Hiilariton ruokavalio?

  • Viestiketjun aloittaja Vivian-81
  • Ensimmäinen viesti
Vivian-81
Tietääkö joku siitä,mistä sais tietoa..kirjaa tms.?Onko netissä jossain?Alkoi kiinnostaa kun jotkut saaneet sillä uskomattomia tuloksia aikaan?Pakko olis jotain tehdä tälle vuorelle tääsä tuolissa :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.12.2005 klo 06:37 Vivian-81 kirjoitti:
Tietääkö joku siitä,mistä sais tietoa..kirjaa tms.?Onko netissä jossain?Alkoi kiinnostaa kun jotkut saaneet sillä uskomattomia tuloksia aikaan?Pakko olis jotain tehdä tälle vuorelle tääsä tuolissa :whistle:
Ei hiilariton ruokavalio, vaan vähähiilihydraattinen eli karppaus. Hiilariton ruokavalio tarkoittaisi pelkkää rasvaa/proteiinia ja se ei ole suotavaa. Ei varsinkaan pelkkää proteiinia. Atkins on antanut ohjeita myös rasvapaastoon, mutta siihen ei kannata ryhtyä jos ei tiedä mitä on tekemässä. En tiedä ketään, joka olisi ollut rasvapaastolla.

Vähähiilihydraattisen ruokavalioon löytyy useitakin kirjoja.

1. Atkinsin kirjat
2. suomalaisen lääkärin Antti Heikkilän kirjat (Hyvän olon keittokirja 1-2)
3. Varpu Tavi ja Ilkka Salmenkaita Laihdu ilman nälkää hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla sekä Hiilihydraattitietoista kotiruokaa

Lisäksi on paleodieettiä, south beach diet jne. Kirjoja ja tyylejä on paljon.

Kyseessä on kuitenkin pysyvä ruokailumuutos, kuten kaikessa laihduttamisessa. En pidä karppausta minään ihmedieettinä, meilläkin painonpudotus jumittaa ja välillä nousee ja välillä laskee ja välillä v.ituttaa. Mutta mulla on nyt takana yli 5kk tätä ihanuutta enkä näillä näkymin ole vaihtamassa pois =) Tulen varmasti vielä syömään joskus pastaa ja perunaa ja tavallista karkkia, mutta toivottavasti vain satunnaisesti.

Kysy lisää jos jotain tulee mieleen. Ja käy ihmeessä www.karppaus.info -sivuilla!

 
Vivian-81
Kiitos neuvoista...kyllä v*tuttaa täälläkin. :headwall: ennen ekaa raskautta kun olin niin hyvässä kunnossa,ihan siis tosissaan.No,sit tuli 27kg raskauden aikana :whistle: :'( No,sit tässä reilun 3v.aikana ne sit suunnilleen lähti ihan issekseen..mutta mutta... :kieh: tulin sit raskaaks :D ja taas tuli 20kg lisää... :headwall: niistä 12 kg jäi sairaalaan,mutta jos sais vielä 10-15 kg pois.. :ashamed: saas nähä kuin äijän käy... :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.12.2005 klo 19:46 vieras kirjoitti:
Kerrotko millä korvaat kuidun, kun leipää ja puuroja ei saa syödä. Kokeilin kesällä pari viikkoa, paino kyllä tippui, mutta lopetin kun tuli hirveä ummetus.
Kasviksista saa paljon kuitua. Minä en ole koskaan niiden syöntiä rajoittanut esim. kuten Atkins suosittelee induktiovaiheessa. Oon syönyt niin paljon kuin napa vetää. Myös pähkinöissä on kuitua ja riittävä rasvan saanti pitää suolen liukkaana ;) Mitä olen kalorilaskurista syömisiäni seurannut, niin saan kuitua pääosin suositellun määrän eli 25-30g/vrk. Joskus toki jää alle, mutta ei tuo määrä täyty kaikilla "tavallisella" ruokavaliollakaan.

Vatsa ei toimi enää ihan joka päivä, mutta siltikään ei ole mitään tukalaa oloa tms. kuten ennen muinoin jos ei päivittäin käynyt. Eihän sitä massaakaan enää niin paljoa siellä ole... Alun ummetusta voi auttaa vaikka leseillä. En minäkään tainnut alussa käydä kuin kerran pari viikossa.. Mutta se tasoittuu.

