Hae keskusteluista

Tervetuloa Kaksplussan keskustelufoorumiin!

Foorumin alueella ”Plussalaiset/Mitäs nyt?” voit keskustella ilman rekisteröitymistä. Muut alueet vaativat rekisteröitymisen. Mukavia keskusteluhetkiä!
Katso foorumin ohjeet tästä.

Meidän Perhe-lehden jutusta, kun lapsella ei sukupuolta!

<< edellinen 1 2 3 4 5 ... 10 seuraava >>

Rajansa kaikella. Lapsi raukka menee varmaan ihan sekaisin tarhassa/koulussa kun on tyttöjä ja poikia eikä hän yhtään osaa sanoa kumpi on itse koska näistä asioista ei kotona ole ikinä puhuttu...

Joku aikaisemminkin sanoi... Tyttöjä voi rohkaista esim. autoleikkeihin ja poikia nuken hoitoon, mutta kyllä lapsella on silti oikeus tietää ja kasvaa joko mieheksi tai naiseksi.
Minna:
Mun mielestä on aika jännä, että tässäkään keskustelussa kukaan ei kykene siihen, että oikeasti tosissaan analysoisi sitä, että miksi joku kokee sukupuolineutraalin kasvatuksen tärkeäksi, tai miten se oikeasti toteutetaan tai että minkälaisia jatkuvia stereotypioita me ihan jokainen toistetaan joka päivä, vaikka kuvitellaan olevamme jotenkin tasa-arvoisia tai ajattelevia ihmisiä.

On niin helppo vaan haukkua niitä, jotka tekevät eri tavalla, niputtaa sekopäiksi eikä edes selvittää että meniköhän juttu edes noin...

En tiedä olenko jotenkin sitten vanhanaikainen tai outo tai kaavoihin kangistunut tai mitä, mutta minusta sukupuoli on niin olennainen osa persoonaa, että minua hämmentää kyllä kovasti, jos en tiedä kumpaa sukupuolta ihminen on. Onko se sitten jotenkin sairasta tai omituista, en tiedä, mutta en voi sille mitään. Vähän sama, jos jollakin ihmisellä ei ole nimeä, pakkohan häntä on joksikin kutsua.
Nino on pojan nimi.
Mitenköhän se seksikasvatus onnistuu sitten aikanaan :whistle: Kun pojista ja tytöistä ei voi puhua.
Lumo:
Mitenköhän se seksikasvatus onnistuu sitten aikanaan :whistle: Kun pojista ja tytöistä ei voi puhua.

Nii'in... Jos ei oo tyttöjä ja poikia, niin sillon ei varmaan oo myöskään pimppejä ja pippeleitä :laugh: :o

*muoks* Ehkä sit vois olla letkullisia ja reiällisiä olentoja?
vieras:
joskushan oli vauva lehdessäkin juttu perheestä,jossa ei koskaan esim sanota että "täti tiskaa astioita" tai "setä ajaa autoa" vaan aina puhutaan ihmisestä. siinä lapsi oli 2tai 3v eikä hänestä koskaan puhuttu tyttönä tai poikana,vaan lapsena yms..
kieltämättä minusta kuulosti kummalliselle, mutta jokainen tyylillään..

Minusta se oli vielä kaksplussassa, mutta yhtä kaikki. En tiiä onko samanlaisesta asiasta kyse. Lapsesta halutaan kasvattaa sukupuoleton, niinkö? Näyttäis aiheuttavan vielä enemmän keskustelua tämä. Viimeksi kyseessä oli "tavalliset" akateemiset vanhemmat. Ihmetytti kovin.
Klonkku:
Lumo:

Nii'in... Jos ei oo tyttöjä ja poikia, niin sillon ei varmaan oo myöskään pimppejä ja pippeleitä :laugh: :o

Apua tosiaan, kerro ny siinä sitten ehkäisymenetelmistä kun toinen ihmettelee mihin ja kummalle se kondomi ripustetaankaan :whistle:
Terhikki:
Klonkku:
Lumo:

Apua tosiaan, kerro ny siinä sitten ehkäisymenetelmistä kun toinen ihmettelee mihin ja kummalle se kondomi ripustetaankaan :whistle:

