Mä olin imetysdieetillä kunnes maidontulo loppui kun tyttö 8kk. Sitten tulikin pulma... Lääkärin mukaan Neocaten oireet (vatsaoireet ja ihottuma) kuitenkin pienempi paha kuin ei korviketta ollenkaan, joten seuraavat kuukaudet mentiin minimi määrällä ja kiinteää ruokaa lisättiin mahdollisimman monipuolisesti...
Nyt tyttö 1v4kk ja olemme pitäneet taukoa kokonaan Neocatesta. Juomana riisimaito ja sopivia ruokia ovat riisi, kana, possu sekä kasa hedelmiä, kasviksia ja marjoja. Tyttö kasvaa hieosti ja on tyytyväinen sekä vilkas.
Meillä siis isoja "pahiksia": mm. maito, muna, viljat, soija, maissi, kukkakaali, porkkana, omena...
Niin minä olen kuullut että Neocatessa olevalle sitruunahapolle ja jollekin öljyille voi allergisoitua??
Olisin kiinnostunut noista kokemuksistasi Siru.
Eli minkä ikäinen lapsesi oli kun allergisoitui?
Ja miten pitkään oli jo ehtinyt Neocatea juoda?
Kuten myös se,että minkälaisia oireita tuli? Olivatko esim. samanlaiset kuin tuttelille?
Tuliko nuo allergiaoireet hiipien vai olivatko hyvinkin selvät ts. tiesit heti mistä oli kyse?
Pojalleni ei sopinut neocate. Oireina laaja ihottuma (vaati hydrocortison ja elidel hoitoa), ummetus (yleinen sivuoire kyllä mahakivut ja oksentaminen. Neocatea poika joi kuukauden päivät ja allergologimme oli todella vaikea uskoa ettei korvike sovi. Poika oli silloin n. 8kk ja takana oli maito, soija, almiron ja profylac kokeilut. Poika jäi Almironille koska se oli vähiten oireita aiheuttava. Heti kun saimme ekan kiinteän mukaan, poika lopetti Almironin juomisen.
Tällä hetkellä pojalla on jokapäiväisessä käytössä neljä ruoka-ainetta ja osa tiukassa rotaatiossa.
Hei vaan Tipunen ja kiitos sinullekin vastauksestasi Kaikki kokemukset tästä asiasta ovat todellakin tervetulleita!
Nyt kun tuntuu meillä olevan varsinainen pattitilanne.
Poika on syönyt Neocatea jo yli 2kk ja ensimmäisen kuukauden jälkeen tuntuu kaikki menevän hissukseen siihen samaan pisteeseen missä oltiin sillon ennen Neocaten aloitusta (lähinnä suolisto-oireet, uniongelmat ym).
Mitkään lisäruokakokeilut ei ota onnistuakseen (poika 7 kk), joten ollaan nyt sitten taas pelkällä Neocatella, muttei oireettomana! Niimpä ajattenkin että meillä on väärä maito käytössä, joka koko ajan sotkee uusien ruokienkin aloitusta!
Mutta meilläkin lääkäri kertoi, että allergisoituminen Neocatelle on HYVIN harvinaista ja epätodennäköistä. Sovittiin kuitenkin että kokeillaan Soijamaito. Minua vain pelottaa kamalasti että mennääkin ojasta allikkoon ja edessä on vieläkin jotain kamalampaa!
Kaiken kaikkiaan tuo lääkärin epäusko tuntui pahalta kun minä en ole itse noita oireita kuitenkaan päästäni kehitellyt ja muutakaan syytä en oireille löydä vaikka miten asioita olen päässäni pyöritellyt! Mutta ehkäpä en olekaan ihan päästäni vialla, kun näkyyhän teitä "kohtalontovereita" kuitenkin löytyä ja oikeasti voi Neocatellekin allergisoitua!
Mitäs teillä muuten Tipunen sitten juotiin kun tuo Almironin juonti loppui? Ja minkä ikäinen poika oli silloin?