Tokihan voi itse muokata vähähiilarisesta itselleen sellaisen valion, että se kestää palasen täysjyväleipää päivittäin. Ei vähähiilarinen tarkoita välttämättä 20g/vrk. Minä syön 40-60g/vrk. Ja hyvähiilariseen ruokavalioon sopii täysjyväruispala päivittäin (esim. Uotilan leipää) Se on ihan miten ruokavalion itselleen muokkaa. Keskimäärin n. 1800 kcal "tavallista" dieettiä noudattava immeinen syö hiilareita 250g > Vähähiilariseksi luokitetellaan n. 100g alle jäävät ruokavaliot. Siihen kyllä mahtuu jugua ja pala leipääkin jos haluaa :D

Tärkeintä on jättää pois mahdollisimman paljon jalostettuja tuotteita, kuten vehnäjauhoista tehdyt tuotteet ja einekset. Ja tietty sokeri minimiin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2005 klo 18:45 Vivian-81 kirjoitti:
Mistäs sitten sais tietoa ja ohjeita mitä pitäs ruokavaliosta jättää pois tai miten ruokavaliota pitäis muokata. :wave:
Hae joku kirjaa kirjastosta lainaan, tuolla ylempänä jo niitä luettelinkin.

Ja tässä muutama linkki karppaus.info -sivuille

http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ohje:Karppausopas

http://www.karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=3315
 
Uusi täällä
tässä loppuvuonnahan julkkiskokki Jyrki Sukula oli muutamassa tv-ohjelmassa esittelemässä kirjoittamaansa vähähiilihdraattiseen ruokavalioon perustuvaa keittokirjaansa, muistaakseni "Hyvä Fiilis" oli nimi. Paljon ruokaohjeita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2005 klo 03:44 Uusi täällä kirjoitti:
tässä loppuvuonnahan julkkiskokki Jyrki Sukula oli muutamassa tv-ohjelmassa esittelemässä kirjoittamaansa vähähiilihdraattiseen ruokavalioon perustuvaa keittokirjaansa, muistaakseni "Hyvä Fiilis" oli nimi. Paljon ruokaohjeita.
Juu, pukki toi sen mulle joululahjaksi :D
 
Minä suosittelen ensimmäiseksi kirjaksi Varpun ja Ilkan "Laihdu ilman nälkää" Siellä on esitelty laaja kirjo vähähiilihydraattisia dieettejä, joista sitten voi "valita" itselleen sopivan ja sitten ostaa jonkun kirjan..

Noista kuiduista. Itselläni maha on pysynyt toimivana aina, ehkä siksi, että aloitin pellavansiemenien syönnin karppauksen alusta lähtien.

Nyt joulun aikana retkahdin imellettyyn perunalaatikkoon ym. ja se näkyi vaa'allakin, mutta kokonaisuustiputukseni on ollut -7 kg, nyt tämä retkahdus palautti nopeasti 3 kiloa, mutta nekin ovat aika hyvin jo lähteneet pois. Minulla on olo parantunut kaiken kaikkiaan dieetin myötä ja perunan korvaan pääasiassa hapankaalilla ja parsakaalilla.. En ole ihan kirjaimellinen tämän ruokavalion suhteen, mutta tämä on toiminut minulla paljon paremmin kuin kokeilemani painonvartijat (paino vain nousi....) ym.. Olen myös käynyt ylipainoni vuoksi ravitsemusterapeutilla ja hän ei löytänyt ruokavaliostanimitään poikkipuolista sanottavaa, söin jopa liian vähän! Mutta en uskaltanut syödä, koska paino vain nousi.. Karppaus on ollut minulle hyvä vaihtoehto.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.12.2005 klo 21:59 vieras kirjoitti:
Kerrotko melle miten käytät noita pellavansiemeniä ja kuinka paljon päivässä, ovat minulle aivan vieraita?? Kiitos!
Rouhituissa pellavansiemenissä on ohje pussissa, että 1 rkl/pvä viiliin tms. sekoitettuna. On hyviä kermaviilin kanssa. :p Tällä hetkellä minulla niitä kokonaisia, eli ne pitää pureskella tai ummetuksen osuessa päivälle tehdä pellavansiemenlimaa, joka muuten sopii muillekin kuin karppaajille mahan ollessa kovana. Suosittelen, ne on ihan hyviäkin. Reformin paketissa on ainakin pellavansiemenliman ohjekin. Nykyään pellavansiemeniä saa ihan ruokakaupastakin, jossa on luontaistuotehyllyt. Eikä minusta ole hirveän kalliitakaan ne rouhitut.
 
ISADORA
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2006 klo 19:37 isadora harmailee kirjoitti:
http://www.finelli.fi/topfoods.php?...
korjaan kirjautuneena...

http://www.fineli.fi/topfoods.php?...

sieltä löydät ravintoaine laskurin =)

niin ja valitse imeytyvät hiilihydraatit.

 

Yhteistyössä