Puristava kipu rinnan alla vasemmalla

  • Viestiketjun aloittaja sydärikö
  • Ensimmäinen viesti
sydärikö
mistä voi johtua?
Alkoi ihan yhtäkkiä ja on välillä melko voimakas et jopa hengittää pitää tietyllä tapaa, sit lientyy... Rintojen välistä vasemman alle siinä on kohta :(
 
miero
kyllähän tuo sille kuulostaisi, että olisi hyvä lähteä päivystykseen valittamaan tuosta. meinaan sydämestä johtuva kipu tuntuu tuossa. monesti säteilee vasempaan käteen mutta ei aina. tuntuuko kuin sydän löisi väärin?
 
Mulla ei joku aika sitten lääkäri keksiny ku jotain lihasjumia syyksi ku sydänfilmi oli ok eikä muissakaan tutkimuksissa ilmenny mitään vikaa... toki kannattaa käydä tutkimuksissa jos tuntuu et kipu on sellasta puristavaa ja jos ihan hikeä puskee pintaan.
 
miero
kannattaa mennä silti. esim. sepelvaltimotautia (jonka ei tarvitse olla edes kovin paha aiheuttaessaan sydänoireita) tavataan nykyään yhä nuoremmilla ihmisillä ja varsinkin naisilla sen diagnosointi on huomattavan vaikeaa jopa kunnon pitkänlinjan ammattilaisille. AINA kun rintaa puristaa ja vasemmalla tuntuu kipua TÄYTYY lähteä päivystykseen. voi olla, että se kipu johtuu vain tuosta repimisestä, mutta siellä voi oikeasti olla verenpaineet korkealla, rytmi sekaisin (pieni sekoaminen ei aina edes tunnu itselle) tai esim. tulppaa, pientä sydänkohtausta tai ihan mitä vain.

tai sitten vain se huonossa imetysasennossa jumiin mennyt lihas joka saattaa aiheuttaa tuollaisen tunteen tai vaikka vain närästys mutta rintakipu pitää ottaa joka kerta vakavasti.
 
MM
Kokeile kipulääkettä, voi olla lihasperäinen hyvinki. Varsinkin jos asennon vaihtaminen helpottaa. Tuntuuko kipeältä jos painat kädellä kipeästä kohdasta?
Onhan 70 km oitkä matka mutta jos sydänperäistä niin ei paljon vaihtoehtoja.
 
miero
Alkuperäinen kirjoittaja MM:
Kokeile kipulääkettä, voi olla lihasperäinen hyvinki. Varsinkin jos asennon vaihtaminen helpottaa. Tuntuuko kipeältä jos painat kädellä kipeästä kohdasta?
Onhan 70 km oitkä matka mutta jos sydänperäistä niin ei paljon vaihtoehtoja.
kipulääke rintakipuiselle ei aina ole paras juttu. jos on tuntemattomasta syystä kovaa pää/vatsa/rintakipua ei pitäisi ottaa särkylääkettä. jos on ihminen johon kipulääkkeet tehoaa kunnollisesti niin ne saattavat peittää esim. sisäisen verenvuodon, aneyrysman yms. aiheuttamaa kipua liian pitkälle.
 
Minäpä
Mulla on ollut vuosikausia selkä enemmän ja vähemmän jumissa ja aina välillä se selkäkipu säteilee juuri tuohon kohtaan vasemman rinnan alapuolelle. Lihaspistoksia tulee silloin myös usein silloin kun hengittää syvään sisään. Kärsin myös rytmihäiriöistä ja sydäntä on tarkistettu ja tutkittu useaan otteeseen eikä siitä ole mitään vikaa löytynyt. Mutta silti aina tommonen äkillinen rintakipu kannattaa tutkituttaa mahd. pian.
 
ap
edelleen kipua tuntuu mut paljon lievempänä. Ei satu jos painan siitä kohti...ehkä tää johtuu vaan jostain krampista. Pitää nyt seurata et paheneeko vielä ja ottaa sit yhteyttä tk:hon.
 
