kilpirauhasesta

oisko täällä ketään joka tietäs jotai kilpirauhasesta? kävin eilen lääkärissä, kun aamulla huomasin kaulalla kipeän kohdan ja sitä kokeiltuani, totesin "kauheen" patin(n.3-4cm halk.) tuos kurkkutorven vieressä. Terkka ja lääkäri totesivat sen suurentuneeksi kilpirauhaseksi. ja lääkäri laittoi lähetteen heti verikokeisiin, jossa kävinkin saman tien. vastaukset tulee vasta huomena. mutta oon ihan ihmeissäni/paniikissa, mistä tuo nyt on voinu tulla yhtäkkiä. Muita varsinaisen selviä oireita ei oo ollu, ku et nykyään on väsyttäny jatkuvasti ihan sikana. Oon kuitenkin pistänyt sen ja muita juttuja elämäntilanteen piikkiin. ts.siihen että elimistö ei "jaksa". On nääs ollu neljän kuukauden sisään synnytys, erityislapsemme kuolema ja täysimetän. näiden piikkiin siis oon pistäny monta "elimistöllistä" oiretta. Mutta nyt sit yhtäkkiä suurentu toi kilpirauhanen. Mistä se voi johtua? :eek: :(
 
Esim. synnytys tms. rankka homma voi tulehduttaa kilpirauhasta ja se jotenkin "sekoaa" ja alkaa suurentumaan. on myös muita syitä ja altistavia tekijöitä ovat esim. tupakointi, ylipaino jne. Huomenna kuulet sitten lääkäriltä tuloksia. Jos vajaatoimintaa on niin se hoituu lääkityksellä. Usein lääkitys on pysyvä hoitomuoto, mutta toisaalta jos esim. synnytys on aiheuttanut vaivan, voi ilman lääkettäkin olla kun akuuttivaihe on ensin hoidettu.
 
Hei! Mulla oli muutama vuosi sitten kilpirauhasentulehdus. "Kurkku" oli kipeänä ja kilpirauhanen suurentunut. Näkyi ihan ulospäinkin. Olin ollut ihan tavallisessa flunssassa ja elämä oli silloin vähän stressaavaa ja rankkaa. Se flunssa vaan sit jotenki kai laukaisi tulehduksen. Oireina minulla oli väsymystä ja sit sellasta tuskastumista, hermostuneisuutta ja muistaakseni hikoilua.

Lääkärissä ja kokeissa tämä sitten todettiin. Kilpirauhasarvoja otettiin ja seurattiin. Söin kortisonia ja jotain muuta, en muista mitä, n. puoli vuotta. Välillä arvot paranivat ja välillä huononivat, jolloin taas piti vähän lisätä lääkitystä. Oireina minulla oli lähinnä niitä liikatoiminnan vaivoja, esim. rytmihäiriöitä, hermostuneisuutta ym. en oikeen tarkkaan enää muista.

Joka tapauksessa paranin n. puolessa vuodessa. Lääkäri sanoi silloin, että joskus tällaisessa kilpirauhanen on saattanut vioittua ja saattaa aiheuttaa jossain vaiheessa vajaatoimintaa. Minun täytyisi nyt jossain vaiheessa käydä testeissä.

Jos sinulla tällaista, niin sen kutenkin siis pitäisi parantua ja elämä olla sitten taas ihan normaalia. Tsemppiä sinulle!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 20:43 3xäityli kirjoitti:
Jos sinulla tällaista, niin sen kutenkin siis pitäisi parantua ja elämä olla sitten taas ihan normaalia. Tsemppiä sinulle!
kiitos tsempeistä!

oireet ainakin kuulostaa vähän vastaavilta. "Kurkku" /kaula on kipeä ja kilpirauhanen suurentunut, niin että näkyy tosiaanki myös ulospäin selvästi. sit on ollut sellasta väsymystä, että vaik kuinka nukkuu esim.10h yöunet, nii siittä huolimatta koko päivän väsyttää. sit normaalia helpommin ärtyynnyn, alkaa siis aijempaa helpommin tympäseen joku sellanen asia, mikä normaalisti ei oo ärsyttäny yleisimmin lainkaan. esim. 5vee ja 3vee poikien äänekkäät nahistelut. Tulee tunne, että nakkaan kädet korvilleni, ku en jaksa kuunnella meteliä.

