Mikä tähän yskään auttaa?

Mulla lähtee järki. Viime yönä valvoin yskien 6h. Yrtin juoda lämmintä mehua, otin kolmea eri yskänlääkettä... mikään ei auttanu. Oli jo ukon, mun ja naapureiden hermot kovilla. Tänään yritin päikkäreille mennä, mutta sama juttu. Sitte ei meinaa saada henkeä ja melkeen saa painua oksentamaan. Tuommosta ärsyttävää kutinaa, että on aivan pakko yskiä. Mä haluan olla jo terve |O
 
Mä yritin yöllä topata itteni istuma-asentoon, mutta eipä sekään auttanu. Ku yskii muutaman kerran, niin tulee kuuma ja se sitte lisää sitä yskimistä. Kuinkaan päin ei oo hyvä. Kai sitä muutaman yön jälkeen jo nukahtaa vaikka pystyyn :/
 
Nirppurotta laiskana
Vesi on aikalailla paras lääke yskään. Yskälääkkeet monesti pitkittää sitä yskää. Mutta pahaan ärsytysyskään kannattaa hankkia kodeiinia sisältävää yskänlääkettä, se hillitsee sitä ärsytystä, esim Codesan-tabletit.
 
Minun miehellä oli monta kuukautta karmeaa yskää ja meinas happi loppua.Diagnoosi oli lopulta monien tutkimusten jälkeen: hinkuyskä ja sen yskimisen myötä ärsyyntyi keuhkoputket ja kaikki niin kovin, että lääkityksellä nyt ja saikkua vielä, mutta nyt alkaa jo päivä paistamaan hänellekkin.Marraskuusta asti sairastellut
 
vieras
Hunaja!!

Mulla eilen alkoi yskä tai sen tuntuinen tuo putki on että pitää yskiä. Täältä kerran vinkin sain ja otin pari tl hunajaa nassuun. Ei tarvinut koko yönä yskiä! Ens yöksikin otan.

 
vieras

Hunaja hillitsee lapsen yskää
Lusikallinen hunajaa ennen nukkumaan menoa lievittää lapsen yskää ja helpottaa unta. Hunaja näyttäisi olevan vähintään yhtä tehokas kuin jotkin yskänlääkkeet.

Havainnon tehneet tutkijat pitävät hunajaa varteenotettavana vaihtoehtona lasten yskän hoidossa etenkin, kun monien yskänlääkkeiden teho on kyseenalainen ja niihin liittyy usein myös haittavaikutuksia.

Tutkimukseen osallistui 105 ylähengitystieinfektiota potevaa 2-18-vuotiasta, jotka saivat ennen nukkumaan menoa hunajaa, hunajanmakuista dekstrometorfaani-yskänlääkettä tai ei mitään.

Vanhemmat arvioivat hunajan parhaimmaksi yskän lievittäjäksi ja kokivat sen myös parantaneen heidän ja lastensa unta enemmän kuin yskänlääkettä saaneiden tai verrokkiryhmään satunnaistettujen lasten vanhemmat.

Yskänlääke ei vertailussa eronnut lääkkeittä olleiden verrokkiryhmästä, mutta oli yhtä hyvä hunajaan verrattaessa.

Hunaja saattaa lievittää yskää antioksidatiivisten ominaisuuksiensa ansiosta. On myös esitetty, että makeat aineet lievittäisivät kuivaa yskää lisäämällä liman eritystä ja edistäisivät myös liman poistumista.

Tulokset julkaistiin Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

http://www.terve.com/News_Item.2007-12-04.0925
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nirppurotta laiskana:
Vesi on aikalailla paras lääke yskään. Yskälääkkeet monesti pitkittää sitä yskää. Mutta pahaan ärsytysyskään kannattaa hankkia kodeiinia sisältävää yskänlääkettä, se hillitsee sitä ärsytystä, esim Codesan-tabletit.
Meillä codemaxeja.Nimi kenties vaihtunut?Mutta hyviä ovat yskään.
Tietysti kannattaa käydä lääkärissä jos ei millään meinaa mennä ohi.