Eivät ehkä ole miettineet tätä juttua ihan loppuun asti :D
mitenhän tuollaisissa perheissä sitten hoidellaan asioiden selityksiä kun lapsi alkaa puhua? Kun vaikka Tähti 2,5v kysyy että miksi Ketulla on jalkojen välissä tollainen roikkuva juttu Sudella ja hänellä itsellään ei sitä ole?
vieras:
Minna:
Mun mielestä on aika jännä, että tässäkään keskustelussa kukaan ei kykene siihen, että oikeasti tosissaan analysoisi sitä, että miksi joku kokee sukupuolineutraalin kasvatuksen tärkeäksi, tai miten se oikeasti toteutetaan tai että minkälaisia jatkuvia stereotypioita me ihan jokainen toistetaan joka päivä, vaikka kuvitellaan olevamme jotenkin tasa-arvoisia tai ajattelevia ihmisiä.

On niin helppo vaan haukkua niitä, jotka tekevät eri tavalla, niputtaa sekopäiksi eikä edes selvittää että meniköhän juttu edes noin...

En tiedä olenko jotenkin sitten vanhanaikainen tai outo tai kaavoihin kangistunut tai mitä, mutta minusta sukupuoli on niin olennainen osa persoonaa, että minua hämmentää kyllä kovasti, jos en tiedä kumpaa sukupuolta ihminen on. Onko se sitten jotenkin sairasta tai omituista, en tiedä, mutta en voi sille mitään. Vähän sama, jos jollakin ihmisellä ei ole nimeä, pakkohan häntä on joksikin kutsua.

Sukupuoli on minustakin sillä tavalla olennainen osa ihmistä, että hän on kuitenkin yleensä biologisesti enemmän jompaa kumpaa sukupuolta. Mutta sukupuolineutraalissa kasvatuksessahan ei olekaan ideana sellainen, että hävettäisiin tai piiloteltaisiin sitä biologista sukupuolta, vaan se että korostetaan sitä että ihminen on aina ensisijaisesti ihminen, ja että koitetaan tarjota lapselle mahdollisuus kasvaa nimenomaan ihmisenä omaan sukupuoleensakin ilman niitä syvään juurtuneita ennakkoluuloja ja stereotypioita. Koska ihmiset kohtelevat lapsia eri tavalla riippuen siitä, ovatko he tyttöjä vai poikia, vaikka monet eivät sitä välttämättä edes tiedosta. Jotkut tietysti tekevät niin ihan tarkoituksellakin.

Mutta omia stereotypioitaan ja ennakkoluulojaan ei varmaan tällainen perustavis edes tunnista, ennen kuin tarkoituksella yrittää elää jonkin aikaa niin, että elää sukupuolineutraalisti jaottelematta ihmisiä sukupuolen mukaan, vaan pitämällä heitä yksilöinä tai ihmisinä.

Mä kyllä itse asiassa tunnen useamman lapsen, joita on kasvatettu sukupuolineutraalilla kotikasvatuksella, ja ihan tavallisia, hienoja lapsia he ovat kaikki. Koska me emme kukaan elä umpiossa, lapsetkin saavat sitä tavallista sukupuolistereotypiaa koko ajan ympäröivästä maailmasta, vaikka vanhemmat eläisivät ja kasvattaisivat sukupuolineutraalisti.
Mites:
Minna:

Mites ehdotat että otan selville menikö joku asia jossain haastatellussa perheessä todellisuudessa niin kuin lehtijutussa sanotaan?

Onhan sulla siinä niiden ihmisten nimet, tai kirjoita vaikka lehteen tai jonnekin keskustelupalstalle, jossa käsitellään sukupuolineutraalia kasvatusta.
Mä en oikein tajua, että miten toi onnistuu. Kun ainakin Suomessa on pakko olla jompaa kumpaa sukupuolta. Onhan se henkilötunnuksen loppuosan tokavika merkkikin naisella ja miehellä parillinen tai pariton. Ja käsittääkseni on vaan 2 vaihtoehtoa sukupuolta virallisissa papereissa. Eli näidenkin lapsi ON virallisesti jompikumpi. Ja silloinkin jos syntyy sellainen lapsi, jolla jostain syystä sukupuoli on epäselvä, niin kyllä se testataan geenitestein se "oikea" sukupuoli ja se on sitten se virallinen.
nn:
Mä en oikein tajua, että miten toi onnistuu. Kun ainakin Suomessa on pakko olla jompaa kumpaa sukupuolta. Onhan se henkilötunnuksen loppuosan tokavika merkkikin naisella ja miehellä parillinen tai pariton. Ja käsittääkseni on vaan 2 vaihtoehtoa sukupuolta virallisissa papereissa. Eli näidenkin lapsi ON virallisesti jompikumpi. Ja silloinkin jos syntyy sellainen lapsi, jolla jostain syystä sukupuoli on epäselvä, niin kyllä se testataan geenitestein se "oikea" sukupuoli ja se on sitten se virallinen.

