[quote="Vieras"][quote="lily"][quote="Vieras"] Mutta mitä väärää niissä sukupuolirooleissa on? Miksi tyttöjä ei pitäis kasvattaa tytöiksi ja poikia pojiksi? Meillä tyttö kasvatetaan tytöksi ja silti häntä kiinnostaa myös poikamaiset jutut eikä niitä mitenkään rajoiteta vaan enemmän kannustetaan niissä asioissa joihin on taipumusta ja useammin ne ovat tyttömäisempiä asioita. Mihin se sukupuolettomuus vapauttaa, että tytöistä kasvais poikamaisempia ja pojista tyttömäisempiä? [/quote] no mun mielestä kyllä ympäröivät olot (esim. perhe, sukulaiset, päiväkodin hoitajat, toiset lapset) usein ohjaa lasta todella tehokkaasti sopeutumaan oman sukupuolensa muottiin vaikka se ei olisikaan juuri sille lapselle ominaista käytöstä. usein tämä ohjaaminen otetaan niin itsestäänselvyytenä että aikuiset eivät sitä itsekään tiedosta tekevänsä aika paljonkin. ja päiväkotilapsethan ovat usein tosi tarkkoja siitä, mikä on tyttöjen/poikien lelu tai väri, eikä siinä monikaan lapsi uskalla olla eri mieltä vaikka haluaisikin. tältä kannalta ymmärrän pointin, mutta siinä meidän perheen jutussa tämä idea oli viety aika lailla äärimmäisyyksiin. [/quote] Mutta mun mielestä sukupuoli ei ole rajoittava tekijä. Meidän tyttö leikkii päiväkodissa paljon poikien kanssa poikien leikkejä eikä se tyttöys sitä mitenkään haittaa tai estä. Mun mielestä on tärkeämpää että lapsi voi siinä sukupuolessa kuin on toteuttaa itseään sellaisena kuin on. Kun sukupuoli-identiteetti kehittyy johonkin suuntaan niin se tapahtuu jokatapauksessa oli se kasvatus mitä hyvänsä. Mä haluaisin myös kuulla näkemystä siitä että miksi tyttö ei sais olla tyttömäinen tai poika poikamainen? Mitä väärää siinä rooliin kasvamisessa on? [/quote]
Lähettäjä:
Takaisin ylös