Sydämen muljahtelu..

  • Viestiketjun aloittaja kaneli
  • Ensimmäinen viesti
kaneli
Onkos kellään tollanen vaivana? :/ oisin kaivannut hiukan kokemuksia, kun itselläni on nyt jonkin aikaa ollut tuommosta sydämen "muljahtelua" ja olen huomannut että nuo tunteet tulevat yleensä silloin jos olen kovin hermostunut/kiukkunen/stressaantunut. Eli siis voiko tosiaan tulla sydän oireita tuollaisista? Vähän huolestuttaa:( ilkeä tunne se kyllä on, mitään muuta oiretta en ole itsessäni huomannut samaan aikaan, siis vain tuo muljahduksen tunne. Minulla on ensi viikolla lääkäriaika muusta asiasta, mutta varmaankin voin tuosta kysäistä vaikkei "alan" ihminen olekaan, eiköhän lääkäri osaa jotain edes sanoa:)
 
paniikkihäriö nimellä tunnetaan. ei vakavaa mutta epämielyttävää. siihen saa lääkkeeksi beettasalpaajaa joka laskee verenpainetta. auttaa tosi hyvin. itselläni on sitä. otan alle 5krt vuodessa mutta tulee kun stressaan laskuken kanssa tai jos valvoo liikaa tai jos miehen kans ongelmia
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja pirpiz:
Mulla ainaki pumppu "heittää voltin" ko säikähdän tahi hermostun jostain, tuntuu että jättää lyönnin välin siis.
Just sitä tunnetta tarkotan. Onko vaarallista jos niitä tulee parikin peräkkäin? Pulssia tunnustellessa on ns.tyhjä väli kun muljahtaa. Eikai tässä nyt mikään sydänsairaus iske tällä iällä:( Vaik onkin jo 27 :/
 
vieras
sydämen muljahtelu on normaalia, etenkin naisilla. joillakin muljahtelee enemmän kuin toisilla. itsellänikin muljahtelee aina kun olen kiihtynyt, väsynyt tai peloissani. jos sydän muljahtelee paljon niin silloin siihen yleensä kirjoitetaan lääke.
 
Kukka
Minä taas olen huomannut, että isoissa tiloissa missä paljon porukkaa, niin alan jostain syystä jännittää:( vaikken mielestäni "oikeasti" jännitä ja näin tunnen juuri tuollaisia muljahduksia. Onkos minulla sitten joku paniikkihäiriö tai vastaava?
 
Ei kai soo vaarallista. Mullaki liittyy sosiaalisiin tilanteisiin ja yhdessä vaiheessa oli AIVAN KAUHEITA muljahteluita vähä joka paikassa. Nykyään tosiaan tulee väsyneenä, säikkyessä tai todella hermostuneena/vihaisena. Ja moon samanikänen ko sie, ei ikää katso. Stressi tekee tosi hyvin kyllä tota.
 
Katoppa googlella paniikkihäiriä tai mieluummin se sosiaalisten tilanteiden pelko ja vertaile. Siihen saapi lääkitystä jos oikeen tukalaks elo käypi. Mulla siis oli ja meni lääkitys nuoruusvuosina:)
 
Mun sydämen muljahtelut ovat hyvälaatuisia lisälyöntejä, ja se on useimpien muljahduksien diagnoosina. Ne on siis tutkittu, ja oman mielenrauhasi vuoksi kannattaa kyllä tutkituttaa ne. EKG otetaan ja lääkäri määrää sulle verikokeita, joista tutkitaan mm. kilpirauhasarvot, sillä nekin voivat aiheuttaa lisälyöntisyyttä. Röntgenkuvauksella tutkitaan sydämen muoto ja koko. Lisäksi voidaan tehdä ns. holter-nauhoitus, jolla sydämen toimintaa nauhoitetaan vuorokauden ajan, ja kardiologi tutkii nauhoituksen ja kirjoittaa siitä lausunnon.