Sarkasmi
Alkuperäinen kirjoittaja sydärikö:
mistä voi johtua?
Alkoi ihan yhtäkkiä ja on välillä melko voimakas et jopa hengittää pitää tietyllä tapaa, sit lientyy... Rintojen välistä vasemman alle siinä on kohta :(
Jo vuosia ollut semmoinen vaiva, että yhtäkkiä "vihlasee" sisään hengittäessä vasemmalta puolelta rintalihaksen alapuolelta, ehkä enemmän kylkeen päin kun keskelle. Sisään hengittäminen sen jälkeen sattuu, mutta koko homma ei kauaa kestä. Ja sen jälkeen, kun se on ohi, voi vaivatta hengittää keuhkonsa täpötäyteen eikä sama toistu.

Jotenkin myös kausiluontoista tuntuisi olevan. Nyt ollut useampina päivinä lähiaikoina. Viimeksi oli pari vuotta sitten ja välissä tätä ei juuri tapahtunut.

Tätä valitellut näköjään internetissä useampikin henkilö iästä riippumatta.

Mitä nyt olen asiasta lukenut, niin todennäköisin asia on lihaskramppi joka johtuu kaiketi huonosta ryhdistä ja venyttelyn puutteesta. EN OLE VARMA, enkä minkäänsortin terveydenalan ammattilainen, mutta tälläistä vähän epäilty. Ja tähän auttaisi kaikenmaailman käsien nostelu ja takaviistoon venyttelyt.. Periaatteessa siis kaikki mikä venyttää rintalihaksia ynnä muuta.
Ja tuota rintakipua esiintyy TODELLA paljon ihmisillä, jotka viettää aikaansa paljonkin tietokoneen kimpussa juurikaan venyttelemättä välissä.

Tottakai asiasta silti kannattaa lääkärissä käydä, jotta asia selviää.

Mutta koska useat ovat vaivastaan valittanut että asennon vaihto tai sängyssä kyljelleen meno tms. saattaa asian "laukaista", niin ei voi juurikaan sydän tai keuhkovikaa harkita, koska nepä käsittääkseni ei juuri asennonvaihdosta välitä, vaan rasituksesta/liikunnasta.

Ja eräs muukin tästä tuonne toisaalle kirjoitteli näin:

"Asennoista riippuvat vaivat ovat AINA lihas- tai rustoperäisiä. Samoin vaivat, jotka tulevat levossa, mutta ko. henkilö voi vielä vaikkapa kävellä 500m ilman rintakipua. Jos 500m onnistuu kävelemään kivuitta, pitää sepelvaltimoiden olla vielä sen verran avoimet, että kipua levossa EI VOI olla sepelvaltimotaudista johtuen. 500 m kävelyn aikana sydän tarvitsee niin paljon happea, että on silkka mahdottomuus, että se oirehtisi levossa, jos ei oirehdi tuona aikana."

Ja myös toinen kommentti toisaalta:

"Kuulin joskus aikoinaan erään teorian kivuille; Hyvissä, pahoissa ja rumissa eli HPR, Sarasvuon & mikälie Risto Muhammed Fajsalin ohjelmassa ammoisina aikoina oli vieraana kiropraktikko, jolle toinen ohjelman vetäjistä uskoutui vastaavanlaisista kivuista, ja kiropraktikko väitti vakaasti vaivan johtuvan selästä tai siis ryhtivirheestä."


Eikä tuo nyt sinänsä ole itsellä koskaan varsinaisesti elämää haitannut, paitsi huolenaiheena.


Ja jo se, että hengittely onnistuu muulloin täysin vaivatta, kertoo siitä ettei siellä keuhkossa pitäisi vikaa olla. Koska eiköhän tilanne olisi sitten aina sama, eikä hetkittäinen.