Onhan hänellä toki sukupuoli.
Mutta ei kasvateta mitenkään sen sukupuolen mukaan.
Tähän voisi sanoa vain sen, että jos ei ihmisellä ole ongelmia omasta takaa, niin jotkut ne näköjään osaa yksinkertaisestakin asiasta niitä ihan tekemällä tehdä.
aivan outo:
nn:

Mutta miten voi kasvattaa täysin sukupuolineutraalisti? Esim. tytön kuukautiset? Estetäänkö ne jollain lääkityksellä? Vai niistä ei vaan kerrota? Siis ymmärrän, että tyttö voi pitää sinisiä vaatteita ja leikkiä autolla ja poika punaisia ja leikkiä nukella, mutta miksei lapselle voi kertoa omaa sukupupoltaan? Ja eikö tossa tule ongelmia? Ja jos vanhemmat on kettu ja susi, niin eikö lapsi sitten jossain vaiheessa mieti että tuleeko hänestä kettu vai susi? Eli jos ihan neutraaleja haluttaisiin olla, niin eikö pitäisi olla vaikka susi ja susi tai vielä paremmin ihminen ja ihminen?
aivan outo:
nn:

Mutta miten voi kasvattaa täysin sukupuolineutraalisti? Esim. tytön kuukautiset? Estetäänkö ne jollain lääkityksellä? Vai niistä ei vaan kerrota? Siis ymmärrän, että tyttö voi pitää sinisiä vaatteita ja leikkiä autolla ja poika punaisia ja leikkiä nukella, mutta miksei lapselle voi kertoa omaa sukupupoltaan? Ja eikö tossa tule ongelmia? Ja jos vanhemmat on kettu ja susi, niin eikö lapsi sitten jossain vaiheessa mieti että tuleeko hänestä kettu vai susi? Eli jos ihan neutraaleja haluttaisiin olla, niin eikö pitäisi olla vaikka susi ja susi tai vielä paremmin ihminen ja ihminen?
Eniten mua jäi mietityttämään koko jutussa,että kumpaa sukupuolta se lapsi loppujen lopuksi on? Onko Ruu tytön vai pojan nimi?
Kyllä:
sääli:
-:
sääli:
-:
Mä olen hirvi ja mun mies on nauris. Me asutaan peitossa ja nauris ajaa joka päivä töihin sauvasekoittimella. Meillä asuu lisäksi harakka ja puukko, jotka ovat 5 -ja 4-vuotiaita.

Etkä sitten kuitenkaan osannut..
Tuota miestä ei olisi pitänyt mainita..

Niin, mitä en osannut? Meillä sanotaan näin ja teillä ilmeisesti toisella tapaa? En oikein tajua että miksi koet oikeudeksesi määrätä millä nimityksellä kutsun miestäni? Joskus sanon mies ja joskus nauris, ihan samalla tapaa kuin toiset sanovat joskus mies ja joskus isä.

No et sä ainkaan samoin tee kuten noi tossa haastattelussa,jos sitä yritit.
Siltä se ainkin näytti,mutta kämmäsit.
Kun ei tajuu niin ei tajuu.