Noista rytmihäiriöistä en tiedä..siis kun mulla on jo esikon syntymän jälkeen ollu eka kertaa oireina sitä, että pumppu alkoi hakkaamaan vauhdilla ja samaan aikaan päähän nousi ikäänkuin painetta, "kuin huippais" jota kesti sekunnin kaks, ja sit pää oli taas normaali. tuon takia kävin jo sillon esikon jälkeen lääkärissä, mut silloin vaa kysyttiin et haluatko nukahtamispillereitä. siis mulla kun nää oireet tulivat alkuun aina kun menin nukkumaan. no, en halunnut. :headwall: oireet silloin kuitenkin muutaman kuukauden sisään hellittivät. ja nyt sit vähä vastaavaa on alkanu uudestaan tulemaan ennen tän kilpirauhasen suurentumista. pulssi ei välttämättä tykytä, joskus voi tehdä senkin, mutta yleisimmin lyö ensin yhen normaalia voimakkaamman lyönnin ja sit tulee se kihelmöivä tunne päähän pariksi sekunniksi. alkuun näitäkin tuli vain illalla kun meni nukkumaan, mutta nyt niitä on sit alkanu tuleen pitkin päivää. oon kylläkin sen esikon jälkeisen kokemuksen perusteella pitänyt niitä vaarattomina ja luokitellu hormoonien aikaan saamaksi, mutta nyt sit on iskeny paniikki, et jos noikin on jotai tuohon kilpirauhaseen liittyvää.

tuo flunssa laukasevana tekijänä on todennäköisesti mullakin takana, siis oon ollu jo kaks kuukautta "pikku flunssassa" koko ajan.

Sä 3xäiti, tiijät sit varmaa kokemuksesta tän tunteen ku pelottaa, et mitä jos tää yhtäkkiä tästä suurenee niin, että vetää henkitorven tai ruokatorven tukkoon.. :eek: emmä ees tiijä, voiko se niin yhtäkkiä sitä tehä, mut mä illalla nukkumaan mennessä panikoin sitä, et jos se pahkura yhtäkkiä tukkiiki hengityksen..ja sit "ei uskalla" nukahtaa, ettei vaan sattus mitään ilman omaa tietämystä. :/ toisaalta typerää "pelätä" tollasta. =) se on kumma, miten sitä aina aattelee, et enhän minä, perusterve ihminen, voi sairastua mihinkää vakavaan tms. ja sit ku jotai tällasta tuleeki, ni on ihan pihalla, et mikäs nyt on. no, onneksi mulla ei täs oo enää ku huomiseen ooteltavana ne labra-tulokset. toivottavasti huomena selviää jotai.
 
Hei vielä!

Sinulla tosiaan ollut rankkaa viime kuukaudet. Otan osaa suruusi. Minulla myös vauva sekä 3- ja 5-vuotiaat isommat sisarukset. Voin vain yrittää kuvitella kuinka kovilla olet ollut ja kuinka raskasta sinulla on. Ei ole ihme jos elimistösi jollain lailla reagoi.

Toivottavasti verikokeista selviää tänään jotain. Ja jos se on sama kuin minulla oli, niin lääkkeillä se paranee. Olisi mukava jos jaksaisit tulla kertomaan, mitä lääkärisi sanoo. Voimia!
 
hei!

Kiitos ensinnäki osanotosta! :hug: soitin tk.een niistä labratuloksista ja kaikki kilpirauhasarvot oli normaalit. Huome-aamuna menen sit käymään lääkärillä uudestaan ja katotaan, mitä sit tehdään. Toisaalta oli helpotus, et ne arvot oli normaalit, mut sit uus ihmetyksen aihe, et mistä moiset oireet ja etenki toi suurentunu rauhanen sit johtuu. Reagoiko elimistö sit vain tuollai kaiken sattuneen jälkeen..toisaalta toivos, et kyse ois vaa siittä, mut sit siinä on sekin, että siinä tapauksessa oireet ei lopu kuin itekseen taas joskus ja siihen asti niistä pitää vain "kärsiä".
No, toivon mukaan sit huomena ees sen osais lääkäri sanoa, johtuuko noi kaikki oireet sit tästä elämäntilanteesta, et pääsis ite sit "vain hyväksymään" elimistön olotilan ja sais sitä kautta järjellisen selityksen elimistön poikkeavalle toiminnalle.
 