Lisään vielä, että mullekin tarjottiin beetasalpaajaa lääkitykseksi, mutta koska koen pärjääväni ilman lääkkeitäkin, niin en ottanut tarjousta vastaan :)
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja pirpiz:
Ei kai soo vaarallista. Mullaki liittyy sosiaalisiin tilanteisiin ja yhdessä vaiheessa oli AIVAN KAUHEITA muljahteluita vähä joka paikassa. Nykyään tosiaan tulee väsyneenä, säikkyessä tai todella hermostuneena/vihaisena. Ja moon samanikänen ko sie, ei ikää katso. Stressi tekee tosi hyvin kyllä tota.
Kiitos sulle kovasti! helpottaa mieltä kuulla tollasta:) mainitsen silti vielä asiasta lääkärille ensi viikolla, vaikkei tuskin olekaan mitään normaalista poikkeavaa. Hyviä jatkoja sulle ja koitetaan olla stressaamatta:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Mun sydämen muljahtelut ovat hyvälaatuisia lisälyöntejä, ja se on useimpien muljahduksien diagnoosina. Ne on siis tutkittu, ja oman mielenrauhasi vuoksi kannattaa kyllä tutkituttaa ne. EKG otetaan ja lääkäri määrää sulle verikokeita, joista tutkitaan mm. kilpirauhasarvot, sillä nekin voivat aiheuttaa lisälyöntisyyttä. Röntgenkuvauksella tutkitaan sydämen muoto ja koko. Lisäksi voidaan tehdä ns. holter-nauhoitus, jolla sydämen toimintaa nauhoitetaan vuorokauden ajan, ja kardiologi tutkii nauhoituksen ja kirjoittaa siitä lausunnon.
Onko siun tapauksessa näitä muljahteluita ihan millon vaan, ilman stressejä ja "tilanteita"?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja pirpiz:
Ei kai soo vaarallista. Mullaki liittyy sosiaalisiin tilanteisiin ja yhdessä vaiheessa oli AIVAN KAUHEITA muljahteluita vähä joka paikassa. Nykyään tosiaan tulee väsyneenä, säikkyessä tai todella hermostuneena/vihaisena. Ja moon samanikänen ko sie, ei ikää katso. Stressi tekee tosi hyvin kyllä tota.
Kiitos sulle kovasti! helpottaa mieltä kuulla tollasta:) mainitsen silti vielä asiasta lääkärille ensi viikolla, vaikkei tuskin olekaan mitään normaalista poikkeavaa. Hyviä jatkoja sulle ja koitetaan olla stressaamatta:)
Kysy ehdottomasti lääkäriöltä, parempihan toki on tutkia jos vaikka onkin jotain sydämellä. Mut sosiaalisten tilanteiden pelko on kyllä tosi yleinen aiheuttaja. Jakselehan! :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja pirpiz:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Mun sydämen muljahtelut ovat hyvälaatuisia lisälyöntejä, ja se on useimpien muljahduksien diagnoosina. Ne on siis tutkittu, ja oman mielenrauhasi vuoksi kannattaa kyllä tutkituttaa ne. EKG otetaan ja lääkäri määrää sulle verikokeita, joista tutkitaan mm. kilpirauhasarvot, sillä nekin voivat aiheuttaa lisälyöntisyyttä. Röntgenkuvauksella tutkitaan sydämen muoto ja koko. Lisäksi voidaan tehdä ns. holter-nauhoitus, jolla sydämen toimintaa nauhoitetaan vuorokauden ajan, ja kardiologi tutkii nauhoituksen ja kirjoittaa siitä lausunnon.
Onko siun tapauksessa näitä muljahteluita ihan millon vaan, ilman stressejä ja "tilanteita"?
Kyllä niihin aina liittyy jokin "vaikutin", eli väsymys, stressi tai esim. kahvin runsas juominen.
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00082&p_ylataso=&p_seuraavataso=&p_edellinentaso=&p_osio=&p_haku=Syd%E4men%20lis%E4ly%F6nnit Tuossa vielä linkki aiheeseen, lisääkin löytyy googlettamalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Mun sydämen muljahtelut ovat hyvälaatuisia lisälyöntejä, ja se on useimpien muljahduksien diagnoosina. Ne on siis tutkittu, ja oman mielenrauhasi vuoksi kannattaa kyllä tutkituttaa ne. EKG otetaan ja lääkäri määrää sulle verikokeita, joista tutkitaan mm. kilpirauhasarvot, sillä nekin voivat aiheuttaa lisälyöntisyyttä. Röntgenkuvauksella tutkitaan sydämen muoto ja koko. Lisäksi voidaan tehdä ns. holter-nauhoitus, jolla sydämen toimintaa nauhoitetaan vuorokauden ajan, ja kardiologi tutkii nauhoituksen ja kirjoittaa siitä lausunnon.

Lisään vielä, että mullekin tarjottiin beetasalpaajaa lääkitykseksi, mutta koska koen pärjääväni ilman lääkkeitäkin, niin en ottanut tarjousta vastaan :)
Mulle tehtiin tuo nauhotus juuri viime viikolla. Mulla on rytmihäiriöitä ja lisälyöntejä aina välillä. Se muljahtelu tuntuu ikävältä ja jos menee rytmihäiriöksi niin tykytys ja tukala tunne rinnassa saattaa jatkua monta tuntia. Beetasalpaajat on hyllyssä varalta ja huomenna sydänultraan jossa tutkitaan just toi koko ja muoto ja sitten vielä katotaan ettei läpissä ole vuotoja ym.

Ja siis mulla ei ole paniikkihäiriötä..
 

Yhteistyössä