Kyllä sille Neocatelle on mahdollista olla allerginen. Mä tiedän ainakin muutamia, joille ongelmaa on tuottanut se sitruunahapon johdannainen. Jos mikään korvike ei sovi täydellisesti tai edes välttävästi, niin ei sille tilanteelle mitään voi. Osa sietää Neocatea tai jotain muuta korviketta jonkun tietyn määrän/vrk, esim. 3 dl. Joillain lapsilla on ilmeisesti myös korvikkeita rotaatiossa ja se toimii heillä ainakin joten kuten. Osa sietää Neocatea allergialääkityksen turvin, se on nykyään jo kai aika ykeisesti kokeiltu juttu, että annetaan rinnalla esim. Zyrteciä. Jostain päin maata (Seinäjoki?) on kai väsätty joillekin lapsille koostemaitoja, mutta niitä on ilmeisesti tosi vaikea saada. Jotkut lapset ovat sitten ilman korviketta, jos mikään edellä luetelluista tai jostain muista keinoista ei onnistu. Se ei ole mikään ideaali tilanne, mutta minkäs sille voi. Silloin pyrittään ottamaan kalkki ja D-vitamiini lisänä. Joillain on saattanut sitten sopia esim. kaupan riisimaito vähän isompana.
Neocatesta on olemassa myös Advance ja nyt ilmeisesti joku uusi Active, jossa on koostumuksessa jotain eroa tuohon perinteiseen versioon. Olen kuullut, että jollekin tuo Active olisi sopinut paremmin kuin tavallinen.
Tarkoititko NallePuh82, että olet kuullut jotta useita eri korvikkeita on jollakin käytössä yhtä aikaa, siis esim Neocate ja Soijamaito vuoropäivinä?
Ja mitenkähän tuo Zyrtecin kanssa Neocaten syöminen sitten tapahtuu, voiko sitä antaa lapselle useita kuukausia peräkkäin päivittäin? Mikähän tuo Zyrecin vaikutustapa on? Siis auttaa se varmaan iho-oiresiin kutinaan ym entä sitten vatsaoireet?
Ja minkähän ikäselle tuota riisimaitoa voi jo antaa ja mitkä on sen ravintoarvot, siis jos vertaa johonkin korvikkeeseen?
Liekköhän nuo neocaten muut versiot olla sitten isommille yli 1 vuotiaille?
Ja siitä Seinäjoen koostemaidosta olisi tosi mielenkiintoista tietää lisää jos joku tietää!
Mitäs teillä muuten Tipunen sitten juotiin kun tuo Almironin juonti loppui? Ja minkä ikäinen poika oli silloin?
Poika lopetti Almironin juomisen pullosta vuoden ikäisenä. 2v asti maitojauhetta käytettiin ruuassa 5 dl verran. 2v jälkeen poika siirtyi vedelle. Pojalla on käytössä VitKiv-monivitamiinivalmistte, puhdas kalkki ja d-vit.
Sirpiina: Kannattaa liittyä Yahoon Allergia ryhmään myös, siellä on useampia lapsia joilla on ongelmia noitten korvikkeiden kanssa! Siellä tiedetään varmasti tuosta koostemaidosta ja noista Neocaten muista versioista enemmän. Minä en ole joutuntut onneksi niiden kanssa painiskelemaan, joten en ole siitä tullut niin tietoa hankkineeksi. Olen vain joskus meilenkiinnolla lueskellut ja laittanut merkille, että joillekin on tullut kokeiluun mm. tuota uutta Activea.
Joillain lapsilla menee kaksi eri korviketta esim. vuoropäivinä. Joillain saattaa olla myös kaksi eri korviketta, että juovat molempia tietyn määrän/vrk esim. puolet ja puolet.
Riisimaidon ravitsemuksellinen anti ei varmaan ole kalkkijauhetta ja D-vitamiini tablettia/tippaa kummempi, joten ei sitä erityiskorvikkeeseen voi verrata. Yleensä ei alle vuoden ikäiselle kai kaupan riisimaitoa perinteisesti käytetä, mutta poikkeuksia on, juurikin jos korvikkeista ei löydy sopivaa.
Meillä on Zyrtec mennyt jatkuvalla viime syksystä saakka, kohta siis vuoden. Se aloitettiin siksi, että kiinteitä alkoi muuttua sopimattomaksi kiihtyvällä tahdilla ja Zyrtecillä pyrittiin tasaamaan tilannetta. Se onneksi siihen auttoikin ja sitä siis jatkettiin talvi ja keväällä luonnolllisesti siitepölykauden vuoksi. Nyt lääkitystä ollaan purkamassa, koska ensi viikolla on maitoaltistus...jännittää....
Jos Zyrtecistä ei ole apua, voidaan kokeilla vielä esim. Lomudal GI, joka on tehokkaampi lääke.