Hei taas!

Mut hieno juttu kuitenkin. Ei se kuitenkaan ois kiva ollu se tulehduskaan. Ja just kun imettää ni lääkkeiden syöminenkin sitten mietityttää. Toivotaan että lääkärillä kuitenkin olis jotain lisätietoa asiasta ja pääsisit mahdollisiin lisätutkimuksiin. Voimia joka tapauksessa tästä eteenpäinkin!
 
minkkist
hei! tutustupa sivustoon: www.kilpirauhas.info
ja kerro sinne tarinasi (rekisteröityminen on pikkujuttu). Siellä saat taatusti paljon vinkkejä ja infoa struumastasi, ja huomaat, että ne verikoearvotkaan ei ole niin yksinkertaiset , vaikka viitearvoissa ehkä ovatkin...
Paljonko sulla oli TSH ja T4V? Pyydä kopio itsellesi hoitajilta.
Ultraan saat varmasti lähetteen. Tavallsita sruumaa hoidetaan kilpirauahshormonilla, vaikka kilpirauhasarvot olisi suhteellisen hyvätkin. Koepala täytyy ottaa, jos epäilyttävä tai yksittäinen kyhmy
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 15:38 minkkist kirjoitti:
hei! tutustupa sivustoon: www.kilpirauhas.info
ja kerro sinne tarinasi (rekisteröityminen on pikkujuttu). Siellä saat taatusti paljon vinkkejä ja infoa struumastasi, ja huomaat, että ne verikoearvotkaan ei ole niin yksinkertaiset , vaikka viitearvoissa ehkä ovatkin...
Paljonko sulla oli TSH ja T4V? Pyydä kopio itsellesi hoitajilta.
Ultraan saat varmasti lähetteen. Tavallsita sruumaa hoidetaan kilpirauahshormonilla, vaikka kilpirauhasarvot olisi suhteellisen hyvätkin. Koepala täytyy ottaa, jos epäilyttävä tai yksittäinen kyhmy
Hei! kiitti tosta linkistä! Kävin sielä rekisteröitymässä ja kyselemässä ja löysinpä jutun vastaavanlaisista "humahduksista" mitä itelläki on päässä ollu. Noita omia arvoja en tarkkaan muista, toinen oli muistaakseni jotai 0,4 mut toista en muista ollenkaa. Pitää huomena lääkärikäynnillä pyytää ne itelle uudestaan. Ja jos mä oikein käsitin tuolla kilpirauhas.infon sivuilla, nii sillä lienee merkitystä, mihinaikaa päivästä noi labrat on otettu? Mulla ku ne otettiin puol kolmen maissa päivällä. Onko ne silloin matalammat vai korkeemmat ku mitä pitäs olla?
 
Ellen ihan väärin muista niin kilpirauhasarvot on aamuisin korkeimmillaan ja laskee sitten iltaa kohti. Mä oon aina joutunu käymään kokeissa ennen puoltapäivää, mieluiten heti aamusta ja on pitäny olla 12 tuntia syömättä ja juomatta. Nyt viimeksi sanottiin ettei ole pakko olla tyystin syömättä mut jotkut ruoka-aineet voi vaikuttaa arvoihin (enpäs muista mitkä...)
Mulla on kilpirauhasen vajaatoimintaa ja oon varmaan 10 vuotta syöny thyroksiiniä ja syön lopun ikää. Mutta eipä tuosta varsinaisesti haittaa normaali elämälle ole. Thyroksiini on ihan turvallista käyttää raskauden ja imetyksen aikana, koska se samaa ainetta mitä kilpirauhasen pitäisi tuottaa, mut vajaatoiminnassa ei tuota tarpeeksi.

Jos sulla taas on liikatoimintaa niinsekin on läkkeillä käsittääkseni helposti hoidettavissa. Alkuun vaan joutuu ravaamaan labrassa useammin että saavat lääkityksen kohdalleen!
 
Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta 13 vuotta sitten.
Varsinaista pattia ei noussut, mutta kilpirauhaseni on hieman suurentunut, koska joutui tekemään extra työtä toista vuotta, ennen kuin lääkärit uskoi, että tää kaikki johtuu muusta kuin SYÖMISESTÄ!
Olin yliväsynyt, kylmänarka, mikään ei oikein kiinnostanut ja hiuksia irtoili ja paino nousi liikunnasta ja vähäisestä syönnistä huolimatta liki 30 kg pienessä ajassa.
Tsh oli 130 tuolloin. Nyt arvot viitearvoissa olleet lääkityksellä. Raskauksieni aikana on lääkeannosta aina hieman jouduttu lisäämään ja arvoja seurattu 2-3kk:n välein, muulloin vain kerta vuoteen riittää verikokeissa käynti, ellei omassa voinnissa muutosta.
Kokeet on aina otettu ennen klo 10 ja mitään syöntirajoituksia ei ole ollut, muuta kuin thyroxin lääkettä ei ennen koetta saa ottaa.
Tämä "tauti" ei hallitse millään tavalla elämääni. Lääkkeitä syön lopun ikääni, mutta mitä sitten;) sehän on vain hormoonia pillerin muodossa, jota oma kilpirauhaseni ei enää oikeastaan ollenkaan eritä.
Tsemppiä alkuperäiselle kirjoittajalle

:wave:

Kyllä kaikki selviää :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 18:30 sieppo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 15:38 minkkist kirjoitti:
hei! tutustupa sivustoon: www.kilpirauhas.info
ja kerro sinne tarinasi (rekisteröityminen on pikkujuttu). Siellä saat taatusti paljon vinkkejä ja infoa struumastasi, ja huomaat, että ne verikoearvotkaan ei ole niin yksinkertaiset , vaikka viitearvoissa ehkä ovatkin...
Paljonko sulla oli TSH ja T4V? Pyydä kopio itsellesi hoitajilta.
Ultraan saat varmasti lähetteen. Tavallsita sruumaa hoidetaan kilpirauahshormonilla, vaikka kilpirauhasarvot olisi suhteellisen hyvätkin. Koepala täytyy ottaa, jos epäilyttävä tai yksittäinen kyhmy

Kiitos tuosta kilpparilinkistä, kävin siellä kurkkimassa ja nuo oireet olivat kuin suoraan omasta elämästä, no kilpparikokeet ovat kolmen viikon kuluttua. Sitä ennen koitan nostaa kuntoani ja katsotaan sitten onko tämä olotila johtunut todella raudanpuutteesta ym. vai löytyykö taustalta jotakin muutakin.
 
heissan!

kävin tänää sielä ultrassa ja samalla ottivat sen näytteen. Kilpparissa oli oikeella puolella yks kyhmy, joka kasvaessaan oli saanut aikaan verevässä rauhasessa verenpurkauman ja patti oli sit sen takia niin iso, kun sisällä oli kuollutta verta. vasemmalla puolella oli kaks kyhmyä, jotka eivät tunnu. imivät sen kuolleen veren pois ja ei ollu mikään maailman miellyttävin kokemus. :$ Patologille lähti näyte siitä mitä ne sieltä ottikaan ja parin viikon päästä tulee tulokset. Mut oon täs vähä ihmeissäni, et näinkö mä jään oireideni kans tyhjän päälle oottelemaan josko ne joskus loppus... :/ Ei nääs oo mitään ihanimpia nää oireet. Ja mitä noi kyhmyt on? Tai mistä ne tulee? Ku emmä tuolta kilppari.infostakaa löytäny selitystä et mitä nr kyhmyt on. Kait ne on eri asia ku struuma? :ashamed:
 
mannis
Kilpparikokeet pitää ottaa aamulla ennen klo 10.
Kyhmyt kilpparissa voivat olla kyhmystruumaa. Tai kystia, jotka on eri asia kuin struuma, tai sitten ne voi olla myös esim syöpää. Kyhmystruuma on nimensä mukaisesti kyhmyinen kilpirauhanen, joka suurentunut.
Toivottavasti teillä kaikilla vajaatoiminnan epäilijöillä kaikki hyvin, ja alkuperäisellä kyselojällä asiat selvinneet
 

Yhteistyössä