 
pulloharja
Mulla tulee kuivan yskän kohtauksia, nyt vasemmalla puolella kurkussa kutiaa pienin välein. Äsken tuntui, että tukehdun, kun en pystynyt vetämään henkeä, yskitti vaan. Tekisi mieli vedellä pulloharjalla keuhkoputkesta jotain pois, mut en ole vielä kokeillut. Sen sijaan Carmolis höyryhengitysvedessä auttaa. Kätevän höyryhengitysastian saa mm. apteekista. Ei ollut höyryhengitystippoja pienessä pullossa, joten ostin Carmolista. Ok.
 
köh köh
noh, täällä valvotaan kun kurkkua kutittaa ihan hulluna. Flunssa tuntuu olevan menossa ohi, mut tänäi koko päivän yskinyt jatkuvasti. Tuntuu ett on yskiny keuhkot pihalle ja kurkun riekaleiks. Nyt on kurkku kipee, mut sitä vaan kutittaa edelleen. Hunaja ei enää oikeen auta, ei vesi, ei tee, ei oikeen mikään. Hunaja & sitruuna strepsilsin tossa imeskelin ja sen ajan ei yskittänyt. Heti ku nielasin viimesen pisaran siitä ni yskin taas. Jippii. Tungen kuoritut valkosipulin kynnet korviin, ne auttoi aikaisemmin tukkoisuuteen. Jospa toimis tähänkin..
 
Anonyymi
Minulla on juuri nyt yskä, luultavasti tämä on virusinfektio. Luin näitä vastauksia ja päätin kokeilla tuota hunajaa. Otin N. 2½ teelusikallista hunajaa, ja yskä tavallaan rauhoittui melkein heti sen jälkeen kun otin hunajan. Itse "kutina" joka "pakottaa" yskimään ei lähtenyt pois, mutta se kyllä helpotti.
Eli jos jollain on yskä ja haluaa jotain muuta kuin lääkkeitä koittaa, suosittelen hunaja koittamista.
 
eeeeiiiiiiiikääääääää
Mulla ollu jo yli viikko keuhkoputken tulehdus ja siinä samalla on ollu sitte yskä ja valvonu 5 yötä ja kurkussa kutiaa ja toi sanonta pullo harjalla keuhkoputket puhtaaksi tuntuu pian aiva järkevältä ku mikään ei oo tepsiny
 
BE
Täälläkin podetaan kuivaa yskää. Kurkussa kutittaa koko ajan, tuntuu siltä, että siellä olisi joku pitkä karva, vaikka näin ei ole. Välillä yskä tulee niin voimakkaana, että meinaan oksentaa, eli ei mitenkään ihanaa.
Lueskelin netissä ja mainittiin suolavedellä kurlaus, se tuntui ainakin nyt vähän auttavan. Sekoitin kahteen desiin kuumaa hanavettä kaksi teelusikallista merisuolaa, annoin liuota ja kurlasin muutamaan kertaan. Merisuola puhdistaa, joten josko tuo auttaisi. Huomenna hakemaan hunajaa ja noita yskänpastilleja ja ties mitä flunssa troppeja. Tuo pulloharja kurkusta alas alkaa houkutella pikkuhiljaa.
 
valvoja
Samoja oireita minullakin , ollut jo kaksi viikkoa, en ole käynyt lääkärissä. Yskittää niin kamalasti, ettei meinaa saada hengitettyä ja meinaa tulla oksennu. Lääkkeitä en ole ottanut, kuumaa teetä tai vettä, eipä tuo tunnu auttavan, minäkin aion kokeilla huomenna hunajaa, kiitos vinkistä, kaikille KÖH yskijöille pikaista parantumista, yritetään jaksaa:)
 
ÖÖH
täällä myös valvotaan. oli pakko nousta makkarista ylös ettei pidä koko perhettä hereillä.. aivan hirvee toi kutina kurkussa! keitin vettä ja sekoitin reilun tl hunajaa mukilliseen.. nyt vähän helpotti. koko kroppa kipee kun yskinyt kohta tunnin. pelkkä vesi ei mulla ainakaan tehoa. mutta hunaja! suosittelen! tai katsotaan nyt mitä tapahtuu kun kohta kömmin takaisin petiin... ja jos vielä tota suolavettä kokeilis. jessus ku rasittavaa!!
 
Yskänlääkkeistä
Mä olen sitä mieltä että yskänlääkkeet joita saa ilman reseptiä, on ihan turhia.

Codesan Comp ja Cocillana on reseptillä saatavia yskänlääkkeitä joista on apua yleensä.
 

Yhteistyössä