailija
Tein eilen pihalla kärrynpyöriä ja jotenkin oikee jalka jäi vasemman alle. Nyt jalka on ihan saakelin kipee. Pystyn astumaan sillä, mutta se sattuu... Mitä pitäis tehä?
 

Yhteistyössä