Mä en nyt muista, missä olette hoidossa, mutta jos tilanne ei ratkea ja Neocate ei sovi, kannattaa hakeutua pätevälle yksityiselle allergologille, mikäli nykyisessä lääkärissä asialle ei osata tehdä mitään. Minusta on ihanaa, että meillä allergologilta ei lopu keinot kesken. Hänellä on aina varasuunnitelma ja sen varasuunnitelma, mitä tehdään jos eka ei onnistu. Jos tarvitaan lääkitystä tai monimutkaisempia korvikerotaatioita, ei ole ollenkaan hullumpaa jos mukana niitä suunnittelemassa on ammattilainen, jolla on asiasta kokemusta.
Meillä epäiltiin neocateallergiaa, mutta samaan aikaan korvikkeen kanssa poika ryhtyi ekaa kertaa juomaan tuttipullosta. Olikin mokoma allerginen luonnonkumille. Kaverin vauva taas oli allerginen rypsiöljylle. Olivat ottaneet neocaten kanssa samaan aikaan öljylisän käyttöön lääkärin ohjeesta, kun lapsen paino oli pudonnut niin paljon. Aikamoista salapoliisin työtä pahimmillaan. Toivottavasti toimiva korvike löytyy!
Meillä neocate ei ihan täysin sopinut. Ihottumaa ja suolioireita oli hiukan koko ajan. Meillä laajennettin ruokavaliota reilusti. Lääkärin ajatus oli se, että silloin maidon vaikutus on pienempi. Listattiin ns. todennäköisempia ruokia (riisi, possu, bataatti, poro, kurkku, meloni, puolukka, päärynä, vadelma...) ja ne otettiin ruokavalioon tosi nopeasti oireita kovin tarkkaan seuraamatta. Oireet helpotti, mutta eivät täysin poistuneet aikoihin. No, meillä on nykyään 4v joka syö kaikkea, mutta saa toisinaan pieniä oireita jostain, jota ei tiedetä. Neocatea joi reilu 2vuotiaaksi paljon. Aina kun päivällä oli syöty vähemmän ja juotu maitoa enemmän (esim. sairaana) tuli taas iho-ongelmat ja suolioireet. Eli saattoi olla neocate tai vastustuskyky tai jotain.
Tuota kumiallergiaa jäin miettimään, minkälaiset oireet siitä oli?
Meilläkin kun on käytössä sekä luonnonkumi että silikonitutteja tuttipulloissa, huvitutit on kyllä silikonia.
Meillä poika joi Neocatea 5 kk iässä kaksi viikkoa ennen maitoaltistusta. 5-6 päivää meni ihan hyvin ja parempaan suuntaan Almironin jälkeen mutta sitten pikkuhiljaa refluksi palasi. Maitoaltistusta jatkettiin sitten NANnilla 5 viikkoa julkisella kun ei saatu maitoihin (NAN vs. NC) eroa. Yksityinen allergialääkäri sitten totesikin ettei NC tainnut olla täysin sopiva. Nyt juo soijaa, joka onneksi on sopinut näinkin pitkään. Meillä "tavoitteena" olisi että korviketta saisi tuonne vuoden ikään, sitten ei kuulemma ole niin väliä.. Poika on nyt 9 kk ja ainakin rypsi- ja maissiallergia ovat sellaisia, jotka voivat hänen kohdallaan selittää NC:ten sopimattomuutta.
Pojalla on myös luonnonkumiallergia, joka ilmenee voimakkaana ihon punoituksena kasvoissa. Ihan kuin iho olisi pahasti palanut poskista, leuasta ja nenästä. Sama oire tulee ristiinreagoivasta viinirypäleestä.
Kiinteitä meillä menee kaikki rotaatiolla, kolme ateriaa päivässä ja vain possua saa joka päivä. Viljaa ja sopivaa öljyä kuumeisesti etsiskellään.. painoa tulee niukanlaisesti. Nyt kesän aikana ei ole löytynyt yhtään uutta ruokaa
Hei vaan Luppis!
Ai onko siis tuo Neocate jotenkin maissipohjainen? Meillä kun ei ole tuo maissi käynyt soseena annettuna meidän muillekkaan lapsille vauvana, olisiko tuossa se ongelmakohta sitten?..
No nyt sitten meilläkin juotu muutama päivä soijamaitoa, ei vielä mitään ongelmia näköpiirissä, mutta en uskalla vielä viikkoon tuulettaa, kun meillä on tuo poika reakoinut tosi hitaasti kaikille. Toivossa on hyvä elää, että se nyt sopisi!
NC:n glukoosisiirappi (muistaakseni, korjatkaa oliko se tämä vai joku muu ainesosa..vai maltodekstroosi) on maissipohjainen. On harvinaista että sille reagoisi mutta siis mahdollista.