Lapsen pahoinvonti

  • Viestiketjun aloittaja "Äiti 27"
  • Ensimmäinen viesti
"Äiti 27"
Heippa. Olen tässä nyt parisen kk seuraillut 4 v tytön jälkitilaa syömisen jälkeen ja aamuisin kun herää. On nykyään joka päiväistä että valittaa n 30-60 min ruokailun jälkeen että sattuu mahaan ja oksettaa ja sieltä se pieni puklu sitten tuleekin suuhun mutta nielee takaisin. Makaa lattialla tai sängyssä eikä missään ole hyvä olla. Voiko tämän ikäisella olla esim refluksiaa? Sillä ei ole väliä mitä on syönyt vaan tulee silti. Ruokahalua on pienentynyt nykyään mielestäni todella paljon. 4 haarukallisen jälkeen ilmoittaa jo että ei jaksa enempää. Meillä syödään monipuolista ja terveellistä ruokaa ja juodaan maitoa.

Pari kertaa viikossa herää aamuisin siihen ku sattuu mahaa. Hierominen ei auta, ei ole ilmaa mahassa(maha tuntuu pehmeältä) ei ole ummetusta eikä auta vaikka pissalla kävisi. Tämä saattaa kestää jopa tunnin ennen kuin lakkaa. Neiti on perusterve lapsi. Pituutta on noin 107 cm ja painoa 17 kg
 
"Veera"
Tuo voi johtua niin monesta asiasta, että menisin lääkäriin. Ruoka-aineet voivat myös reagoida ristiin. Miehelläni oli voimakas maitointoleranssi (yli 10 vuotta) ja kun sitten jätti vehnän pois ruokavaliosta, niin hups, maitotuotteista ei tule enää mitään oireita. Vehnättämyyttä ja maidollisuutta on jatkunut jo kohta 2 vuotta ja loistavati menee. Yksi tapa (tätä lääkärit eivät tietysti suosittele) on jättää mahdolliset allergisoivat ruoka-aineet (maito, viljat, munat, pähkinät) pois ruokavaliosta ja katsoa mitä käy. Jos tilanne helpottuu, niin yksi kerrallaan kokeillen ruoka-aineita takaisin. Helppo toteuttaa aikuisella jolla on täysi kontrolli siihen mitä suuhunsa pistää, mutta käytännön mahdottomuus lapsella joka ei ole 100% kotihoidossa. Toinen tapa on tehdä tämä käänteisesti eli ensin viljat pois. Jos ei toimi, niin viljat takaisin ja maito pois jne. Mutta tämäkin on vaikeaa, jos ei pysty kontrolloimaan lapsen ruokavaliota 24/7. Ja onhan mahdollista, että kyse ei ole ollenkaan allergiasta/yliherkkyydestä vaan ongelma on toiminnallinen.
 
"harmaana"
Sen verran voin keliakiasta sanoa, että akuutimissa vaiheessa mahaan sattui vähän kaikki ruoka. Mulla oli tosi suppea ruokavalio ennen diagnoosia, kun vähän kaikesta tuli maha kipeeksi.
 
"Äiti 27"
Itse olen kokonaan maidoton ja välillä joudun jättämään myös kaiken viljan pois.. Täytyy käyttää neitiä lääkärissä ja miettiä mitä tehdään. Meillä on siis kaikki ruoka automaattisesti laktoosittomio tai maidottomia ja esin makarooni ja yms guteenittomio
 

Yhteistyössä