Maidoton, munaton ja viljaton ruokavalio, mitä voi syödä??

Mun pitäisi poistaa maito, muna ja viljat ynnä muut yleisimmät allergisoivat jutut ruokavaliosta vauvan allergian selvittämiseksi. Löytyykö jostain tietoa että mitä mä sit voin syödä?? Onko esim. maidotonta ja gluteenitonta leipää ja jotain puuroa mitä voi syödä?
 
Itse jouduin muutama vuosi sitten noudattaamaan lapsen takia samaista diettiä, eli kaupasta löytyy melko hyvin kaikenlaisia gluteenittomia tuotteita, Moilasen gluteenittomat (leivät) löytyvät yleensä pakastekaapeista on suurimmalta osaltaa myös maidottomia ja munattomia. itse söin kyllä myös ihan puhdasta kaurapuuroa, sitten soijapohjaiset kermat ja jäätelöt ovat myös tosi hyviä, laatikot onnistuu hyvin myös soija kermaan, jogurttihyllystäkin löytyy tosi hyvin maidottomia versioita, ja hyvän makuisiakin.
 
Itse olin tasan saman kysymyksen edessä viime lokakuussa ja aivan paniikissa! Kuopuksella todettiin juuri nämä kolme eli kotim.viljat, maito ja muna. Imetin, joten samalle dieetille. Nyt on kohta vuosi vedetty maidoton-munaton-viljaton dieettiä ja sujuu jo tosi helposti. Alku on niiiiin vaikeeta, ymmärrän sua todellakin!!! Itse olisin kaivannut ohjeita erityisesti siitä mitkä viljattomat tuotteet on hyvänmakusia, ja laitoin monta kertaa rahat aivan turhaan johonkin hirveisiin ... No niin. Pientä ahdistuksen purkamista ensin, ja sitten asiaan.

Eli ei hätää, tässä muutama loistovinkki: ensinnäkin soijajogurtteja on tosi hyviä, eroa tavalliseen ei juuri huomaa, erityisesti Alpro on hyvä. Yosa kaurajogurtit ei maistu ns perusjogurtilta mutta ne on muuten erinomaisia.

Harmi kyllä puhdasta kauraleipää ei perusleivistä löydy, koska niissä on aina käytetty "leivinlaudalla ruisjauhoa" tai vastaavaa, mutta meillä ne ei sitten kuitenkaan vilja-allergiselle aiheuttaneet oireita, koska määrät ovat ilmeisesti supervähäisiä. Muuten viljatonta leipää tekee esim.vuohela, erityisesti hapanleivät on syötäviä ja todella hyviä! Älä osta pirkan pakasteena myytävää gluteenitonta leipää, ne on hirveitä. Rahat kannattaa sen sijaan laittaa esim. Sunnuntain (keltainen pakastepussi) porkkanasämpylöihin, nam, ovat ihan aidon makuisia vaikka leivottu jostain riisi- ja maissijauhosta... Ne on ihania. Riisikakut toimii, samoin Semperin näkkileivät on minusta kaikki ihan ok. Margariineista mm. Keijun tummansininen 70% on maidoton.

Pastaa on ainoa minusta hyvänmakuinen Semperillä, punainen pahvipaketti (niinkuin ne on kaikki), sekä tricolore pasta että perusmakaroni toimii, maistuu aidolta ja meillä kaikki lapset tykkää, eroa ei juuri huomaa.

Jos juot maitoa, niin nyt sitten kaura- tai riisimaitoa. Tai soija, mutta se on meillä myös pannassa joten sitä en ole kokeillut. Erityisesti Nordicin riisimaidot on hyvänmakuisia - mutta se vaatii eniten kyllä totuttelua, samoin se että juustoja ei ole oikeastaan mitään järkeviä, että ne voi unohtaa... Se on harmi! Ai niin vinkki: kauramaito toimii kahvissa kun sen laittaa kuppiin ensin pohjalle ja sitten hitaasti kahvi päälle. Näin maito ei juoksetu.

Ruoanlaittokermat sitten... Nordicin kermat on ylivoimaisia, minusta ainakin. Sipulikerma on upea ja toimii kaikessa ruoanlaitossa hienosti! Myös esim.kerma-sipulisekoituksella teet kaurakermoilla oikein hyviä, ei tarvi muna-maitoa. Muuten esim. Helpot ruoat mitä ei tarvitse miettiä sopiiko vai ei, on mm.keittoja, laatikoita kaurakermalla, juureksia+lihaa tai kalaa ja erilaisia salaatteja.

Herkkuja ei ole hirveästi. Kekseistä Semperillä on toimivia ainakin piparkakut ja pienet sitruunavohvelit, niissä ei ole mitään kummassakaan. Tavallisesta keksihyllystä et löydä mitään, älä turhaan lue jokaista tuoteselosteta läpi - ei ole! Jos leivot, niin netistä löytyy ohjeita hakusanalla "kaiketon kakku" ja esim. "munaton maidoton mokkapalat".Ja viljoista tietysti kaura on ok, ja riisi - muita vaan rohkeasti kokeilet. Ainakin lisäkkeeksi suosittelen kvinoaa, se on hyvää kun tottuu! Hirssihiutaleista Urtekramin hiutaleista tulee hyvää puuroa, keitä veteen tai riisimaitoon. Tattarihiutaleita löytyy puuroja varten, mutta ne eivät yksinään ole kovin hyviä, kannattaa keittää sekoituksia. Meillä kattilassa usein oma kolmen viljan sekoitus: kaura-tattari-riisipuuro.

Paljon tsemppiä ja koita kestää, eka kuukausi on kamalin, itse laihduin 5,5kg kuukaudessa kun en tiennyt mitä olisin syönyt. Mutta jo muutaman kuukauden kuluttua huomasin etten enää lukenut jokaista tuoteselostetta kokoajan... Ainoa mitä tosissaan kaipaan enää on munakas aamuisin.... Iloa ja jaksamista!
 

Yhteistyössä