Tais kirjottaja viitata siihen "nehän on vaan sanoja" juttuun, että aika perkeleen vaikeeks menee jos syväkastelee korvakoruja kolmansilla mansikoilla? Vai jootko paljonkaan jaloittaa? Yhtä sumeaa kotoisin varpaat.

just tätä tarkoitin.. eli jos kaikki keksitään uusia nimityksiä vanhoille, niin kohta ei kukaan ymmärrä toisiaan.
En ole nähnyt enkä kuullut koko jutusta, mutta vaikuttaa ERITTÄIN SAIRAALTA!!! :o Lapsiraukka!! Pikkasen himmeitä vanhempia, huh...voi venäjä, kaikenlainen fanaattisuus pitäisi lailla kieltäääääääääää!
Lässyn lässyn ja höpö höpö... vittu mitä pelleilyä.
nn:
aivan outo:
nn:

Jos sun lapses kutsuu sua nimellä,niin kutsuvatko he itseään myöhemmin myös sillä samalla nimellä?
Mitään kuukautisia aleta estämään.Tietenkään.

Kannattaa todellakin ottaa selvää nuista asioista ennenku alkaa yhtään mitään täällä haukkumaan.Mene vaikka joillekkin sellaisille sivuille msitä löydät tietoa,niin ei tarvitse arvailla ja olettaa.Teillä on joillakin niin sairas ja väärä käsitys ettei ole tosikaan...
-:
Kyllä:
sääli:
-:
sääli:
-:
Mä olen hirvi ja mun mies on nauris. Me asutaan peitossa ja nauris ajaa joka päivä töihin sauvasekoittimella. Meillä asuu lisäksi harakka ja puukko, jotka ovat 5 -ja 4-vuotiaita.

Etkä sitten kuitenkaan osannut..
Tuota miestä ei olisi pitänyt mainita..

Niin, mitä en osannut? Meillä sanotaan näin ja teillä ilmeisesti toisella tapaa? En oikein tajua että miksi koet oikeudeksesi määrätä millä nimityksellä kutsun miestäni? Joskus sanon mies ja joskus nauris, ihan samalla tapaa kuin toiset sanovat joskus mies ja joskus isä.

No et sä ainkaan samoin tee kuten noi tossa haastattelussa,jos sitä yritit.
Siltä se ainkin näytti,mutta kämmäsit.
Kun ei tajuu niin ei tajuu.

Tais kirjottaja viitata siihen "nehän on vaan sanoja" juttuun, että aika perkeleen vaikeeks menee jos syväkastelee korvakoruja kolmansilla mansikoilla? Vai jootko paljonkaan jaloittaa? Yhtä sumeaa kotoisin varpaat.

just tätä tarkoitin.. eli jos kaikki keksitään uusia nimityksiä vanhoille, niin kohta ei kukaan ymmärrä toisiaan.

Olisit sitten sanonut niin.
Tusoat vain huokoi sellainen säälittävä yritys matkia nuita haastateltuja ihmisiä.
LilliMenninkäinen:
Eniten mua jäi mietityttämään koko jutussa,että kumpaa sukupuolta se lapsi loppujen lopuksi on? Onko Ruu tytön vai pojan nimi?

Väestörekisterikeskuksen mukaan vuosina 2000-2007 Ruu on annettu nimeksi 6 pojalle ja 5 tytölle. Vuonna 2008 yhdelle pojalle.
.:
LilliMenninkäinen:

Väestörekisterikeskuksen mukaan vuosina 2000-2007 Ruu on annettu nimeksi 6 pojalle ja 5 tytölle. Vuonna 2008 yhdelle pojalle.

Selvisi siis sukupuoli;)
Minsutakin kuulostaa, että oma identiteetti on hakusessa jos lapsi pitää kasvattaa sukupuolettomasti. Me ihmiset kuitenkin olemme, halusimme tai emme, vanhoja, nuoria, lapsia, aikuisia, tumma- tai vaaleaihoisia, miehiä tai naisia... Jos monista ominaisuuksista haluaa nostaa neutraaliksi juuri sukupuolen, on se minusta merkki omasta ongelmasta asian kanssa.

En tunne tällaisia perheitä, mutta sellaisia kyllä, jossa lapsi on esim. leikkien ja pukeutumisen suhteen koetettu opettaa sukupuolineutraaliksi. Näissä kaikissa tausta-ajatuksena on ollut tehdä tytstä enemmän poikamainen ja päinvastoin. On esim. pyritty ohjaamaan lasta pois sellaisistakin leikeistä, joista hän itse pitää. Eli todellinen neutraalius on näistä kaukana.

<< edellinen 1 2 3 4 5 ... 10 seuraava >>

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
Verkkopalvelu
Ilmoitushinnat ja mainosmuodot