Pitänee tosin itsekin kysäistä varmaan asiaa lääkäriltä, kun seuraavan kerran jonkin muun asian takia lääkäriin eksyy. Mutta mikäli vaivasi on täysin samankuuloinen kun mitä kuvailin, en olisi liian huolissani. Turha stressailukin ja epäilykin saa asian huononeen itsesuggestion takia. Ja rintalihaksia paljon kun menee hieromaan, voipi siitä jo rintarangan/kylkiluiden rustotkin ärtyä, kuten useilla sydänpotilailla tapahtuu tämän takia.


Ja kaikkea tuota kun itse olen lueskellut niin olenkin huomannut että kun on pitkän aikaa paikallaan ja sitten liikahtaa tms, niin kyseinen kipu saattaa tulla. Mikä juuriki viittaisi siihen että on vain liian jumissa.

 
kohtaaja
Äsken tässä heräsin ja nappasin läppärin tyynyn päälle vilkaistakseni uutiset. Sitten alkoi puristava ja voimakas rintakipu ja aikani kärsittyäni hyppäsin jaloilleni, ei vaikutusta mutta vielä sattui enemmän kun oikaisi kädet ylös. Kohtaus kesti noin viisi minuuttia ja kylmä hiki pinnassa, sitten tuntui kun jokin "tulppa" olisi auennut(blurps) (enemmän rintalastan alla kuin sydämen kohdalla) ja kipu katosi kuin taikaiskusta. Viimeksi tällaista käynyt pari vuotta sitten. Ikää nyt 19. Kymmenen kilsan juoksulenkki ja päälle 20km pyöräilyä ei koskaan ongelma. Joku stressiperäinen kipuko, työn puolesta tulee stressattua aika paljon??
 
jöö..
Närästys voi aiheuttaa kovankin puristuksen rintaan. Itse kärsinyt samankaltaisia oireita jo vuosia. Selkä kylläkin myös jumissa. Mut kokeilkaas ton rintakivun tullessa painella vatsaa tosta keskeltä (siitä rintalastan ala osasta) se auttaa usein itsellä.
 
mää
mulla tuli paniikkikohtauksessa toi yhtenä oireena.. silloin kans hätäännyin ja soitin ambulanssin, ja ottivat kyllä vakavasti.. oli ensimmäinen paniikkikohtaus ja luulin et on sydäri tai jotain vastaavaa..
 
jöö..
Ainiin..viel lisäks et kylmähiki voi sit johtua ihan siitä kun ihmiset tietää et kylmähiki liittyy jotenkin sydäriin. Eli itte aiheuttaa sitä asiaa miettimällä sen hikisyyden.=) Kyl sen sydärin kuulemma tunnistaa, se pysäyttää varmasti.
 
"ASD"
mikähän mahtaisi olla syynä siihen että parin kuukauden ajan on ollut rintakipuja ja on semmonen painautuva tunne kokoajan tuossa sydämen alueella? myös monesti kun hengittää niin tulee yhtäkkiä, ja pitää samalla vähän varovaisesti hengittää ettei käy kipeää. olen 16v ja vedän päivittäin leukoja, voisiko tuosta johtua? olen Jätkä.
 
"vieras"
[QUOTE="ASD";22616032]mikähän mahtaisi olla syynä siihen että parin kuukauden ajan on ollut rintakipuja ja on semmonen painautuva tunne kokoajan tuossa sydämen alueella? myös monesti kun hengittää niin tulee yhtäkkiä, ja pitää samalla vähän varovaisesti hengittää ettei käy kipeää. olen 16v ja vedän päivittäin leukoja, voisiko tuosta johtua? olen Jätkä.[/QUOTE]

käy lääkärissä jos vaiva jatkuu viel jonkin aikaa. mutta hyvin todennäköisesti lihasperäistä tuo sinun oireesi.
 

Yhteistyössä